بغل کردن کودک | نحوه بغل کردن نوزاد

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

بغل کردن کودک فواید بسیار زیادی دارد. آیا از اهمیت بغل کردن کودک و لزوم ایجاد ارتباط فیزیکی صمیمانه با او اطلاعی دارید؟ بغل‌کردن کودک یکی از عوامل بسیار تاثیر گذار در رشد جسمانی و روانی فرزندان است. این امر به آن‌ها کمک می‌کند تا دلبستگی سالمی را با والدین خود شکل دهند و امنیت و آرامش بیشتری را احساس نمایند.

با این حال گاهی والدین نمی‌توانند به خوبی این ارتباط را با فرزندشان شکل بدهند و یا کودک نیز بخاطر وجود مشکلات و اختلالاتی از جمله اوتیسم تمایلی به در آغوش کشیده شدن نداشته باشد. در این شرایط لازم است که با بهره بردن از مشاوره کودک بررسی‌های دقیق تری صورت گیرد. در ادامه به نتایج تحقیقات علمی در مورد فواید بغل کردن کودک اشاره کرده‌ایم. برای دریافت مشاوره کودک کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان  کلینیک تخصصی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

چرا باید کودک را بغل کنم؟

اهمیت بغل کردن کودک

شاید از نظر افراد، بغل کردن کودک یک امر ساده و ابتدایی به نظر برسد. اما این امر فواید بسیاری را به همراه دارد. بغل‌کردن کودک تاثیرات مهم بسزایی را در زندگی کودک می‌گذارد. برای جلوگیری از استرس، کودک را در آغوش بگیرید. در آغوش کشیدن باعث کاهش استرس کودک می‌شود. زمانی که والدین کودک را در آغوش می‌گیرند 12 فایده را باید در نظر بگیرند. بغل کردن کودک باعث سلامت روانی و جسمانی کودک می‌شود. در این مقاله راجع به فواید بغل کردن کودک توضیح داده ایم.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

فواید بغل کردن کودک

مزایای-بغل-کردن-کودک

شاید فکر کنید که بغل کردن کودک مسئله مهمی در رشد او محسوب نمی‌شود و عوامل مهم‌‌تری در این زمینه نقش دارند اما تحقیقات علمی نتایج دیگری را نشان می‌دهند. در حقیقت بررسی‌ها بیانگر این هستند که برقراری تماس جسمانی با کودک به خصوص در دوران نوزادی نقش بسزایی در رشد جسمانی و روانی فرزندان دارد. ما در ادامه به مهم‌ترین فواید بغل کردن کودکان اشاره کرده‌ایم.

حتما به مقاله تمامی آنچه که والدین باید یاد بگیرند سر بزنید.

✔️ با بغل کردن نوزاد تان را باهوش‌تر می‌کند

یکی از فواید بغل کردن کودک، باهوش شدن فرزندتان است. کودکان برای رشد و تکامل مغز به دریافت تحریکات حسی از دنیای پیرامون نیاز دارند. مطالعاتی که روی نوزادان پرورشگاهی انجام شده است نشان می‌دهد آن دسته از کودکانی که از ارتباط فیزیکی نزدیک محروم بوده‌اند اغلب نقایص شناختی مختلفی را از خود نشان می‌دهند. در همین راستا یک آزمایش بالینی نشان داد نوزادان پرورشگاهی زمانی که به مدت 10 هفته و روزی 20 دقیقه در بغل یک فرد بزرگسال نگه داشته می‌شوند. به مرور از نظر سطح شناختی و ارزیابی‌های مغزی نمره بالاتری به دست می‌آورند.

در واقع این پژوهش‌ها به ما یادآور می‌شوند که نوزادان از طریق حس لامسه به کشف دنیای پیرامون می‌پردازند. به همین خاطر است که داشتن تماس جسمانی نزدیک و در آغوش کشیده شدن برای آن‌ها از اهمیت بسزایی برخوردار است و در فرایند رشد آنان تاثیر می‌گذارد.

✔️ بغل کردن کودک سلامت فرزندان را تامین می‌کند

کودکان برای رشد به دریافت مواد مغذی نیاز دارند. در واقع دریافت مواد غذایی سالم به آن‌ها کمک می‌کند تا بتوانند به نقاط عطفی رشد دست یابند. با این حال رفع نیازهای جسمانی از طریق تغذیه به تنهایی برای دستیابی به این نقاط عطف کافی نیست. بلکه کودکان در این مسیر به ارضای نیازهای هیجانی هم وابسته هستند. که این امر در سال‌های اولیه تولد از طریق تماس بدنی و در آغوش گرفتن برآورده می‌شود. در واقع بغل کردن کودک باعث تامین سلامت روان فرزند می‌شود.

اگر بخواهیم این موضوع را از منظر علمی بررسی نماییم باید بگوییم که بغل کردن کودک منجر به ترشح هورمون آکسی توسین در او می‌شود. این هورمون به هورمون عشق، اعتماد و ایمنی معروف است. آکسی توسین هورمون رشد را در بدن کودک تحریک می‌کند و منجر به ترشح بیشتر آن می‌گردد. در نتیجه می‌توان گفت تاثیر بغل کردن کودکان در رشد آنان از طریق هورمون آکسی توسین اتفاق می‌افتد.

حتما درباره روانشناسی کودکان بخوانید.

✔️کمک کردن به رشد عاطفی

بغل کردن کودک نه تنها برای رشد جسمانی و مغزی فرزندتان ضروری است بلکه به رشد عاطفی و هیجانی او نیز کمک می‌کند. اگر دقت کرده باشید هیچ چیز مثل فشردن آرام کودک در آغوش نمی‌تواند گریه‌ها و نا آرامی‌های او را تسکین ببخشد.

همچنین نتایج تحقیقات علمی بر این نکته تاکید دارند که بغل کردن کودک می‌تواند در کنترل خشم و عصبانیت فرزندتان نیز تاثیر بگذارد. بسیاری از والدین فکر می‌کنند زمانی که فرزندشان عصبانی است نباید به او روی خوش نشان دهند. اما محققان بر این باورند که بغل کردن کودک و اطمینان بخشی به او دراین شرایط، کمک می‌کند تا فرزندتان بتواند راحت تر از شر هیجانات ناخوشایند رها شود. برای کسب اطلاعات بیشتر حتما مقاله بوسیدن کودک را نیز بخوانید.

✔️ بغل کردن کودک او را در برابر استرس‌ها مقاوم می‌کند

در شرایط استرس زا هورمون‌های کورتیزول و آدرنالین در بدن و مغز انسان آزاد می‌شوند. از آنجایی که کودکان هنوز مهارت تنظیم هیجانات را فرانگرفته‌اند. سطح این هورمون‌ها می‌تواند به میزان بسیار زیادی بالا رفته و به بدن آن‌ها آسیب برساند. همچنین مطالعات بیانگر این نکته هستند که تجربه استرس شدید در دوران کودکی باعث آسیب پذیری افراد در برابر بیماری‌های جسمانی و روانشناختی مختلف نظیر افسردگی در دوران بزرگسالی می‌شود. بنابراین بغل کردن کودک محافظ او در برابر استرس است.

در این شرایط در آغوش کشیدن کودکان با ترشح هورمون آکسی توسین به کاهش استرس، پیشگیری از عوارض منفی آن و افزایش انعطاف پذیری روانی آن‌ها کمک می‌کند.

حتما برای کسب اطلاعات بیشتر درباره دلبستگی در کودکان بخوانید.

✔️ به تقویت ارتباط والد فرزندی کمک می‌کند

بغل کردن از نوزادی باعث می‌شود که شما بتوانید پیوند محکم‌تری با فرزندان خود برقرار کنید. در حقیقت نزدیکی جسمانی می‌تواند به نزدیکی عاطفی و روانی نیز کمک نماید. به طور کل باید گفت در آغوش کشیدن کودک در پرورش احساس اعتماد، تقویت رابطه والد فرزندی و کاهش ترس نقش بسیار مهمی ایفا می‌کند.

✔️بغل کردن کودک احساس شادی را تقویت می‌کند

مطالعات نشان می‌دهد که در آغوش گرفتن کودک منابع روانی او را افزایش می‌دهد. منظور از منابع روانی عواملی مانند خوشبینی، تسلط و عزت نفس است که به طور مستقیم سلامت جسمانی و روانی افراد را پیش بینی می‌کنند. نتایج تحقیقات علمی بیانگر این نکته هستند که بغل کردن کودک با افزایش این منابع روانی به فرزندتان کمک می‌کند روحیه بهتری را شکل دهد و در نتیجه به مرور زمان خلق شادتری نیز داشته باشد.

✔️ مهارت همدلی را به فرزندان آموزش می‌دهد

یادگیری مشاهده‌ای از طریق الگوسازی والدین، اصلی‌ترین روشی است که کودکان به کمک آن‌ها موضوعات مختلف را می‌آموزند. مهارت همدلی با دیگران یکی از مهارت‌های اصلی در زندگی است که به ارتقای روابط بین فردی کمک بسیاری می کند. بغل کردن کودک به فرزندتان یاری می‌رساند تا به هیجانات و نگرانی‌های دیگران توجه کرده و به این ترتیب درک متقابل بیشتری را پرورش دهد.

✔️ حس امنیت را در کودک پرورش می‌دهد

کودک نیاز دارد که در محیطی رشد کند که دوست داشته شود و در هر شرایطی بی قید و شرط والدینش از او محافظت کنند. بغل کردن کودک باعث ایجاد صمیمیتی عمیق بین او و پدر و مادرش می‌شود. توجه داشته باشید که هم پدر و هم مادر باید محبت خود را با بغل‌کردن نشان دهند و انجام این کار فقط به عهده یکی از والدین نباشد.

✔️ بغل کردن موجب تقویت سیستم ایمنی کودک می‌شود

طبق تحقیقات بغل کردن کودک باعث تقویت سیستم ایمنی کودک خواهد شد. والدین با ماساژ ناحیه جناغ و تماس پوستی با کودک موجب تحریک غده تیوسی شده و موجب تولید بیشتر سلول های سفید خونی خواهد شد، این فرایند باعث سالم ماندن کودک می‌شود.

✔️بغل کردن کودک باعث افزایش عزت نفس می‌شود

یکی از فواید بغل‌کردن کودک، افزایش عزت نفس است. زمانی که کودک مراقبت و عشق را از والدین دریافت می‌کند، به تدریج حس امنیت در آن باعث افزایش عزت نفس می‌شود. با بغل کردن کودک عزت نفس کودک خود را افزایش دهید.

✔️ موجب آرام شدن عضلات می‌شود

یکی از فواید بغل کردن کودک، آرام سازی عضلات است. زمانی که کودکی را بغل می‌گیرید، تنش را از او دور می‌کنید و درد های روحی او کاسته می‌شود. در نهایت گردش خون به حالت آرامش باز می‌گردد.

✔️ بغل کردن کودک عمل پس دادن و گرفتن را به فرزند آموزش می‌دهد

زمانی که کودک تمایلی به بغلی بودن ندارد او را مجبور نکنید. اما تلاش خود را هم بکنید. بچه ها گاهی علاقه ای به بغل بودن ندارند. اما در برخی از موارد نیز به شدت علاقه دارند بغل والدین باشند. بغل کردن کودک باعث آموزش این روند می‌شود.

نکات مهم

فواید بغل کردن کودک را تا به اینجای مقاله مطالعه کرده اید. البته برای بغل کردن فرزندان خود باید به نکات بسیار مهمی توجه کنید. در این بخش مقاله راجع به این نکات اشاره کرده ایم.

  • هرگز کودک را به شیوه ای بغل نکنید که هر دو دوست شما دور شکم او قرار بگیرد. زمانی که هر دو دست دور شکم حلقه شود، فشار زیادی به ناحیه پهلو، شکم و معده نوزاد وارد می‌شود. 
  • مراقب انتقال باکتری و عوامل بیماری زا باشید. 
  • از سر و گردن نوزاد مراقبت کنید تا خطری کودک را تهدید نکند. 
  • سلامت نوزاد را اولویت قرار دهید و هرگز به دلیل تعارف های فرهنگی فرزند خود را به خطر نیندازید. 

بهترین روش بغل کردن کودک 

برای بغل کردن کودک باید از روش های اصولی استفاده کنید. بسیاری از والدین که تازه بچه دار شده اند نگران آسیب های ناشی از بغل کردن فرزند خود هستند. برای اینکه نگرانی شما رفع شود و هیچ خطری فرزند شما را تهدید نکند؛ از آغوشی کمک بگیرید. با کمک آغوشی فرزند خود را در بهترین وضعیت فیزیکی قرار خواهید داد. علاوه بر آرامش، می‌توانید به راحتی نیز حرکت کنید. 

اگر کودک بغل را دوست نداشته باشد چه کاری کنیم؟

بغل کردن کودک فواید بسیاری دارد. اما عده ای از کودکان علاقه ای به این کار ندارند. این یک رفتار طبیعی است و جای برای نگرانی ندارد. بهتر است که طبق خواسته کودک از او حمایت کنید تا رفتار به او تحمیل نشود. برای جلوگیری از کمبود محبت و توجه، از روش های دیگری استفاده کنید و با ابراز احساسات به شیوه مناسب تری با فرزندتان رفتار کنید. 

کلام آخر

بغل کردن کودک آرامشی را به آنها القا می‌کند که باعث گردش جریان خوب و حال خوب کودک می‌شود. آغوش والدین یک روند رشدی را برای کودک نمایش می‌گذارد. که هیچ چیزی جایگزین آن نخواهد بود. بنابراین برای اطلاع از فواید بغل‌کردن کودک و نحوه به آغوش کشیدن فرزند، حتما از روانشناس و مشاورین کودک کمک بگیرید. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت حضوری و تلفنی به مراجعین عزیز خدمات ارائه می‌دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس بگیرید.

برای دریافت مشاوره در زمینه کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان  کلینیک تخصصی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

سوالات متداول

آیا بغل نکردن کافی کودک باعث بروز اختلال اوتیسم می‌شود؟

دانشمندان هنوز نتوانسته‌اند به یک علت قطعی در مورد بروز اختلال اوتیسم دست یابند. آن‌ها عوامل مختلفی را در این زمینه دخیل می‌دانند که محرومیت هیجانی در اوایل زندگی تنها یکی از آن‌ها است.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره