اختلالات روانی شایع در بارداری

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

اختلالات روانی شایع در بارداری دسته های مختلفی دارد که افسردگی از شایع ترین آنها می‌باشد. بارداری یکی از حساس ترین دوران برای هر مادری است. و می‌تواند صدمات جدی برای مادر و جنین داشته باشد. مشکلات جسمانی و روانی که برای مادر رخ می‌دهد؛ می‌تواند کل زندگی آنها را تحت تاثیر قرار دهد. بسیاری از سختی هایی که مادران در این دوران تجربه می‌کنند؛ همراه با تغییرات خلق و خو رخ می‌دهد. در ابتدای بارداری این اضطراب و هیجان های روانی همیشه وجود دارد. تغییرات خلقی، تغییر اشتها، استفراغ، تغییر علایق، تغییر سلیقه و … از علائمی است که ماردان تجربه می‌کنند.

استرسی که مادران در این دوران تجربه می‌کنند؛ عوارض بسیار زیادی به همراه دارد. اما برای اینکه از این این دوران به سلامتی عبور کنید؛ باید از ابتدای بارداری تحت نظر روانشناس باشید. برای دریافت مشاوره بارداری کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه اختلالات روانی شایع در بارداری می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در کلینیک تخصصی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

اختلالات روانی شایع در بارداری

اختلالات روانی شایع در بارداری چیست؟

بارداری و زایمان از رویداد های مهم و حساس زندگی برای هر خانمی است. این رویداد مهم می‌تواند سبب بروز اختلالات و مشکلات زیادی شود. سلامت روان به شدت در دوران بارداری حائز اهمیت است. زمانی که از لحاظ روانی مادر سالم نباشد؛ به جنین نیز این مشکل و اختلال وارد می‌شود. که این مشکلات زمینه ساز بسیاری از اختلالات در آینده مادر و فرزند است.

از اختلالات روانی شایع در بارداری می‌توان به استرس، افسردگی، دو قطبی، اسکیزوفرنی و اختلالات خوردن اشاره کرد. در این مقاله راجع به اختلالات روانی شایع در بارداری، علائم و تشخیص آنها صحبت کرده ایم. برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

غربالگری بیماری های روانی در بارداری

همانطور که گفته شد؛ اختلالات روانی شایع در بارداری در دسته های مختلفی قرار دارد. برای اینکه از بروز این بیماری ها جلوگیری کنید؛ غربالگری های دوران بارداری را جدی بگیرید. در اولین ویزیت بارداری، این غربالگری انجام می‌شود. این غربالگری شامل سابقه بیماری و استفاده قبلی یا فعلی از دارو های موثر بر روان است. مثلا سوابق خانوادگی فرد را می‌سنجیم که آیا با بیماری های روانی دست و پنجه نرم کردند یا خیر؟ برای مثال همسر دچار افسردگی است و یا به دخانیات اعتیاد دارد. در این شرایط شما باید انتظار چنین اختلالاتی را در فرزند داشته باشید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه بیماری های مادر باردار کلیک کنید.

عوارض بیماری های روانی در بارداری

بر اساس مطالعات، بیماری های روانی در بارداری ممکن است باعث ایجاد عوارض و مشکلات بسیار زیادی برای مادر و جنین گردد. از این عوارض می‌توان به پیامد های نامطلوب اشاره کرد. که می‌توانب به زایمان زودرس، وزن کم نوزاد هنگام تولد، بیش فعالی  کودک و سقط جین اشاره کرد. به همین جهت اختلالات روانی باید قبل از بارداری کنترل شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه دوران بارداری کلیک کنید.

اختلالات روانی شایع در بارداری شامل چه مواردی می‌شود؟

اختلالات روانی شایع در بارداری شامل چه مواردی می‌شود؟

اختلالات روانی شایع در بارداری در دسته های مختلفی قرار دارد. این بیماری ها به روش های متفاوتی بروز می‌یابد که در ادامه راجع به آنها صحبت کرده ایم.

? افسردگی | اختلالات روانی شایع در بارداری

افسردگی از اختلالات روانی شایع در بارداری است. حتی زمانی که مادران زایمان می‌کنند؛ با درصد بالایی به افسردگی بعد از زایمان مبتلا می‌شوند. بنابراین بهتر است که از همان دوران بارداری تحت نظر روانشناس باشید تا سلامت روانی شما تضمین شود. اما اگر این دوران را به سختی سپری می‌کنید و توانایی مراجعه حضوری به روانشناس ندارید، از مشاورین تلفنی روانشناسی ذهن نو راهنمایی بگیرید. برای دریافت مشاوره تلفنی کلیک کنید.

? اسکیزوفرنی

یکی از اختلالات روانی شایع در بارداری، اسکیزوفرنی است. این اختلال روانی حتما باید جدی گرفته شود. زیرا از نشانه های آن می‌توان به توهم، هذیان، بروز رفتار های عجیب و غریب و … اشاره کرد. این افراد به شیوه دائمی به درمان نیاز دارند و از روانپزشک برای مصرف دارو باید راهنمایی بگیرند. بر اساس مطالعات میزان نسبی باروری در زنان مبتلا به اسکیزوفرنی افزایش می‌یابد. و عوارضی چون زایمان زودرس، جدا شدن جفت پیش از موعد، وزن کم نوزاد، دیسترس جنین و محدودیت در رشد جنین به همراه دارد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه افسردگی در بارداری کلیک کنید.

? اختلال خوردن | اختلالات روانی شایع در بارداری

از دیگر اختلالات روانی شایع در بارداری، اختلال خوردن است. این اختلال زنان جوان بسیاری را به خود درگیر کرده است. و یکی از انواع اختلالات، بی اشتهایی عصبی است. که بیمار از حفظ حداقل وزن طبیعی خود سر باز می‌زند و غذا نمی‌خورد. نوع دیگر که اختلال پر خوری عصبی نام دارد؛ پرخوری ابتدا صورت می‌گیرد, سپس به سپس برای اینکه وزن طبیعی خود حفظ شود؛ حتی با گرسنگی نیز غذا نمی‌خورد. این اختلال خطر عوارض بارداری را به شدت افزایش می‌دهد و نوزاد با وزن غیر طبیعی متولد خواهد شد.

? اختلال دو قطبی

یکی از اختلالات روانی شایع در بارداری، اختلال دو قطبی است. در این اختلال مادر دچار تغییرات غیر معمول و ناگهانی در خلق و خو، انرژی، میزان فعالیت، توانایی و تمرکز می‌شود. به طور کل 3 نوع اختلال دو قطبی وجود دارد که هر سه نوع می‌تواند تغییرات واضحی در فرد ایجاد کند. تغییرات خلق و خو از دوره های بالا تا دوره های پایین قابل تغییر است. این اختلال در اواخر بلوغ یا اوایل بزرگسالی تشخیص داده می‌شود. اما در برخی موارد نادر در کودکان نیز مشاهده می‌شود.

این اختلال از نظر میزان شیوع؛ تفاوتی بین زن باردار و غیر باردار ایجاد نمی‌کند. اما از آنجایی که در دوران بارداری مصرف این دارو ها قطع می‌شود؛ موجب افزایش نشانه ها می‌گردد. تشخیص این اختلالات روانی شایع در بارداری به افراد کمک می‌کند که زندگی سالم تری داشته باشند. و برای درمان باید از روانشناس و مشاورین متخصص راهنمایی بگیرید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه استرس در بارداری کلیک کنید.

کلام آخر

در این مقاله راجع به اختلالات روانی شایع در بارداری صحبت کرده ایم. همانطور که گفته شد این اختلالات مشکلات و عوارض بسیار زیادی برای مادر و جنین به همراه دارد. به همین جهت بهترین کار کمک از روانشناس از همان ابتدای بارداری ضروری است. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه اختلالات روانی شایع در بارداری می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان کلینیک تخصصی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

سوالات متداول

آیا افسردگی بعد از زایمان قابل‌درمان است؟

بله؛ شما می‌توانید با کمک‌گرفتن از مشاور و روان‌درمانی در کنار رفتارهایی مثل ورزش‌کردن یا تمرینات آرام‌سازی این بیماری را درمان کنید.

آیا همه خانم‌ها دچار افسردگی بعد از زایمان می‌شوند؟

خیر؛ این بیماری باتوجه‌به شرایط فیزیولوژیک و محیطی در بعضی از خانم‌ها بروز پیدا می‌کند.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره