ماساژ نوزاد از چه زمانی خوب است | شیوه ماساژ نوزاد

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

ماساژ نوزاد چه فوایدی دارد؟ اولین راهی که نوزاد به وسیله آن با دنیای پیرامونش آشنا ‌می‌شود، حس لامسه است. کودکان دوست دارند که آن‌‌ها را در آغوش بگیرید و نوازش کنید؛ این یعنی از لمس شدن لذت ‌می‌برند. پس برای برقراری رابطه‌ای صمیمانه حداقل ماهی یک بار او را ماساژ دهید. ماساژ علاوه براین که کاری لذت بخش برای والدین است، برای نوزاد نیز جنبه درمانی دارد. اگر نوزاد شما درد ‌می‌کشد، بی قرار و مضطرب است، یبوست دارد یا باد در بدنش جمع شده، ‌می‌توانید با ماساژ دادن به افزایش سلامت او کمک کنید. البته ماساژ دادن نوزادان قواعد و ترفند‌‌های خودش را دارد که با یادگیری آن‌ها ‌می‌توانید تجربه‌ای فوق العاده از ارتباط با کودکتان پیدا کنید. مشاوره کودک می‌تواند در زمینه ارتباط بهتر با نوزاد به شما کمک کند.

برای دریافت مشاوره در زمینه ماساژ نوزاد در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان کلینیک تخصصی مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

فواید ماساژ برای نوزاد

-رفع مشکلات مربوط به دستگاه گوارش مانند نفخ
-کمک به هضم و جذب بهتر غذا
-تقویت ماهیچه‌‌های نوزاد
-رفع استرس، درد و بی قراری
-آرامش و خواب راحت
-ارتباط قوی‌تر با والدین
-کمک به افزایش وزن برای نوزادان نارس
-کاهش احتمال زردی
-کاهش علائم کولیک
-بهبود رشد و توانایی‌‌های کودک
-آرام کردن نوزاد کودکان مبتلا به اوتیسم یا بیش فعالی
-تنظیم تنفس و ضربان قلب
-بهبود گردش خون
-محکم شدن عضلات

حتما درباره راه های آرامش دادن به نوزاد بخوانید.

مقدماتی برای انجام ماساژ نوزاد

 

فروشگاه آرامیس

قبل از شروع ماساژ نوزاد یک سری نکات را یاد بگیرید. مثلا زمان مناسب را انتخاب کرده و در جای مناسب قرار بگیرید. عادت دادن‌نوزاد به ماساژ تاثیر بسیاری در افزایش کیفیت آن دارد که با استفاده از راهکارهای زیر محقق می‌شود.

1- ماساژ نوزاد | بهترین زمان برای ماساژ را انتخاب کنید

زمانی را انتخاب کنید که خودتان خسته نیستید و به کار دیگری نیز مشغولیت ندارید. هرگز زمانی که کودک تازه غذاخورده اقدام به ماساژ نکنید. برای جلوگیری از رفلاکس حداقل 45 دقیقه بعد از غذا کودک را ماساژ دهید. قبل از خواب ‌می‌تواند زمان مناسبی برای ماساژ باشد چون در این زمان هم از کارهای روزمره فراغت دارید و هم ‌می‌توانید با ماساژ کودک را بهتر بخوابانید.

2- بهترین مکان برای ماساژ نوزاد

پیشنهاد ‌می‌شود خودتان روی زمین بشنید و کمرتان را تکیه بدهید تا راحت باشید. سپس یک ملافه تمیز و نرم روی زمین پهن کنید و کودک را روی آن قرار دهید. جایی که برای ماساژ کودک انتخاب ‌می‌کنید باید جایی گرم و ساکت باشد تا کودک دچار لرز و استرس نشود. حتی ‌می‌توانید از یک آهنگ آرام یا لالایی برای تایم ماساژ استفاده کنید. البته بهتر است در طول ماساژخودتان با کودک صحبت کنید تا با صدای شما آرامش پیدا کند.

3- از روغنی مناسب برای ماساژ استفاده نمایید

گرچه ماساژ نوزاد بدون روغن هم امکان‌پذیر است. اما انتخاب یک روغن خوب به افزایش کیفیت ماساژ کمک می‌کند. روغنی انتخاب کنید که بوی خاصی نداشته باشد مثلا اگر از روغن زیتون استفاده ‌می‌کنید نوع بی بوی آن را تهیه کنید چرا که سیستم تنفسی نوزاد ضعیف است و به بوهای تند واکنش نشان ‌می‌دهد. از بهترین روغن‌‌ها برای ماساژ می‌توان به روغن زیتون، روغن نارگیل، روغن ذرت، روغن کانولا، روغن دانه انگور، روغن زردآلو و روغن آواکادوو اشاره کرد.

4- ماساژ نوزاد | لباس‌‌های نوزاد را در بیاورید

شاید درآوردن پوشک نوزاد حین ماساژ برای والدین مناسب به نظر آید. گرچه با پوشک نیز ‌امکان ماساژ نوزاد وجود دارد. اما اگر حیی ماساژ پوشک او را دربیاورید، خوب است. چرا که در این صورت نوزاد احساس آزادی بیشتر خواهد داشت. و پوست ران و آلت تناسلی او فرصتی برای تنفس پیدا ‌می‌کنند. فقط فراموش نکنید که باید زیر نوزاد چیزی بیندازید تا در صورت دفع ادرار و مدفوع مشکلی پیش نیاید.

پیشنهاد داریم که حتما درباره نوزاد تازه متولد شده بخوانید.

نحوه ماساژ نوزاد

1. کمر و پشت، رو و کف پا، شکم، قفسه سینه، صورت و شانه نقاطی از بدن نوزاد هستند که ‌می‌توانید ماساژ بدهید. بهتر است از ماساژ دادن سر نوزادان بسیار کوچک پرهیز کنید چرا که جمجه آن‌‌ها هنوز نرم است و فشار به آن ‌می‌تواند آسیب‌زا باشد.

2. از فشار خیلی کم یا خیلی زیاد برای ماساژ نوزاد استفاده نکنید. اگر خیلی آرام نوزاد راماساژ بدهید گویی که پری در حال حرکت روی بدن اوست، بچه قلقلکش ‌می‌آید. اگر خیلی محکم نوزاد را ماساژ دهید همانگونه که یک بزرگسال را ماساژ ‌می‌دهید، کودک آسیب خواهد دید.

3. برای ماساژ ‌می‌توانید از کف دست یا انگشتان خود بهره ببرید. یکی از روش‌‌های پرطرفدار برای ماساژ روش دورانی است که در ماساژ کمر و شکم بسیار کاربرد دارد. با نوک انگشتان یا کف دست خود روی بدن نوزاد دایره بکشید. نکته مهم در ماساژ دورانی این است که همیشه طبق چرخش عقربه‌‌های ساعت عمل کنید.

4. پاها را در دست‌گرفته و با انگشتان خود فشار کمی ‌روی پا بیاورید. به دلیل حساسیت کف پای نوزاد مراقب باشید که قلقلکش نیاید.

5. پاها را کمی ‌جمع کرده و به آرام سمت شکم فرو ببرید. این کار کمک ‌می‌کند باد معده نوزاد دفع شود.

برای دریافت مشاوره در زمینه ماساژ نوزاد در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان کلینیک تخصصی مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

سوالات متداول

از چه سنی ‌می‌توان نوزاد را ماساژ داد؟

از بدو تولد این کار امکان پذیر است فقط برای نوزادانی که تازه به دنیا آمده‌اند باید دقت بیشتری به خرج دهید.

ماساژ نوزاد چه مدت باید طول بکشد؟

بسته به شرایط خود و فرزندتان ماساژ ‌می‌تواند 5 تا 30 دقیقه به طول بیانجامد.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره