خواص عرق کاسنی چه خواصی دارد؟

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

عرق کاسنی عصاره کاسنی است که یک گیاه چوبی و علفی است که فواید زیادی برای سلامتی دارد. مردم از عرق کاسنی برای سلامت کبد، قلب، یبوست، سوء هاضمه، فشارخون بالا و… استفاده می کنند. همچنین یک آرام بخش طبیعی است که می تواند با سنگ کلیه مبارزه کند و باعث کاهش وزن شود. عرق‌کاسنی می تواند یک مکمل قدرتمند برای هر رژیم غذایی باشد. تا پایان این مطلب همراه ما باشید تا از خواص بیشتر عرق کاسنی مطلع شوید. برای اطلاع از انواع خوراکی ها در رژیم غذایی سالم کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه خواص عرق‌کاسنی می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

عرق کاسنی چیست و چه خواصی دارد

خواص عرق کاسنی

کاسنی نام گیاهی است با گل های آبی و ارغوانی که در نواحی مختلف، ازجمله مناطق کوهستانی و آذربایجان پراکنده است. این گیاه بیشتر به صورت عرق و عصاره در بازار وجود دارد اما ریشه آن نیز مصرف می شود. عرق کاسنی سرشار از روی، منیزیم، منگنز، کلسیم، آهن، اسید فولیک و همچنین انواع ویتامین ها می باشد. عرق‌کاسنی سال هاست که به عنوان یک داروی گیاهی برای بسیاری از بیماری ها استفاده می شود و امروزه نیز ارزش خود را ثابت نگه داشته. در ادامه رایج ترین خواص عرق کاسنی را شرح داده ایم.

ضد سرطان

فیتوکمیکال ها و پلی فنول های موجود در کاسنی، با اثرات آنتی اکسیدانی مثبت خود از رشد سلول های سرطانی و تومورها جلوگیری می کنند. عصاره کاسنی و شهد موجود در آن، از کیفیتی برخوردار است که اجازه رشد تومورها را نمی دهد و خاصیت آنتی اکسیدانی بالایی دارد. پلی فنول های کاسنی، اثرات مثبتی در پیشگیری از انواع سرطان از جمله سرطان سینه و سرطان روده بزرگ دارد.

تنظیم کلسترول خون| خواص عرق کاسنی

استفاده از عرق کاسنی برای تصفیه خون بسیار مفید است. انسولین موجود در کاسنی، میزان کلسترول مضر دی ال دی را در بدن کاهش می دهد. سطح کلسترول خوب را بالا می برد و با بهبود جریان خون، خطر ابتلا به حملات قلبی و سکته را کاهش می دهد.

سیروز کبدی

استفاده از کاسنی برای تصفیه خون بسیار مفید است. یکی از اثرات مفید کاسنی، محافظت از کبد در برابر سموم کبد است. این اثر با ماده ای به نام تتراکلور کربن به اثبات رسیده است. هرچه عرق کاسنی تلخ تر باشد، فواید عرق کاسنی بیشتر و در بهبود بیماری های کبدی موثر تر است.

درمان یرقان در کودکان

زردی یکی از شایع ترین مشکلاتی است که کودکان در بدو تولد تجربه می کنند. زنان باردار می توانند در دوران بارداری، برای جلوگیری از زردی کاسنی مصرف کنند. این گیاه با پاکسازی کبد و دفع سموم، خون را تصفیه می کند و نقش موثری در پیشگیری از زردی نوزادان خواهد داشت. پاکسازی کبد و خون مادر از مواد زائد و سموم نیز، تأثیر بسزایی در زیبایی جنین دارد.

تقویت سیستم ایمنی | خواص عرق کاسنی

عرق کاسنی، خاصیت تقویت کننده قوی برای سیستم ایمنی دارد. این ماده دارای اثرات ضد باکتریایی قوی بر روی برخی از باکتری های خطرناک و مقاوم است. پلی فنول های موجود در کاسنی، نقش آنتی اکسیدان ها و از بین بردن رادیکال های آزاد در رگ های خونی را ایفا می کند. این رادیکال ها، باعث ایجاد انواع بیماری ها ازجمله بیماری های قلبی و سرطان می باشند. برای اطلاع از روش های تقویت سیستم ایمنی کودکان کلیک کنید.

خواص کاسنی برای پوست

بسیاری از جوش های صورت در اثر گرما و کثیفی یا آلودگی خون ایجاد می شوند. منشأ همه این مشکلات کبد است. بنابراین کبد باید از خون کثیف و غلیظ پاک شود. وقتی کبدتان تمیز می شود، صورت شفاف و بدون لک خواهد شد. عرق کاسنی بهترین درمان برای پاکسازی کبد و روشن شدن پوست است.

همچنین استفاده از عرق‌کاسنی برای طراوت و شادابی پوست نیز موثر است. روزانه یک یا دو استکان از ترکیب عرق کاسنی و بیدمشک، یا عرق کاسنی و نمک را قبل از وعده های غذایی میل کنید.

کمک به درمان یبوست

اینولین موجود در عرق کاسنی، به عنوان یک فیبر طبیعی به حجیم شدن حرکات روده و تقویت حرکات پریستالتیک و ترشح شیره معده کمک می کند. اساس این بدان معنا است که هضم به طور کلی بهبود می یابد و یبوست نیز به میزان زیادی کاهش پیدا می کند. با حفظ یک روند گوارشی منظم، افراد می توانند شانس ابتلا به تعدادی از بیماری ها و بیماری های گوارشی را کاهش دهند.

کمک به کاهش وزن

عرق کاسنی منبع خوبی از اولیگو فراکتوز است و این خود نوعی فیبرغذایی طبیعی است که با کاهش وزن، به مدیریت وزن کمک می کند. گزارشی که در سال 2012 در بنر تحقیقات چاقی منتشر شد، نتیجه گیری کرده اند که عرق  کاسنی، با کاهش میزان هورمون گرلین ( اسید آمینه ای که با احساس گرسنگی و رفتار جستجوی غذا مرتبط است)، می تواند شانس پرخوری را کاهش دهد و باعث ایجاد احساس سیری شود. در نتیجه به کاهش وزن کمک می کند. برای اطلاع از روش های کاهش وزن بعد از زایمان کلیک کنید.

کاهش دهنده درد آرتریت

عرق کاسنی به طور سنتی به عنوان یک درمان برای آرتروز استفاده می شود. مطالعات نشان داده که کاسنی دارای خواص ضد التهابی است. به همین دلیل باعث کاهش درد در شرایطی مانند آرتروز می شود. کاسنی همچنین می تواند به عنوان یک عامل ضد التهابی عمومی برای بسیاری از دردهای عضلانی و مفصلی استفاده شود.

خواص عرق کاسنی برای مردان و زنان

عرق کاسنی برای مردان و زنان

خوردن عرق کاسنی در مردان منجر به کاهش کلسترول بد در خون شده و احتمال بروز سکته را در آنان کاهش می‌دهد. از آنجایی که آمار سکته در میان مردان بالاتر است؛ بهتر است آنان از این ماده استفاده کرده و با آنتی اکسیدان های موجود در کاسنی از بروز لخته های خونی جلوگیری نمایند. از طرفی خوردن این نوشیدنی برای زنان نیز خواص زیادی دارد. کاسنی علاوه بر از بین بردن جوش های پوستی در زنان در قرایند قاعدگی آنان نیز موثر است. هورمون های زنان در این دوران تنظیم شده و همچنین در عملکرد کبد نیز نقش دارد.

زمان استفاده از عرق کاسنی

به طور کلی زمان مشخصی برای مصرف عرق کاسنی وجود ندارد. اما بهتر است این نوشیدنی را بعد از خوردن غذاهای گرم میل کنید. همچنین برخی از افراد از این ماده در روزهای گرم سال، به همراه گلاب برای اسپری بر روی پوست استفاده می‌کنند. عرق کاسنی علاوه بر اینکه به خنک شدن سطح پوست کمک می‌کند باعث پاکسازی پوست شده و از بروز جوش های پوستی جلوگیری می‌کند.

سخن آخر

عرق کاسنی قرن ها، برای اهداف آشپزی و دارویی استفاده می شده و به طور کلی برای اکثر مردم بی خطر است. با این حال فیبر آن ممکن است در صورت مصرف بیش از حد مجاز باعث ایجاد گاز و نفخ شود. اگر می خواهید آن را به عنوان مکمل مصرف کنید، بهتر است از قبل با یک متخصص دارویی یا گیاهی مشورت کنید. همچنین افرادی که به گرده ابروسیا یا توس آلرژی دارند، باید از کاسنی اجتناب کنند.

برای دریافت مشاوره در زمینه خواص عرق‌کاسنی می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره