وابستگی به خانواده بعد ازدواج | 4 راه کاهش وابستگی به خانواده

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

وابستگی به خانواده بعد ازدواج باعث دخالت بیش از اندازه والدین در زندگی مشترک می‌شود. حتی این رفتار آسیب های شدیدی به همسر وارد می‌کند. این وابستگی ها به دلایل مختلفی وجود دارد. این دلایل با درصد بالایی ریشه در کودکی دارد. کسانی که وابستگی به خانواده بعد ازدواج دارند، از خود نشانه هایی بروز می‌دهند.

این نشانه ها شامل: نگرانی افراطی راجع به سلامتی خانواده، حالت دفاعی نسبت به خانواده، دلتنگی بیش از حد با وجود ارتباط و دیدار روزانه و … می‌شود. اما برای آرامش و ساخت زندگی بهتر باید از این وابستگی ها جلوگیری کرد. برای جلوگیری از این رفتار بهترین کار دریافت کمک از روانشناس و ریشه یابی است. برای دریافت مشاوره خانواده کلیک کنید.

وابستگی به خانواده بعد ازدواج

وابستگی به خانواده بعد ازدواج چگونه است؟

وابستگی به خانواده بعد ازدواج در دو حالت دسته بندی می‌شود. دسته اول افرادی که با هر مشکلی به خانواده پناه می‌برند و از آنها کمک می‌خواهند. دسته دوم خانواده در اولویت اوست و نقش بسیار پررنگی را ایفا می‌کنند. کسانی که در دسته دوم قرار می‌گیرند نتوانسته اند از لحاظ روحی و عاطفی خانواده را ترک کنند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه اقدامات لازم هنگام ازدواج با شخصیت وابسته کلیک کنید.

اما یکی از دلایل کم رنگ نشدن وابستگی به خانواده بعد ازدواج، خود خانواده ها هستند. خانواده هایی که به خود اجازه هر نوع دخالتی می‌دهند و در تمام مسائل زندگی فرزندان شریک هستند، اجازه کاهش وابستگی به فرزندان را نمی‌دهند. در این مقاله راجع به انواع، علت، نشانه ها و راهکارهای کاهش وابستگی به خانواده بعد ازدواج توضیح داده‌ایم.

فروشگاه آرامیس

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

انواع وابستگی به خانواده بعد ازدواج

به طور کلی دو نوع وابستگی به خانواده بعد ازدواج داریم. نوع اول وابستگی مرد به خانواده بعد از ازدواج و نوع دوم، وابستگی زن به خانواده بعد ازدواج است. در این بخش از مقاله راجع به انواع وابستگی به خانواده توضیج داده‌ایم.

? وابستگی مرد به خانواده بعد ازدواج

وابستگی به خانواده بعد ازدواج در آقایان آزار دهندتر از خانم ها است، به نحوی که دعواها و تنش ها در این وضعیت بسیار بیشتر می‌شود. معمولا خانواده آقا به دلیل وابستگی پسرشان، دخالت های نابجایی را در زندگی فرزند دارند. مردانی که به خانواده وابسته هستند، توانایی برقراری ارتباط و تعامل با همسرشان را ندارند. حتی برخی از آقایان به دلیل وابستگی بیش از حد، مخارج زندگی شان نیز در دست خانواده هایشان (تحت کنترل مادر یا پدرشان) است.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه راه های از بین بردن وابستگی مرد به خانواده اش کلیک کنید.

?وابستگی زن به خانواده بعد ازدواج

وابستگی به خانواده بعد ازدواج در خانم ها به دلایل مختلفی اتفاق می‌افتد. تربیت خانوادگی یا نبود فرصت کافی برای استقلال، نارضایتی از همسر و اعتماد به نفس پایین از دلایل وابستگی زن به خانواده بعد ازدواج است. حتی عده ای از خانم ها پس از ازدواج نیز نمی‌توانند مشکلات را به تنهایی و یا با همسر خود حل کنند.

بنابراین این دست خانم ها بیشتر زمان خود را با خانواده سپری می‌کنند. در مورد جزئی ترین مسائل شان با مادر، پدر یا خواهر و برادر صحبت کرده و از آن ها همفکری می خواهند. گاه حتی می بینیم که خودشان از دخالت خانواده تعجب می کنند و خشمگین می شوند اما در نهایت آن کاری را می کنند که باب میل خانواده شان است.

برای جلوگیری از دخالت خانواده همسر کلیک کنید.

نشانه های وابستگی به خانواده بعد ازدواج

وابستگی به خانواده بعد ازدواج نشانه هایی را به دنبال دارد. این نشانه ها باعث تشخیص کسانی می‌شود که به شدت به والدین خود وابسته هستند. در این بخش مقاله راجع به نشانه های وابستگی به خانواده بعد ازدواج توضیح داده‌ایم.

✅ این افراد در مقابل خانواده خود مسئولیت های بی مورد دارند. و خود را در قبال تمام اتفاقات زندگی خانواده مسئول می‌دانند.

✅ کسانی که وابستگی به خانواده بعد ازدواج دارند. با وجود دیدارهای تند تند، بازهم به شدت دلتنگ خانواده می‌شوند.

✅ کسانی که وابستگی به خانواده بعد ازدواج دارند، به صورت خیلی افراطی نگران سلامت خانواده هستند. مدام سلامتی خانواده را چک می‌کنند. و همیشه ترس از دست دادن خانواده را دارند.

✅ این افراد خیلی افراطی نسبت به خانواده حالت دفاعی دارند. و هر چیزی راجع به خانواده را زنگ هشدار تلقی می‌کنند.

✅ دائم با خانواده در ارتباط هستند و هر روز به آن‌ها سر می‌زنند.

دلیل وابستگی به خانواده بعد ازدواج چیست؟

وابستگی به خانواده بعد ازدواج به دلایل مختلفی بستگی دارد. تربیت خانواده ها در دوران کودکی باعث وابستگی بیش از حد می‌شود. دلایل گوناگونی در وابستگی به خانواده بعد ازدواج وجود دارد که در این بخش از مقاله توضیح داده‌ایم.

? کنترل گری والدین

یکی از دلایل وابستگی به خانواده بعد ازدواج، کنترل گری والدین است. زمانی که والدین در دوران کودکی دائما فرزند خود را کنترل کنند. اجازه روبرویی با چالش ها را به فرزند خود نمی‌دهند. این کنترل گری ها به مرور باعث وابستگی فرد به والدین می‌شود. و تا آخر عمر در آنها وجود خواهد داشت.

برای آشنایی با نشانه های والدین کنترل گر کلیک کنید.

? عدم آموزش مسئولیت پذیری

زمانی که والدین مسئولیت پذیری را به کودک خود آموزش ندهند، با رشد و به تدریج وابستگی به خانواده بعد ازدواج نیز رخ می‌دهد. این فرد از دوران کودکی نحوه مسئولیت پذیر بودن را نمی‌داند. و تمامی کارهای خود را به والدین منتقل می‌کنند.

? به سخره گرفتن

یکی از دلایل وابستگی به خانواده بعد ازدواج، به سخره گرفتن فرد در دوران کودکی است. زمانی که فردی در مراحل زندگی خود با هر کاری تحقیر وسرزنش شود، برای هر کاری به دنبال کمک والدین است. بنابراین والدینی که کودک خود را به تمسخر می‌گیرند، باید این موضوع را به خاطر داشته باشند که فرزندی سست عنصر تقدیم جامعه خواهند کرد.

? والدین وابسته

والدین وابسته دلیل دیگر وابستگی به خانواده بعد ازدواج است. والدینی که وابسته هستند کودک را نیز به مرور زمان به خود وابسته می‌کنند. اجازه تنها ماندن به کودک نمی‌دهند و دائما مضطرب هستند. کودک را نسبت به محیط بیرون می‌ترسانند. و به شیوه ای پیش می‌برند که فرزندشان در تمامی مراحل زندگی به والدین وابسته خواهند‌بود. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه والدین وابسته کلیک کنید.

راهکار کاهش وابستگی به خانواده بعد ازدواج

راهکار کاهش وابستگی به خانواده بعد ازدواج

گاهی وابستگی به خانواده بعد ازدواج باعث آزار و اذیت همسر می‌شود. معمولا وابستگی های زیاد باعث بهم خوردن زندگی مشترک و دخالت های نابجای والدین می‌شود. برای کاهش این وابستگی ها باید اقداماتی را انجام دهید. در این بخش از مقاله راجع به کاهش وابستگی به خانواده بعد ازدواج توضیح داده‌ایم.

برای آشنایی با راه های راه حل رفع دعواهای خانوادگی کلیک کنید.

? برخی اوقات تنهایی را تجربه کنید

یکی از روش های کاهش وابستگی به خانواده بعد ازدواج، تنها ماندن است. اگر به خانواده وابستگی زیادی داشته باشید، معمولا اطرافتان شلوغ است. و با هر مشکلی فورا به سراغ خانواده می‌روید. اما برای یک بار هم شده مشکلات و چالش ها را به تنهایی حل کنید. برای همسرتان وقت بگذارید و برنامه ریزی مناسبی داشته باشید. بیشتر از خانواده، همسرتان به شما نیازمند است. او را فراموش نکنید.

? هویت خود را تقویت کنید

معمولا کسانی که هویت خود را تقویت نمی‌کنند، به دیگران وابسته هستند. بنابراین برای کاهش وابستگی به خانواده بعد ازدواج، باید هویت خود را تقویت کنید. آهسته پیش بروید و در تنهایی خود پیشرفت کنید. برای این کار می‌توانید از روانشناس و مشاورین کمک بگیرید.

? با ترس هایتان روبرو شوید

روبرویی با ترس ها، یکی از راه های کاهش وابستگی به خانواده بعد ازدواج است. کسانی که به شدت به خانواده وابسته هستند، معمولا ترس از تنهایی، ترس از عدم استقلال و … دارند. برای روبرویی با این ترس ها از همسرتان کمک بگیرید. زمانی که برای زندگی مشترک تلاش می‌کنید، همسرتان نیز به کمک شما خواهد آمد. بنابراین باید با ترس های خود روبرو شوید تا بر دلبستگی افراطی غلبه کنید.

? ریشه مشکلات را بیابید

جهت کاهش وابستگی به خانواده بعد ازدواج، باید ریشه یابی صورت بگیرد. شاید این رفتارها ریشه در کودکی شما دارد. برای ریشه یابی از روانشناس و مشاورین کمک بگیرید تا روند اصولی درمان و ریشه یابی را پیش بگیرد. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه علت رفت و آمد شوهر به تنهایی با خانواده اش کلیک کنید.

کلام آخر

وابستگی به خانواده بعد ازدواج گاهی به قدری افراطی می‌شود. که همسر فرد به شدت آزار می‌بیند. انسان ذاتا موجود اجتماعی است که توانایی دور ماندن از محیط عاطفی را ندارد. بنابراین زمانی که در دوران کودکی محبت را به صورت معمولی یا هراس از خانواده دریافت کرده باشد، نمی‌تواند نسبت به خانواده بی تفاوت باشد.

اما هر چیزی در هر زمینه ای به صورت افراطی باعث آسیب به خود می‌شود. برای جلوگیری از این اتفاق حتما از روانشناس کمک بگیرید. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه وابستگی به خانواده بعد ازدواج می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

سوالات متداول

آیا وابستگی به خانواده بعد ازدواج طبیعی است؟

بعد از ازدواج طبیعتا جدایی برای هم دختر و هم پسر سخت است. اما به مرور زمان این وابستگی کمتر شده و از بین می رود. اما زنان و مردان وابسته حتی با گذر زمان قادر به استقلال و از بین بردن این وابستگی نیستند.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره