ترس از مهد | 5 راهکار رفع ترس از مهد کودک

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

ترس از مهد در بسیاری از کودکان وجود دارد. و هرکدام از آنها دلایل مختلفی چه منطقی و چه غیر منطقی برای جلوگیری از مهد رفتن استفاده می‌کنند. کودکانی که از رفتن به مهد هراس دارند، معمولا به دلایل اضطرابی، مهد نامناسب، علل ناشی از خانواده و … از مهد دوری می‌کنند. این کودکان در مهد توانایی برقراری ارتباط با دوستان را ندارند و همیشه در حال گریه هستند. یا کودک به دلیل ترس از فضای آموزشی و معلم به سختی می‌تواند با محیط ارتباط بگیرد. برای کمک به کودکان و دوری جهت ترس از مهد، محیط آموزشی و … حتما از روانشناس کمک بگیرید. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه مشاوره کودک کلیک کنید.

ترس از مهد چیست؟

ترس از مهد چیست؟

احتمالا در اطراف خود با کودکانی مواجهه شده اید که ترس از مهد دارند. یا والدینی را مشاهده کرده اید که به دلیل ترس از مهد فرزند خود کلافه هستند. برای درمان این ترس، والدین در ابتدا باید از دلیل این عارضه مطمئن شوند. در واقع زمانی که علل ترس از مهد کودک را بررسی نکرده باشید؛ نمی‌توانید به دنبال راه چاره باشید.

بر اساس بررسی ها، ترس از محیط آموزشی مانند مهد کودک در خانواده هایی که کودکان با فاصله زیاد از یکدیگر به دنیا آورده اند؛ بیشتر بوده است. اما از لحاظ اجتماعی در تمامی طبقات اجتماعی مشاهده شده است. اما از لحاظ جنسیتی، در میان دخترهای بیش از پسرها وجود دارد. 

برای عضویت در کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

علل ترس از مهد چه چیزهایی است؟

به طور کلی بیشتر ترس های کودکان طبیعی است و تنها برخی از این ترس ها غیر طبیعی به حساب می‌آیند. به طور کلی اولین محل رشد کودک، خانواده است. بسیار طبیعی می‌باشد که دوری از خانواده باعث ترس از مهد باشد. به طور کلی ترس از محیط آموزشی مانند مهد علل مختلفی دارد که در این بخش مقاله به آن اشاره کرده ایم. 

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه تربیت کودک کلیک کنید.

? اختلال اضطراب جدایی

یکی از اصلی ترین علل ترس از مهد، اختلال اضطراب جدایی است. بر اساس مطالعات، کودکانی که ترس از چنین محیط هایی دارند؛ به دلیل حالات اضطرابی و افسردگی است که به چنین ترسی مبتلا هستند. اگر این علل درمان نشود، پیامدهای بدی به دنبال خواهد داشت. و در مقاطع سنی بالاتر کودک با مشکل بیشتری روبرو خواهد شد. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه اضطراب جدایی کودکان کلیک کنید.

? خانواده در ترس از مهد

از دیگر علل ترس از مهد، خانواده است. گاهی دلیل این ترس ها ترس از منزل می‌باشد. کودکانی که وابستگی بیشتری به خانواده دارند؛ و بیش از دیگران مورد توجه و حمایت والدین بوده اند، بیش از دیگران نیز به ترس و اضطراب مبتلا می‌شوند.

حتی کودکانی که در خانواده های پر تنش زندگی می‌کنند. بیش از دیگر کودکان به ترس از مهد مبتلا هستند. و حوادثی مانند مرگ عزیزان، طلاق، تولد خواهر یا برادر جدید و … در این عارضه نقش دارند. 

? والدین حساس

بر اساس بررسی ها؛ کودکانی که والدین حساس دارند بیش از دیگران به ترس از مهد مبتلا هستند. مادرانی که همیشه مردد، وسواسی، مضطرب، غیر منطقی، هوش هیجانی پایین، موشکاف، حساس و بسیار عاطفی هستند، کودکان نگران و ترسو پرورش می‌دهند. 

? محیط آموزشی در ترس از مهد

انتظارات از کودک در محیط جدید نیز باعث ترس از مهد می‌شود. گاه مهد کودک ها از بچه ها انتظاراتی دارند که در توان کودک نیست. یا معلمی بسیار ایراد گیر در مهد باعث ایجاد این ترس می‌شود. ترس از معلم از دیگر علل ترس کودکان است. که در این شرایط باید معلم کودک را تغییر داد. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه ترس از معلم کلیک کنید.

برای آشنایی با راه های آماده کردن کودک برای روز اول مدرسه کلیک کنید.

راهکارهایی جهت رفع ترس از مهد کودک

راهکارهایی جهت رفع ترس از مهد کودک

ترس از مهد عذاب و دشواری های زیادی را برای خانواده به همراه دارد. زمانی که کودک به این ترس مبتلاست، والدین مخصوصا شاغل را به خود درگیر می‌کند. به همین دلیل این خانواده ها همیشه به دنبال راهکارهایی جهت رفع ترس از مهد هستند. در این بخش مقاله راجع به راهکارهای رفع این ترس توضیح داده ایم.

? تمرین دور بودن را فراموش نکنید

یکی از راه های مقابله با ترس از مهد، تمرین دور بودن است. در این روش باید به تدریج از کودک خود دور شوید و زمان های این دوری را طولانی تر کنید. با این روش کودک به تدریج به دوری از مادر عادت می‌کند و ترس از جدایی او از بین خواهد رفت.

? رفتار صحیح در مهد را آموزش دهید

برای رفع ترس از مهد باید رفتارهای صحیح در مهد را به کودک آموزش دهید. تنهایی غذا خوردن، درآوردن کفش و تعویض لباس ها، جایگاه وسایل و … را به کودک آموزش دهید تا در مهد به دلیل عدم توانایی ها با مشکل روبرو نشود. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه ترس کودک از غریبه کلیک کنید.

? با کودک صحبت کنید

برای کاهش ترس از مهد، باید با او صحبت کنید. از فرزند خود سوال بپرسید که چه تصوری از مهد دارد؟ سوالات متفاوت بپرسید تا هیجانات او را بررسی کنید. با بررسی این هیجانات متوجه خواهید شد که چه چیزی باعث حال خوب فرزندتان است و چه چیزی نیست. 

? فرصت آشنایی با مهد به کودک بدهید

برای کاهش ترس از مهد، به کودک فرصت آشنایی دهید. کودکان باید مشاهده کنند و کم کم با اطرافیان ارتباط بگیرند. نباید انتظار داشته باشید که کودک در مواجه اول در مهد ارتباط مناسب بگیرد. به تدریج با آشنایی اطرافیان ترس از مهد او کاهش می‌یابد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه روانشناسی کودکان ابتدایی کلیک کنید.

? خداحافظی طولانی نداشته باشید

اگر خداحافظی طولانی نداشته باشید، ترس از مهد نیز کمتر می‌شود. بنابراین برای جلوگیری از این رفتار، در خداحافظی ارتباط مناسب داشته باشید. خیلی کوتاه به او لبخند بزنید و بگویید که در ساعت مقرر به دنبال او خواهید رفت. و دوباره شما را ملاقات خواهد کرد. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه فرستادن کودک به مهد کلیک کنید.

کلام آخر

همانطور که گفته شد، ترس از مهد یکی از دردسرهای والدین است. والدین علاقه دارند تا فرزندانشان قبل از مدرسه به چنین فضاهایی عادت کرده باشد. به همین دلیل اصرار به مهد رفتن کودک دارند. برای جلوگیری از ترس کودک و رفع این اضطراب ها، حتما از روانشناس کودک کمک بگیرید. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه ترس از مهد می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره شغلی تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

 

سوالات متداول

علل ترس از مهد چیست؟

خانواده، محیط آموزشی، اختلال اضطراب جدایی و والدین حساس در ترس از مهد نقش مهمی دارند.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره