توقعات بیجا | علت توقع بی جا داشت

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

توقعات بیجا تا زمانی که تکراری و مداوم باشد باعث دوری افراد از یکدیگر می‌شود. توقع از دیگران امر بسیار طبیعی است که برای همه افراد پیش می‌آید. توقعاتی که از دیگران داریم بستگی به روابطی است که در آن قرار داریم. مثلا اینکه قطعا همه افرادی که شاغل هستند، توقع حقوق دارند، یا در روابط افراد از یکدیگر توقع توجه و آرامش دارند. این موضوع امری طبیعی و حق همه افراد است. اما برخی از توقعات بیجا هستند و باعث برهم خوردگی روابط با دیگران می‌شود. توقعات بیجا مضر هستند و آسیب های جبران ناپذیری را بر جا خواهند گذاشت. افراد بنا به میل و درخواست ما زندگی نمی‌کنند. پس انتظارات خود را محدود کنید و توقعات بیجا را با کمک روانشناس کنار بگذارید. برای دریافت مشاوره فردی کلیک کنید.

توقعات بیجا

توقعات بیجا در رابطه

انتظارات و توقعات بیجا از دیگران ما را از اطرافیان دور می‌کند. در واقع در این نوع رابطه تنها یک نفر سود می‌برد و دیگری زندگی غیر قابل تحمل و سختی را سپری خواهد کرد. روابط دوستانه، خانوادگی، فامیلی و عاطفی اگر با توقعات بیجا همراه باشد سمی خواهد شد. توقعات بیجا در دسته های متفاوتی قرار دارد و فرد مقابل را آزار می‌دهد. اما اگر این توقعات تا به اندازه ای مناسب باشد ایرادی ندارد.

مثلا فرض کنید شریک احساسی شما توقع دارد که به او و رابطه تان بیشتر اهمیت دهید. به شریک خود ابراز محبت کنید و او را در اولویت زندگی خود قرار دهید. به این موضوع توقعات بیجا گفته نمی‌شود، در واقع نیازهای رابطه از شما درخواست شده است. اما زمانی که شریک احساسی از شما بخواهد بین او و خانواده اش یکی را انتخاب کنید یا بخاطر شریک احساسی تان از کار خود بزنید، توقعات بیجا شکل می‌گیرد. برای کسب اطاعات بیشتر در زمینه رابطه سمی کلیک کنید.

آسیب های توقعات بیجا

توقعات بیجا آسیب هایی را به روابط وارد می‌کند و زندگی ها را مختل می‌سازد. این صدمات به خود فرد نیز وارد می‌شود. در واقع با این کار اطرافیان از شما دور می‌شوند و وقت خود را صرف رابطه با دیگر افراد خواهند کرد. زمانی که از دیگران توقعات بیجا داریم، از آنها می‌خواهیم تا تمام انرژی و تفکر خود را صرف ما کنند. این اتفاق باعث ناامیدی می‌شود و دیگران توانایی بر آورده کردن انتظارات شما را ندارند.

شخصیت هیچ انسانی یکپارچه و ثابت نیست. افراد در شرایط مختلف تغییر می‌کنند. و این اتفاق باعث می‌شود تا گاهی بر خلاف توقعات بیجایی که داریم رفتار کنند و در نهایت باعث تعجب می‌شوند. توقعات بیجا باعث عدم رشد و عدم پیشرفت افراد می‌شود. زمانی که از اطرافیان انتظارات نابجا داشته باشیم و منتظر انجام درخواست ها باشیم، افراد برای پیشرفت خود قدمی بر نمی‌دارند و این رفتار ما را در جای خود نگه می‌دارد.

فروشگاه آرامیس

در نهایت توقعات بیجا باعث دوری افراد می‌شوند. با انتظارات نا بجایی که دارید به صورت تدریجی از سمت دیگران رانده می‌شوید و روزی به خود می‌آیید و فقط تنها خود را خواهید داشت.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو دیدن نمایید.

توقع از منظر روانشناسی

توقعات از منظر روانشناسی به منظور باورهای شخصی در رابطه با اتفاقاتی است که در آینده انتظار رخ داد داریم. این توقعات بر تفکر، رفتار، احساسات، حافظه، تفسیر و توجه افراد تاثیر گذار است. طبق نظر روانشناسان، توقعات بر احساس، اضطراب، تفکر و افسردگی افراد اثر گذار است. و بر اتفاقاتی که در آینده بر افراد تاثیر می‌گذارد دخیل هستند. با توجه به اینکه انتظارات و توقعات بر احساسات درونی ما تاثیر گذار هستند، تصور داشته باشید که توقعات بیجا تا چه اندازه ای بر روح و روان ما آسیب وارد می‌کند.

راهکارهایی برای رفع توقعات بیجا

برای اینکه از آسیب های توقعات بیجا در امان باشید باید برخی از راهکارها را انجام دهید. زندگی آرام و سرشار از آرامش حق همه است. اگر با افرادی که توقعات بیجا دارند در تعامل هستید، به زودی به افسردگی و اضطراب ها، اعتماد به نفس پایین و تعارضاتی در رابطه مبتلا خواهید شد. و اگر شما فردی هستید که از دیگران توقعات بیجا دارید، در نهایت تنها خواهید ماند و دیگران را از خود دور خواهید کرد.

رفتارهای اشتباه افراد را به سمت تباهی و پسرفت سوق می‌دهد. بنابراین باید سعی در ترک این رفتارها داشته باشید. در ادامه راهکارهایی برای شما ارائه داده ایم که به رفع توقعات بیجا می‌پردازد.

برای کسب اطاعات بیشتر در زمینه آرامش ذهن و روان کلیک کنید.

1. برای رهایی از توقعات بیجا انتظار غیر واقعی نداشته باشید

گاهی افراد انتظارات بیجا از اطرافیان دارن که باعث دوری و تنها شدن این افراد می‌شود. به خاطر داشته باشید که این انتظارات باعث برهم ریختن روان خود فرد نیز می‌شود. بر اساس تحقیقات انجام شده، کسانی که انتظارات و توقع بیجا بیش از حد دارند، در معرض افسردگی، ناراحتی و اضطراب قرار دارند. برای کناره گیری از این اتفاقات باید واقع بینانه به رفتارهای خود دقت کنید و خودتان را از افراد دیگر برتر ندانید. برای آشنایی با نشانه های افسردگی کلیک کنید.

2. در انتظار جبران نباشید

وقتی برای دیگران کار خوبی انجام می‌دهید، باید در ازای کاری که انجام داده اید، منتظر جبران خوبی ها نباشید. در این شرایط نا امید نخواهید شد و احساساتتان تحت تاثیر قرار نخواهد گرفت. با آموزش این موضوع که خوبی بدون انتظار حس لذت به شما می‌دهد، آموزش می‌بینید که برای لذت خود از دیگران توقعات بیجا و انتظار جبران نداشته باشید.

3. از دیگران انتظار ذهن خوانی نداشته باشید

اگر احساسات و هیجانات خود را به اطرافیان بازگو نکنید، هرگز انتظار ذهن خوانی نداشته باشید. به خاطر داشته باشید که انتظارات بر نحو رفتار و کارهای افراد تاثیر گذار است. برای تجربه حس خوب در رابطه با احساسات خود صحبت کنید و احساسات خود را بیان کنید.

4. برای جلوگیری از توقعات بیجا به دیگران کمک کنید

بهترین راه برای درمان توقعات بیجا، کمک به دیگران است. زمانی که به دیگران کمک کنید و انتظار جبران نداشته باشید توقعات بیجای خود را کم خواهید کرد. قصد شما برای کمک به احساس ارزشمندی منجر خواهد شد.

5. همیشه از دیگران انتظار موافقت نداشته باشیم

هیچ فردی مجبور به موافقت با شما نیست. و هم چنین مجبور به ماندن در کنار شما نخواهد بود. همه افراد عقاید و طرز فکرهای متفاوتی داریم و حق تحمیل عقیده هایمان را به دیگران را نداریم. توقعات بیجا نیز نشان از اجبار به موافقت است.

6. از اطرافیان انتظار بی عیب و نقصی نداشته باشیم

اگر از دیگران انتظار کامل بودن داشته باشیم، ناامید و شکست زده خواهید شد. این موضوع را به خاطر داشته باشید که هیچ فردی کامل و بدون نقص نخواهد بود. پس توقعات بیجا فقط و فقط باعث نا امیدی و ناراحتی ما می‌شود و هیچ نتیجه دیگری به همراه نخواهد داشت.

7. از دیگران انتظار اهمیت به مشکلاتمان نداشته باشیم

همدلی دوستان و اطرافیان نعمت بزرگی است که برخی افراد در زندگی از آن محروم هستند. همدلی باعث آرامش و کاهش استرس ناشی از مشکلات می‌شود. اما اینکه مداوم به دیگران از مشکلات خود بگوییم و توقعات بیجا داشته باشیم که همه باید به مشکلات من اهمیت دهند، تفکری اشتباه و نادرست است.

8. از اطرافیان انتظار درک کردن نداشته باشیم

تقریبا همه افراد توقع درک شدن از سمت اطرافیان دارند. و اگر فردی درک نشود ناراحت و دلگیر خواهد شد. توقات بیجا در نهایت باعث تنهایی و دوری از اجتماع می‌شود. اینکه افرادی شرایط ما را درک کنند بی نظیر است. اما این موضوع که آدم هایی توانایی درک ما را نداشته باشند نباید حالتان را بد کند. همه ما باید این واقعیت را بپذیریم که گاه دیگران قادر به درک ما نیستند. برای کسب اطاعات بیشتر در زمینه راه های درک احساس دیگران کلیک کنید.

9. همیشه انتظار خوش اخلاقی از دیگران نداشته باشیم

توقعات بیجا در محیط کار

این توقعات بیجا که همه باید با ما خوش اخلاق باشند از ریشه اشتباه است. گاهی آدم ها خوش اخلاق و با حوصله نیستند. مشکلات زندگی بر شخصیت افراد تاثیر می‌گذارد. بنابراین برخی مواقع افراد می‌خواهند تنها باشند، حوصله ندارند و ناامید هستند. شما باید این شرایط را بپذیرید و درک کنید.

10. از اطرافیان توقع رفع نیازهای مالی خود را نداشته باشیم

همه افراد در طول زندگی با مشکلات مالی روبرو خواهند شد. تقریبا بیش از نیمی از افراد با مشکلات مالی دست و پنجه نرم کرده اند و روزهایی را سپری کردند که بی پولی بیداد می‌کرده. در این شرایط عده ای افراد به عنوان کمک نزدیک می‌شوند و برای خوشحالی ما کمک مالی می‌کنند. اما برخی شرایط نیز وجود دارد که اطرافیان ما مشکلات خود را دارند یا علاقه ای به کمک مالی ندارند. پس توقعات بیجا در زمینه مالی را کنار بگذارید و از دیگران انتظار فرشته نجات نداشته باشید.

11. برای جلوگیری از توقعات بیجا از افراد توقع تغییر نداشته باشیم

تغییر در زندگی اصل مهمی است. اما اینکه از دیگران به نفع خود توقعات بیجا مثل تغییر زندگی شان را داشته باشیم اشتباه است. هر فردی خصوصیات رفتاری مخصوص به خود را دارد و هرگز نباید توقع تغییر در افراد را داشته باشیم. این موضوع مخصوصا زمانی که وارد رابطه می‌شویم مشهود است. شاید شما برای خوبی کسی بخواهید در او تغییر ایجاد کنید. اما تلاش بیش از حد شما و اصرارتان کاملا اشتباه است. برای کسب اطاعات بیشتر در زمینه تغییر رفتار کلیک کنید.

15. برای جلوگیری از توقعات بیجا از روانشناس کمک بگیرید

روانشناس همیشه فردی قابل اعتماد و در جستجوی بهبودی روان و زندگی تان است. گاهی افراد به تنهایی توانایی مقابله با توقعات بیجای خود را ندارند و حتما باید از کسی کمک بگیرند. روانشناس بهترین خدمات و راهکارها را به شما ارائه می‌دهد و در جهت بهبودی شما را راهنمایی خواهد کرد.

کلام آخر

به طور خلاصه باید از این موضع آگاه باشید که توقعات بیجا باعث کاهش اعتماد به نفس و عدم پیشرفت شما خواهد شد. اما زندگی آرام و بدون دردسر همیشه عاری از توقعات بیجا است. برای رهایی از این رفتار باید از روانشناس کمک بگیرید. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت حضوری و تلفنی به مراجعان خدمات ارائه می‎دهد. برای‌کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه توقعات بیجا می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره