علت خودزنی موقع عصبانیت چیست ؟

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

خودزنی موقع عصبانیت یکی از رفتارهای مخربی است که احتمال انجام آن در افراد مبتلا به مشکلات هیجانی بیش از دیگران است. در حقیقت ناتوانی در مدیریت هیجانات منفی باعث می‌شود که فرد برای آرام کردن خود به رفتارهای ناسالم روی بیاورد. این رفتارها می‌توانند معطوف به خود یا دیگران باشند.

زمانی که عصبانیت را به دیگران معطوف می‌کنیم میل به آسیب زدن به آن‌ها در ما شکل می‌گیرد و زمانی که عصبانیت را به درون خود بازمی‌گردانیم و افکاری نظیر خودسرزنشی داریم ممکن است تمایل به خودزنی یا رفتارهای آسیب رسان نسبت به خود را تجربه کنیم. ما در ادامه این مقاله در مورد خودزنی هنگام عصبانیت توضیحات بیشتری را ارائه کرده‌ایم پس همراه ما باشید. برای دریافت مشاوره فردی کلیک کنید.

خودزنی موقع عصبانیت

عوامل مختلفی سبب پدیدایی خودزنی موقع عصبانیت می‌شوند. قطعا رفتارهای خودجرحی و آسیب زدن به خود، سالم نیستند و باید آنها را برطرف کرد. معمولا افرادی که این رفتارها را بروز می‌دهند؛ بیشتر به افکار خودکشی دچار می‌شوند و یا گاها آنرا عملی می‌کنند.

واکنش درست نسبت به این موضوع در اطرافیان بسیار اهمیت دارد چراکه می‌تواند باعث تداوم و یا توقف این رفتار شود. معمولا بروز این واکنش در برابر این مشکلات در میان نوجوانان شایع تر بوده و حتی گاهی به دلیل گرفتن توجه انجام می‌شود. برای اطلاع از علت خودزنی دختران در خانه و مدرسه کلیک کنید.

علت خودزنی موقع عصبانیت

علت خودزنی موقع عصبانیت

 

علل و عوامل مختلفی می‌توانند باعث این شوند که افراد در هنگام عصبانیت رفتارهای نا به هنجاری نظیر خودزنی را نشان دهند. شنایی علت خودزنی موقع عصبانیت بسیار اهمیت داشته و  می‌تواند توسط خانواده و یا متخصص شناسایی شود. ما در ادامه به چند مورد از مهم ترین آن‌ها اشاره کرده‌ایم. برای اطلاع از عوامل موثر بر احتمال خودکشی کلیک کنید.

⭕برخورداری از برخی ویژگی‌های شخصیتی نظیر تکانشگری

تکانشگری یکی از ویژگی‌های شخصیتی است که باعث می‌شود افراد اغلب در لحظه، به طور آنی و بدون تامل کارهایشان را انجام دهند. این افراد در حقیقت بیشتر تحت تاثیر عواطف خود هستند و کمتر می‌توانند صبر و حوصله به خرج دهند. کسانی که تکانشگری بالایی دارند زمانی که دست خوش هیجانات شدید نظیر خشم می‌شوند خودکنترلی بسیار کمتری دارند و بیش از سایرین ممکن است که دست به رفتارهای مخربی نظیر خوزنی بزنند. در واقع این عامل یکی از اصلی ترین دلایل خودزنی موقع عصبانیت محسوب می‌شود.

⭕عدم برخورداری از مهارت کنترل خشم از علل خودزنی موقع عصبانیت

مهارت کنترل خشم یکی از مهارت‌های بسیار مهم در زندگی است که همه افراد به فراگیری آن نیاز دارند. امروزه روانشناسان تکنیک‌های مختلفی را برای کنترل خشم آموزش می‌دهند. این تکنیک‌ها به شما کمک می‌کنند تا بتوانید وجود خشم را در درونتان سریع‌تر شناسایی کرده و از تبدیل شدن آن به پرخاشگری علیه خود یا دیگران پیشگیری نمایید.

افرادی که در این زمینه آموزشی ندیده‌اند یا الگوهای خوبی نداشته‌اند هنگام عصبانیت نمی‌دانند با انرژی نیرومندی که در وجودشان شکل می‌گیرد چه کار کنند. همین مسئله می‌تواند باعث شود که آن‌ها انرژی خود را با رفتارهای ناسالمی نظیر خودزنی موقع عصبانیت بروز دهند. این در حالی است که اقدامات ساده‌ای نظیر ورزش کردن، دوش گرفتن، کمک گرفتن از تنفس عمیق و سایر فنون آرام سازی می‌توانند به شیوه درستی شما را از شر عواطف منفی خلاص کنند. برای آگاهی بیشتر درباره مهارت کنترل خشم کلیک کنید.

⭕فراموش کردن دردهای روانی | علت خودزنی

برخی افراد هنگام خشم، درد روانی زیادی را به طور ذهنی تجربه می‌کنند. آن‌ها نمی‌دانند که چگونه می‌توان از این درد خلاص شد یا آن را فراموش کرد. در این شرایط برخی افراد با ایجاد درد جسمانی شدید در خود تلاش می‌کنند تا ذهن خود را از درد روانی دور نگه دارند.

از همین رو ممکن است به خودزنی موقع عصبانیت روی بیاورند. این در حالی است که شما می‌توانید به جای این کار به شیوه دیگری حواس پنجگانه خود را به شدت تحریک کنید تا مشغولیت روانی تان برطرف شود. برای مثال می‌توانید یک تکه یخ را در دستان خود نگه دارید، از ماساژ بدن کمک بگیرید و یا خود را با بوها و عطرهای آرامش بخش تسکین دهید. برای یادگیری فنون بیشتر در این زمینه لازم است به یک روانشناس مراجعه نمایید.

⭕خود سرزنش گری مفرط از علل خودزنی موقع عصبانیت

برخی افراد تمام اتفاق‌های خوب را به شانس و عوامل محیطی نسبت داده و همه اتفاقات بد را ناشی از ضعف‌های درونی خود می‌دانند. همین موضوع باعث می‌شود که هنگام مواجهه با یک رویداد منفی دائما خود را سرزنش کنند. آن‌ها در این شرایط ذهنیت یک والد تنبیه گر را پیدا می‌کنند و ممکن است خود را مستحق تنبیه بدانند.

از همین رو تجربه خشم در آن‌ها به رفتارهایی نظیر خودزنی موقع عصبانیت،  منجر خواهد شد. اگر شما نیز چنین احساساتی را تجربه می‌کنید بهتر است به یک روانشناس مراجعه کنید. روانشناس به شما کمک می‌کند تا ذهنیت‌های بالغ و سالم درون خویش را بیشتر بشناسید و با تقویت آن‌ها از رفتارهای خود آسیب رسان پیشگیری نمایید.

حتما مقاله راه های تشخیص انواع احساسات را بخوانید.

⭕دچار بودن به مشکلات هیجانی | علت خودزنی

خودزنی موقع عصبانیت، یکی از رفتارهای مخرب در افرادی است که به اختلال‌های هیجانی مبتلا هستند. برای مثال مبتلایان به شخصیت مرزی اغلب ثبات هیجانی خوبی ندارند. همچنین آن‌ها آستانه تحمل پایین تری در برابر رویدادهای محیطی دارند که باعث می‌شود سریع‌تر نسبت به پیرامون خود واکنش نشان دهند و خشم یا ناراحتی عمیقی را تجربه کنند.

این افراد اغلب برای فراموش کردن مشکلات خود از راه حل‌های هیجان مدار نامناسبی استفاده می‌کنند. از جمله این راه حل‌ها می‌توان به خودزنی، سیگار کشیدن، مصرف مواد مخدر و الکل اشاره کرد. در این شرایط بسیار اهمیت دارد که فرد تحت روان درمانی با یک روانشناس بالینی قرار بگیرد. در صورتی که نیاز به دریافت دارو وجود داشته باشد درمانگر شما را به یک روان پزشک ارجاع خواهد داد.

برای آشنایی با راه های کنترل عصبانیت کلیک کنید.

علائم خودزنی موقع عصبانیت

افرادی که رفتار خودزنی موقع عصبانیت، را از خود نشان می‌دهند؛ قطعا به اختلالات دیگری نیز مبتلا بوده و همچنین از نشانه های ظاهری نیز می‌توان به این موضوع پی برد. برخی از این نشانه ها شامل موارد زیر می‌شوند.

?وجود آثار زخم در نواحی مختلف بدن

?گزارش های متعدد از بروز تصادفات جاده ای

?پوشیدن لباس های کاملا پوشیده به دلیل پنهان کردن آثار جراحت

?بی ثباتی خلق

?احساس بی ارزشی

?اختلال در روابط بین فردی

?دست زدن به زخم ها به صورت مکرر

پیامدهای خودزنی موقع عصبانیت

قطعا با تکرار این رفتارها در فرد، عوارض بدی برای سلامت جسمانی و روانی او ایجاد خواهد شد. خودزنی موقع عصبانیت، علاوه بر ایجاد زخم های مختلف برروی بدن، احساس کم ارزشی و عدم اعتماد به نفس را هم ماندگار خواهد کرد. آنها در صورت عدم درمان، احتمالا تا حدی در این موضوع پیش می‌شوند که دیگر هیچکس قادر به کنترل آنان نخواهد بود.

با اینکه در بیشتر موارد قصد آنها از انجام چنین کارهایی مرگ و یا خودکشی نیست؛ اما به هر حال با شدت یافتن خونریزی، احتمال این اتفاق نیز وجود دارد. همچنین از لحاظ روانی نیز احتمالا اختلالات زمینه ای شدت خواهند یافت و از طرفی رفتار خودزنی نیز بیشتر می‌شود. حتی احتمال آسیب رساندن به دیگران نیز وجود دارد.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

برای جلوگیری از بروز رفتار خودزنی موقع عصبانیت چه کنیم؟

جلوگیری از خودزنی موقع عصبانیت

 

قطعا رفتار خودزنی موقع عصبانیت ریشه روانی داشته و برای درمان آن نیز فرد باید علاوه بر پیدا کردن علت این مشکل و ریشه یابی آن، از یک متخصص کمک بگیرد. در این شرایط متخصص، روانشناس و یا روانپزشک خواهد بود. روانشناس با استفاده از روش های درمان شناختی رفتاری، رفتاردرمانی دیالکتیکی و درمان های مبتنی بر ذهن آگاهی درمان را آغاز کرده و عوامل زمینه ساز را نیز شناسایی می‌کند.

همچنین فرد برای جبران آسیب های بدنی و همچنین کنترل اضطراب و هیجانات خود، باید به روانپزشک مراجعه کرده و دارودرمانی را آغاز کند.همچنین تقویت خودانگاره، گسترش و رشد مهارت های بین فردی، یادگیری نحوه مدیریت احساسات و… همگی از مراحل درمان هستند و روانشناس باید به آنها بپردازد. برای اطلاع از روش های مختلف درمان ذهن آگاهی کلیک کنید.

سخن آخر

خودزنی موقع عصبانیت یکی از مصادیق ناتوانی در کنترل خشم است. افرادی که در زمینه مدیریت خشم مشکل دارند اغلب در روابط بین فردی نیز دچار مشکل می‌شوند و در نتیجه فشارهای روانی زیادی را احساس می‌کنند. در این شرایط مراجعه به یک روانشناس، شرکت در کارگاه های آموزشی و مطالعه مطالب خودیاری در زمینه تنظیم هیجانات به شما کمک می‌کند تا بتوانید کنترل بیشتری بر اوضاع داشته باشید و از تجربه رنج‌های بیشتر در زندگی پیشگیری نمایید. در همین راستا مرکز مشاوره … با داشتن مشاورانی برجسته آماده ارائه خدمات به شما عزیزان به صورت مشاوره حضوری و مشاوره تلفنی می‌باشد.

برای دریافت مشاوره در زمینه خودزنی موقع عصبانیت می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360  و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

 

سوالات متداول

آیا کسانی که خودزنی می‌کنند برای جلب توجه این کار را انجام می‌دهند؟

خودزنی می‌تواند علل و ریشه‌های مختلفی داشته باشد. ممکن است در برخی شرایط فرد برای جلب توجه دیگران نیز دست به این کار بزند با این حال برای روشن تر شدن دقیق اوضاع لازم است که به کمک یک روانشناس ارزیابی‌های روانشناختی صورت بگیرد.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

‫14 دیدگاه ها

  1. سلام من خودم موقعی ک اعصبانی یا ناراحت میشم موهای سرمو میکنم و تازگیا فهمیدم ک بابام موقعه ک اعصبانی میشه خودشو میزنه حتی ی موقعی شده ک سرشو شکونده فک کنم ک این مشکل توی ما ارثیه فقط میخاستم بدونم ک چجوری درمان میشه
    اخه خودم هزار جور مشاوره رفتم ولی جوابی نگرفتم
    ممنون میشم ک کمکم کنید

    1. سلام برای غلبه بر خودزنی اغلب نیاز به آموزش های کنترل هیجان هست. با شماره های درج شده تماس بگیرید. با دریافت مشاوره فردی در کوتاه ترین زمان مساله اتون حل میشه

  2. گاهی وقت ها شرایط زندگی جوری سخت میشه که احساس می کنیم تو یه بن بست گیر کردیم. به خاطر همین ممکن برای تسکین رنج هامون به کارهایی روی بیاریم که برای خیلی ها قابل درک نباشه مثلا خودزنی. شاید حتی برای خودمون هم سوال باشه که چرا چنین کارهایی انجام می دیم.
    من با مشاور صحبت کردم و ریشه این خودزنی هامو دراوردم و الان میتونم کنترل کنم و در عوض رفتار موثرتری داشته باشم. امیدوارم همه کسانی که مثل من هستند از این شرایط بتونن بیرون بیان

    1. سلام و درود کنترل خودزنی مساله ای است که می تونه ریشه در خشم، فقدان مهارت های زندگی، وضعیت نابسامان زندگی، شرایط روانی ناسالم، اختلالات شخصیت و…. باشه. برای کنترل این رفتار متخصص بر اساس شدت و علت آن درمان ارائه می دهد. در متن مقاله برخی از روش های موثر در کنترل خودزنی را شرح داده ایم. اما برای بهبودی قطعی و درمانی کامل شما باید از متخصصین روانشناسی کمک بگیرید.

  3. من شده حدود سه بار در زندگیم که بشدت خشمگین شدم و نخواستم طرف مقابل رو بزنم، توی سر و صورت خودم زدم

  4. هر بار که عصبانی میشم ناخواسته میزنم تو سرم و هر بار میگم آخرین باره و دیگه به خودم آسیب نمیزنم.من مقصر این رفتار و خودم نمیدونم بلکه کسایی و میدونم که نمیزارن حرف بزنم و همش میگن آروم یواش تر صدات و همسایه ها شنیدن و من چون کاری از دستم برنمیاد خودم و میزنم و بعد اونا همین کارم و به روم میارن.جوری شده که دیگه عادت کردم و هر کاری میکنم نمی تونم این کار و انجام ندم چون اصلا دست خودم نیست.چون باعث متوقف شدن بحث میشه و اون آدم دست از سرم بر میداره.دنیا جای وحشتناکیه با این که خیلی روی خودم کار میکنم و مدیتیشن و این چیزا انجام میدم بازم آدما نمیزارن آرامش داشته باشم.همش میترسم مغزم عیب کنه آخه همیشه تو قسمت گیجگاهم ضربه میزنم.وگرنه مشکلی با این قضیه ندارم چون باعث ساکت شدن بقیه میشه و دست از سرم برمیدارن.

    1. سلام و درود علت عمده این رفتار ناخواسته خشم درونی و پنهانی ه که در شما وجود داره. مسائل حل نشده ای هستن که ذهنتون رو آزار میدن. ناتوانی در کنترل و مهار این مسائل موجب برون ریزی و خودزنی میشه. حتما حتما برای دریافت مشاوره فردی اقدام کنید.

  5. به نظرم آدمای احساسی خیلی تو این دنیا ضربه میخورن.احساس و باید از بین برد تا آسیب کم بشه چه خودمون به خودمون چه دیگران به ما

  6. سلام من امروز به خاطر این که حس کردم نمیتونم پسرم را کنترل کنم خیلی عصبی شدم حس میکنم در تربیت پسرم ناتوانم خودم را به شدت زدم تو صورتم و سرم خیلی گریه کردم البته حس خیلی بدی از شوهر بی مسولیتی که زندگی من را به این جا رسوندو با خودخواهی من از کارم بیرون آورد دارم از خودم بدم میاد با همه دعوام میشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره