آماده کردن کودک برای رفتن به مدرسه

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

آماده کردن کودک برای رفتن به مدرسه می‌تواند شرایط مناسبی را برای شروع بخش مهمی از زندگی‌اش مهیا کند. والدین باید فرزند خود را با واقعیت‌های مدرسه رفتن آگاه نمایند و به او کمک کنند تا به صورت تدریجی با محیط اجتماعی جدیدی که در آن قرار می‌گیرد، سازگار شود. برخی از کودکان که از مدرسه می‌ترسند، نمی‌توانند از پدر و مادر خود جدا شوند و بدون آن‌ها دچار استرس و اضطراب می‌شوند.

آماده کردن کودک برای رفتن به مدرسه و کم کردن ترس‌های او، با تمرین و تکرار و همینطور راهکارهای موثر با توجه به ترس‌ها و نگرانی‌های کودک امکان‌پذیر است. در ادامه همراه ما باشید تا با راهکارهای آماده کردن کودک برای رفتن به مدرسه آشنا شویم. در صورتی که در این زمینه دچار مشکلی شده‌اید حتما از مشاوره کودک استفاده نمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه آماده کردن کودک برای رفتن به مدرسه می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در کلینیک تخصصی کودک ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

آماده کردن کودک برای رفتن به مدرسه

آماده کردن کودک برای رفتن به مدرسه با چند راه ساده

از مهم‌ترین مراحل زندگی در سنین کودکی، رفتن به مدرسه است. البته برخی از کودکان قبل از رفتن به مدرسه، پیش دبستانی و مهد می‌روند و راحت‌تر از دیگر کودکان می‌توانند با محیط مدرسه سازگار شوند. در مقابل کودکانی که هیچ تجربه‌ای از مهد و پیش دبستانی ندارند و قبل از سن رفتن به کلاس اول، در خانه و نزد پدر و مادرشان بوده‌اند، سخت‌تر می‌توانند شرایط جدید را بپذیرند.

لازم است اشاره کنیم که آماده کردن کودک برای رفتن به مدرسه فقط مربوط به نوآموزان اول ابتدایی نیست و حتی ممکن است در موارد معدودی دانش آموزان بزرگ‌تر نیز نیازمند آماده شدن برای شروع سال تحصیلی جدید باشند.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

اولین قدم در آماده کردن کودک برای رفتن به مدرسه

والدین در اولین قدم برای آماده کردن کودک برای رفتن به مدرسه، باید با فرزند خود در رابطه با پیرامون رفتن به مدرسه صحبت کنند. بهتر است توضیحاتی در مورد مدرسه به فرزند خود بدهید؛ اینکه مدرسه دارای چه محیطی می‌باشد و چه کارهایی می‌توان در آن انجام داد.

حتما نکات مثبت مدرسه رفتن را برای کودک‌تان شرح دهید تا مدرسه به مکانی جذاب و دوست داشتنی در ذهن او تبدیل شود و او برای رفتن به آن ذوق داشته باشد. مثلا می‌توانید به او بگویید که همسالانش نیز در مدرسه حضور دارند و او می‌تواند از میان آن‌ها، دوستان زیادی را پیدا کند و در کنار درس خواندن، با دوستانش بازی کند.

توصیه می‌شود والدینی که کودک آن‌ها تجربه مهد کودک و پیش دبستانی را ندارد، برخی مهارت‌های دوستیابی را به فرزندشان آموزش دهند تا بتواند در مدرسه ارتباط خوبی را با دیگر کودکان برقرار نماید. آماده کردن کودک برای رفتن به مدرسه شامل دوست یابی نیز می‌شود.

آماده‌کردن کودکی که از مدرسه هراس دارد

یکی از مشکلاتی که برخی والدین با آن مواجه هستند، ترس از مدرسه کودک‌شان می‌باشد. این دسته از کودکان با جدایی از پدر و مادر نگران و مضطرب می‌شوند؛ به همین دلیل نمی‌توانند از آن‌ ها جدا شوند و به صورت مستقل در یک محیط اجتماعی همچون مدرسه قرار بگیرند.

هراس از مدرسه زمانی نگران کننده است که کودک در برابر رفتن به مدرسه مقاومت کند و دچار ترس و اضطراب بیش از اندازه شود. آماده کردن کودک برای رفتن به مدرسه به خصوص کودکانی که ترس از مدرسه رفتن دارند، می‌تواند سبب از بین رفتن این ترس شود؛ به طوری که والدین باید تلاش کنند به تدریج تصویر ذهنی فرزندشان را پیرامون درس و مدرسه از بین ببرند.

برای کسب اطلاع درباره معایب و مزایای آموزش الفبا قبل مدرسه کلیک کنید.

آماده کردن کودک دچار اختلال اضطراب برای رفتن به مدرسه

برخی از کودکان دارای وابستگی بسیاری به والدین‌شان هستند و به همین دلیل به سختی از آن‌ها جدا می‌شوند. وابستگی کودکان به والدین، زمانی تبدیل به یک موضوع نگران کننده می‌شود که کودک از رفتن به مدرسه اجتناب کند. کودکانی که نمی‌توانند به صورت کوتاه مدت از والدین خود جدا شوند، دارای علائم و نشانه‌ های اختلال اضطراب جدایی هستند.

برای جلوگیری از این مشکل، روانشناسان توصیه می‌کنند که کودکان پس از سن سه سالگی، زمان‌هایی را از والدین خود جدا باشند و حتی برای مدت زمان کوتاه در مهد و یا در منزل آشنایان قابل اعتماد بمانند. بنابراین آماده کردن کودک برای رفتن به مدرسه باید از سنین کم آغاز شود تا فرآیند شروع تحصیل در مدرسه بدون هیچ مشکلی انجام شود. شما عزیزان می‌توانید در زمینه اجتماعی شدن کودک از مشاوران و روانشناسان مرکز مشاوره ذهن نو کمک بگیرید.

راهکار موثر در زمینه آماده کردن کودک برای رفتن به مدرسه

اگر کودک دچار ترس از مدرسه است و یا در برابر رفتن به مدرسه مقاومت می‌کند، می‌توانید با استفاده از برخی راهکارهای موثر در این زمینه کودک خود را آماده نمایید. و آماده کردن کودک برای رفتن به مدرسه را با دقت بر نکات زیر پیش ببرید.

? قبل از ثبت نام در مدرسه، سعی کنید پیرامون مدرسه رفتن و حال و هوای درس خواندن با فرزندتان صحبت کنید. حتی می‌توانید زمان‌هایی را به رفتن به مدرسه اختصاص دهید و او را با محیط آن آشنا نمایید. از خاطرات خوبی که در مدرسه داشته‌اید تعریف کنید و تصویر روشنی در ذهن او ایجاد کنید.

? از فواید و نکات مثبت رفتن به مدرسه و درس خواندن برای فرزندتان بگویید تا او انگیزه لازم برای رفتن به مدرسه به دست آورد.

?با یکدیگر به خرید لوازم مورد نیاز برای رفتن به مدرسه بروید و اجازه دهید او در انتخاب لوازمی که می‌خواهد مستقل عمل کند و انگیزه لازم برای استفاده آن‌ها را داشته باشد.

? قبل از شروع مدارس، ساعات خواب و بیداری کودک‌تان را تنظیم نمایید و اینکار را به روز اول مهر موکول نکنید. توصیه می‌شود برای بیدار کردن فرزندتان، صبح‌ها از موسیقی شاد و پرانرژی استفاده کنید.

? در روز اول مدرسه کودک‌تان را همراهی کنید و با روی خوش از او خداحافظی نمایید.

? می‌توانید برای شروع تحصیل فرزندتان جشنی خودمانی برنامه‌ریزی کنید. رفتن به رستوران و یا خریدن کیک کوچک رفتن به مدرسه را برای او خاطره‌انگیز می‌کند.

? حتما پیرامون رعایت مسائل بهداشتی در مدرسه با کودک خود صحبت کنید. سلامت نوآموزان اول ابتدایی در یک محیط اجتماعی و همگانی همچون مدرسه وابسته به آموزش مسائل بهداشتی از سوی والدین است. در این زمینه استفاده از توالت مدرسه، شستن منظم دست‌ها، استفاده از لیوان شخصی، نحوه خوردن تغذیه و … را به کودک آموزش بدهید.

? درباره مدرسه از کودک سوال کنید. مثلا به او بگویید که با چه کسانی دوست شده است و یا کلاس‌های خود را چگونه گذرانده است.

? برای بالابردن انگیزه درس خواندن، یک میز تحریر کوچک برای او تهیه کنید.

? به فرزندتان اجازه دهید که خودش راجع به زمان انجام تکالیفش تصمیم بگیرد. البته برایش توضیح دهید که انجام تکالیف مدرسه از وظایف روزانه‌اش است اما خودش می‌تواند زمان آن را تعیین کند.

? حتما مهارت‌های ارتباطی کودکان را به فرزندتان آموزش دهید تا او بتواند با همکلاسی‌هایش ارتباط برقرار کند.

برای آشنایی با نکات ضروری برای رعایت تغذیه دانش آموز در مدرسه کلیک کنید.

آماده کردن کودک برای رفتن به مدرسه قبل از آغاز کلاس ها

برای آماده کردن کودک برای رفتن به مدرسه لازم است که والدین از قبل با فرزندان خود برخی از کارها را آغاز کنند. در این بخش مقاله راجع به آماده کردن کودک برای رفتن به مدرسه قبل از آغاز کلاس ها توضیح داده ایم.

? برای فرزند خود برنامه صبحگاهی منظم برنامه ریزی کنید. فرزند خود را عادت دهید تا هنگام هر روز صبح سر یک ساعتی بیدار شود و مشغول کارهای خودش شود.

? برای آماده کردن کودک برای رفتن به مدرسه باید هر روز صبح با فرزند خود صحبت کنید. زمانی که والدین صبحگاه با فرزندان خود صحبت می‌کنند؛ انرژی مضاعفی به فرزندان خود تزریق می‌کنند.

? هر روز صبح را سرحال و هیجان زده آغاز کنید.

? فرزند خود را در جریان تغییرات او بگذارید. و تغییراتی که صبح بیدار شدن برای او به وجود آورده است را بازگو کنید.

? با فرزند خود مدرسه بازی کنید. معلم بازی کنید و مسائل مدرسه را در نقش بازی به او آموزش دهید.

? به کودک فرصت استراحت دهید. بعد از نقش مدرسه بازی، به او اجازه دهید تا اندکی استراحت کند و پس از مدتی به تمرین درس بپردازید.

?حتما درباره روانشناسی کودکان ابتدایی نیز بخوانید.

سخن آخر

همانطور که کودکان برای رفتن به مدرسه نیازمند لوازم تحریر و وسایل مورد نیاز هستند، باید آمادگی روحی و ذهنی لازم را نیز داشته باشند. آماده کردن کودک برای رفتن به مدرسه موجب می‌شود که نوآموزان با آرامش و اطمینان خاطر بیشتری وارد محیط آموزشی شوند.

با تمامی راهکارهایی که در این مقاله از سایت ذهن نو ارائه کردیم، بسیاری از والدین همچنان در آماده کردن کودک برای رفتن به مدرسه ناتوان هستند و نمی‌توانند با گریه‌ها و ترس‌های کودک خود از مدرسه مقابله کنند. گاهی عدم تمایل کودکان به مدرسه دلایل گوناگونی دارد که شناسایی آن کار آسانی نیست.

توصیه می‌شود اگر شما نیز با این مشکل مواجه هستید، حتما به افراد متخصص در زمینه روانشناسی کودک مراجعه کنید. برای دریافت مشاوره در کم‌ترین زمان می‌توانید با روانشناسان مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو در ارتباط باشید.

برای دریافت مشاوره در زمینه آماده کردن کودک برای رفتن به مدرسه می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در کلینیک تخصصی کودک ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره