آموزش پس انداز به کودکان | معرفی پول به کودک

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

آموزش پس انداز به کودکان از جمله مواردی است که باید از سوی والدین به آن پرداخته شود. در واقع مدیریت مالی موضوعی است که یادگیری آن باید از زمان کودکی اتفاق بیافتد تا افراد در آینده توانایی مدیریت مالی و تامین رفاه خود و خانواده‌شان را داشته باشند. شخصیت انسان جنبه‌های گوناگونی دارد که در محیط خانواده و متناسب با تربیت آن‌ها در دوران کودکی شکل می‌گیرد؛ بنابراین اینکه یک فرد از مهارت‌های مالی برخوردار باشد یا نه، تا حد زیادی به آموزش‌های والدین در دوران کودکی او وابسته است.

پدر و مادر باید با اطلاع از نحوه آموزش پس انداز به کودکان متناسب با روحیات و نگرش فرزندشان، آن‌ها را با جمع کردن پول برای اهداف بزرگ‌تر آشنا کنند. در صورتی که روشی مناسب ندارید، حتما مشاوره کودک دریافت نمایید.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو دیدن نمایید.

آموزش پس انداز به کودکان را از  چه سنی شروع کنیم؟

آموزش-پس-انداز-به-کودکان،-نینی-مایند

کودکان از سن سه سالگی توانایی درک کوچک‌ترین مسائل مالی را دارند و می‌توانند رابطه میان پول و خرید را درک کنند. وقتی آن‌ها وارد مهد کودک و پیش دبستانی می‌شوند و اعداد و ارقام را یاد می‌گیرند، می‌توانند بشمارند و به این موضوع پی می‌برند که برای داشتن پول بیشتر باید پول‌هایشان را جمع کنند.

بنابراین سن شش و یا هفت سالگی که کودک توانایی درک اعداد و ارقام را دارد؛ بهترین سن برای شروع آموزش پس انداز کردن به او است. البته آموزش پس انداز به کودکان می تواند قبل از ورود او به مدرسه و همراه با درک اعداد صورت بگیرد. اینکه کودک در این سن یاد بگیرد که برای خریدن وسایل مورد نیازش باید پول‌هایش را پس انداز کند؛ کم کم تبدیل به یک سبک زندگی برای او می‌شود و در وجود و شخصیتش نهادینه می‌گردد.

فروشگاه آرامیس

در واقع لزوم آموزش پس انداز به کودکان ، یادگیری مدیریت مسائل مالی و استفاده از آن در سنین بزرگسالی است. 

آموزش پس انداز کردن حین دادن پول توجیبی به کودکان

فرزندان تا حد زیادی الگوی رفتاری مشابه با والدین خود را دارند. به همین دلیل بسیاری از والدین بر این باورند که اگر خودشان پس انداز کنند، فرزندشان هم از آن‌ها یاد می‌گیرد. این موضوع غلط نیست اما برای اینکه کودک با مفهموم پس انداز کردن آشنا شود نیاز به آزمون و خطا و تمرین دارد. 

به همین منظور والدین می‌توانند به کودکان خود پول توجیبی بدهند تا آن‌ها بتوانند برای مبلغی که در اختیار دارند، برنامه ریزی کنند. در واقع آن‌ها یاد می‌گیرند به گونه‌ای خرج کنند که همواره مبلغی را به عنوان پس انداز نیز داشته باشند. آموزش پس انداز به کودکان با نظارت بر پول توجیبی ان ها بسیار موثر است.

البته لازم است اشاره کنیم که پول توجیبی دادن به کودکان نیز دارای نکاتی می‌باشد و پدر و مادر باید به مبلغی که به فرزند خود می‌دهند فکر کنند تا او بتوانند ضمن خرج کردن در حد معقول، پس انداز نیز داشته باشد. 

برای آشنایی با مقدار کافی پول توجیبی کودکان کلیک کنید.

آموزش پس انداز کردن با مدیریت پولی به کودکان

نحوه-آموزش-پس-انداز-به-کودک،-نینی-مایند

 

کودک زمانی می‌تواند میان پول توجیبی و نیازها یا خواسته‌هایی که دارد، تعادل برقرار کند که مفهوم مدیریت مالی را درک کند. در واقع او باید تفاوت میان نیاز و خواسته را متوجه شود که در زمان پول خرج کردن بتواند از خریدهای غیرضروری خود صرف نظر نماید. آموزش پس انداز به کودکان نباید موجب سرکوب نیازهایشان شود. میان نیاز و خواسته با تمایز قائل شد.

برای شروع آموزش مدیریت مالی، می‌توانید قدم به قدم همراه فرزندتان باشید. زمانی که کودک قصد خرید یک وسیله غیرضروری را دارد از او بپرسید، آیا از قبل برای خرید این وسیله برنامه ریزی کرده است؟ تا چه اندازه در کارهای خود به این وسیله نیاز دارد؟ آیا با خرید آن تا پایان ماه به اندازه کافی پول توجیبی دارد؟

پرسش این سوالات از کودک، مهارت مدیریت مالی را در او تقویت می‌کند و او به تدریج متوجه می‌شود چه زمانی و برای چه چیزهایی باید پول خرج کند.

تعریف ارزش پس انداز کردن به کودکان

آموزش پس انداز به کودکان زمانی موثر است که کودک متوجه ارزش و مفهوم آن شود و به عبارتی درک کند که این کار به نفع اوست. می‌توانید به او توضیح دهید که وقتی پول‌هایش را پس انداز کند، می‌تواند پس از گذشت زمانی وسیله‌ای را که به آن نیاز دارد را خودش بخرد.

همینطور شما می‌توانید به عنوان پاداش هر ماه مبلغ کمی را به پس انداز کودک‌تان اضافه کنید. اینکار انگیزه کافی را جهت خرج نکردن پول و پس انداز کردن برای آینده به کودک خواهد داد.

تشویق کودک به پس انداز کردن

تشویق کودکان در هر زمینه‌ای سبب می‌شود که آن‌ها تلاش بیشتری برای رفتار درست داشته باشند. بنابراین استفاده از تشویق در آموزش پس انداز به کودکان بسیار موثر است. تشویق شما می‌تواند به صورت کلامی و یا خریدن چیزهایی که مورد علاقه فرزندتان است، باشد.

برای تشویق زمان و نحوه دادن آن نیز مهم است. کودک باید علت و ارتباط تشویق با موضوع را بفهمد. در آموزش پس انداز به کودکان مساله زمان بسیار اهمیت دارد. این که کودک در چه بازه زمانی توانسته به مقدار مشخصی از پس انداز برسد. شما می توانید بازه های زمانی را برای او مشخص کنید و موعد مشخص مبلغ جمع آوری شده بشمارید. به نسبت پس انداز شما نیز برای تشویق چیزی به او بدهید.

باز کردن حساب بانکی

بازکردن حساب بانکی برای کودکان چندین خروجی مثبت در جهت آموزش پس انداز به کودکان به دنبال دارد. اول اینکه داشتن حساب بانکی برای کودکان لذت بخش بوده و آن‌ها را تشویق می‌کند که پس انداز کنند تا موجودی حساب خود را بالا ببرند. در وهله بعدی نیز داشتن حساب بانکی مجزا اعتماد به نفس آن‌ها را بالا می‌برد و سبب ایجاد احساس استقلال در آن‌ها می‌شود. 

آموزش پس انداز به کودکان | تقویت هوش مالی با آزاد گذاشتن کودک

اینکه بخواهید کودک‌تان دائما پول‌هایش را پس انداز کند و برای هیچ کاری آن را خرج نکند؛ ممکن است او را از هدف اصلی دور کند. بنابراین زمانی که کودک‌تان در پس انداز کردن موفق عمل کرده است و حالا می‌خواهد با پول‌هایی که جمع کرده است چیزی بخرد؛ این اجازه را به او بدهید. چراکه او در نهایت متوجه لذت پس انداز کردن می‌شود و نتیجه کار خود را می‌‌بیند. آموزش پس انداز به کودکان باید همراه با آموزش خرید نیز باشد.

خرید کردن با پس انداز سبب تقویت حس مسئولیت پذیری در کودکان می‌شود و در صورتی که والدین این اجازه را به فرزندشان ندهند؛ آن‌ها پس انداز کردن را کاری بیهوده تصور می‌کنند که برایشان فایده‌ای نداشته است. از سویی دیگر صرفا پس انداز کردن و خرج نکردن می‌تواند باعث ایجاد صفت خساست در کودکان گردد.

آموزش مهارت تصمیم گیری با دادن حق انتخاب به کودک

تعریف-پول-برای-کودک،-نینی-مایند

 

در واقع کودکان با آزمون و خطا می‌توانند پس انداز کردن را بیاموزند؛ بنابراین زمانی که آن‌ها می‌خواهند وسیله‌ای را با پس انداز خود خریداری کنند، به آن‌ها این اجازه را بدهید. در واقع اینکه انتخاب فرزندتان تا چه اندازه درست باشد اهمیتی ندارد اما اینکه حق انتخاب داشته باشد کم کم او را متوجه می‌کند که برای دریافت پیامدهای مثبت باید بر روی تصمیم خود بیشتر فکر کند.

شما به عنوان پدر و مادر می‌توانید قبل از خرید کردن، اطلاعات لازم را به کودک خود بدهید و او را از عواقب و پیامدهای تصمیمی که گرفته است مطلع کنید؛ اما در نهایت اجازه دهید او خودش تصمیم بگیرد. در واقع شما با این کار در حال آموزش مهارت تصمیم گیری به فرزندتان می‌باشید. آموزش پس انداز به کودکان با این روش ها به کودک کمک می کند تا معنای درستی نسبت به پول پیدا کند. در آینده نیز احتمال دزدی کمتر خواهد شد. برای این منظور مقاله علت دزدی در نوجوانان را بخوانید.

سخن آخر

از لازمه‌های فرزندپروری این است که پدر و مادر متناسب با سن فرزندشان، تربیت و آموزش‌های لازم را به فرزندشان بدهند. همانطور که در این مقاله به آن پرداختیم، یکی از مهم‌ترین مواردی که افراد باید آن را از سنین کودکی بیاموزند، پس انداز کردن می‌باشد. 

آموزش پس انداز به کودکان ضمن اینکه او را برای مدیریت مالی بهتر در آینده آماده می‌کند، سبب رشد شخصیت، افزایش اعتماد به نفس، تقویت حس مسئولیت پذیری و … نیز در او می‌شود.

در صورتی که شما والدین گرامی تمایل دارید با بکارگیری بهترین روش‌ها، آموزش‌های لازم را در زمینه پس انداز کردن به کودک خود بدهید، می‌توانید از مشاوره کودک مرکز تخصصی نی نی مایند استفاده کنید و متناسب با سن و شرایط فرزندتان از راهکارهای موثر استفاده کنید. برای آشنایی با سایر موارد ضروری برای آموزش به کودکان کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه آموزش پس انداز به کودکان می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

آیا والدین باید کودک خود را در خرج کردن پس اندازش آزاد بگذارند؟

بله، کودک در نهایت باید متوجه بازدهی پس انداز کردن شود و لذت خرج کردن پولی که پس انداز کرده است را تجربه کند. بهتر است والدین پیش از خرید کردن اطلاعات کافی را در اختیار فرزند خود قرار دهند تا کودک بتواند آزادانه تصمیم‌گیری کند. مخالفت با خرج کردن پولی که کودک پس انداز کرده است او را نسبت به اینکار دلسرد می‌کند.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره