کولیک نوزاد | علل و راه های رفع کولیک نوزاد

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

کولیک نوزاد عارضه ای است که به صورت خود به خودی تا 4 ماهگی از بین می‌رود. این عارضه در هفته های اول پس از تولد آغاز می‌شود. و تا 4 الی 6 هفتگی به اوج خود می‌رسد. زمانی که گریه نوزاد از روی گرسنگی و بیماری نباشد، اما بیشتر از 3 ساعت در طول روز و بیش از 3 روز در هفته باشد. و این گریه بیشتر از 3 هفته ادامه دار باشد، به منظور کولیک تشخیص داده می‌شود. درمان و دلایل قطعی برای کولیک نوزاد وجود ندارد. اما با کمک روش هایی می‌توان نوزاد را آرام کرد. با استفاده از روش‌هایی مانند ماساژ، حمام آب گرم، قنداق، استفاده از صداهای سفید (مثل صدای سشوار، ماشین لباس شویی، پنکه و..) می‌توان به آرام سازی نوزاد کمک کرد. برای دریافت مشاوره کودک کلیک کنید.

کولیک نوزاد چیست؟

کولیک نوزاد چیست

قلنج یا کولیک نوزاد در برخی از موارد رخ می‌دهد. نوزادی که گرسنه و بیمار نباشد اما بیشتر از 3 ساعت در طول روز، و بیشتر از 3 روز در هفته و به مدت بیشتر از 3 هفته گریه کند، به کولیک مبتلا شده است. وضعیت کولیک نوزاد مبهم است و حتما باید توسط متخصص تشخیص داده شود. علل مختلفی نیز وجود دارد که در بروز این عارضه نقش دارد.

اما به طور قطعی تا به امروز هیچ روش درمانی و تشخیص دقیقی برای آن داده نشده است. بنابراین برای درمان نیز باید از روش‌هایی استفاده شود که فقط باعث کاسته شدن درد شود. در این مقاله سعی کرده‌ایم هر چیزی که در رابطه با کولیک نوزاد است توضیح دهیم. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه دل درد نوزاد کلیک کنید.

سن بروز کولیک نوزاد چه زمانی است؟

کولیک نوزاد به طور معمول از 2 تا 3 هفتگی آغاز می‌شود. و حدود 6 تا 8 هفتگی نوزاد نیز به اوج خود می‌رسد. به مرور کم رنگ می‌شود و حدود 3 الی 4 ماهگی به طور کل از بین می‌رود. نوزادانی که دارای کولیک هستند معمولا در یک ساعت مشخصی در عصر شروع به گریه فراوان می‌کنند. حتی شاید در نیمه های شب نیز گریه شروع شود. هر والدی شاید این شرایط را تجربه کند، اما باید دقت داشته باشید که تنها راه درمانی کولیک نوزاد، صبوری والدین است. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه راه های از بین بردن نفخ نوزاد کلیک کنید.

علت کولیک نوزاد

دلایل مختلفی در بروز کولیک نوزاد وجود دارد. اما به طور قطع پزشکان دلیل دقیق را نمی‌دانند. اما نظریه هایی وجود دارد که موارد زیر را در رابطه با کولیک نوزاد ارائه داده اند.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

? گاز

?سیستم گوارشی در حال رشد با عضلاتی که اغلب دچار اسپاسم می‌شوند.

? هورمون هایی که باعث ضعف و درد شکم می‌شوند.

? سر و صدا

?حساسیت به نور

? تحریک بیش از حد

? سیستم عصبی در حال رشد

?ترس

? هیجان

? شکل گیری میگرن در دوران کودکی

?عفونت

? عدم تحمل لاکتوز

?استرس

? آلرژی غذایی

?رفلاکس معده

? تغذیه بیش از حد

?تغذیه ناکافی

? حساسیت به شیر مادر

? التهاب مغز

?اختلالات چشم

? ضربان قلب نامنظم

? آسیب به استخوان های بدن

نشانه های کولیک نوزاد

با کمک نشانه های زیر می‌توان کولیک نوزاد را تشخیص داد. معمولا نوزادان در یک ساعت از روز از خود علائم نشان می‌دهند. که در بیشتر مواقع عصر ها این نشانه ها نمایان می‌شود. در این بخش از مقاله راجع به نشانه های کولیک نوزاد توضیح داده ایم.

✔ گریه بدون دلیل مشخص

✔ گریه علائم مانند درد

✔گریه همراه با مشت گره کرده

✔ سفت شدن بازو ها همراه با گریه

✔ پاهای پیچ خورده یا پشت قوس دار همراه با گریه

✔رنگ سرخ

✔ محکم و سفتی شکم

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه تفاوت های گریه نوزاد کلیک کنید.

تشخیص کولیک نوزاد

تا به امروز آزمایشی برای تشخیص کولیک نوزاد وجود نداشته است. برای تشخیص نیز پزشک کودکان از والدین در رابطه با علائم و سابقه پزشکی نوزاد سوال خواهد کرد. پزشک با تمرکز بر وزن، سطح انرژی، رنگ پوست، تنفس و دمای بدن نوزاد به تشخیص کولیک می‌پردازد. اما برای سایر اختلالات و عارضه های مختلف باید آزمایشات دیگری صورت بگیرد.

حتما برای کسب اطلاعات لازم درباره نحوه مراقبت از فرزندتان مقاله آموزش پدر و مادر را بخوانید.

عوارض کولیک نوزاد

عوارض کولیک نوزاد

با کولیک نوزاد، عوارضی به وجود می‌آید. که در این بخش از مقاله راجع به عوارض کولیک نوزاد توضیح داده ایم.

? کاهش وزن: به دلیل اینکه کودک با مشکلات تغذیه روبرو می‌شود. ممکن است نوزاد دچار کاهش وزن شود.

?تغذیه ضعیف: کولیک نوزاد می‌تواند باعث بروز مشکلات جدی شود. مشکلات جسمانی ناشی از کولیک نوزاد باعث عدم تغذیه مناسب می‌شود.

? سیستم ایمنی ضعیف: طبق گفته ها، کولیک نوزاد باعث تغذیه نامناسب می‌شود. زمانی که تغذیه خوبی صورت نگیرد، نوزاد سیستم ایمنی خیلی ضعیفی را خواهد داشت.

? کم خوابی: نوزادانی که کولیک یا قولنج دارند، در خواب با مشکلات زیادی روبرو خواهند شد. در نتیجه نوزاد خواب کافی را تجربه نخواهد کرد.

? تاخیر در رشد: همانطور که گفته شد، کولیک نوزاد باعث کمبود خواب، تغذیه نامناسب می‌شود. در نهایت تاخیر در رشد کودک اتفاق می‌افتد.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره راه های مقابله با بی قراری کودک کلیک کنید.

درمان کولیک نوزاد

بر اساس گفته های قبلی، هیچ دلیل مشخصی برای کولیک نوزاد وجود ندارد. بنابراین درمان قطعی نیز وجود نخواهد داشت. اما پزشک مواردی را پیشنهاد می‌دهد که باعث کاهش درد نوزاد می‌شود. یک بار امتحان کنید و اگر درد نوزاد کاسته شد، دوباره ادامه دهید. اما اگر یکی از روش ها فایده ای نداشت یا روی نوزاد تاثیری دیده نشد، روش دیگری را امتحان کنید. به طور کل کولیک نوزاد خود به خودی در ۴ ماهگی خوب می‌شود. در ادامه روش های درمانی یا راهکارهای کاهش کولیک نوزاد را توضیح داده ایم.

? از گرسنگی نوزاد مطمئن شوید.

? داروهای مصرفی هنگام شیردهی را بررسی کنید.

?موقعیت بدنی نوزاد را تغییر دهید.

? نوزاد را بنشانید، بخوابانید و یا در آغوش نگه دارید.

? کمر نوزاد را ماساژ دهید. (برای آشنایی با نحوه ماساژ نوزاد کلیک کنید)

?نوزاد را به آرامی تکان دهید.

? کودک را قنداق کنید.

? از پستانک استفاده کنید.

?بدون لباس نوزاد را بغل کنید.

?از صداهای سفید استفاده کنید. (صداهای سفید شامل: صدای پنکه، سشوار، ماشین لباسشویی، اتومبیل و ماشین ظرفشویی می‌شود.)

? نوزاد را سوار ماشین کنید.

?کودک را داخل تاب یا صندلی لرزان قرار دهید.

? پاهای نوزاد را در دست بگیرید. و حرکت رکاب دوچرخه را انجام دهید.

? نوزاد را به حمام گرم ببرید.

برای آشنایی با سایر روش های آرامش دادن نوزاد کلیک کنید.

درمان دارویی

برای درمان دارویی کولیک نوزاد حتما باید به متخصص مراجعه کنید. داروهای زیادی نیز در جلوگیری از کولیک نوزاد وجود ندارد. اما پر استفاده ترین داروها برای درمان کولیک نوزاد را در ادامه شرح داده ایم.

▪ سایمتیکون

▪ضد اسپاسم

▪ پروبیوتیک

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه نحوه برخورد با گریه کودک کلیک کنید.

روش های پیشگیری

کولیک نوزاد عارضه ای غیر قابل تشخیص است. اما با رعایت برخی موارد می‌توان این عارضه را کاهش داد. در این بخش از مقاله راجع به پیشگیری از کولیک نوزاد توضیح داده ایم.

❌ از ورود هوای زیاد حین تغذیه خودداری کنید.

❌کودک را بیش از حد لمس نکنید.

❌ نوزاد نباید در معرض نور زیاد یا صدای بیش از حد باشد.

❌ از خواب کافی نوزاد اطمینان پیدا کنید.

❌تغذیه بیش از حد را ممنوع کنید.

❌ به طور مکرر در زمان شیردهی به نوزاد استراحت دهید.

❌قبل و بعد از شیردهی به کودک پستانک دهید.

❌ پس از مصرف شیر کودک را ایستاده نگه دارید.

به پدر و مادرها پیشنهاد می شود که حتما درباره مراقبت های لازم برای نوزاد تازه متولد شده بخوانید.

کلام آخر

اگر با مطالعه این مقاله به این موضوع پی برده اید که نوزاد شما دچار کولیک شده است. نباید از این موضوع ناراحت شوید. بهترین راه کمک به فرزند خود، راهنمایی از روانشناس و متخصصین است. اولین راه درمان کولیک نوزاد، صبوری والدین می‌باشد. در اقدام اول باید سلامت روان خود را اولویت قرار دهید تا با آشفتگی مواجهه نشوید.

برای دریافت مشاوره کولیک یا قلنج نوزاد، مرکز مشاوره نینی مایند خدمات ارائه می‌دهد. خدمات این مجموعه به صورت حضوری و غیرحضوری در تمامی زمینه ها است. شما می‌توانید به صورت تلفنی، آنلاین و یا حضوری از این خدمات بهره مند بشوید. برای دریافت مشاوره و یا رزرو وقت بر شماره های زیر کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه کولیک یا قلنج نوزاد می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره