دل درد نوزاد

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

دل درد نوزاد چه دلایلی دارد؟ نوزادان به دلیل عدم توانایی در بیان مشکلات خود، در صورت بروز هر گونه مشکلی گریه می‌کنند. و این وظیفه مادر است که مشکل را تشخیص دهد و فرزند خود را آرام کند. از مشکلات رایجی که سبب بی‌قراری و گریه‌های مداوم در نوزدان می‌‌شود، دل درد است. نوزادان به دلیل داشتن دستگاه گوارش نابالغی که در حال رشد است، با مشکلات بسیاری همچون رفلاکس معده، نفخ، اسهال، یبوست و … مواجه هستند که سبب ناراحتی آن‌ها می‌شود. شناخت نشانه‌های بروز دل درد و راهکارهای درمان آن می‌تواند به مادران کمک کند تا سریع‌تر نوزاد خود را آرام کنند. در ادامه به دلایل بروز دل درد در نوزادان و راهکارهای موثر برای درمان آن پرداخته‌ایم. برای دریافت مشاوره کودک کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه دل درد نوزاد می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان  کلینیک مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

دل درد نوزاد

دل-درد-نوزاد-چیست

دل درد نوزاد به صورت خیلی ناگهانی پدیدار می‌شود. و این درد باعث بی قراری نوزاد می‌شود. این دل درد ها بسیار شایع بوده و در اغلب نوزادان به وجود می‌آید. به این دلیل که نوزادان توانایی صحبت در رابطه با درد خود ندارند، با گریه و بی قراری درد خود را به والدین نشان می‌دهد.

دل درد نوزاد دلایل مختلفی دارد و با نشانه های یکسانی در آنها پدید می‌آید. این درد ها روش های ساده ای نیز دارد. که والدین با استفاده از این راهکارها می‌توانند درد در نوزاد را کاهش دهند. این درد ها با کمک به آروغ زدن، ماساژ، حرکت دوچرخه و … از بین می‌رود. برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

علت دل درد نوزاد

گریه کردن مداوم کودک از مسائل نگران‌کننده برای مادران است. شرایط زمانی بدتر می‌شود که مادر نمی‌تواند علت گریه نوزاد را تشخیص دهد. و یا در درمان و برطرف کردن آن درمانده است. گاهی این گریه ها علت دل درد نوزاد است.

در بسیاری از موارد علت گریه‌های طولانی و مداوم، دل درد نوزاد می‌باشد. دلیل این موضوع این است که سیستم گوارشی نوزادان در حال شکل‌گیری و تکامل است و چندان به غذاهای مایع و جامد عادت ندارد. به همین دلیل پس از هر بار غذا خوردن ممکن است نوزاد به دلیل مشکلاتی همچون اسهال، رفلاکس، یبوست و … دچار دل درد شود.

دلایل زیادی برای بروز دل درد نوزاد وجود دارد که برخی سبب بروز دل دردهای ملایم می‌شود که با روش‌های خانگی برطرف می‌گردد. اما در برخی موارد نیز دل دردهای نوزاد شدیدتر هستند که نیازمند مداخله پزشکی می‌باشند. در ادامه به دلایل بروز دل درد در نوزادان پرداخته‌ایم. برای آشنایی با نحوه نگهداری از نوزاد تازه متولد شده کلیک کنید.

? دستگاه گوارش توسعه نیافته

اولین دلیلی که باعث ایجاد دل درد نوزادان می‌شود. این است که دستگاه گوارشی کودکانی که تازه متولد شده‌اند، به طور کامل رشد نکرده است و به عبارتی توسعه نیافته است. در واقع نوزادان دستگاه گوارشی دارند اما برای اینکه فرآیند غذاخوردن، مدفوع کردن و … را به خوبی بیاموزند به زمان نیازمند دارند.

در بدن انسان میکرو ارگانیسم‌هایی وجود دارد که در درون شکم زندگی می‌کنند. و وظیفه آن‌ها کمک به فرآیند گوارش است که میکرو فلور نام دارند. این میکرو فلورها در بدن نوزادن ایجاد نمی‌شوند و این موارد سبب بروز دل درد نوزاد و ناراحتی برای آن‌ها می‌گردد.

? تغذیه نادرست | دل درد نوزاد

یکی از دلایل دل درد نوزاد، تغذیه نامناسب است. شیر خوردن نادرست کودک سبب می‌شود نوزاد همراه با شیر مقداری هوا را نیز ببلعد. سعی کنید از طرز صحیح قرار گیری سینه و یا بطری شیر در دهان نوزاد مطلع شوید و این نکته را رعایت کنید.

? حساسیت به غذای خاص

داشتن حساسیت به ترکیبات شیر مادر و یا شیر خشک نیز سبب بروز دل درد نوزادان می‌شود.

? افزایش لاکتوز | دل درد نوزاد

در ابتدا شیر مادر سرشار از لاکتوز می‌باشد و در مقابل چربی کمتری دارد. همین موضوع می‌توانند سبب بروز دل درد نوزاد شود. چراکه لاکتوز به درستی هضم نمی‌شود و چربی کافی برای فرآیند هضم وجود ندارد.

? بیش از حد تغذیه کردن

تغذیه بیش از حد نیز از موارد ایجاد دل درد نوزاد در آن‌ها می‌باشد. اگر بیش از حد به نوزاد خود شیر بدهید، به دلیل ایجاد فشار بر روی شکم و نفخ، او دردهایی را در ناحیه شکم خود احساس خواهد کرد به همین دلیل بی‌قرار می‌شود و مدام گریه می‌کند.

? دل درد نوزاد به دلیل گازها | دل درد نوزاد

در نوزادان یک تا چهار ماهه ممکن است دل درد ناشی از گازها باشد. البته لازم است اشاره کنیم در چنین حالتی فرقی نمی‌کند که آن‌ها از شیر مادر تغذیه می‌کنند و یا با شیشه شیر می‌خورند. تجمع بیش از حد گازها سبب بروز دل پیچه و دل درد نوزاد می‌شود.

? رفلاکس

کودکان به دلیل رشد نیافتن کامل دریچه بین لوله غذا و معده، ممکن است دچار رفلاکس شوند. این حالت بیشتر در کودکان یک تا سه ماهه اتفاق می‌افتد. که بزاق به سمت دهان و گلو برمی‌گردد و سبب ایجاد ناراحتی در قسمت معده در نوزادان می‌شود. معمولا کودکان در چینن حالتی آب دهان خود را به بیرون تف می‌کنند. به همین دلیل یکی از دلالیل دل درد نوزاد، رفلاکس است.

? نفخ منتقل شده از مادر | دل درد نوزاد

مصرف برخی مواد غذایی و گیاهان نفخ آور شامل گل کلم، لوبیا، پیاز، کلم و … توسط مادر سبب شکل گیری نفخ و انتقال آن به نوزاد می‌شود. نفخ منتقل شده از مادر دلیل دل درد نوزاد می‌شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه نفخ نوزاد کلیک کنید.

? کولیک

وجود باد بیش از حد در روده نوزاد و همینطور انسداد روده، نیز از دلایل دل درد نوزادان است. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه کولیک نوزاد کلیک کنید.

? دل درد نوزاد به دلیل مواد سمی | دل درد نوزاد

از دیگر علت‌های ایجاد دل درد نوزادان، قورت دادن و یا در دهان گذاشتن مواد سمی، دارو و یا گیاهان می‌باشد. همینطور لازم است اشاره کنیم که قرار گرفتن نوزاد در برابر خاک و آب آلوده نیز می‌تواند منجر به اسهال و استفراغ در او گردد.

? یبوست

از دیگر مواردی که منجر به دل درد نوزاد می‌شود، یبوست است. یبوست می‌تواند به دلیل تغییر در رژیم غذایی نوزاد ایجاد شود. به عنوان مثال تغییر شیر مادر به شیر خشک و یا برعکس باعث ایجاد یبوست در کودکان می‌گردد.

? اسهال | دل درد نوزاد

یکی از دلایل دل درد نوزاد، اسهال می‌باشد. اسهال باعث کم آبی بدن می‌شود. معمولا نیز باعث دل پیچه شده و در نهایت همراه با درد در نوزاد است.

نشانه های دل درد در نوزاد

نشانه های زیادی در دل درد نوزاد وجود دارد. والدین با مشاهده این نشانه ها باید به دنبال رفع مشکل باشند. نوزادان مشکل خود را با نشان دادن چند مورد بیان می‌کنند که در ادامه به آن‌ها اشاره کرده‌ایم:

✅ایراد گرفتن و بدخلقی

✅ مشکل در خوابیدن

✅ غذا نخوردن

✅گریه بیش از حد معمول

✅ اسهال و استفراغ

✅دل پیچه و دل درد

✅ فشردن پلک‌ها به هم

✅ جمع کردن پاها به داخل شکم

برای درمان دل درد نوزاد در خانه چه باید کرد؟

برای درمان دل درد نوزاد در خانه چه باید کرد

برای درمان دل درد نوزاد زیر یک ماه روش‌های مختلفی پیشنهاد می‌شود. برخی از این روش‌ها به صورت خانگی هستند و برخی دیگر با داروهای شیمیایی همراه می‌باشند. در ادامه به برخی روش‌های خانگی درمان دل درد در نوزادان اشاره کرده‌ایم اما در نظر داشته باشید که هیچ کدام از این روش‌ها جایگزین مراجعه به پزشک نیستند و بهتر است در صورت رویت هر گونه علائم هشدار دهنده به خصوص در نوزادان نارس به پزشک مراجعه کنید.

شما به عنوان والدین پس از اینکه متوجه شدید کودک‌تان دل درد دارد، باید شرایط را بسنجید و در صورتی که شدید باشد و با گذشت زمان تسکین پیدا نکند، بهتر است به پزشک مراجعه نمایید. برای آشنایی با کلیات مراقبت از نوزاد کلیک کنید.

? چای بابونه

پزشکان بر این باور هستند که چای بابونه دارای خاصیت ضدالتهابی است و سبب تسکین دل درد نوزاد می‌شود. دلیل این موضوع این است که بابونه به شل شدن ماهیچه‌های بالای سیستم گوارشی کمک می‌کند و سبب انقباض ماهیچه‌های شکم می‌شود.

? کمپرس آب گرم

برای کم کردن میزان دل درد نوزاد می‌توان از کمپرس آب گرم بر روی شکم او استفاده کرد.

? ماست

دل درد نوزاد همراه با اسهال، سبب از بین رفتن باکتری‌های خوب روده و معده از طریق مدفوع کردن نیز می‌شود. شما می‌توانید برای متعادل سازی این موضوع به آن‌ها ماست بدهید. ماست نیز حاوی باکتری‌های مفیدی است که جایگزین مناسبی برای باکتری‌های از بین رفته روده کودک می‌باشد و می‌تواند سبب بهبودی فرآیند گوارشی او گردد.

? ماساژ با استفاده از روغن خردل

از دیگر روش‌هایی که سبب بهبودی دل درد نوزادان و کودکان می‌شود، ماساژ شکم همراه با روغن خردل است. مقداری از روغن خردل را بر روی شکم کودک بمالید و دست خود را در جهت حرکت عقربه‌های ساعت حرکت دهید. این کار سبب بهبود عملکرد سیستم گوارشی خواهد شد.

? درمان دل درد نوزاد با آروغ زدن

پس از هر بار شیر خوردن نوزاد، کودک را به پشت بخوابانید و با قرار دادن سر او بر روی شانه، آرام بر روی کمرش ضربه بزنید تا آروغ بزند. در صورتی که در چنین حالتی کودک آروغ نمی‌زند، او را بر روی ساعد خود قرار دهید به طوری که آرنج شما در میان پاهایش و چانه‌اش در دست‌تان قرار بگیرد. حالا همراه با فشار کم به پشت او ضربه بزنید تا هوای اضافی که بر اثر غذا خوردن وارد معده او شده است، آزاد گردد. بنابراین برای کاهش دل درد نوزاد، به آروغ زدن او کمک کنید.

? حرکت دوچرخه

حرکت دوچرخه نیز در بهبود دل درد نوزاد موثر است؛ چراکه سبب کاهش گاز معده می‌شود. پاهای کودک را در حالتی که به پشت دراز کشیده است، همانند حرکت دوچرخه به عقب و جلو حرکت دهید.

? توجه به تغذیه مادر

مادران در دوران شیردهی باید به تغذیه خود اهمیت دهند. از خوردن غذاهای نفاخ اجتناب کنند. و غذاهایی استفاده کنند تا باعث دل درد نوزاد نشود.

زمان مراجعه به پزشک برای درمان دل درد نوزاد

در صورتی که کودک‌تان به شدت گریه می‌کند و الگوی گریه کردن او به صورت ناگهانی تغییر پیدا می‌کند. همینطور تب، اسهال و استفراغ را به صورت همزمان دارد. و یا شما در مدفوع و یا ادرار او خون مشاهده کردید، بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

معمولا برای درمان دارویی دل درد نوزاد از برخی شربت‌های رایج استفاده می‌شود که در ادامه به معروف‌ترین و پرکاربرترین آن‌ها اشاره کرده‌ایم.

? گریپ میکسچر

? کولیکز

?پدی الکت

? کولیک اید

?گریپ واتر

? کاراوی میکسچر

کلام آخر

دل درد نوزاد از شایع ترین درد ها در کودکان است. زمانی که کودک به دل درد مبتلا می‌شود، از خود نشانه هایی نمایان می‌کند. این نشانه ها شامل گریه، بی قراری و برهم ریختن صورت نوزاد می‌شود. برای کسب اطلاعات بیشتر باید با روانشناس مشورت کنید. مرکز مشاوره نی نی مایند به صورت حضوری و تلفنی به مراجعین عزیز خدمات ارائه می‌دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس بگیرید.

برای دریافت مشاوره در زمینه دل درد نوزاد می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان  کلینیک مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره