پذیرش شکست | 7 راه برای پذیرش شکست

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

پذیرش شکست کار آسانی نیست. وقتی افراد بعد از تلاش های فراوان، دچار شکست و ناکامی می‌شوند؛ به سختی می‌توانند این شرایط را درک کرده و دوباره شروع کنند. در واقع این موضوع از کمالگرایی افراد سرچشمه گرفته و باعث بروز مشکلات زیادی می‌شود. شکست خوردن برای داشتن زندگی طبیعی و حتی رسیدن به موفقیت لازم است. اما گذشتن از مرحله شکست و تلاش مجدد نیز، خود موضوع دیگری است که نیاز به مهارت و خودباوری دارد. اگر افراد نتوانند از این موقعیت خارج شوند؛ نه تنها نمی‌توانند موفق شوند بلکه سلامت روان آنها نیز به خطر می‌افتد. بررسی این موضوع و شروع دوباره، روش های مقابله با این موضوع هستند.

برای دریافت مشاوره در زمینه پذیرش شکست می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان کلینیک تخصصی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

پذیرش شکست

سرزنش کردن خود و یا دیگری، راحت ترین کار بعد از شکست خوردن است. شکست خوردن در زندگی اجتناب ناپذیر بوده و زندگی بدون شکست معنایی ندارد. در واقع بسیاری از افراد به دلیل اینکه از شکست می‌ترسند؛ دست به هیچ کاری نزده و حتی تلاش هم نمی‌کنند. این موضوع پیامدهای زیادی دارد. اما با پذیرش شکست، افراد می‌توانند دوباره مسیر را از سر گرفته و این بار با دقت بیشتری پیش روند. عوامل زیادی در این مورد موثر هستند. اما افراد باید مسائل مختلف درونی و بیرونی را بررسی کرده و با توجه به ظرفیت های روانی و همچنین امکانات محیطی عمل کند. برای آشنایی بیشتر با طرحواره شکست کلیک کنید.

مزایای پذیرش شکست

افرادی که در زندگی خود دارای جایگاه نسبتا خوبی بوده و همچنین خود نیز احساس خوبی نسبت به زندگی خود دارند؛ همگی به پذیرش شکست رسیده اند. این موضوع فواید زیادی برای سلامت روان و همچنین بهزیستی در زندگی شخصی افراد دارد. در واقع پذیرش این موضوع باعث می‌شود تا افراد از بسیاری از مشکلات روان دور مانده، قدرت ریسک آنها افزایش یابد و همچنین به سراغ اهداف جدید بروند. از طرفی، خارج شدن از حاشیه امن خود، به دست آوردن تجربیات جدید و همچنین بالا رفتن میزان هوش هیجانی، از دیگر اثرات مثبت پذیرش شکست هستند. برای اطلاع از دلایل شکست خوردن در زندگی کلیک کنید.

روش های پذیرش شکست

روش های پذیرش شکست

به طور کلی واکنش افراد نسبت به شکست، متفاوت است. برخی از افراد راحت تر و سریعتر این موضوع را پذیرفته و برخی دیگر کاملا به طور برعکس عمل می‌کنند. دلیل این مورد به عوامل مختلفی بستگی دارد. اما افراد با استفاده از روش هایی می‌توانند؛ برخورد مناسب تری نسبت به شکست خود در زمینه های مختلف داشته باشند. برخی از این روش ها، شامل موارد زیر می‌شوند.

?یادداشت کردن دلایل شکست

در قدم اول، بعد از گذشت مدت زمانی از شکست خود و حفظ خونسردی، بهتر است شروع به نوشتن دلایل شکست خود کنید. در این مرحله اهمیتی ندارد در چه مورد می‌نویسید و یا چه کسی را مقصر می‌دانید. نوشتن باعث کند شدن سرعت افکار و همچنین نظم دهی به آنها می‌شود. حتی می‌توانید برگه را به دو بخش تقسیم کرده و در قسمت دیگر، کارهایی را بنویسید که اگر انجام می‌دادید؛ نتیجه بهتری حاصل می‌شد. با اینکار پذیرش شکست برای شما راحت تر خواهد شد.

?شخصی نکردن شکست

همیشه خود را مقصر ندانید. عوامل زیادی در یک شکست دخیل هستند. گاهی برخی از افراد فشار زیادی به خود وارد می‌کنند و همواره خود را مسئول تمام ناکامی ها می‌دانند. فراموش نکنید که شکست ارتباطی با شخصیت شما نداشته و  مرتبط با عملکرد شما است. با اینکار تنها باعث فرسودگی روانی خود می‌شوید. همچنین شایستگی و لیاقت افراد با یک شکست تعیین نمی‌شود.

?پذیرش تلاش هایی که کرده اید

قطعا شما در مورد هدف خود تلاش هایی کرده اید. شما برای پذیرش شکست، باید به این باور برسید که همه تلاش خود را کرده اید و انرژی کافی به این فعالیت اختصاص داده اید. بازیابی انرژی بعد از هر شکست، کار دشواری است. اما کمی به خود زمان داده، استراحت کرده و دوباره شروع کنید. احتمالا در این مسیر تجربیاتی کسب کرده اید که بدون حضور در این راه، امکانپذیر نبودند. به همین دلیل تلاش های خود را دست کم نگیرید.

?مقایسه نکردن

برخی از افراد بعد از هر شکست، شروع به مقایسه کردن خود با دیگری می‌کنند. اینکار نه تنها کمکی به شما نمی‌کند بلکه انرژی شما را برای شروع مجدد نیز می‌گیرد. فراموش نکنید که هر فردی شرایط متفاوتی داشته به همین دلیل مقایسه روش درستی نیست. البته با مقایسه کردن شرایط فعلی خود با گذشته، احتمالا حتی به خود افتخار هم می‌کنید. چرا که هر شکستی با تجربه و درس های زیادی همراه است که در گذشته آنها را دارا نبودید.

?فاجعه سازی نکردن

گاهی افراد به قدری شکست خود را بزرگ و غیر قابل جبران تصور می‌کنند که دیگر برای جبران آن تلاشی نکرده و  تصور می‌کنند هرگز نمی‌توانند به موفقیت برسند. همیشه به این موضوع فکر کنید که همه افراد در حال شکست خوردن و تجربه کردن هستند. از طرفی اگر شرایط سختی وجود دارد؛ برای دیگران نیز هست. در این شرایط احساس تنهایی نکرده و حتی دیگر شکست نیز موضوع بزرگی برایتان نیست. برای جلوگیری از بروز ترس از شکست کلیک کنید.

?درس گرفتن از شکست ها

یکی از مهم ترین گام ها در پذیرش شکست، درس گرفتن از شکست است. البته این ملزم بررسی دقیق دلایل شکست است. اما به طور کلی افراد تنها باید به دلیل درس گرفتن و جلوگیری از بروز اشتباهات مجدد، به گذشته نگاه کنند. هر شکستی، حامل درسی است که قطعا در آینده به ما کمک می‌کند.

?پذیرش ناتوانی در کنترل کردن همه چیز

باید این موضوع را در نظر داشته باشید که نمی‌توان همه چیز را کنترل کرد. برخی از مسائل خارج از توان ما هستند و همواره اتفاقات غیر منتظره ای رخ می‌دهند. حتی گاهی شرایط درونی خود را هم نمی‌توانیم کنترل کنیم. با اینکه احتمالا پذیرش این موضوع کمی برای ما سخت است؛ اما به هر حال توانایی های ما محدود بوده و نمی‌توانیم بر همه موانع غلبه کنیم.

دلیل شکست خوردن افراد

دلیل شکست خوردن افراد

دلیل شکس افراد، به عوامل مختلفی بستگی دارد. برای مثال موضوعی که آنها در آن در حال تلاش کردن هستند؛ احوالات درونی، وسایلی که در اختیار دارندو … همگی در شکست آنها موثر هستند. اما یکی از دلایل اصلی شکس خوردن افراد این است که هدف خود را متناسب با شرایط و امکانات خود انتخاب نمی‌کنند. از طرفی به اندازه کافی تلاش نکرده و خیلی سریع دچار ناامیدی می‌شوند. در مسیر رسیدن به هدف، افراد باید گاهی استراحت کرده و یا حتی از دیگران نیز کمک بگیرند.

برای آشنایی با راه های رسیدن به موفقیت در زندگی کلیک کنید.

سخن پایانی

پذیرش شکست، خود یک گام اساسی در موفقیت است. در واقع همین که افراد به علت شکست خود پی ببرند و بتوانند بر آن غلبه کنند؛ پیروز شده اند. با اینکه احتمالا بعد از شکست دوران سختی را پشت سر می‌گذاریم؛ اما نباید اجازه دهیم که این موضوع برای ما تبدیل به ترس و علت تلاش نکردن شود. افراد باید روحیه خود را بالا برده و با خود مهربان تر باشند. در این شرایط می‌توانند از یک روانشناس نیز کمک گرفته و اینبار با انرژی بیشتری آغاز کنند.

برای دریافت مشاوره در زمینه پذیرش شکست می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان کلینیک تخصصی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره