سختی های بچه داری | غلبه بر سخت ترین دوران بچه داری

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

سختی های بچه داری برای برخی از والدین محدود به همان ابتدای تولد نوزادشان می‌باشد. اما برای برخی هم بزرگ کردن و تربیت یک و چند فرزند چالش زیادی دارد. اگر از آن دست پدر و مادرهایی هستید که از بچه داری خسته شده‌اید و یا مشکلات زیادی در این زمینه دارید، پس در قدم اول با آموزش‌هایی در ارتبابط با کودکان و نوجوانان بگیرید، چرا که خیلی اوقات با تغییر روش و دیدگاه کارها آسان می‌شوند. در ادامه ابتدا علل سختی های بچه داری و سپس راهکارهای مربوط به کاهش این سختی ها را شرح داده‌‍ایم. در صورت حل نشدن مساله حتما مشاوره کودک دریافت نمایید.

سختی های بچه داری چیست؟

شاید در نظر اول بچه داری کاری شیرین و لذت بخشی به نظر برسد، اما با به دنیا آمدن نوزاد و مسئولیتی که مادر در نگهداری و تغذیه او بر عهده می‌گیرد به همراه سایر امورات زندگی، بچه‌داری کار چندان ساده‌ای نیست. معمولا این سختی در مورد فرزندان اول بیشتر بوده و چالش بیشتری برای مادر خواهد داشت. در ادامه ابتدا آنچه که باعث سخت شدن بچه داری می‌شود را شرح داده‌ایم.

برای عضویت در کانال تلگرامی ذهن نو کلیک نمایید.

?بر هم خوردن ریتم خواب

نوزاد تازه متولد شده 70درصد از شبانه روز را در خواب به سر می‌برد، اما در طول شب نیز نیاز به تغذیه دارد. کودک تازه متولد شده به سرعت گرسنه می‌شود و چون معده کوچکی دارد، در تعداد دفعات بیشتر نیاز به شیر دارد. در نتیجه ریتم خواب والدین بر هم می‌خورد؛ نداشتن خواب کافی موجب خستگی مادر در طول روز می‌شود. هر چه نوزاد بزرگ‌تر می‌شود، ساعات زیستی او به والدینش نزدیک‌تر شده و مادر بعد شش ماه تا یک سال می‌تواند نظم مشخصی به ساعات خواب بدهد. برای آشنایی با راه‌های مقابله با خستگی از بچه داری کلیک کنید.

حتما درباره راه های صحیح برخورد با پرحرفی کودکان

?سختی های بچه داری با تغییرات خلقی والدین

بارداری، زایمان و دوره‌های بعد از آن تغییرات هورمونی زیادی ایجاد می‌کنند، از طرفی سبک زندگی والدین نیز دچار تغییرات زیادی می‌شود؛ پس به طور طبیعی خلق و خوی زن و شوهر حتی قبل از به دنیا آمدن فرزندشان دست خوش تغییراتی شده است.

فروشگاه آرامیس

پایین آمدن آستانه تحمل، حساسیت نسبت به موضوعات مختلف، اضطراب، احساس ضعف، تغییر اشتها، تحریک پذیری و… در مقابل احساس خوشایند مادر شدن ممکن است مادر را دچار احساسات متناقض نیز بکند. در این میان احتمال ابتلا به افسردگی پس از زایمان نیز وجود دارد که خود موجب سخت‌تر شدن بچه داری خواهد شد.

جالب است بدانید که پدران نیز بعد از تولد فرزندشان، دچار تغییرات هورمونی نیز می‌شوند. پدرانگی (fatherhood) با کاهش هورمون تستوسترون همراه است. با کاهش تستوسترون میل جنسی کاهش یافته و به طور طبیعی پدر می‌تواند تمرکز بیشتری بر نوزاز تازه متولد شده خود داشته باشد.

همچنین کاهش هورمون تستوسترون با کاهش میزان خشم و پرخاشگری همراه است که باعث می‌شود پدر آرامش بیشتری در مراقبت از کودک نوپا و ارتباط با او داشته باشد. تمام این عوامل بقای نوزاد را تضمین می‌کند. پدرانگی دوره‌ای است که کمتر به آن توجه می‌شود.

?عدم آگاهی از نحوه مراقبت از نوزاد

مشکل اصلی والدین به خصوص والدینی که برای اولین بار بچه دار شده‌اند، بی تجربگی و نابلدی در مراقبت از نوزاد است. دستورالعمل‌های متفاوت و متناقضی که اطرافیان ارائه می‌دهند، معمولا باعث سردرگمی بیشتر والدین می‌شود.

?سختی های بچه داری به دلیل آماده نبودن برای بچه دار شدن

معمولا زن و مرد به دلایلی مثل مسائل مالی، رابطه پر تناقض زن و شوهر، ضعف جسمانی مادر، ترس از زایمان، داشتن فرزندی بزرگ‌تر و درگیر بودن با مسائل مربوط به تربیت و نیازهای فرزندان و … احساس عدم آمادگی برای بچه دار شدن می‌کنند.

اگر مادر از لحاظ جسمی آماده برای بارداری نباشد، آسیب ناشی از این ضعف صرفا محدود به خودش نیست و سلامت کودک را هم به خطر می‌اندزد، پس حتما باید تحت نظر پزشک سلامت خود و فرزندش را پیگیری کند.

بیشتر بخوانید: دعوای بین بچه ها

حل مشکلات با بچه‌دار شدن

اگر زن و شوهر زندگی مشترک خود را در صلح و آرامش نمی‌بینند و امید دارند با آمدن کودک، رابطه‌شان بهبود یابد، در پاسخ باید گفت این کودک است که به والدینش برای مراقبت نیاز دارد و اختلافات زن و شوهر با آمدن کودک شاید برای مدت کوتاهی فروکش کند، اما حل نمی‌شود.

?سختی های بچه داری | پیش داوری‌ها و باورهای اشتباه

گاهی مادران تجربیات دردناکی از زایمان قبلی دارند یا در صحبت با مادرانی که زایمان را تجربه کرده‌اند، باور ترسناکی نسبت به زایمان دارند و تصور می‌کنند مراقبت‌های دوران بارداری و پس از زایمان بسیار سخت و دردآور است، خیلی از سختی‌های زایمان و عوارض ناشی از آن را می‌تواند با ورزش، تغذیه و آموزش‌هایی که از جانب روانشناسان خانواده ارائه می‌شود، کاهش داد.

حتما برای مراقبت از کودک خود مقاله اقدامات لازم هنگام خوردن اشیا توسط کودک را بخوانید.

راه های کاهش سختی های بچه داری

1️⃣ با متخصص مشورت بکنید

بسیاری از مادران نگرانی‌های بی دلیلی در مورد کودک خود دارند و زمانی که با موضوع را با متخصصین کودک در میان می‌گذراند، با دریافت راهکار مناسب و درک علت موضوع نگرانی‌هایشان برطرف می‌شود.

 2️⃣ برای غلبه سختی های بچه داری در زمانی برای خودتان در نظر بگیرید

بچه‌دار شدن به معنی “خود را وقف بچه کردن” نیست، همانطور که اشاره شد کودک به پرستار 24 ساعته نیاز ندارند بلکه به مادری که بتواند در حد قابل قبول نیازهایش را برطرف بکند، نیاز دارد.

پس به عنوان والد از خود مراقبت بکنید تا انرژی و توان کافی برای مراقبت از خانواده و فرزندان را داشته باشید.

3️⃣ قوانین مشخصی داشته باشید

قوانین و مقررات خانه باید باثبات بوده و تمام اعضای خانواده به خصوص پدر و مادر به آن متعهد باشند تا پایبندی فرزندان به آن قوانین بیشتر بشود تا مدیریت کردن خانه و خانواده آسان‌تر بشود.

4️⃣ درباره سختی های بچه داری انتظارات واقع بینانه داشته باشید

به عنوان والد از خود انتظارات واقع بینانه داشته باشید، هیچ پدر و مادری نمی‌تواند بی‌عیب و نقص باشد. همچنین از فرزند خود انتظارات غیرمنطقی نداشته باشید و اجازه بدهید در فضای آزادانه‌تری به تجربه کردن بپردازد.

5️⃣ کمک بگیرید

برای کاهش سختی های بچه داری می‌تواند از پدر و مادر خود یا همسرتان کمک بگیرید، اگر چنین امکانی برای‌تان وجود ندارد می‌توانید از دوستان و آشنایانی که کودکان هم سن شما دارند، کمک بگیرید یا برنامه ای ترتیب دهید که هر از گاهی دو خانواده بتوانند از یکدیگر در بچه‌داری حمایت کنند. استفاده از خدمات مهد کودک‌ها و پرستار خانگی انتخاب‌های دیگر شما برای کاهش سختی های بچه داری هستند.

سخن آخر

بسیاری از نگرانی‌هایی که والدین در مورد سختی های بچه داری دارند، بی‌مورد و کم اهمیت است. اما والدین بیش از حد در مورد آن‌ها نگران هستند و شرایط را بیشتر برای خود سخت می‌کنند؛ لذا بهتر است در مورد تک تک نگرانی‌های خود با متخصص مشورت بکنید و بدانید که سختی های فرزندپروری منحصر به دوران نوزادی و نوپایی کودک نیست و در هر سنی کودک یا نوجوان نیازهای متفاوتی خواهد داشت، پس باید به نحو موثری با این مشکلات مقابله کرد تا بتوان از هر لحظه زندگی با فرزندان لذت برد.

برای دریافت مشاوره در زمینه سختی های بچه داری می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان کلینیک مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره