ازدواج با معتاد | آیا کسانی که اعتیاد دارند می توانند ازدواج خوبی داشته باشند؟

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

ازدواج با معتاد چه سرانجامی دارد؟ ازدواج مقوله‌ی بسیار مهمی است که تمام جنبه‌های زندگی افراد را تحت تأثیر قرار می‌دهد. به همین دلیل لازم است افراد با آگاهی کامل دست به انتخاب همسر آینده خود بزنند. یکی از معیارهای انتخاب همسر سلامت روان اوست؛ با این حساب نمی‌توان انتظار داشت ازدواج با فرد معتاد پیامدهای مثبتی برایتان داشته‌باشد. ممکن است واقعا به او علاقه داشته‌باشید و بارها از او درخواست کرده‌باشید تا ترک کند اما نتیجه‌ای نگرفته باشید. زندگی با فرد معتاد چالش‌های فراوانی دارد و هر روز وضعیت شما را سخت‌تر می‌کند. در ادامه تمام جوانب ازدواج و زندگی با فرد معتاد را مورد بررسی قرار داده‌ایم تا با استفاده از آن‌ها و کمک گرفتن از یک فرد متخصص، انتخاب عاقلانه‌تری داشته باشید. برای کسب اطلاع در زمینه مشاوره قبل از ازدواج کلیک کنید.

ازدواج با معتاد

مسلما ازدواج با معتاد انتخاب هیچ زن و مردی نیست. اما همیشه همه چیز آنطور که می‌خواهیم پیش نمی‌رود. شاید بعد از مدت‌ها متوجه مصرف مواد توسظ همسر آینده تان بشوید. وابستگی و احساسات مانع از تصمیم گیری قاطعانه می‌شود. و شک و تردید مانند خوره به جان تان می‌افتد. شرایط وقتی بدتر می شود که نامزدتان اعتیادش را انکار کند. فقدان صداقت و درگیری از همان روزهای اول در ازدواج با معتاد پیش می‌آید. در ادامه تمامی جوانب این رابطه بررسی می‌شود.

بیشتر بخوانید : ملاک انتخاب همسر

قبل از ازدواج با معتاد آگاهی خود را بالا ببرید

فرد معتاد با وجود آگاهی از خطرات و اثرات مخرب ماده‌ای که به آن وابستگی دارد، نمی‌تواند میل خود را برای مصرف آن کنترل کند و به لحاظ ذهنی برایش لذت بخش است. اعتیاد را می‌توان نوعی مسمومیت مزمن در نظر گرفت که شخص و اطرافیانش را تخریب می‌کند. مصرف مواد به فرد آرامش می‌بخشد و او را به طور موقت تسکین می‌دهد اما در طولانی مدت فرد را اسیر خود می‌کند. بعد از آنکه اثر مواد از بین برود، فرد باز هم در جستجوی آن خود را به این در و آن در می‌زند.

ممکن است در ابتدا این وابستگی تنها به شکل جسمانی باشد اما به تدریج به اعتیاد روانی می‌انجامد. شاید با خود فکر کنید نامزد معتادتان واقعا شما را دوست دارد و تنها اشکالش اعتیاد است اما باید توجه داشت که فرد معتاد عاشق ماده‌ایست که مصرف می‌کند و به آن وابستگی شدید دارد. بنابراین حتی اگر لازم باشد آن را به شما هم ترجیح می‌دهد. بهتر است قبل از ازدواج با چنین شخصی در مورد بیماری او و چگونگی تأثیر مواد مخدر بر مغز اطلاعات کامل کسب کنید.

 

پیامدهای منفی ازدواج با معتاد

فرد معتاد بیشتر از اینکه عاشق شما باشد به مواد مصرفی خود وابسته است؛ در این شرایط می‌توانید اعتیاد را رقیب خود در نظر بگیرید و مشاهده می‌کنید که چطور تمام فکر و ذهن نامزدتان درگیر آن است. اعتیاد آزادی فرد را از او می‌گیرد و مسلما ازدواج با فردی که آزادی ندارد منطقی به نظر نمی‌رسد. فرد معتاد ممکن است در اوایل رابطه با شما بسیار خونگرم و خوش برخورد باشد اما به مرور زمان صمیمیت خود را از دست می‌دهد و کم کم از اطرافیانش دوری می‌کند. در واقع چنین افرادی تحت تأثیر مواد دچار کرختی عاطفی و روانی شده‌ و نمی‌توانند مسائل را مانند دیگران درک کنند و به تبع شما نیز نمی‌توانید رابطه‌ی خوبی با آن‌ها داشته‌باشید.

 

وعده‌های بیمار معتاد برای ترک

ممکن است این حرف را از زبان نامزد معتاد خود زیاد شنیده باشید که “قول می‌دهم بعد از ازدواج ترک کنم.” اما حقیقت این است که ترک اعتیاد به سختی صورت می‌گیرد آن هم تنها در شرایطی که خود فرد در تصمیمش جدی باشد و اراده‌ی قوی داشته باشد. با فکر و امید به تغییر همسر با او ازدواج نکنید؛ قرار نیست با ازدواج همسر خود را تربیت کنید یا او را تغییر دهید بلکه قرار است در کنار او به آرامش برسید و در آینده فرزندان خود را با همراهی او پرورش دهید.

سعی کنید قبل از ازدواج همسرتان را همانطور که هست بپذیرید و قصدی برای تغییر او نداشته‌باشید. به خاطر همین توصیه می‌کنیم اگر مطابق معیارهای شما نیست اصلا با او ازدواج نکنید. اگر واقعا قصد تغییر دارد، از او بخواهید پیش از ازدواج این کار را انجام دهد؛ پیش از ازدواج اعتیاد خود را ترک کرده و تلاش کند تا اعتماد شما را به دست بیاورد.

با نامزد معتادم چه کنم؟

برخورد و صحبت با افراد معتاد از اصول خاصی برخوردار است. به او بگویید که قصد شروع زندگی مشترک با یک فرد معتاد را ندارید و اگر واقعا زندگی با شما را می‌خواهد باید قبل از ازدواج اعتیاد خود را درمان کند. به او بگویید که در فرآیند درمان همراهش خواهید بود و در تمام مراحل کمکش می‌کنید و اگر واقعا دوستش دارید به سخنان خود عمل کنید. حتما برایش مشخص کنید که بر تصمیم خود مصمم و جدی هستید. در صورت لزوم او را تهدید کنید که اگر اعتیاد خود را به طور کامل ترک نکند رابطه‌تان را تمام می‌کنید. در این شرایط اگر واقعا برایش ارزشمند باشید تمام اراده و تلاش خود را به کار می‌گیرد. اما اگر نسبت به تهدیدات شما بی‌اعتنایی کرد، سر حرفتان بمانید و خود را از این رابطه بیرون بکشید.

فرآیند ترک برای معتادان بسیار سخت است؛ امکان دارد برای چند روز ترک کند و دوباره به مصرف مواد باز گردد. در این شرایط کوتاه نیایید و صبر کنید تا به مرور تغییرات هر چند کمی را ببینید. افراد معتاد اغلب به تعداد دفعات زیادی اعتیاد خود را کنار می‌گذارند اما با بروز علائم ترک وسوسه می‌شوند و دوباره مصرف می‌کنند. به همین دلیل به آن‌ها توصیه کنید در کنار فرآیند ترک مواد از مشاور روانشناس نیز کمک بگیرند تا به طور کامل در ترک باقی بمانند. چرا که فرد معتاد برای ترک وابستگی روانی به ماده‌ی مصرفی، باید حتما بر روان خود کار کند و تحت درمان‌های روانشناختی قرار بگیرد. علاوه بر این شما نیز برای ادامه دادن در کنار چنین فردی به راهنمایی‌های مشاور نیاز خواهید داشت. برای کسب اطلاع در زمینه مشاوره ترک اعتیاد کلیک کنید. 

 

ازدواج با معتادی که ترک کرده است

بعد از این که مطمئن شدید نامزدتان به طور کامل ترک کرده، کمی بیشتر برای ازدواج صبر کنید و زمان عروسی را به تعویق بیاندازید تا با اعتماد و اطمینان بیشتری وارد زندگی مشترک شوید. ازدواج با شخصی که کمتر از یک سال از زمان ترکش گذشته، کمی خطرناک است و ریسک دارد. توجه داشته‌باشید که اعتیاد علاوه بر مشکلات جسمانی، روان فرد را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد. ممکن است نامزد شما حتی بعد از ترک رفتارهایی همچون بی‌حوصلگی، پرخاشگری و خشم از خود بروز دهد. بنابراین تمام جوانب و رفتارهای او را در نظر بگیرید و با دقت بیشتری به او بنگرید.

گاهی فرد احساساتی از تنهایی و انزوا را تجربه می‌کند چرا که لذت کشیدن مواد در زندگی او از بین رفته و دیگر نمی‌تواند با چیز دیگری خود را خوشحال کند. بنابراین اگر قصد ازدواج با فردی که ترک کرده را دارید باید مطمئن شوید آثار و پیامدهای اعتیاد در او باقی نمانده باشد. ازدواج با فردی که اعتیاد خود را کنار گذاشته و به زندگی عادی برگشته می‌تواند موفقیت‌آمیز باشد اما لازم است بیشتر از دیگران مراقب این ازدواج باشید و در زندگی مشترک مدام نشانه‌های لغزش همسر خود به سمت مواد را در نظر بگیرید. برای کسب اطلاع در زمینه ترک اعتیاد کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه ازدواج با معتاد می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره ترک اعتیاد تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

 

 

 

سؤالات متداول

ازدواج با پسری که قبلا اعتیاد داشته چگونه است؟

اعتیاد پیامدهای رفتاری زیادی مانند پرخاشگری و بی هدفی را به دنبال دارد. اگر می‌خواهید با فردی که قبلا اعتیاد داشته ازدواج کنید حتما در دوران نامزدی و آشنایی‌های اولیه، اخلاقیات و روحیات او را در نظر گرفته و نشانه‌ها را نادیده نگیرید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره