آرامش ذهن و روان

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

حفظ آرامش ذهن و روان در بسیاری از موقعیت ها ضروری است. از مشکلات رایج در بین انسان‌های عصر حاضر می‌توان به ناتوانی در حفظ آرامش ذهنی اشاره کرد. این موضوع در افراد مختلف باعث به وجود آمدن مشکلات جسمی و همچنین روانی متنوعی می‌شود. لذا آشنایی با علت بر هم خوردن آرامش روانی و نیز آگاهی یافتن از نحوه بهبود آن می‌تواند برای عده زیادی از مردم پراهمیت باشد. رسیدن به چنین آرامشی مسلما نیازمند تمرین و تکرار است تا بتوانید نتیجه مطلوبی بگیرید. برای انجام تمرینات به صورت اصولی و صحیح حتما مشاوره فردی دریافت کنید.

ذهن میمونی مانعی بر آرامش روان

حتماً برای شما هم پیش‌آمده که هنگام خواب، هجوم افکار متفاوت باعث شده تا نتوانید به آرامش و استراحت ذهنی و جسمی مناسبی برسید. این افکار می‌توانند مربوط به خود یا دیگری باشند، اما موضوع اینجاست که بی‌امان بودن این نوع تصورات منجر به درگیری‌های ذهنی زیادی برای فرد می‌گردند. در مکتب بودائی، این حالت ذهنی به‌عنوان «ذهن میمونی» یاد می‌شود. در این شرایط، شخص دچار شک و تردیدهای متنوع و درنتیجه نگرانی و رفتارهای وسواسی می‌شود.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

مشکلات ناشی از ذهن میمونی و متلاطم

ناآرامی حاصل از ذهن میمونی باعث می‌شود تا مشکلات حل‌نشده و درگیری‌های ذهنی فرد به‌یک‌باره به وی هجوم‌آورند. درنتیجه شخص دچار حملات اضطرابی شده و آرامش ذهنی و روانی او به خطر می‌افتد. در صورتی که فرد نتواند تعادل روانی خود را برگرداند ممکن است دچار مشکلاتی به شرح زیر و با درجات شدت متفاوت شود.

  • مشکلات خواب ازجمله بی‌خوابی یا بدخوابی
  • ناتوانی در تصمیم‌گیری
  • مشکل در تمرکز
  • اختلالات اضطرابی
  • استرس حاد
  • افسردگی
  • افکار و رفتار وسواسی

در صورتی که شخص به دنبال راهکارهایی برای بهبود وضعیت خود نباشد، احتمال دارد این مشکلات تبدیل به مسائلی مزمن شده و از قابلیت درمانی آن‌ها کاسته می‌شود. لذا آشنایی با روش‌هایی برای بازگرداندن آرامش ذهنی برای این دسته از افراد بسیار لازم و ضروری است.

راهکارهایی برای به دست آوردن آرامش ذهن

لازم به ذکر است که ذهن میمونی تقریباً در تمام انسان‌ها با درجاتی وجود دارد. درنتیجه نمی‌توان انتظار داشت که این حالت به‌طورکلی در افراد از بین برود. بااین‌حال با استفاده از روش‌هایی برای آرام کردن روان و ذهن می‌شود از احتمال بروز مشکلات روانی شدید جلوگیری کرد. برخی از مفیدترین روش‌های آرام کردن ذهن به شرح زیر است.

مدیتیشن و مراقبه

به‌طورکلی اولین اقدام برای آرامش ذهنی را انجام دادن مراقبه‌های روانی بیان می‌کنند. انواع متنوعی مدیتیشن وجود دارد؛ اما همه آن‌ها باهدف رسیدن به تعادل ذهنی صورت می‌گیرد. با کمک این فنون می‌توان به تسلط مناسبی بر ذهن رسید و تمرکز و توجه خود را بهبود بخشید. برای آشنایی با نحوه انجام مدیتیشن کلیک کنید.

تمرکز روی تنفس برای آرام کردن ذهن

در صورتی که تنفس‌مان سطحی باشد، در هر دم و بازدم اکسیژن کافی برای سوخت بدن تأمین نمی‌شود. درنتیجه، سطح عملکرد زیستی فرد به‌شدت پایین می‌آید. با تمرکز روی نحوه تنفس و دقت روی نفس‌های عمیق می‌توان این مشکل را برطرف کرد. به‌علاوه تکنیک‌های تنفسی اصولی باعث می‌شود نشانه‌های استرس و اضطراب کاهش بیابد. به همین صورت می‌توان میزان آرامش ذهن خود را بالا ببرید.

برای آشنایی با جدیدترین تکنیک های آرام سازی خود کلیک کنید.

اشتغال به کارهای ادبی و هنری

ابراز هیجانات منفی و نگرانی‌های ذهنی از طریق انجام فعالیت‌های ادبی و هنری بسیار پرفایده است. کارهایی نظیر نویسندگی، نقاشی، گل‌دوزی، سفال‌گری و غیره سبب می‌گردند تا ذهن انسان برای مدتی از تشویش‌های درونی فراغت یابد؛ بنابراین بسیاری از متخصصین این روش‌ها را برای برگرداندن آرامش روانی به افراد توصیه می‌کنند.

کاهش استفاده از رسانه‌های گروهی و مجازی

رسانه‌های گروهی و شبکه‌های مجازی یکی از اصلی‌ترین عوامل کنترل‌کننده ذهنیت انسان‌ها در دهه‌های اخیر گشته‌اند. این موضوع سبب شده تا نگرش و عقیده بسیاری از افراد نسبت به آنچه در واقعیت وجود دارد، تحریف شود. به همین دلیل عده خیلی زیادی از مردم دچار آشفتگی‌های ذهنی و از بین رفتن آرامش در زندگی خود شده‌اند. با مدیریت و کاهش میزان استفاده از این قبیل رسانه‌ها می‌توان در حفظ آرامش روانی خود گام برداشت.

رسیدن به آرامش ذهن با ورزش

تمرینات بدنی و داشتن برنامه ورزشی مناسب باعث بهبود عملکردهای بدنی و درنتیجه کاهش علائم استرس می‌گردد. فعالیت‌های ورزشی کمک می‌کنند تا سیستم گردش خون در بدن کارکرد بهتری داشته باشد و مواد موردنیاز سلول‌ها به‌سرعت تأمین شود. همچنین، ورزش کردن با تحریک سیستم اعصاب و مغز انسان، سبب افزایش هورمون‌های شادی‌آور بدن می‌گردد. لذا شخص می‌تواند احساس سرزندگی و نشاط بیشتری در زندگی خود کرده و تعادل روانی بهتری را تجربه نماید.

گوش دادن به موسیقی‌های آرامش‌بخش

گوش دادن به موسیقی‌های ملایم یکی از بهترین روش‌ها برای داشتن آرامش ذهن است. آهنگ‌های سنتی، بی‌کلام و همچنین آواهای طبیعت تأثیر چشمگیری در احساس طراوت و تعادل ذهنی دارند. علاوه بر این موسیقی‌های کلاسیک همچون آثار بتهوون و باخ نیز می‌تواند دررسیدن به این مقصود مفید واقع شود.

برای آشنایی با بهترین متدهای رسیدن به آرامش اعصاب کلیک کنید.

عطر درمانی

استفاده از رایحه‌های ملایم و آرامش‌بخش به فرد کمک می‌کند تا ذهن و جسم خود را در تعامل باهم تنظیم کند. عطر گیاهانی مانند نعنا، اسطوخودوس، بابونه در این زمینه بسیار مطرح هستند. معمولاً توصیه می‌شود از افشانه‌ها یا عودهایی از این قبیل گیاهان برای تمدد اعصاب استفاده شود.

گذشت کردن

احساس یکی از بدترین و رایج ترین افکاری است که موجب برهم خوردن آرامش ذهن و روان می‌شود. انتقام و مقابله مثل هرگز نمی تواند آرامش از دست رفته را به شما برگرداند. در عوض با انتخاب “گذشت” می‌توانید آرامش درونی خود را بازیابید. البته وقتی از دست خودتان عصبانی باشید، شاید بخشش دشوارتر شود. برای آشنایی با روش های بخشیدن دیگران کلیک کنید.

بهره گرفتن از مشاوره‌های روان‌شناختی

در مواردی که شدت استرس‌های ناشی از ذهن میمونی فراتر از کنترل فرد می‌شود، استفاده از راهنمایی‌های متخصصان حوزه سلامت روان ضرورت پیدا می‌کند. روانشناسان و مشاوران این زمینه با کمک تکنیک‌های اصولی و علمی می‌توانند ریشه‌های اصلی اضطراب شخص را یافته و به او دررسیدن دوباره به آرامش ذهنی یاری برسانند. برای آشنایی با سایر روش های درمان استرس کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه آرامش ذهن و روان می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره