ترس از شکست

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

ترس از شکست می‌تواند بعد از بروز یک رخداد و یا تنها با دیدن شکست دیگران رخ دهد. انسان‌ها در دوره‌های مختلف زندگی خود اهداف و خواسته‌هایی دارند که تلاش می‌کنند به آن‌ها برسند و بعد به سراغ هدف بعدی خود بروند؛ اما تعداد زیادی از این افراد نمی‌توانند موفق شوند و شکست می‌خورند.

این موضوع امری طبیعی است و هر آدم موفقی حداقل یکبار شکست را تجربه کرده است؛ اما ترس از شکست نمی‌گذارد که برای شروع و تلاشی مضاعف و حتی بیشتر قدم بردارید. در چنین شرایطی دچار ترس از شکست بیمارگون شده‌اید. این نوع ترس با به جای پیشرفت موجب تضعیف شما شده و فرصت‌هایتان را از بین می‌برد، بنابراین هرچه زودتر باید راهی برای غلبه بر آن پیدا کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه ترس از شکست می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن‌های ثابت با شماره 9099070354 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

ترس از شکست یعنی چه ؟

علت ترس از شکست

ترس از شکست بزرگ ترین مانع برای رسیدن به موفقیت است. اگر واقع بینانه کاری را شروع کنیم همواره درصدی احتمال شکست را هم می‌دهیم و با تکیه‌بر ترس از آن، گام‌های خود را محکم و با اعتماد بیشتری برمی‌داریم. درواقع ترس باعث می‌شود که از موقعیت‌های آسیب‌رسان دور شویم اما درصورتی‌که این ترس بیش‌ازحد شده و حالت مرضی بگیرد، با نگه‌داشتن ما در منطقه امن اجازه شروع کاری را نمی‌دهد.

نوع دیگری ترس از شکست وجود دارد به نام آتیچیفوبیا؛ که ترش شدید از شکست است. این افراد ترس غیر منطقی دارند و حتی برای شروع کار اجازه حرکت به خود نمی‌دهند. این نوع فوبیا به همراه اضطراب و اختلال خلقی است و کیفیت زندگی را به شدت تحت تاثیر قرار می‌دهد. در این مقاله به کل راجع به ترس از شکست صحبت کرده ایم. برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

فروشگاه آرامیس

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

چطور ترس از شکست باعث شکست می‌شود ؟

اغلب بعد از رخداد هر اتفاقی، به دنبال علل آن می‌گردیم. هنگام شکست در یک کار، یکی از در رایج‌ ترین افکار، باور به کمبود توانایی خود، نداشتن تلاش کافی و دلایلی از این قبیل‌اند که نتیجه‌ نهایی اتفاق افتاده را به عوامل درونی و فردی نسبت می‌دهند. این عوامل مخصوصاً بیشتر توسط تماشاچیان و قضاوت کنندگان بیرون کار مطرح می‌شوند و به‌مرور باور فرد نسبت به خود و توانایی‌هایش را به‌ طور واقعی تغییر می‌دهند. و ترس از شکست در زندگی غلبه می‌کند.

فرد شکست‌ خورده سایر موانع از جمله عوامل محیطی و سختی ذاتی خود کار را در نظر نمی‌گیرد و حتی این باور را به بقیه کارهای خود نیز تعمیم می‌دهد: «من نمی‌توانم؛ عمرا بتونم؛ ده سال دیگه ام نمیرسم؛ در حد توان من نیست». درنتیجه از توانایی‌های واقعی خود برای انجام کار استفاده نمی‌کند و به دلیل ترس از شکست، واقعا در آن شکست می‌خورد.

برای آشنایی با راه های تقویت اراده کلیک کنید.

نشانه های ترس از شکست

نشانه‌ها و شدت ترس از شکست هر کس، متفاوت است. بااین‌حال ازجمله علائم این ترس عبارت‌اند از.

✅ نداشتن اعتمادبه‌نفس شروع کاری جدید یا ادامه ندادن اهداف

✅ کمال‌گرایی زیاد و توجه وسواسی به موانع ریزودرشت که خود باعث حواس‌پرتی نسبت به خود هدف می‌شود

✅ نشان دادن تظاهرات مشکلات اضطرابی و خلقی

✅ صحبت‌های درونی منفی نگرانه درباره‌ خود

✅ فکر کردن در مورد شکست و عواقب آن از همان زمان شروع کار

✅ دچار دردهای کاذب و بدون دلیل شدن در موارد شدید

✅  ترس از بی پولی

این افراد در حافظه کاری خود، تجاربی در مورد از دست دادن فرصت‌های بزرگ را دارند که به خاطر ترس از شکست دست به انجام آن‌ها نزده‌اند. شکست‌های خود را به علت بی‌کفایتی و کمبود هوش و دانش خود می‌دانند و اکثراً از قضاوت مردم در مورد شکست احتمالی‌شان واهمه دارند. اغلب نگران هستند که علاقه و حمایت اطرافیانشان را به دلیل شکست در کار از دست بدهند. برای آشنایی با سایر انواع فوبیا کلیک کنید.

علل ابتلا به ترس از شکست

ابتلا به انواع ترس‌ها و اضطراب‌ها ممکن است در اثر ابتلا به سایر مشکلات اضطرابی رخ دهد، به همین منظور متخصصین برای یافتن علل و ارائه درمان، نیاز به ارزیابی کامل دارند. شما هم می‌توانید با خواندن مقاله اختلالات اضطرابی با برخی از این اختلالات همزمان آشنا شوید. در ادامه به برخی از علل بروز ترس از شکست اشاره کرده‌ایم.

? آموزش خانواده

یکی از دلایل ترس از شکست، آموزش خانواده است. یک کودک تازه متولد شده به‌ طور فطری ترس‌هایی همچون ترس از ارتفاع یا صدای بلند دارد. این ترس‌ها در جهت حفظ او از خطرات و افزایش احتمال بقا تکامل‌ یافته‌اند؛ اما مهم‌ ترین ترس‌ها که تاثیر بسیاری بر آینده و شخصیتش خواهند گذاشت با رفتار و آموزه‌های والدین و اطرافیانش در وی شکل خواهد گرفت.

افراط در امرونهی به کودک با جملاتی مانند: «نکن! دست نزن!» و… خودمختاری کودک را مورد حمله قرار می‌دهد و زمینه را برای رخ دادن ترس‌های عمیق‌تر در آینده فراهم می‌کنند. ترس‌هایی ازجمله ترس از طرد شدن و ترس از شکست.

برای آشنایی با راه های جلوگیری از شکست خوردن در زندگی کلیک کنید.

? یاد نگرفتن راه‌های مقابله‌ای هنگام مواجهه با شکست

یاد نگرفتن راه های مقابله ای، از دیگر دلایل ترس از شکست است. سبک‌های فرزندپروری سخت‌گیرانه یا حمایت افراطی والدین باعث می‌شود کودک به استقلال نرسد و تجربه شکست در کاری را نداشته باشد. همین باعث عدم شکل گیری راه‌های مقابله‌ای با شکست در او می‌شود و هنگامی‌ که در سنین بزرگ‌سالی در کار یا هدفی شکست می‌خورد، احساس ضعف در اعتمادبه‌نفس و حقارت تمام قوای او را برای ادامه کار تحلیل می‌دهد.

برای آشنایی با راه های مواجهه با مشکلات مالی در زندگی کلیک کنید.

?ایده آل گرایی و بی‌ارزش دانستن موفقیت‌های کوچک

افراد مستعد تجربه ترس از شکست اغلب در خانواده‌هایی با باورهای ایده آل گرایانه پرورش‌یافته‌اند که همین باورها را به فرزندان خود هم آموزش داده‌اند. فرد اهداف خود را به‌صورت همه‌یاهیچ می‌بیند: «یا باید همه‌چیز عالی اتفاق بیفتد و یا اصلاً نمی‌خواهم که اتفاق بیفتد».

بر همین اساس، والدین و اطرافیان هم انتظارات غیرواقع‌بینانه‌ای از فرد دارند که باعث می‌شود موفقیت‌هایی که سایر مردم را خوشحال می‌کند برای این خانواده‌ها بی‌ ارزش جلوه کند؛ مانند کسب رتبه‌ سوم در المپیاد و یا رتبه غیر تک‌رقمی در کنکور.

? اعتماد به نفس پایین

اعتماد به نفس پایین یکی از دلایل ترس از شکست است. افرادی که اعتماد به نفس پایینی دارند؛ هرگز به موفقیت فکر نمی‌کنند. و ترجیح می‌دهند که یک روند ساده زندگی بدون تجربه را طی کنند.

? تجربه تروما

یکی از دلایل ترس از شکست، تجربه تروما است. احتمالا فرد در گذشته با شکست های شدید روبرو شده است؛ که در جایگاه امروز خود از این شکست هراس دارد.

نتایج ترس از شکست چیست؟

ترس از شکست همیشه نتایج و پیامدهایی را با خود به همراه دارد. که در این بخش مقاله به آنها اشاره کرده ایم.

? خود پنداره ضعیف و احساس خجالت

? تصمیم نگرفتن در مورد آینده خود

?دیدگاه منفی نسبت به خود و دنیا و آینده

? تغییرات منفی رفتاری و شناختی

? تغییرات خلقی و ناراحت کردن دیگران

? تغییر دیدگاه نسبت به خود

? آینده نامعلوم

? از دست دادن روابط مهم

? ناراحت کردن دیگران

? تجربه شرم

?افزایش احتمال افسردگی و سایر بیماری‌های روانی

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه درمان فوبیا کلیک کنید.

راهکارهای مقابله‌ای برای ترس از شکست

برای مقابله با ترس از شکست راهکارهایی وجود دارد. اگر با این تکنیک ها آشنا شوید؛ قدرت ریسک پذیری شما افزایش می‌یابد. در ادامه به این تکنیک ها اشاره کرده ایم.

? برای غلبه بر ترس از شکست تمام نتایجی که می‌توانید کنترل کنید را در نظر گرفته و برای آن‌ها برنامه بچینید.

? در صورت کمبود توانایی یا دانش خود، آموزش ببینید.

?به یاد داشته باشید که شکست تنها زمانی شکست است که از آن درس نگیرید.

? شکست‌ها را بخشی از مسیر موفقیت در نظر بگیرید و ادامه دهید.

? حتی برای موفقیت‌های کوچک خود هم ارزش قائل شوید.

?در صورتی‌ که احساس می‌کنید باید با یک مشاور یا راهنما صحبت کنید، بدون درنگ این کار را انجام دهید.

به خاطر داشته باشید که حتی انسان‌های موفق هم دچار شکست می‌شوند ولی دست از تلاش نمی‌کشند. در صورت دشواری هدف، آن را به اهداف کوچک‌تر تقسیم کنید ولی به هیچ عنوان دست از دنبال کردن آن برندارید.

چگونه با ترس از شکست مقابله کنیم؟

مقابله با ترس از شکست

برای کسب موفقیت باید ترس از شکست را هدایت کنید. برای این کار نیازمند آشنایی با روش های مقابله دارید. در این بخش مقاله راجع به روش های مقابله با ترس از شکست صحبت کرده ایم.

➰ برای شکست آماده شوید

اولین کاری که باید برای مقابله با ترس از شکست انجام دهید، آمادگی برای شکست است. باید بپذیرید که شکست برای همه رخ می‌دهد و افراد از شکست های خود درس می‌گیرند.

➰ شکست را بزرگ نکنید

دومین قدم مقابله با ترس از شکست، عدم بزرگ نمایی شکست است. نباید شکست را به عنوان ضعف در نظر بگیرید. باید این مورد را تجربه بدانید و از شکست های خود درس بگیرید.

➰ انتظار موفقیت دائمی نداشته باشید

یکی از روش های مقابله با ترس از شکست، عدم انتظار دائمی برای موفقیت است. هیچ فردی همیشه موفق نیست و در موقعیت های مختلف با چالش های بسیاری روبرو می‌شود. بنابراین نباید انتظار پیروزی دائمی داشته باشید.

➰ شکست را مقدمه ای برای پیروزی بدانید

برای مقابله با ترس از شکست، باید شکست خود را مقدمه و راهی برای کسب پیروزی بدانید. با این دید همیشه از تجارب استفاده خواهید کرد و در زندگی پیروز می‌شوید.

➰ به خودتان باور داشته باشید

از کارهایی که باید برای مقابله با ترس از شکست انجام دهید، باور به خود است. از شکست ها نا امید نشوید و به عنوان فرصتی برای حل تعارض ها و چالش ها به آن نگاه کنید. با اعتماد به نفس و حفظ روحیه به کار خود ادامه دهید.

➰ عامل ترس را شناسایی کنید

دلیل اینکه چرا ترس از شکست دارید؛ باید پیدا شود. تجربه های جدید و تلاش برای پیروزی راهی جهت کسب موفقیت است. بنابراین از عامل ترس دوری کنید و سپس برای غلبه بر آن اقدام کنید.

➰ با ترس خود روبرو شوید

یکی از کارهایی که باید برای مقابله با ترس از شکست انجام دهید؛ روبرویی با ترس خود است. اجازه ندهید که شکست جلوی شما را بگیرد. فورا راه های مختلفی را امتحان کنید تا به نتیجه دلخواه برسید.

کلام آخر

برای مقابله با ترس از شکست، روانشناس مهم ترین و بهترین انتخاب است. افراد متخصص به شما آموزش می‌دهند که روش ها و تکنیک های مقابله را آموزش ببینید و برای بهبود زندگی تلاش کنید. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه ترس از شکست می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن‌های ثابت با شماره 9099070354 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

‫2 دیدگاه ها

  1. سلام من دانشجوی کارشناسی هستم با اینکه درسم خوبه اما همیشه نگررانم که امتحانامو خراب کنمم و اینقدر این استرس و نگرانی زیاااده که گاهی قبل امتحان دچار تهوع میشم
    دلیلش چی میتووونه باشه؟؟!

    1. سلام و درود
      ترس از مردودی در امتحانات خیلی رایجه و حتی به ما کمک می کنه تا انگیزه لازم برای مطالعه دروس را داشته باشیم. اما وقتی این استرس به قدری زیاد میشه که دائم ذهن شما رو درگیر میکنه و یا به قول خودتان دچار تهوع میشید میتونیم بگیم که نشانه های نوعی فوبی را تجربه میکنید. برای درمان فوبیا روش های زیادی وجود داره که با کمک روانشناس به راحتی می تونید از این مساله عبور کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره