ماده مخدر قارچ یا ماشروم

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

ماده مخدر قارچ یا مجیک ماشروم که به اختصار آن را ماشروم می‌نامند، یک ماده مخدر جدید الورود به کشور است که جوانان زیادی را درگیر خود کرده است. با توجه به جدید بودن این ماده، بسیاری از جوانان کنجکاو مصرف و تجربه آن می‌شوند و به دلیل ناآگاهی و فریب فروشندگان، تصور می‌کنند که این ماده اعتیاد ندارد اما به سرعت دلباخته آن خواهند شد. به همین دلیل ضروری است که والدین و جوانان نسب به این ماده مخدر آگاه باشند و از اعتیاد به آن پیشگیری نمایند. همچنین شما می‌توانید با کمک گرفتن از یک فرد متخصص اطلاعات خود را در این زمینه افزایش دهید و در صورت لزوم برای ترک صحیح اقدام نمایید. برای کسب اطلاع بیشتر در زمینه مشاوره ترک اعتیاد کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه ماده مخدر قارچ یا ماشروم می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

ماده مخدر قارچ یا ماشروم

ممکن است والدین در اتاق فرزندانشان چیزهایی شبیه به قارچ، سبزی، پودر و… پیدا کنند اما به دلیل آشنا نبودن با اشکال مواد مخدر متوجه اعتیاد فرزندشان نشوند. حتی در مواردی دیده شده نوجوان و جوان در جمع‌های دوستی و مهمانی‌ها ندانسته خوراکی‌هایی را مصرف می‌کنند که از اعتیاد آور بودن آن‌ها بی خبرند.  به همین دلایل لازم است درباره شکل ظاهری مواد مخدر آگاه سازی صورت گیرد.

حتما از کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

انواع و طریقه مصرف ماده مخدر قارچ

انواع ماده مخدر قارچ

فروشگاه آرامیس

ماده مخدر قارچ یا مجیک ماشروم از کشورهای آمریکا، استرالیا و مکزیک به صورت قاچاقی وارد ایران می‌شود و با قیمت‌های بسیار بالا به فروش می‌رسد. این ماده به دو شکل فروخته می‌شود. به شکل قارچ‌های کوچک خوراکی است که ممکن است حتی با قارچ‌های خوراکی رایج اشتباه گرفته شود، ظاهر این قارچ‌ها اغلب سفید یا قهوه ای رنگ هستند و به صورت طبیعی کشت می‌شوند. همین طبیعی بودن‌شان باعث ایجاد دیدگاهی مبتنی بر بی‌خطر بودن‌شان می‌شود. گاهی هم به شکل ورقه‌هایی سفید رنگ عرضه می‌شوند، این ورقه‌ها همان اثرات و عوارض قارچ سمی را دارند.
این ماده به دلیل داشتن سیلوسایبین تلخ مزه است، به همین دلیل برخی آن را خشک کرده و در غذا و چای از آن استفاده می‌کنند. ماده مخدر قارچ برخلاف دیگر مواد مخدر فاقد رنگ و بو می‌باشد.

مکانیسم اثر ماده مخدر قارچ

مصرف ماده مخدر قارچ به صورت مستقیم بر مغز تاثیر داشته و موجب بروز توهماتی می‌گردد. سایلوسیبین موجود در ماده مخدر قارچ در بدن تبدیل به سایلوسین شده و با تاثیر بر سیستم عصبی مرکزی و بالا بردن میزان سروتونین مغز، منجر به تغییر ادراک و مشاهده صحنه های غیر واقعی می‌گردد. اما به طور کلی نحوه تاثیر گذاری و همچنین شدت علائم حاصل از مصرف این ماده، به متابولیسم بدن و عوامل مختلفی بستگی دارد.

اثرات و علائم مصرف ماده مخدر قارچ

حداکثر نیم ساعت بعد از مصرف ماده مخدر قارچ اثرات مصرف نمایان می‌شود و بین 4 تا 6 ساعت و گاه بیشتر در بدن فرد باقی می‌ماند. این اثرات عبارتند از:

  • تشدید شدن احساسات
  • گشاد شدن مردمک چشم
  • بالا رفتن ضربان قلب و فشار خون
  • افزایش دمای بدن و احساس گر گرفتگی
  • ضعف و حالت تهوع
  • عدم هماهنگی بین اعضای بدن
  • کند شدن زمان
  • ناتوانی در تشخیص فاصله ها
  • تشدید احساسات و هیجانات پیش از مصرف فرد

ماده مخدر قارچ به دلیل خوراکی بودن بلافاصله بعد از مصرف وارد دستگاه گوارش شده و به سیستم گردش خون ورود پیدا می‌کند، سپس با تقلید از هورمون سروتونین آگاهی را تغییر داده و باعث بروز تغییرات ذکر شده، می‌شود. همچنین ماده فعال موجود در ماشروم، سیستم سمپاتیک که مسئول مقابله با استرس و هیجان در بدن است را تحریک می‌نماید.

مدت زمان ماندگاری ماده مخدر قارچ

علائم ناشی از مصرف ماده مخدر قارچ، از 20 تا 40 دقیقه بعد از مصرف شروع شده و تقریبا شش ساعت در بدن ماندگاری دارد. همچنین به طور کلی تا مدتی بعد از مصرف، با آزمایش های مختلف، می‌توان به وجود این ماده در بدن پی برد.

دسته بندی ماده مخدر قارچ

سایلوسیبین موجود در ماده مخدر قارچ، باعث می‌شود تا این ماده در دسته بندی انواع توهم زاها قرار گیرد. به طور کلی عوارضی این ماده برای افراد ایجاد می‌کند؛ شامل پارانویا، حالت تهوع، بروز علائم عصبی، خمیازه کشیدن، احساس آرامش و خواب آلودگی، تجربه درون نگری و… می‌شود.

عوارض و پیامدهای مصرف ماده مخدر قارچ

عوارض مصرف ماده مخدر قارچ

این ماده مخدر نیز مانند سایر مواد اعتیادآور، عوارض و پیامدهایی با خود به همراه دارد که برخی از آن‌ها به شرح زیر هستند:اعتیاد

ماشروم یا ماده مخدر قارچ از نظر روانی اعتیاد آور است. با توجه به آثار این ماده فرد نسبت به مصرف مواد نظر مثبت تری پیدا می‌کند در نتیجه احتمال آلوده شدن به سایر مواد و امتحان سایر مواد مخدر بالا می‌رود.

◀اختلال در عملکرد سروتونین

سروتونین یک انتقال دهنده عصبی است که باعث کیفیت خواب، خلق و خو، روابط جنسی و… می‌گردد . سروتونین یکی از انتقال‌دهنده‌های مهم سیستم عصبی می‌باشد که به هورمون احساسات خوب نیز معروف است. ماده مخدر قارچ و به طور کلی تمام مواد مخدری که ترشح هورمون سروتونین را به هم می‌زنند، باعث اختلال در عملکردهای ادراک، خواب، خلق و خو، گرسنگی و سیری، بالا رفتن و پایین آمدن دمای بدن، اعمال جنسی، کنترل عضلات و… می‌شوند.

◀اختلال در عملکرد حواس پنجگانه

بروز اختلال در حواس پنجگانه در اثر مصرف ماده مخدر قارچ می‌تواند احتمال انجام رفتارهای پرخطر را افزایش دهد. به دلیل تاثیرات ناشی از قارچ بر روی بینایی، شنوایی و بویایی برخی نشانه‌ها را به مانند توهمات ناشی از ال اس دی تشبیه می کنند. خطرناک ترین تغییر مربوط به ناتوانی در فاصله و بعد اجسام است که باعث می‌شود فرد نتواند به هنگام رانندگی و یا حرکت ارتفاع و موانع را تشخیص دهد، در نتیجه احتمال خطر سقوط، تصادف و سایر صدمات وجود دارد.

◀اثرات روانی

مصرف بیش از حد و اعتیاد به ماده مخدر قارچ می‌تواند مشکلات روانی‌ای مثل پارانویا، اختلال شخصیت یا افسردگی را در فرد ایجاد کند. همچنین باعث توهمات ترسناک و کابوس‌های مداوم می‌گردد. این اثار برای برخی ماه‌ها بعد بدون مصرف قارچ نیز بروز یافته‌اند. احتمال بروز حملات روانی با مصرف بیش از حد قارچ بسیار بالا می‌رود.

◀اثرات جسمی

مصرف هر ماده مخدری سبب آسیب‌های جسمی جبران ناپذیری می‌شود. اثرات جسمی ماده مخدر قارچ در طولانی مدت نیز این موارد را شامل می‌شود: تشنج، آسیب به مغز و سلول‌های خاکستری، آسیب به حواس سه گانه بینایی و شنوایی و لامسه، سردردهای مداوم، آسیب به دستگاه گوارش، اختلال در عملکرد کلیه‌ها، تهوع و اسهال، درد در اعضای مختلف بدن و… .

◀مرگ

پژوهش‌ها نشان داده که ماده مخدر قارچ از سه طریق سبب مرگ می‌شود:

1. بر اثر ایجاد تغییرات حواس و بالا بردن هیجانات فرد را وادار به انجام اعمال خطرساز مثل رانندگی و پریدن از ارتفاع می‌کند
2. مثل باقی مواد روانگردان به وسیله تاثیر منفی بر افکار، فرد را به سمت خودکشی آگاهانه می‌کشاند.
3. بعضی از فروشنده‌های مواد مخدر به جای مجیک ماشروم، قارچ‌های سمی دیگری را به افراد می‌فروشند. این قارچ‌ها اغلب موجب مسمومیت و مرگ خواهند شد.

برای درمان و ترک چه باید کرد؟

با توجه به عوارضی که گفته شد، توصیه می کنیم برای درمان هر چه زودتر اقدام کنید. هر چقدر مدت زمان بیشتری با مواد اعتیاد آور درگیر باشید، درمان سخت تری خواهید داشت. برای ترک می توانید به صورت تلفنی، حضوری و آنلاین از خدمات مشاوره ترک اعتیاد بهره مند شوید.

سخن پایانی

با اینکه مواد توهم زا از جمله ماده مخدر قارچ در مقایسه با سایر مخدر وابستگی جسمانی و اعتیاد کمتری را باعث می‌شوند؛ اما به طور کلی برای بدن عوارضی را در پی دارند که گاهی جبران ناپذیر هستند. در واقع برخی از افراد تصور می‌کنند که له صورت تفریحی در حال مصرف این گونه مواد هستند؛ اما قطعا بعد از مدتی متوجه می‌شوند که به آنها اعتیاد پیدا کرده اند؛ به همین دلیل بهتر است در این مورد اطلاعات کافی را کسب کرده و همچنین از یک متخصص کمک بگیرند.

برای دریافت مشاوره در زمینه ماده مخدر قارچ یا ماشروم می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

سوالات متداول

چطور می‌توان به مصرف ماشروم در یک فرد پی برد؟

مصرف ماده مخدر قارچ در آزمایش اعتیاد معلوم نمی‌شود اما در آزمایش‌های خاص آزمایشگاهی می‌توان آن را تشخیص داد. همچنین تغییر رفتارهای ناگهانی در افراد مثل سرخوشی بی دلیل، عدم ادراک جهان واقعی، هذیان گویی و… می توانند نشان دهنده مصرف انواع مخدر مثل ماشروم باشند.

چطور می‌توان اعتیاد به ماشروم را درمان کرد؟

ماده مخدر قارچ به همراه شیشه و ال اس دی جزو مواد اعتیادآوری هستند که درمان دارویی ندارند اما با مراجعه به مراکز ترک اعتیاد و مشورت با متخصصان این حوزه می‌توان روش ترک غیر دارویی این مواد مخدر را در پیش گرفت.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

‫14 دیدگاه ها

  1. هیچ اعتیادی تو دنیا و مرگی از ماشروم ثبت نشده
    الان شیشه با سیلوسایبین تو یه رده قرار میگیره??
    ماشروم وقتی مصرف میکنه کسی برای یه زمانی فعالیت مغز سه برابر میشه و قوه تخیل قوی تر میشه ?

    1. دوست عزیز یعنی شما می گید این مخدر خوب هست خب تریاک هم همین کار رو می کنه بعدشم من خواستار منبع شما هستم

    2. همین امروز یکی از اشنایان ما فوت کرد. ومنی که تا حالا اسمی از مواد مخدر قارچ نشنیده بودم امروز اومدم راجبش بدونم چی هست

    1. خوب الان توقع داری کسی نظرتورو ببینه،بخونه یا مثلاً بهش اهمیت بده؟(من ی بار با باب اسفنجی حرف زدم)مسخره

  2. اعتیاد از همین ماشروم و امثالش (گل)شروع میشه…
    از ماهی یکبار به هر روز و دیگه روت تاثیری نذاره به مواد های صنعتی رو میاری…
    خلاصه که خودتون میدونید وقتی میخورید و میکشید برا خودتون باشه دیگه تبلیغ نکنید که یه نفر دیگه رو بدبخت کنید

    1. عزیز این حرف اصلا درست نیست ماشروم دشمن سر سخت اعتیاد و وابستگی هست . هر مشکل روحی و روانی رو اصلاح میکنه . بیخود نیست بهش میگن ریست کننده مغز

  3. اینطور که شما میگید حتما یکبار هم برای ۱ سالی ترک کردید
    که اثرات مثبتش رو دیدی و اثرات منفی هم برات خنثی بوده خب اگه اینطوره تو یه اسطوره هستی توی مصرف
    یا اینکه دردی داری که هنور نتونستی بهش فائق بیای حالا هرکدوم هست
    امیدوارم بیش از حد ریست نکنی که دیگه خودتم نتونی بیاد بیاری کی بودی یا هستی
    اینقدر ساده به همه چیز نگاه نکن
    اگه ریست مغز اینقدر ساده بود اصلا تو دسترس منو تو نمیذاشتن
    برنامه پشتش هم ببین

  4. روان شناس بعضا با گفتار درمانی هم شناخته می‌شود
    کتابی ندارد که آن را حفظ کرد

    پس تخصصی ترین رشته میباشد
    زیرا با گفت گو وارد ریشه بدن وارد عواطف شخص میشوید ، لااقل در مدت مشاوره
    روانشناس یک بیمار را زنده بودن به زندگی کردن می رساند

    درود بر شما

  5. سلام.پسر ۲۰ ساله ای به یکباره دچار ترس ،توهم ،هذیان ،حواس پرتی ،و.. شد به دکتر مراجعه کردن پزشک تشخیص افسردگی دوقطبی داد ولی خانواده بعد از چند روز متوجه شدن که بیمار چند روز قبل قارچ سمی مخدر مصرف کرده سوال :ایا این علائم بخاطر مصرف قارچ سمی مخدر هست یا افسردگی ؟ لازم به ذکر است بیمار همیشه شاد و سرزنده بوده . لطفاً راهنمایی کنید

    1. سلام بله گاه این مخدرها تاثیرشون تا چند روز میمونه و حتی فلش بک هایی هم تا سه الی 6 ماه آینده ممکنه مشاهده بشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره