سرد بودن دست و پای نوزاد

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

سرد بودن دست و پای نوزاد خطرناک است؟ چرا دست و پای نوزادم سرده؟ علت و عوامل سرد شدن دست و پای نوزاد چیست؟ راهکار برای گرم کردن دست و پای نوزاد چگونه است؟ دمای مناسب بدن و دمای مناسب محیط برای نوزاد چند درجه است؟ تمامی این سوال ها، علامت سوال هایی است که والدین با نوزاد تازه متولد شده دچار می‌شوند. نگران نباشید! سرد بودن دست و پای نوزاد یک امر طبیعی است که گاهی با تب همراه است. پاسخ تمام سوالات بالا را در ادامه داده ایم. برای کسب اطلاعات بیشتر همراه ما باشید.

برای دریافت مشاوره در زمینه سرد شدن دست و پای نوزاد  می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان کلینیک تخصصی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

سرد بودن دست و پای نوزاد

دمای بدن کودک بین 36.5 تا 37.5 درجه سانتیگراد است. سرد بودن دست و پای نوزاد و شیرخواران نگران کننده نیست. معمولا شکم و سینه نوزادان گرم تر از نواحی دیگر بدن آنهاست. سرد بودن دست و پای نوزاد نشان دهنده دقیق دمای بدن او نیست. توصیه می‌شود که در هوای سرد از دستکش، جوراب و کلاه برای گرم کردن دمای بدن نوزاد استفاده کنید. و در هوای گرم، دمای بدن نوزاد را کنترل کنید. اگر سردی دست و پای نوزاد همراه با تعریق باشد، احتمالا نوزاد کمبود ویتامین دارد و باید به یک فوق تخصص نوزاد مراجعه کنید.

علت سرد بودن دست و پای نوزاد

موارد زیادی را می‌توان به علت سرد بودن دست و پای نوزاد نسبت داد. اما برخی از علت ها طبیعی و برخی دیگر فقط با مداخلات پزشکی قابل درمان است. در ادامه علت های متفاوت سرد بودن دست و پای نوزاد را شرح داده ایم. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه نشانه های سلامت نوزاد کلیک کنید.

1. سیستم گردش خون نوزاد

یکی از دلایل سرد بودن دست و پای نوزاد، سیستم گردن خونی است که در بدن نوزادان به خوبی تشکیل نشده (مخصوصا کودکان زیر 3ماه). به همین دلیل گردش خون در نوزادان ضعیف است و نمی‌تواند خون را به قسمت های مختلف بدن برساند. خون حاوی گرما، اکسیژن و مواد غذایی است. در 3 ماه اول زندگی نوزاد، گردش خون در اطراف قلب و ریه ها است. به همین دلیل خون کافی به دست ها و پاهای کودک نمی‌رسد.

گاهی نبود جریان خون کافی در نوزادان زیر 3 ماه به قدری کم است که پاهای نوزاد آبی رنگ دیده می‌شود. اما زمانی که سیستم گردش خون نوزاد توسعه یابد این اتفاق از بین می‌رود. اما اگر نوزاد شما تا سن 1 سالگی، دست و پای آبی داشت حتما نزد پزشک مراجعه کنید.

فروشگاه آرامیس

2. تب و لرز در نوزاد

اگر توزاد شما تب و دمای بدن غیر طبیعی داشت، ممکن است که دست و پای نوزاد سرد شود. احتمالا تعجب می‌کنید که چرا با وجود تب، دست و پای نوزاد سرد می‌شود؟ همانطور که اشاره کردیم، با وجود سیستم گردش خون ضعیف در نوزادان، جریان خون به دست ها و پاهای نوزاد عملکرد ضعیفی دارد. اما زمانی که بدن نوزاد سعی می‌کند در برابر میکروب ها و تعادل سازی درجه تب تلاش کند، دچار لرز می‌شود. اما در صورت دارا بودن شانه های زیر، نوزاد را فورا نزد متخصص ببرید.

  • زرد شدن چشم ها
  • زرد شدن پوست
  • بی اشتهایی نوزاد
  • قرمز شدن صورت
  • اسهال یا یبوست
  • مشکل در دفع ادرار
  • گریه شدید
  • بی‌تابی
  • خواب بیش از حد نسبت به روزهای معمولی

3. تفاوت زیاد دمای بدن نوزاد با محیط | سرد بودن دست و پای نوزاد

قبل از نگرانی های بیهوده، دمای بدن نوزاد را بررسی کنید. گاهی لباس پوشاندن بیش از حد باعث تعریق زیاد و سرد شدن بدن نوزاد می‌شود. اما برخی از والدین هم تعادل را ایجاد نمی‌کنند و در هوای سرد لباس مناسب نمی‌پوشانند. بدن نوزاد باید با دمای محیط تعادل برقرار کند. در غیر این صورت شاید دست و پای کودک سرد شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با لباس پوشاندن برای نوزاد کلیک کنید.

4. عرق سرد نوزاد پس از واکسینه و بیماری

بسیاری از نوزادان با بیماری های مختلف مانند: سرما خوردگی، بیماری های نوزادان و واکسینه شدن، دچار عرق سرد و سرد شدن دست و پا می‌شوند. یکی از واکنش های بدن در برابر واکسینه شدن، تب است. معمولا تعریق همراه با تب در نوزادان مشاهده می‌شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه مراقبت از نوزاد کلیک کنید.

عوامل نادر برای سرد بودن دست و پای نوزاد

طبیعی ترین علت سرد بودن دست و پای نوزاد، تب و تغییر دمای بدن با محیط است. اما علل های نادری نیز وجود دارد که با مراجعه به پزشک قابل تشخیص است. عوامل نادر برای سرد بودن دست و پای نوزاد عبارت است از.

  • کمبود اکسیژن کافی برای کودکان بالای 6 ماه
  • بیماری های قلبی
  • مشکلات قلبی و ریوی
  • عفونت
  • کمبود ویتامین D

راهکار برای گرم کردن دست و پای نوزاد

راهکارهایی برای گرم کردن دست و پای نوزاد وجود دارد، که در صورت خطرناک نبودن شرایط می‌توانید عملی کنید.

1. آغوش کانگورو

یکی از بهترین راهکارهای برای گرم کردن دست و پای نوزاد، آغوش کانگورو است. لباس های ضخیم نوزاد را در بیاورید. یک لایه نازک لباس به همراه پوشک بر تن نوزاد کنید. بدن نوزاد (به جز صورت) را به دور یک پتوی نازک بپیچید. و او را در آغوش، روی قفسه سینه قرار دهید. با این کار، نوزاد از گرمای بدن شما گرم می‌شود.

اخطار: در صورت خواب آلودگی از حرکت آغوش کانگورو اجتناب کنید. در صورت خواب آلودگی، سقوط نوزاد و خطرات جبران ناپذیری را بر جای خواهد گذاشت.

2. بررسی دمان محیط | سرد بودن دست و پای نوزاد

دمای مناسب برای محلی که نوزاد در آن قرار دارد 20 تا 24 درجه است. اگر علاوه بر دست و پا، مابقی اعضای بدن نوزاد سرد بود، دمای محیط خانه را مطبوع کنید و لباس مناسبی بر تن نوزاد بپوشانید. گرم کردن بدن نوزادان به علت کوچک بودن آنها، کار آنچنان سختی نیست که شما را اذیت کند.

3. پوشاندن لباس

در صورت سرد بودن دست و پای نوزادان به آنها لباس بپوشانید. کلاه، دستکش و جوراب نازک به گرم شدن بدن نوزاد کمک خواهد کرد. مادران با خوردن مواد غذایی که گرمی هستند هنگام شیر دادن به نوزاد، این مواد گرمی را به آنها نیز انتقال می‌دهند. با پزشک مشورت کنید و رژیم غذایی خود را تغییر دهید.

4. بررسی تب بدن نوزاد

اگر با مراحل بالا سرد شدن دست و پای نوزادتان خوب نشد، نیاز به بررسی تب بدن نوزاد است. تمامی لباس های نوزاد را در بیاورید و یک جای نرم و ایمن او را بخوابانید. همانطور که اشاره کردیم، دمای طبیعی بدن نوزاد 36.5 تا 37.5 است. با استفاده از تب سنج های رکتومی یا دیجیتالی، تب نوزاد را بررسی کنید. تب سنج را بر روی پیشانی و زیر بغل نوزاد قرار دهید. اگر تب سنج دمای بیشتر از 37.5 را نشان داد به پزشک مراجع کنید.

توصیه های مهم به والدین

  1. از هوای تازه در محیطی که نوزاد حضور دارد استفاده کنید.
  2. بهترین دمای محیط برای بدن نوزاد، 20 تا 28 درجه سانتی گراد است.
  3. لباس، ملاحفه و وسایل خیس و مرطوب نوزاد را تعویض کنید.
  4. از قرار دادن نوزاد در سطوح سرد خودداری کنید.
  5. بیش از حد به نوزاد خود لباس نپوشانید.
  6. نوزاد را در کنار وسایل گرمایشی قرار ندهید.
  7. حمام کردن نوزاد 3 روز یکبار انجام شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با حمام کردن نوزاد کلیک کنید.

کلام آخر در مورد سرد بودن دست و پای نوزاد

به دنیا آمدن نوزاد، والدین را با درگیری های ذهنی همراه می‌کند. سرد شدن دست و پای نوزاد یکی از این درگیری هاست. استفاده از راهکار های گفته شده در صورت خطرناک نبودن وضعیت ایمنی نوزاد کمک کننده است. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه نوزاد از یک روانشناس و متخصص درخواست کمک کنید. مرکز مشاوره نی نی مایند به والدین گرامی خدمات حضوری و تلفنی ارائه می‌دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر بر روی شماره درج شده کلیک کنید. شما در هر جایی که هستید می توانید از خدمات مشاوره کودک مرکز مشاوره ذهن نو بهرمند شوید.

برای دریافت مشاوره در زمینه سرد شدن دست و پای نوزاد  می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان کلینیک تخصصی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره