علت زیاد سوال پرسیدن کودک

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

زیاد سوال پرسیدن کودک مشکل یا اختلالی نیست که شما به دنبال درمان باشید. اما راهکارهای کمک‌کننده برای مدیریت این وضعیت وجود دارد. علل مختلفی از جمله هوش بالا، کنجکاوی، ترس و جلب توجه باعث ایجاد این رفتار می‌شود. والدینی که از سوالات زیاد کودک خود رنج می‌برید بهترین توصیه من به شما دریافت کمک از یک روانشناس و بالا بردن آگاهی خودتان است. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه حتما برای دریافت خدمات مشاوره تلفنی کودک اقدام کنید. در ادامه علت و راه های مدیریت این وضعیت را شرح داده ایم.

برای دریافت مشاوره در زمینه زیاد سوال پرسیدن کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان کلینیک تخصصی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

علت زیاد سوال پرسیدن کودک

دلایل زیادی وجود دارد که باعث زیاد سوال پرسیدن کودک می‌شود. شما با آگاهی از این علت‌ها قادر به جهت دهی مناسب به سوالات و افکار کودک تان خواهید بود. در ادامه به این دلایل اشاره کرده‌ایم.

برای آشنایی با راه های مقابله با سختی های بچه داری کلیک کنید.

1. هوش بالا

یکی از دلایل زیاد سوال پرسیدن کودکان ، هوش زیاد آن‌ها است. حرف‌زدن کودک در سنین پایین بر توانایی شنیداری، گفتاری و مهارت های رفتاری کودک نقش دارد. کودکانی که در سنین مناسب شروع به صحبت نمی‌کنند در رشد ارتباطی و کلامی اختلال دارند.

2.ترس 

برخی از کودکان به علت ترس‌های که دارند شروع به مکالمه های طولانی می‌کنند. مثلا کودکی که از تاریکی هراس دارد، شب ها با والدین خود زیاد حرف می‌زند تا بر ترس خود غلبه کند.

3. کنجکاوی

حس کنجکاوی در کودکان باعث زیاد سوال کردن می‌شود. کودکانی که در مورد همه چیز در جستجوی جواب هستند و کنجکاوی می‌کنند، زیاد سوال می پرسند. کودکان همیشه به دنبال جواب از والدین هستند و همیشه فکر می‌کنند که جواب همه سوالات را شما می‌دانید.

4.جلب توجه

کودکانی که فرزند اول هستند و در آینده صاحب خواهر یا برادر می‌شوند. برای جلب توجه والدین و سرکوب حسادت شان زیاد حرف می‌زنند.

5. دوری از والدین

زمانی که ساعت های زیادی از کودک خود دور هستید، مهمانی و خوشگذرانی و غافل‌ماندن از کودک، او را متمایل به سوال پرسیدن و زیاد حرف‌زدن سوق می‌دهد. کودک در این شرایط به دنبال جلب توجه و جلب رضایت‌والدین هست.

حتما مقاله راه های برخورد با پرحرفی کودکان را هم بخوانید.

چگونگی با کودکی زیاد سوال می پرسد رفتار کنیم؟

بسیاری از والدین به دنبال راهکار برای برخورد با سوالات زیاد کودک خود هستند. زیاد سوال کردن کودک شما دلیل خوبی برای پرخاشگری نیست. پس به چند راهکار زیر توجه نمایید.

احترام به عقاید: به علایق و عقاید کودک خود احترام گذارید. بسیاری از والدین با برخورد دعوا و فریاد کودک را از خود دور می‌کنند. بازی های کلامی روش مناسبی برای برخورد با زیاد سوال پرسیدن کودک است.

برچسب زدن ممنوع: به هیچ وجه به کودکتان برچسب نزنید. با گفتن کلماتی مانند پر چانه، پر حرف و … . از او تشکر کنید که نظراتش را با شما در میان می‌گذارد.

بازی سکوت: با بازی و تمرین به کودک خود سکوت را آموزش دهید. به او بگویید که در چه مکان و زمانی سکوت کردن بهتر است. برای تاثیر بیشتر بازی سکوت، زمان‌های مشخصی را برای دادن‌جایزه هرچند کوچک به کودک در نظر بگیرید.

کنترل کودک: شما هیچ گاه مانع صحبت کودک خود نشوید. اما به او آموزش دهید که سوال کردن در چه موقعیتی درست است. چه حرفی را در چه مکانی نباید زد و چه حرفی را باید زد. آموزش موقعیت ها برای مکالمه و صحبت بهترین راهکار است.

برای از بین بردن تمام خستگی از بچه داری کلیک کنید.

مزایا و معایب زیاد سوال پرسیدن کودک

زیاد سوال کردن کودک مزایا و معایبی دارد. شما با توجه به شخصیت فرزندتان می‌توانید آن را تبدیل به فرصت مناسب بکنید. در ادامه به مزایا و معایب زیاد سوال کردن کودک پرداخته‌ایم.

مزایا زیاد سوال پرسیدن کودک:

  • توانایی برقراری ارتباط با دیگران
  • اعلام نظر در موارد گوناگون
  • هر چه در قلب و ذهنش باشد به شما خواهد گفت
  • تخلیه درونی موجب سلامت روان در کودک می‌شود
  • کودکان با این کار به والدین خود اجازه سوال و گفتگو می‌دهند
  • کودکان پرحرف نمی‌گذارند والدین خسته بشوند
  • در سرگرمی والدین نقش دارند
  • سوال پرسیدن کودکان در سنین کمتر شیرین و جذاب است
  • در بزرگسالی نیز از عزت نفس بالایی برخوردار خواند شد

معایب زیاد سوال پرسیدن کودک:

  • بر حریم خصوصی اثر می‌گذارد
  • سوالات بیش از حد آرامش را از خانواده می‌گیرد
  • وسط صحبت دیگران می‌پرند
  • شاخه به شاخه راجب موضوعات متفاوت سوال می‌کند
  • این کودکان اصولا به حرف دیگران توجه نمی‌کنند
  • گاه کودکی که زیاد سوال می کند یادگیری ضعیفی دارد

توصیه به والدینی که کودک دارند که خیلی سوال می پرسد

برای والدین عزیزی که با زیاد سوال پرسیدن کودک دست و پنجه نرم می‌کنند، توصیه هایی داریم که به شرح زیر است.

  • روزها به مدت چند ساعت برای کودک خود وقت بذارید.
  • نقاشی، بازی، سرگرمی و کارتون را به همراه کودک خود انجام دهید.
  • اگر کودک شما سوالاتی می‌پرسد که بلد نیستید از او بخواهید صبر کند تا شما در رابطه با آن موضوع اطلاعات کسب کنید.
  • کودکتان ار در کلاس های فکری مانند شطرنج ثبت نام کنید.
  •  برای کودک خود زمان مشخصی از روز را تعیین کنید تا با شما مکالمه داشته باشد. در این صورت صبوری برا رسیدن به زمان مشخصی را آموزش می‌بیند.

حتما به مقاله آموزش پدر و مادر سر بزنید.

کلام آخر

کودکانی که زیاد سوال می کنند مشکل خاصی ندارند. بلکه از هوش بالا و حس کنجکاوی زیادی برخوردار هستند. راهکارهای ذکرشده فقط کمک کننده برای والدینی است که درگیر این موضوع هستند. بهترین راهکار برای مدیریت و پاسخ به سوالات زیاد کودک ، بالا بردن آگاهی و دانش والدگری است. برخی والدین در چنین موقعیت هایی دچار تنش می شوند و یا با برخوردهای تند سعی در ساکت کردن کودک را دارند؛ در چنین زمان هایی حتما باید از روانشناس کودک برای مدیریت اوضاع کمک بگیرید. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت حضوری و تلفنی به والدین عزیز خدمات ارائه می‌دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره درج شده تماس بگیرید.

برای دریافت مشاوره در زمینه زیاد سوال پرسیدن کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان کلینیک تخصصی مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره