بی قراری کودک | علت و درمان بی قراری کودک

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

بی قراری کودک در 3ماه اول تولد امری طبیعی است که در اکثر کودکان اتفاق می‌افتد. معمولا گریه های بیش از حدرا به گریه‌های بالای 3 ساعت می‌گویند. بی قراری کودک به عوامل مختلفی مانند تشنگی، گرسنگی، خستگی، ترس و … بستگی دارد. برای آرام کردن کودک ابتدا باید علت بی قراری و گریه او را بدانید و سپس به دنبال راهکاری برای رفع گریه باشید. والدینی که قبلا تجربه فرزند پروری نداشته اند معمولا با بی قراری کودک می‌ترسند و هول می‌کنند. اما زمانی که با انواع گریه های کودک آشنا شوید به راحتی می‌توانید علت را تشخیص دهید و راهکار مناسب را بکار گیرید. برای آشنایی با انواع گریه نوزاد کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه بی قراری کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان کلینیک تخصصی مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو دیدن نمایید.

بی قراری کودک

بی قراری کودک 1

بی قراری کودک همیشه باعث کلافگی پدر و مادرها می شود، مخصوصا کسانی که تجربه اولین بچه شان است. گاهی آرام سازی کودک به قدری سخت و طاقت فرسا می‌شود که والدین دیگر توانایی برای آرام کردن کودک ندارند. بی قراری‌کودک همیشه نشان از خواسته یا درخواست است. کودکان به دلیل گرسنگی، تشنگی، خرابکاری پوشک، کولیک و خستگی بی قراری می‌کنند. برای اینکه کودک خود را آرام کنید باید دلیل بی قراری کودک را بدانید و طبق نیازهایش به او پاسخ دهید.

معمولا کودکان شب ها و در مهمانی ها دچار اضطراب و سردرگمی می‌شوند. اما این موضوع را به خاطر داشته باشید که بی قراری کودک در 3 ماه اول بسیار طبیعی است. در ادامه در رابطه با علت بی قراری کودک و روش های آرام سازی او توضیح داده ایم. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه نحوه برخورد با گریه کودک کلیک کنید.

علت بی قراری کودک

همیشه اولین تجربه والدین در تشخیص علت بی قراری کودک با مشکلاتی روبرو خواهد شد. با گذشت زمان و کسب تجربه های جدید در فرزند پروری به علت بی قراری‌کودک راحت تر پی خواهید برد. در ادامه در رابطه با علت بی قراری کودک اشاره کرده‌ایم.

1. گرسنگی

اولین علت بی قراری کودک گرسنگی است. ابتدا گرسنگی کودک را وارسی کنید و سپس به او شیر بدهید. حتما به جدول های غذایی توجه کنید. تا زمانی که توصیه شده از شیر خود به کودک بدهید. و در زمان مناسب از مکمل های غذایی برای سیر کردن او استفاده کنید. شیر مادر سرشار از ویتامین ها و مواد غنی برای رشد کودک است که مصرف آن واجب و ضروری می‌باشد.

برای آشنایی با انواع تغذیه سالم کودکان کلیک کنید.

2. تشنگی

دومین علت بی قراری کودک، تشنگی است. برخی از ماردان معمولا توجهی به تشنگی کودک نمی‌کنند اما کودکان نیز مانند همه بزرگسالان تشنه می‌شوند و برای تشنگی بی‌قراری می‌کنند. آب لازمه بدن انسان است. بنابراین از کودکان دریغ نکنید و طبق تشخیص پزشک، به کودک مقدار آب لازم بدنش را برسانید.

3. خرابکاری در پوشک | بی قراری کودک

تعویض-پوشک-برای-بی-قراری-کودک

سومین عامل بی قراری کودک کثیف کردن پوشک است. برخی از کودکان پوست حساس تری نسبت به بقیه دارند و با کوچکترین مقدار مدفوع به سوزش و خارش می‌افتند. کثیفی و سوزش پوست در آدمیزاد عذاب آور است چه بسا کودک بیشتر اذیت می‌شود.

4. سرمای بدن کودک

یکی از عوامل بی قراری کودک، سرما است. معمولا دمای بدن‌کودک از چشم والدین دور می‌ماند و کودک برای فهماندن سرمای بدنش شروع به بی‌قراری می‌کند. دمای بدن کودک را چک کنید و لباس گرم به تنش کنید. احتمالا بی‌قراری کودک و گریه او بند می‌آید. اما سعی کنید لباس اندازه و مناسب تن کودک کنید تا با شدت گرما کلافه نشود. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه سرد بودن دست و پای کودک کلیک کنید.

5. گرمای کودک

پنجمین عامل بی قراری کودک گرما است. برخی از والدین برای اینکه کودکشان سرما نخورد به قدری لباس زیاد و گرم تن او می‌کنند که باعث تب و کلافگی کودک می‌شود. همیشه سعی کنید از لباس های مناسب فصل بر تن کودک کنید و بدن او را به فصل های مختلف عادت دهید.

6. بیماری

یکی از عوامل بی قراری کودک بیماری است. گاهی عفونت یا بیماری داخل بدن کودک وجود دارد که والدین از آن بی خبرند. کودکان زبان بیان درد را ندارند. بهتر است بابت بی قراری کودک به پزشک مراجعه کنید و به بررسی عوامل درونی بدن او بپردازید.

7. خستگی کودک

در مواردی که کودک در مراسمات بوده یا دست به دست افراد در حال بازی است خسته می‌شود. خستگی یکی از عوامل بی قراری کودک است. زمانی که طولانی مدت در مکانی‌قرار گرفته‌اید و کودک دائم در حال بیداری است باید به استراحت بپزدازد. برای آرامش و استراحت کودک یا موقعیت را ترک کنید یا به دنبال محل آرامی برای استراحت و خواباندن کودک پیدا کنید.

8. نیاز به بغل والدین | بی قراری کودک

یکی از نیازهای کودکان بغل والدین است. بی قراری کودک گاهی نشان از نیاز به بغل خانواده است. زمانی که طولانی مدت او را بغل نمی‌کنید بی قراری بیشتری از خود نشان می‌دهد. معمولا کودکان به بغل والدین علاقه دارند و حس آرامشی از پدر و مادر خود می‌گیرند. اما این موضوع به خصوصیات اخلاقی کودکان نیز باز می‌گردد. برخی کودکان طبق خصوصیات اخلاقی شان بیشتر نیاز به توجه والدین دارند.

9. کولیک

گاهی کودکان به دلیل دردهای ناشی از کولیک بی قراری می‌کنند. کولیک به معنای دردی است که دلیل مشخصی مانند گشنگی یا تشنگی ندارد. کودک در این دوران صورتش به سرخی می‌رود و شکمش متورم و سفت می‌شود. یکی از دلایل بی قراری کودک را می‌توان کولیک نامید که نشان از تحمل درد نامشخص است.

10. بی خوابی کودک

بی خوابی همه افراد اعم از بزرگ و کوچک را کلافه می‌کند. علت بی قراری کودک را می‌توان بی خوابی به شمار آورد. زمانی که در مکان پر جمعیت قرار دارید و از ساعت خواب‌کودک‌گذشته است، شک نکنید که کودک خسته، کلافه و بی خواب می‌شود. بالاخره با استفاده از راهی مانند گریه و بی قراری باید به شما بی خوابی اش را بفهماند. به ساعت خواب کودک اهمیت دهید و برای خواب او ارزش قائل شوید. خواب ناکافی در کودکان به تدریج باعث بروز اختلالات خواب می‌شود.

راه های پایان دادن به بی قراری کودک

بی قراری کودک علل مختلفی دارد که اشاره کرده ایم. اما مهم ترین قسمت، آرام سازی کودک است. زمانی که کودکان به دلایل مختلفی بی قراری می‌کنند، تازه والدان نحوه آرام سازی را بلد نیستند. در ادامه راهکارهایی برای آرام سازی بی قراری‌کودک ارائه داده‌ایم که بسیار کارآمد است.

1. کودک را در آغوش بگیرید

یکی از روش های آرام سازی کودک، در آغوش گرفتن اوست. همه کودکان تقریبا علاقه شدیدی به بغل گرفته‌شدن نشان می‌دهند. نوزادان زمانی که در رحم مادر قرار داشتند در مکانی تنگ و حالت جمع قرار گرفته بودند. اکنون با قنداق کردن و بغل کردن نوزاد می‌توانید به او کمک کنید تا کمتر بی قراری کند. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه نحوه بغل کردن کودک کلیک کنید.

2. پخش ریتم آرام

نوزادان 9 ماه به شنیدن صدای قلب مادر عادت کرده اند. پس از تولد نیز علاقه دارند تا صدای قلب مادر را احساس کنند. تماس بدنی کودک و مادر بسیار به بی قراری کودک کمک می‌کند. یا از موزیک ریتمیک استفاده کنید. پخش صدای آب، آهنگ بسیار ملایم، صدای هود، صدای سشوار و زمزمه لالایی بی قراری او را کاهش می‌دهد.

3. ماساژ برای آرام سازی بی قراری کودک

ماساژ-برای-بی-قراری-کودک

ماساژ کودک به قدری او را آرام می‌کند که تمام دردهایش را فراموش می‌کند. کودک را به شکم بخوابانید و پشت او را ماساژ دهید. دوباره کودک را به کمر بخوابانید و شکم او را ماساژ دهید. این کار باعث رفع نفخ معده در کودک می‌شود. با ماساژ بی قراری کودک را کاهش می‌دهید.

4. تکان دادن کودک

استفاده از گهواره یا تکان دادن کودک در آرام سازی بی قراری کودک کمک کننده است. احتمالا کودکانی را دیده اید زمانی که در ماشین قرار می‌گیرند و تکان می‌خورند به خواب عمیق فرو می‌روند. کودکان با تکان تکان خوردن به آرامش می‌رسند و بی قراریشان کاهش می‌یابد.

5. کمک به مکیدن برای آرام سازی بی قراری کودک

مکیدن یکی از بهترین راه ها برای کاهش بی قراری کودک است. به کودک کمک کنید تا با استفاده از مکیدن پستونک یا سینه مادر به آرامش برسد. مکیدن به کاهش ضربان قلب تند کودک و آرامش او کمک می‌کند.

6. لباس گرم بپوشانید

نوزادن قبل از تولد در بدن مادر قرار داشته اند و در محیطی گرم رشد کرده اند. زمانی که بی‌قراری کودک با روش های مختلف بر طرف نشد به او لباس گرم بپوشاندید تا احساس گرمای داخل بدن مادر را دریافت کند. به همین دلیل با پوشاندن لباس گرم، به بی قراری کودک کمک خواهید کرد.

7. به متخصص مراجعه کنید

گاهی بی قراری کودک با رفع نیازهایش بر طرف نمی‌شود. شاید بیماری ها و عفونت هایی در بدن کودک وجود داشته باشد که با روش های خانگی رفع نشود. اگر کودک با مراحل بالا آرام نشد تب او را چک کنید. تب بالای 38 درجه خطرناک است و باید به متخصص مراجعه کرد. برای دریافت مشاوره کودک کلیک کنید.

کلام آخر

بی قراری کودک به دلایل مختلفی بستگی دارد. اما تشخیص و استفاده از روش کارآمد قسمت اصلی است. بی‌قراری‌کودکان تا قبل از 2 سالگی طبیعی است و جای نگرانی ندارد. مادران و پدران نقش مهمی در آرام سازی کودک دارند و باید از روش های مهار گریه کودک آگاه باشند. برای کسب اطلاعات می‌توانید از روانشناس و مشاورین کودک استفاده کنید. مرکز مشاوره نی نی مایند به صورت تلفنی و حضوری به شما عزیزان خدمات ارائه می‌دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر روی لینک زیر کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه بی قراری کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان کلینیک تخصصی مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره