ترس کودک از غریبه

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

ترس کودک از غریبه ها در واقع بخشی از رشد روانی آن‌ها محسوب می‌شود که با افزایش سن و نزدیک شدن به دو سالگی کم کم این ترس به کمک والدین از بین می‌رود. نکته مهمی که پیرامون ترس از غریبه ها در کودکان وجود دارد، این است که والدین بتوانند به کودک خود کمک کنند تا از این مرحله عبور کند، بدون اینکه عوارض آن را از جمله اختلالات اضطرابی، با خود به بزرگسالی ببرند. در ادامه به راهکارهایی برای کاهش ترس طبیعی و جلوگیری از پیشروی آن ارائه کرده‌ایم. برای آشنایی با سایر انواع ترس و استرس در کودکان کلیک کنید.

ترس طبیعی کودک از غریبه ها و دیگران

ترس کودک از غریبه ها معمولا از هشت ماهگی شروع می‌شود و در دو سالگی به پایان می‌رسد. اگر والدین نتوانند کودک خود را در این مرحله همراهی کنند، ممکن است به بیش از دو سال نیز ادامه داشته باشد.

ترس از غریبه ها در کودکان می‌تواند مساله طبیعی باشد و کودک در مواجهه با کسانی که با آن‌ها آشنایی ندارد، گریه یا سر و صدای زیادی کند و یا با سکوت طولانی ترس خود را نشان دهد.

از مهم‌ترین عواملی که می‌تواند این ترس را در کودکان از بین ببرد، نوع برخورد و ارتباط والدین با افراد دیگران است، مخصوصا کسانی که کودک از آن‌ها می‌ترسد. والدین می‌توانند بسیار صمیمانه غریبه ای را به کودک خود معرفی کنند و باعث کاهش ترس او شوند و یا برعکس با دادن هشدارهایی درباره دیگران برقراری ارتباط با دیگران را موضوعی خطرناک جلوه دهند.

دادن آرامش به کودک و قرار گرفتن او در محیط های اجتماعی مختلف، تا حد زیادی در کاهش ترس او از غریبه ها موثر است.

ترس کودک زیر دو سال از غریبه ها و دیگران

همانطور که اشاره کردیم معمولا کودکان از سن هشت ماهگی تا سن دو سالگی از غریبه‌ها هراس دارند. بنابراین ترس از غریبه ها در کودکان زیر دو سال طبیعی بوده و بخشی از رشد روانی آن‌ها را شامل می‌شود.

فروشگاه آرامیس

دلیل این امر این است که کودکان زبر دو سال یاد گرفته‌اند که فقط نسبت به کسانی که با آن‌ها آشنا هستند و از جانب آن‌ها امنیت و محبت کافی دریافت می‌کنند، دلبستگی ایجاد کنند. در نتیجه وقتی این کودکان در مواجهه با افراد غریبه قرار می‌گیرند، دچار استرس و اضطراب شده و می‌ترسند.

اغلب کودکان نهایتا در ده ماهگی اوج ترس از غریبه ها را تجربه می‌کنند و به مرور با نزدیک شدن به 18 ماهگی تا 2 سالگی این ترس برطرف می‌گردد.

راهکارهای کاهش ترس کودک زیر دو سال از غریبه ها و دیگران

پدر و مادر به واسطه ارتباطی که با این افراد غریبه دارند، می‌توانند تاثیر مستقیمی در کاهش ترس کودکان خود از دیگران و غریبه ها داشته باشند. در ادامه این مطلب به راهکارهای کاهش ترس در کودکان زیر دو سال از غریبه ها اشاره کرده‌ایم:

ایجاد آمادگی در کودک

برخی پدر و مادر‌ها که کودکشان از رویارویی با یک غریبه هراس دارند، سعی دارند او را وادار کنند که با یک غریبه تنها باشد تا ترس او از بین برود، اما این روش باعث ترس بیشتر او خواهد شد.

برای اینکه ترس کودک از غریبه ها از بین برود، در وهله اول شما باید پدر و مادری صبور باشید و فرزند خود را برای نترسیدن تحت فشار قرار ندهید.

وقتی کنار یک غریبه با کودک‌تان قرار گرفته‌اید پس از چند دقیقه او را ترک کند، تا او اطمنیان داشته باشد که مراقبش هستید.

مواجهه کردن کودک با سایر افراد

بهتر است کودک خود را در جمع‌های گوناگون ببرید. هر چه کودک شما با افراد بیشتری مواجه شود، به مرور ترس او نیز از بین خواهد رفت. در کنار غریبه ها نیز به گونه‌ای با کودک خود صحبت کنید که نشان دهید، احساس آرامش دارید.

تلاش برای ایجاد آرامش در کودک

ترس کودک از غریبه ها حتی اگر طبیعی هم باشد، نباید نادیده گرفته شود. چراکه اگر ادامه دار شود، باعث تشدید ترس های کودک شده و احساس عدم امنیت را در او ایجاد می‌کند و زمینه بروز اضطراب و ابتلا به اختلال اضطراب در بزرگ سالی می‌گردد.

زمانی که کودک در حضور افراد غریبه می‌ترسد، بهتر است او را در آغوش بگیرید و سعی کنید به او آرامش بدهید. با کسانی که کودک با آن‌ها احساس غریبی دارد، سعی کنید در محیط خانه که کودکتان در آن احساس آرامش بیشتری دارد، ارتباط بگیرید و در بازی‌ها او را هم شریک کنید.

ترس کودک بالای دو سال از غریبه ها

چندین بار تکرار شد که کودکان معمولا تا دو سالگی دارای ترس های طبیعی نسبت به غریبه ها هستند و پس از این سن کم کم این ترس از بین می‌رود. اگر پس از دو سالگی نیز این ترس ها وجود داشته باشد، در واقع نشانه‌هایی از اضطراب است که والدین بایستی تلاش کنند این اضطراب‌ها را از بین ببرند.

از جمله مهم‌ترین عواملی که در پایدار بودن ترس از غریبه ها پس از دو سالگی، نقش دارد، می‌توان به وابستگی شدید به والدین و ارتباطات محدود آن‌ها اشاره کرد. در این شرایط چون کودک با آدم‌های کمتری مواجه شده، ترس در وجود او از بین نرفته است.

راهکارهای کاهش ترس کودک بالای دو سال از غریبه ها

در کودکان بالای دو سال همانطور که اشاره کردیم، بیش از هر چیزی وابستگی به والدین، باعث ترس از غریبه‌ها می‌شود. والدین می‌توانند در این شرایط استقلال کودک خود را تقویت کنند. تا وابستگی آن‌ها کمتر شود.

والدین برای افزایش اعتماد به نفس کودکان‌شان می‌توانند به او اجازه بدهند، خودش به تنهایی غذا بخورد و یا هر زمان که بخواهد خودش اسباب بازی‌هایش را بردارد و بازی کند.

همینطور اگر والدین اجازه دهند کودک‌شان جدا از آن‌ها بخوابد، تا حد زیادی به تقویت استقلال او کمک خواهد کرد. جدا خوابیدن کودک به تنهایی در اتاقش نیازمند این است که شما راهکارهای لازم را به او آموزش دهید.

سخن آخر

بنابراین طبق متن مقاله فوق یک کودک از زمانی که توانایی تشخیص آشنا از غریبه را دارد، نسبت به غریبه‌ها احساس ترس می‌کند. یک کودک می‌تواند ترس های خود را تا دو سالگی به کمک والدین کنترل کند و این مرحله را پشت سر بگذارد. 

چنانچه کودک پس از دو سالگی همچنان نسبت به غرببه ها واکنش نشان می‌دهد و با راهکارهایی که والدین دارند، این حس برطرف نشده، بایستی که به روانشناس کودک مراجعه کنند تا با برطرف شدن این حس در بزرگسالی برای او مشکلی ایجاد نشود. برای دریافت مشاوره کودک کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه ترس از غریبه ها در کودکان می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره