اثر شتر مرغ | 3 راه برای رهایی از اثر شتر مرغ

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

اثر شتر مرغ در حوزه مالی و رفتاری اثری است که سرمایه گذاران جهت جلوگیری از اطلاعات مالی منفی انجام می‌دهند. برای این اثر از افسانه ای رایج استفاده کرده اند؛ به این منظور که شتر مرغ ها برای جلوگیری از خطر سر خود را داخل شن فرو می‌برند. به همین دلیل تمایل مغز برای نادیده گرفتن و وانمود سازی برای اوضاع خوب؛ اثر شتر مرغ یا سوگیری روال نگر نام دارد. ضرب المثل معادل در زبان فارسی “مثل کبک سرش را در برف فرو برده” می باشد.

کسانی که از اثر شتر مرغ استفاده می‌کنند؛ باور دارند که چون تا به حال همه چیز خوب پیش رفته است؛ بنابراین بعد از این هم خوب پیش خواهد رفت. در واقع این افراد علائم خطر و عواقب را نادیده می‌گیرند. برای کسانی که در موقعیت های سازمانی هستند، استفاده مداوم از این اثر باعث نتایج زیان بار خواهد شد. و بسیاری از مسائل را حل نشده باقی می‌گذارد. برای رهایی از این رفتار باید از روانشناس راهنمایی بگیرید. جهت دریافت مشاوره فردی کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه اثرشترمرغ می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

اثر شتر مرغ چیست؟

اثر شتر مرغ چیست؟

اثر شتر مرغ باعث می‌شود که افراد از حضور در موقعیت هایی که به نفع آنها نیست و باعث بروز نظرات منفی می‌شود؛ اجتناب کنند. افرادی که به این اثر دچار هستند؛ حتی اگر احساس کنند که شاید در موقعیتی اندکی ناراحتی پیش بیاید، از حضور در آن پیشگیری می‌کنند. به طور کل اثر شتر مرغ خطای شناختی است که باعث می‌شود فرد اطلاعات ضروری خود را از دست بدهد زیرا ترجیح آن کار نداشتن با اطلاعات است. در نهایت این رفتار باعث می‌شود که خود فرد به خطاهای بنیادی دچار شود و هم اینکه اعتماد دیگران را از دست بدهد. و باعث می‌شود در جاهایی که لازم به حضور است، حضور نداشته باشد و یا اینکه از خود هیچ واکنشی بروز ندهد.

اثر شتر مرغ خود را در روابط ناسالم و موقعیت های سخت به راحتی نشان می‌دهد. افراد مبتلا آن چیزی که باید ببینند را نمی‌بینند و کاری که باید به اتمام برسانند را انجام نمی‌دهند. این افراد مانند کبک سر خود را داخل برف فرو می‌برند و یا مانند شتر مرغ پس از ترس سر خود را داخل شن فرو می‌برند. اما با قایم شدن هیچ کاری به درستی پیش نخواهد رفت.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

اثر شتر مرغ در کدام دسته از افراد بیشتر بروز می‌کند؟

به طور کل اثر شتر مرغ در همه افراد می‌تواند بروز کند. اما اغلب در میان افرادی که انسان های بسیار مهربان و خوبی هستند بروز می‌کند. و دلیل این رفتار نیز این است که افراد مهربان و زیادی خوب علاقه ندارند که دیگران از دست آنها ناراحت و دلخور شوند. و چنین رفتاری حاکی از جنبه تاریک ادب بیش از اندازه است.

این افراد اغلب تصور می‌کنند چون که هیچ خطایی از آنها سر نزده است و کاری انجام نداده اند، پس دیگران نباید از آنها ناراحت شوند. اما نشان ندادن واکنش، سکوت و پنهان شدن بیشتر به دیگران آسیب وارد می‌کند. این حالت برای افرادی رخ می‌دهد که به آنها نزدیک تر هستند و انتظار حمایت های بیشتری هم دارند.

برای آشنایی با راهکارهای درست در برخورد با مشکلات محل کار کلیک کنید.

پیامدهای اثر شتر مرغ

به طور کل افرادی که به اثر شتر مرغ مبتلا هستند به مرور زمان به پیامدهای آن نیز دچار می‌شوند. این افراد اغلب به مرور زمان تنها می‌شوند و توانایی حل مشکلات را نخواهند داشت. در این بخش مقاله راجع به پیامدهای اثر شتر مرغ توضیح داده ایم.

  • از زیر کار در رفتن
  • فرسودگی شغلی
  • غیر قابل تحمل بودن در محیط های گروهی مانند محیط کاری
  • عدم کسب تجربه
  • ناتوانی در حل مشکلات
  • ترس از انجام کار
  • تنهایی

برای رهایی از اثر شتر مرغ چه باید کرد؟

برای رهایی از اثر شتر مرغ چه باید کرد؟

همانطور که گفته شد؛ اثر شتر مرغ یک رفتار اشتباه است که افراد برای جلوگیری از خطر از آن استفاده می‌کنند. اما این رفتار آسیب ها و پیامدهای زیادی را به همراه دارد. در این بخش مقاله راجع به روش های رهایی از این اثر صحبت کرده ایم.

افرادی که به اثر شتر مرغ مبتلا هستند بهتر است که خود را از دریافت اطلاعات محروم نکنند. زیرا کسب اطلاعات هیچ آسیبی به افراد وارد نمی‌کند. برای رهایی از این رفتار حتما با روانشناس صحبت کنید تا روش های برنامه ریزی اصولی و نحوه کسب اطلاعات مناسب را به شما آموزش دهد. اما گاهی اوقات باید به شیوه ای آگاهانه برخی از اطلاعات را نادیده گرفت. این اتفاق زمان هایی لازم است که مساله هیچ ربطی به ما نداشته باشد و مسئولیت تصمیم گیری بر دوش ما نیست. برای رهایی از این اثر باید به 3 نکته زیر توجه کنید.

پرسش های قوی بپرسید

برای رهایی از اثر شتر مرغ اولین قدم پرسیدن سوال های قوی است. بهتر است که از خود سوال هایی قبیل مثال های زیر بپرسید.

آیا ممکن است که برخی از اطلاعات را به دلیل ترس از اینکه با باورها و انتظارات من در تضاد باشد را نادیده بگیرم؟ چگونه مطمئن شوم که در انتخاب گزینشی داده هایی که با اعتقاد به من مطابقت دارد یا با آن در تضاد است؛ تعصب ندارم؟

آیا من تمام اطلاعات لازم برای تصمیم گیری را دارم؟

آیا اطلاعات بیشتری وجود دارد که باید جمع آوری کنم تا تصمیم بهتر و آگاهانه تری بگیرم؟

چه چیزی باعث اجتناب من از برخی اطلاعات می‌شود؟

اگر بدون اطلاعات کامل اقدام کنم چه خطراتی مرا تهدید می‌کند؟

هزینه ای که باید جهت تاخیر در کسب اطلاعات مفید پرداخت کنم؛ چقدر است؟

قدم های کوچک بردارید

برای رهایی از اثر شتر مرغ بهتز است که قدم های کوچک بردارید. این کار باعث می‌شود که اگر اشتباه و خطایی نیز صورت گرفت به شیوه ای کوچک باشد. و با این قدم های کوچک از خطاهای بزرگ پیشگیری می‌شود.

دشواری را بپذیرید

یکی از مهم ترین کارهایی که برای رهایی از اثر شتر مرغ باید انجام دهید؛ پذیرش دشواری است. با کمک پذیرش گام بزرگی برای غلبه بر تعصبات و جستجوی اطلاعات خواهید برداشت.

برای پیشرفت حتما درباره نحوه رفتار در محل کار بخوانید.

کلام آخر

یکی از خطاهای شناختی، اثر شتر مرغ است. افرادی که به این اثر مبتلا هستند علاقه ای به کسب اطلاعات بیشتر ندارند و هیچ اقدامی نیز برای این کار انجام نمی‌دهد. اما اطلاعی از پیامدها و آسیب های این رفتار ندارند. برای جلوگیری از هرگونه پیامد و آسیب بهتر است که ز روانشناس کمک بگیرید. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه اثرشترمرغ می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره