کاهش استرس کودکان در مدرسه

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

کاهش استرس کودکان در مدرسه به آن ها کمک می‌کند تا بتوانند علاوه بر عملکرد بهتر از حضور در مدرسه نیز لذت ببرند. کودکان همانند بزرگسالان ممکن است استرس، اضطراب و پریشانی‌های روانی دیگر را تجربه کنند. محیط مدرسه یک محیط جدید و متفاوت با چالش‌های زیاد برای کودکان است. هر یک از این چالش‌ها می‌تواند استرس و اضطرابی را برای کودک به وجود بیاورد.

وجود استرس تا حدی در محیط مدرسه طبیعی است، اما در برخی شرایط کودکان سطح استرس و اضطراب بالایی را تجربه می‌کنند که می‌تواند بر روابط خانواده، همسالان و حتی عملکرد تحصیلی آن‌ها تاثیر منفی بگذارد. از این جهت آشنایی با عوامل ایجاد استرس و راهکارهای کاهش استرس برای والدین و مربیان مدرسه ضروری به نظر می‌رسد. برای دریافت مشاوره کودک کلیک کنید.

کاهش استرس کودکان در مدرسه

کاهش استرس کودکان در مدرسه چگونه است

کاهش استرس کودکان در مدرسه را احتمالا از زبان والدین مختلف شنیده اید. خیلی از والدین نیز در جستجوی کاهش استرس فرزندان خود هستند. دلایل متعددی وجود دارد که باعث ایجاد این استرس ها می‌شود. در هر سنی نیز این استرس ها به وجود می‌آید. حال فرزند شما ابتدایی باشد یا در دبیرستان به سر ببرد.

گاهی ترس از معمان، امتحان، سرویس بهداشتی مدرسه، سرویس مدرسه، ناهار، دعوا به بچه ها و … همگی باعث ایجاد استرس در فرزندان می‌شود. اما کاهش استرس کودکان در مدرسه به چه صورتی رخ می‌دهد؟ اینکه کودک همچنان در مدرسه به دلیل استرس بالا متوجه هیچ درسی نمی‌شود بسیار دشوار است. برای بررسی دلیل و ارائه راهکار کاهش استرس کودکان در مدرسه، باید از روانشناس کودک و نوجوان کمک بگیرید. در این مقاله راهکارهای کارآمدی برای والدین ارائه داده ایم.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

فروشگاه آرامیس

علت استرس کودک در محیط مدرسه

استرس و اضطراب در ارتباط با مدرسه می‌تواند به علت‌های مختلفی روی دهد. برخی از کودکان ممکن است به دلیل ترس از معلم، همسالان، ترس از سرویس مدرسه، سرویس بهداشتی، ترس از دیر رسیدن به سر کلاس و سایر مسائل مشابه دچار استرس و اضطراب شوند. علاوه بر این برخی از کودکان ممکن است از اینکه باید از والدین و محیط خانه خود برای چند ساعتی دور شوند، دچار استرس و اضطراب می‌شوند.

در نتیجه می‌توان گفت هرچیزی توانایی آن را دارد تا برای کودک اضطراب و استرس ایجاد کند، در مجموع می‌توان علت استرس در محیط مدرسه را تحت تاثیر عوامل زیستی، روانی و اجتماعی مختلفی در نظر گرفت. اما والدین هرچه سریع تر باید جهت کاهش استرس کودکان در مدرسه اقدام کنند. پیشنهاد می‌شود مقاله ترس از مدرسه را هم بخوانید.

علائم استرس کودکان در مدرسه

کودکان به دلایل متفاوتی که در بخش قبلی گفته شد، دچار استرس می‌شوند. بنابراین برای کاهش استرس کودکان در مدرسه باید دنبال دلایل باشید. ریشه یابی مهم ترین کار برای بهبود کودک است. در این بخش مقاله نشانه ها و علائمی را نام برده ایم که باعث تشخیص توسط والدین می‌شود.

✅ امتناع از رفتن به مدرسه

✅ گوشه گیری

✅افت تحصیلی

✅ عدم علاقه به دوستان

✅تغییر برنامه خواب

✅ سر درد

✅معده درد

✅ حالت تهوع

✅ترس از معلمان

✅ واهمه از امتحان

راهکارهای کاهش استرس کودکان در مدرسه

راهکارهای-کاهش-استرس-کودکان-در-مدرسه

برای کاهش استرس کودکان در مدرسه باید راهکارهایی را انجام داد. این راهکارها توسط والدین ارائه می‌شود. و برای بهبود شرایط کودک کارآمد است. برای کسب اطلاعات بیشتر از این راهکارها، همراه ما باشید.

▪️ آموزش مدیریت هیجانات

یکی از مسائل اصلی در جهت مدیریت و کاهش استرس کودکان در مدرسه آموزش مدیریت هیجانات می‌باشد. کودکی که بتواند هیجانات و احساساتش را شناسایی کند و بجای تمرکز بر هیجانات و احساسات منفی‌اش بر احساسات مثبت تمرکز کند کمتر دچار استرس و اضطراب می‌شود. زیرا تمرکز بر هیجانات منفی باعث می‌شود تا عملکرد کودک مختل شود و همین مسئله استرس و اضطراب او را بیشتر می‌کند.

▪️ کاهش استرس کودکان در مدرسه با آموزش مهارت ابراز وجود

یکی دیگر از راهکارهایی که برای کاهش استرس کودکان در مدرسه می‌تواند موثر واقع شود آموزش مهارت ابراز وجود و جرات مندی است. بسیاری از کودکان خصوصا کودکان با سنین پایین در رد کردن درخواست دیگران و “نه” گفتن مشکل دارند و نمی‌توانند این کار را به درستی انجام دهند.

همین مسئله باعث می‌شود کودکان دیگر از آن‌ها سوء استفاده‌های مختلفی انجام دهند و استرس و اضطراب این کودکان افزایش پیدا کند. در نتیجه یکی از راه‌هایی که می‌تواند به کاهش استرس کودکان کمک کند آموزش مهارت ابراز وجود و جرات مندی است. مراجعه به یک روانشناس کودک و دریافت‌ آموزش‌های متناسب با شرایط کودک می‌تواند مفید واقع شود.

▪️ بازی درمانی

بازی درمانی یکی از روش های کاهش استرس کودکان در مدرسه است. روش‌ درمانی مفید و اثربخش برای مشکلات رفتاری و هیجانی کودکان مانند استرس و اضطراب انجام بازی درمانی است. بازی درمانی معمولاً توسط یک روانشناس آموزش دیده انجام می‌شود. کودکان معمولاً از بازی درمانی استقبال می‌کنند زیرا که کودک در حین بازی درمانی خسته نمی‌شود.

در ظاهر، کودک مشغول بازی کردن است اما این بازی‌ها توسط روانشناس طوری اجرا می‌شوند که بر بهبود مشکل کودک متمرکز باشند. همچنین در مواردی اگر والدین شیوه صحیح بازی درمانی را توسط روانشناس آموزش ببینید خودشان می‌توانند تحت نظارت متخصص این کار را انجام دهند. در مجموع بازی کردن برای کاهش استرس کودک راهکار مفید و موثری می‌باشد.

▪️ کاهش استرس کودکان در مدرسه با تنظیم خواب

تنظیم خواب روشی عالی جهت کاهش استرس کودکان در مدرسه است. یکی از مسائلی که ارتباط مستقیم و غیر مستقیم با وضعیت استرس کودکان در مدرسه دارد وضعیت خواب کودک است. زیرا کودکی که دیر می‌خوابد و یا پرخوابی دارد در بیدار شدن زودهنگام برای رفتن مدرسه مشکل دارد و معمولاً دیر سر کلاس حاضر می‌شود.

همین مسئله می‌تواند باعث ایجاد استرس در او شود. علاوه بر این وضعیت خواب ارتباط مستقیمی با کارکردهای روانی کودک دارد، نتایج مطالعات نشان داده‌ است که خواب کافی و مناسب با وضعیت استرس و اضطراب ارتباط مستقیمی دارد.

▪️ انجام تکالیف در زمان مناسب

برخی از کودکان به دلیل انجام ندادن تکالیف صحیح و یا انجام ناتمام تکالیف دچار استرس و اضطراب در محیط مدرسه می‌شوند. به همین دلیل به عنوان والد بهتر است جهت کاهش استرس کودکان در مدرسه از وضعیت کودکتان در مدرسه مطلع شوید و در انجام تمرین‌ها و تکالیف به شیوه صحیح به او کمک کنید.

▪️ کاهش استرس کودکان در مدرسه با بهبود وضعیت روانشناختی والدین

والدین می‌توانند تاثیر مستقیمی بر وضعیت سلامت روان کودک خود داشته باشند. به طور کلی والدینی که استرس و اضطراب بیشتری داشته باشند کودکان با استرس بیشتری پروردش می‌دهند. با این حال این مسئله می‌تواند هم تحت تاثیر عوامل محیطی و زیستی باشد. در نتیجه برای کاهش استرس کودکان در مدرسه، استرس خود را کم کنید.

▪️ انجام فعالیت‌های اجتماعی و گروهی خارج از مدرسه

حضور کودکان در محیط‌های گروهی و اجتماعی خارج از مدرسه می‌تواند باعث کاهش استرس کودکان در مدرسه شود. همچنین حضور کودکان در چنین فعالیت‌هایی اگر قبل از  سنین مدرسه باشد می‌تواند کودک را بیشتر آماده کند و اعتماد بنفس بیشتری در او پرورش یابد، زیرا در چنین شرایطی کودک مهارت دوستیابی و مهارت ارتباطی بهتری پیدا می‌کند.

▪️ محدود کردن بازی‌های رایانه‌ای

بازی‌های‌‎ رایانه‌ای همانند هر چیز دیگری یک سری مزایا و یک سری معایب دارند. بازی‌های رایانه‌ای می‌توانند برخی از مهارت‌های کودک را افزایش دهند، با این حال مطالعات روانشناسی نشان داده است، کودکانی که ساعت‌های زیادی را مشغول بازی رایانه‌ای هستند.

از حضور در محیط‌های اجتماعی اجتناب می‌کنند و استرس بیشتری را تجربه می‌کنند. همچنین برخی از کودکان به دلیل وابستگی زیادی که به بازی‌های رایانه‌ای پیدا می‌کنند نمی‌توانند دوری از آن را تحمل کنند و دچار استرس می‌شوند. در نتیجه جهت کاهش استرس کودکان در مدرسه، بازی رایانه ای را کاهش دهید.

▪️ تغییر موقعیت فعلی

یکی از راه های کاهش استرس کودکان در مدرسه، تغییر موقعیت است. اگر توانایی دارید محیط زندگی خود را تغییر دهید. مدرسه کودک را عوض کنید و از محلی به محل دیگر بروید. در دورانی این تغییر موقعیت را انجام دهید که کودک سن کمتری دارد.

▪️ صحبت با کودک

جهت کاهش استرس کودکان در مدرسه، بهتر است با کودک صحبت کنید. صحبت با کودک باعث ریشه یابی مشکلات می‌شود. زمانی که با فرزندتان در رابطه با آرامش و دلیل استرس صحبت کنید، دلیل اصلی را متوجه خواهید شد. و راحت تر برای ارائه راهکار تصمیم بگیرید.

▪️ کمک از مشاوره مدرسه

یک روش مهم کاهش استرس کودکان در مدرسه، مکالمه با مشاوره مدرسه است. زمانی که با مشاورین صحبت می‌کنید، برای کودکتان شرایط را بهتر می‌کند و حواسشان بیشتر به کودک شما جمع می‌شود.

▪️ برنامه ریزی

برنامه ریزی یکی از راهکارهای مهم جهت کاهش استرس کودکان در مدرسه است. برنامه های روزانه کودک را به او توضیح دهید. در برنامه ریزی ها نیز از خود کودک کمک بگیرید. مثلا علاقه او به تغذیه مدرسه، کلاس ها و … را با کمک خود کودک بچینید. در نهایت تمام این برنامه ریزی ها را برای او شرح دهید.

▪️ کمک از روانشناس

بهترین و اصولی ترین راه جهت کاهش استرس کودکان در مدرسه، کمک از روانشناس است. روانشناس با بررسی دلیل و نشانه های کودک، به والدین آموزش های لازم را ارائه می‌دهد. والدین نیز با کمک این راهکارها، به کاهش استرس کودک کمک می‌کنند.

کلام آخر

استرس کودکان در مدرسه یکی از دشواری های والدین است. زمانی که فرزند شما علاقه ای به مدرسه رفتن نشان نمی‌دهد و در جهت انجام تکالیف هیچ تلاشی نمی‌کند، باید به دنبال کاهش استرس کودکان در مدرسه بود. گاهی والدین به تنهایی توانایی کمک به کودک را ندارند. در این شرایط حتما از روانشناس کمک بگیرید. مرکز مشاوره نی نی مایند به صورت حضوری و تلفنی به مراجعین عزیز خدمات ارائه می‌دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس بگیرید.

برای دریافت مشاوره در زمینه کاهش استرس کودکان در مدرسه می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان  کلینیک مشاوره روانشناسی ذهن نو  تماس حاصل نمایید.

 

سوالات متداول

آیا وجود استرس در کودکان در محیط مدرسه یک مسئله نگران کننده است؟

به طور کلی وجود مقداری استرس در محیط مدرسه برای کودکان طبیعی است. هر کودکی مقداری از استرس را به دلایل مختلفی تجربه می‌کند. با این حال اگر شدت این استرس و اضطراب زیاد باشد، بطوریکه بر سایر جنبه‌های زندگی کودک تاثیر بگذارد بهتر است از یک روانشناس کمک بگیرید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره