سوال پرسیدن از دیگران | اصول و روش های سوال کردن

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

سوال پرسیدن از دیگران و مهارت های پرسشگری یکی از حوزه های مهم ارتباط کلامی است. برای شروع یک مکالمه، باید این مهارت را یاد بگیرید. به خصوص هنگام پرسش و پاسخ از شخصی که تا به حال با او صحبت نکرده اید. اگر بتوانید سوالات درستی بپرسید، نیمی از یک مکالمه سالم را طی خواهید کرد. باید بدانید که هر شخصی معانی مختلفی از سوالات شما دریافت می کند. بنابراین شما می توانید با پرسش های صحیح و مشخص، درک متقابل ایجاد کنید. برای آنکه مکالمه تان به همان اندازه که انتظار دارید لذت بخش شود، ترجیحا باید سوالاتی بپرسید که خودتان قادر به پاسخ آن باشید. در این مقاله اصول سوال پرسیدن از دیگران را در یک مکالمه سالم بررسی کرده‌ایم. برای رفع مشکلات در این زمینه روی مشاوره فردی کلیک کنید.

اصول سوال پرسیدن از دیگران

اکثر افراد نمی دانند که چگونه پرسشی درست در مکالماتشان داشته باشند یا به نوعی این مسئله چندان اهمیتی برایشان نداشته است. دانستن اصول سوال پرسیدن از دیگران، برای جریان خوب یک مکالمه بسیار مهم است. این مسئله به شما کمک می کند شخص یا اشخاصی که با آن ها صحبت می کنید دقیقا منظور شما را بفهمند. در ادامه برخی از رایج ترین راه هایی که می توانید در سوال پرسیدن از دیگران استفاده کنید را شرح داده ایم.

برای آشنایی با راه های ارتقای مهارت های ارتباطی کلیک کنید.

1- منظورتان را واضح بیان کنید

وقتی یک سوال را ساده می کنید، بیان منظورتان آسان تر می شود. یک ایده خوب این است که از خود بپرسید “آیا این همان سوالی است که می خواهم بپرسم؟”

هنگام پرسش از دیگران، مراقب انحرافات رایج مانند موارد غیر ضروری و زمینه های نامربوط باشید تا دیگران را گمراه نکنید.

فروشگاه آرامیس

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو دیدن نمایید.

2- هنگام سوال پرسیدن از دیگران شنونده خوبی باشید

وقتی کسی به شما پاسخ می دهد یا چیزی را برای شما توضیح می دهد، توجه کنید. در یک پرسش مستقیم، گوش دادن و توجه به نشانه های غیرکلامی مهم است. توجه نشان دهنده احترام به فرد مقابل شما است. وقتی به این شکل احترام خود را نشان بدهید، اعتماد سازی می شود.

از طرفی اگر به درستی گوش نکنید، ممکن است سوالاتی را بپرسید که از قبل پاسخش را دریافت کرده اید. برای این کار می توانید وقتی کسی درحال پاسخ است، تماس چشمی برقرار کنید و سر تکان دهید تا درگیر مکالمه بمانید.

3- به جایی بروید که مکالمه شما را می برد

همه گاهی اوقات در مکالمات خود از موضوع اصلی خارج می شوند. اما باید بدانید که این اتفاق همیشه چیز بدی نیست. مکالمه می تواند قبل یا بعد از پاسخ به سوال شما در جهات مختلف جریان داشته باشد. به جای آنکه فکر کنید فقط باید درباره سوال صحبت کنید، با مسیر مکالمه همراه شوید. ممکن است پاسخ به سوالاتی را که از قبل می خواستید بپرسید دریافت کنید.

4- هنگام سوال پرسیدن از دیگران از سکوت به نفع خود استفاده کنید

قرار نیست پرسش در یک مکالمه سریع پیش رود. وقفه ای که بین پرسش و پاسخ می افتد، به شما این فرصت را می دهد تا خوب فکر کنید و سوالات بعدی بهتری بپرسید. برای دریافت پاسخ فوری فشار نیاورید. پاسخ های سریع می تواند جریان مکالمه را مختل کند. بنابراین یاد بگیرید که با سکوت راحت باشید و به خود فرصت دهید تا فکر کنید.

5- سوالات کاوشگرانه بپرسید

پرسش هایی که طرف مقابل را درگیر می کند و او را وادار می کند تا افکارش را بررسی کند، نشان می هد که شما کنجکاو هستید که او چه می گوید. این نوع پرسش، منجر به گفتگوهای پر بارتر می شود.

برای آشنایی با راه های رشد تفکر انتقادی کلیک کنید.

6- سوالات نسبتا کوتاه بپرسید

یک سوال طولانی ممکن است درنهایت موجب سردرگمی افراد شود. شخصی که از او سوال می پرسید باید فقط یک بار سوال شما را بشنود، نه سه یا چهار بار. تمرکز بر این مورد می تواند یک مکالمه خوب ایجاد کند.

7- سوال پرسیدن از دیگران با لحن مناسب

همه سوالات دارای اهداف و معانی متفاوتی هستند. برخی از آن ها جدی، در حالی که برخی دیگر سرگرم کننده می باشند. این مهم است که بدانید چه زمانی باید لحن حرفه ای یا جدی داشته باشید و چه زمانی می توانید معمولی و راحت صحبت کنید. به یاد داشته باشید که رسمی بودن بیش از اندازه در هر موقعیتی می تواند افراد را معذب کند. وقتی سوال می پرسید، به حالات شخص مقابل دقت داشته باشید.

انواع روش های سوال پرسیدن از دیگران

روش های صحیح سوال پرسیدن، ذهن نو

به طور کلی دو نوع سوال پرسیدن از دیگران وجود دارد که می توان پرسید و به آن پاسخ داد. یکی از آن ها سوالات باز و دیگری سوالات بسته می باشد.

سوالات باز، سوالاتی هستند که امکان ادامه گفتگو را فراهم می کنند و برای درخواست اطلاعات بیشتر استفاده می شوند. استفاده از سوالات باز، گوینده را تشویق می کند تا پاسخی عمیق و طولانی تر ارائه دهد. با استفاده از این نوع سوال، این امکان را دارید تا درباره شخصی که با او صحبت می کنید اطلاعات بیشتری کسب کنید.

نوع دیگر از پرسش، سوالی است که می توان با “بله” یا “نه” یا پاسخ کوتاه جواب داد. این نوع سوالات مکالمه را متوقف می کنند. پرسیدن سوالات بسته پاسخ شنونده را محدود می کند. زیرا آن ها اطلاعاتی بیشتر از آنچه لازم است ارائه نمی دهند.

اگر به اکثر سوالات باز توجه کنید متوجه خواهید شد که آن ها با کلماتی مانند: چه کسی، چه چیزی، چه زمانی، کجا یا چگونه شروع می شوند.

مواردی که باید هنگام پرسش سوال از آن ها اجتناب کرد

سوال پرسیدن از دیگران و خطوط قرمز، ذهن نو

وقتی مهارت های ارتباطی را یاد می گیریم، باعث می شود روابط عمیق تری با دوستان، شرکا و همکاران ایجاد کنیم. در ادامه سه خط قرمز از چیزهایی که باید هنگام سوال پرسیدن از دیگران اجتناب کنید را می خوانید.

1_ از سوالات پیشرو خودداری کنید. کسانی که سوالات پیشرو می پرسند، معمولا می خواهند پاسخی که از قبل در نظر دارند را به تأیید برسانند. اگرچه در برخی از موقعیت ها بی ضرر است؛ اما جایی برای پاسخ های متفاوت نمی گذارد. بنابرای سعی کنید کسی را به به یک پاسخ خاص و مشخص هدایت نکنید. بگذارید افراد نظرات خود را هرچند جدید و متفاوت بیان کنند.

2_ سیگنال های واضح را نادیده نگیرید. به نشانه های کلامی و غیر کلامی که افراد به شما نشان می دهند توجه کنید. برای مثال: آیا آن ها تماس چشمی با شما برقرار می کنند یا از نگاه به شما اجتناب می کنند؟

آیا لحن، سرعت و صدای آن ها نشان می‌دهد که احساس ناراحتی می کنند؟

با دانستن این موارد می توانید هر زمان که لازم بود پرسش را متوقف کنید یا بفهمید آیا فرد پاسخ دهنده با شما صادق است یا خیر.

3_ سوالات بله یا خیر نپرسید. سوالاتی که فقط منجر به پاسخ های بله یا خیر می شوند برای تأیید اطلاعات عالی هستند اما برای پیشبرد مکالمه به شدت بد عمل می کند. برای حفظ جریان گفتگو، سوالاتی بپرسید که فرد مقابل شما را وادار به صحبت بیشتر می کند.

برای آشنایی با سایر روش های ارتقای مهارت های زندگی کلیک کنید.

سخن آخر

هیچکسی نمی تواند در عرض یک روز، یک پرسشگر حرفه ای شود. زمانی که با آزمون و خطا و تمرینات مکرر سبک سوال پرسیدن از دیگران را یافتید، یاد خواهید گرفت که مکالمه را به سمت نتیجه مطلوب هر دو طرف هدایت کنید. در هر صورت سعی کنید سوالات را به اندازه ای واضح بپرسید تا دیگران شانس معقولی برای فهمیدن منظور شما، از اولین باری که آن را بیان می کنید داشته باشند.

برای دریافت مشاوره در زمینه اصول سوال پرسیدن از دیگران می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره