گرفتگی بینی نوزاد را چطور بر طرف کنیم؟

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

گرفتگی بینی نوزاد مشکلی است که برای هر کودکی ایجاد می‌شود. گرفتگی بینی در روزهای اولیه تولد تا حدی طبیعی است و به دلیل ورود مایع رحم به بینی‌نوزاد است. اما با بزرگ‌تر شدن نوزاد مشکلات دیگری مثل آلرژی، سرماخوردگی و … می‌توانند سبب گرفتگی بینی بچه‌ها شوند. وقتی بافت‌های بینی کودک تورم پیدا کند و ترشحات زیادی تولید نماید، گرفتگی بینی پیش می‌آید. چون مسیر بینی کودکان باریک است اکثرا پس از گرفتگی بینی مشکلات تنفسی دچار می‌شوند.

گرفتگی بینی را به راحتی می‌توان در خانه درمان کرد، اما در موارد جدی‌تر نیاز به مراجعه به پزشک وجود دارد. توصیه می‌شود حتما در این باره اطلاعات کسب کنید و راه حل درمان خانگی گرفتگی بینی کودک را بیاموزید تا بتوانید در مواقع خطر با آرامش و آگاهی به کودک‌تان کمک کنید. همچنین می‌توانید برای دریافت مشاوره کودک کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه گرفتگی بینی نوزاد می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان کلینیک تخصصی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

گرفتگی بینی نوزاد

گرفتگی بینی نوزاد و خطرات آن

گرفتگی بینی نوزاد زمانی رخ می‌دهد که بافت های پوششی بینی کودک متورم شود. گرفتگی بینی شامل آبریزش بینی و ترشحات بینی می‌شود. و اگر مخاط اضافی در پشت گلوی کودک وجود داشته باشد؛ باعث گلو درد و سرفه می‌شود. گرفتگی بینی به دلایل مختلفی پدید می‌آید. که در این مقاله به علائم، دلایل و درمان گرفتگی بینی اشاره کرده ایم. برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

فروشگاه آرامیس

علائم گرفتگی بینی کودک

گرفتگی بینی نوزاد علائمی دارد که والدین با مشاهده آن می‌توانند تشخیص دهند و برای درمان اقدام کنند. در این بخش مقاله راجع به علائم گرفتگی بینی توضیح داده ایم.

? خروپف و خرناس‌های مداوم به هنگام خواب

? بیدار شدن از خواب شبانه به دلیل اختلال در تنفس از بینی

?صدای خس خس هنگام تنفس

? عوض شدن رنگ ترشحات بینی

? سرفه و عطسه مداوم

?مشکل در غذا خوردن

دلایل به وجود آمدن گرفتگی بینی در نوزاد

برای گرفتگی بینی نوزاد دلایلی وجود دارد. این دلایل عمده به صورت عفونت و آلرژی می‌باشد. که در این بخش مقاله راجع به دلایل گرفتگی بینی توضیح داده ایم.

? عفونت

یکی از دلایل گرفتگی بینی نوزاد، عفونت است. سیستم ایمنی بدن نوزادان بسیار ضعیف است به همین دلیل بیشتر از دیگران مبتلا به بیماری های عفونی می‌شوند. برخی از بیماری‌های عفونی مانند سرما خوردگی، آنفولانزا و … سبب گرفتگی بینی در نوزادان می‌شوند.

? آلرژی

آلرژی از دیگر دلایل گرفتگی بینی است. برخی از آلرژی‌های مادرزادی می‌تواند سبب گرفتگی بینی در نوزاد شود. این گونه آلرژی‌ها علائم دیگری نیز دارد مانند خارش، عطسه، جوش و …

? محرک ها

برخی محرک‌ها و مواد معلق در هوا مانند دود، گرد و غبار، ذرات اسپری ، بوی لاک و بنزین می‌تواند سبب حساسیت بینی نوزاد و ایجاد گرفتگی بینی شود. به همین دلیل محرک ها را دلیلی بر گرفتگی بینی می‌دانیم.

? هوای خشک

هوای خشک یکی از دلایل گرفتگی بینی نوزاد است. بینی کوچک نوزادان به هوای خشک بسیار حساس است به همین دلیل قرار گرفتن در معرض آب و هوای خشک باعث ایجاد گرفتگی بینی در آنان می‌شود. برای آشنایی بیشتر با روش های مراقبت از نوزاد کلیک کنید.

? آنفولانزا

از دیگر دلایل گرفتگی بینی نوزاد، آنفولانزا است. آنفولانزا علائمی شبیه به سرماخوردگی ایجاد می‌کند. اما علائم آن شدیدتر بوده و ممکن است کودک چند روز بیشتر مریض باشد.

? ناهنجاری شناختی

ناهنجاری های شناختی از دیگر دلایل گرفتگی بینی نوزاد است. گاهی اوقات کودک در ساختار دستگاه تنفس خود با مشکل روبرو می‌شود. حتی ممکن است که کودک آدنوئید و سپتوم منحرف داشته باشد. در این شرایط اگر کودک دائم با گرفتگی بینی سر و کله می‌زند، باید به جراح بینی کودکان مراجعه کنید.

گرفتگی بینی نوزاد در شب

گرفتگی بینی نوزاد در شب بیشتر می‌شود. که شاید برای شما تعجب بر انگیز باشد. زمانی که کودک هنگام شب دراز می‌کشد، مخاط او به درستی تخلیه نمی‌شود. به همین دلیل گرفتگی بینی ، شدت می‌یابد. یکی از روش های آسان برای رفع گرفتگی بینی در شب؛ بالشت اضافه قرار دادن زیر سر کودک است. که سر او را بالا بگیرید و زاویه مناسبی برای تخلیه مخاط تشکیل دهید.

درمان گرفتگی بینی نوزاد

درمان گرفتگی بینی نوزاد

در بسیاری از موارد برای درمان گرفتگی بینی نوزادان لازم به مراجعه به پزشک نیست. گرفتگی بینی را می‌توان به صورت خانگی نیز درمان کرد. برای آشنایی بیشتر با نیازهای نوزاد تازه متولد شده کلیک کنید.

✨ باز کردن بینی‌نوزاد با قطره

قطره‌های مختلفی برای درمان گرفتگی بینی وجود دارد که می‌توان آن‌ها را بدون نسخه و با قیمت مناسب از تمام داروخانه‌ها تهیه کرد. فقط باید توجه داشته باشید که به هیچ عنوان از قطره های بزرگسال برای نوزادان استفاده نکنید.

بهترین قطره برای رفع گرفتگی بینی نوزاد قطره آب نمک یا سدیم کلراید (سالین) است. این قطره برای نوزادان ضرری ندارد و سبب نرم شدن مخاط و ترشحات خشک بینی نوزاد می‌شود. بعد از نرم شدن مخاط داخل بینی، عمل دفع مخاط بهتر انجام می‌گیرد.

? چطور برای نوزاد قطره بینی بریزم؟

بهتر است قبل غذا خوردن و یا خواب از قطره باز کننده گرفتگی بینی نوزاد استفاده کنید. برای ریختن این قطره در بینی نوزاد لازم است این مراحل را طی کنید:

1️⃣ ابتدا دستان خود را به مدت یک دقیقه به طور کامل بشویید.

2️⃣ پیش از ریختن قطره بینی اگر مشاهده کردید که جلوی سوراخ‌های بینی کودک ترشحات زیادی جمع شده بهتر است با یک دستمال تمیز و یا یک گوش پاک کن این ترشحات را پاک کنید. فقط توجه داشته باشید که هرگز نباید دستمال یا گوش پاک کن را داخل بینی نوزاد فرو ببرید. این اجسام را فقط برای پاک کردن ترشحات بیرون آمده از بینی نوزاد استفاده کنید.

3️⃣ زیر سر نوزاد یک حوله یا لباس لوله شده بگذارید و سر او را عقب ببرید.

4️⃣ سرنگ را کمی داخل بینی نوزاد ببرید (هرگز به طور کامل آن را در بینی کودک فرو نکنید) و دو تا سه قطره از محلول را بچکانید.

5️⃣ سوراخ های بینی نوزاد را با یک انگشت به صورت خیلی آرام ماساژ دهید.

نکاتی که باید راجع به قطره برای گرفتگی بینی نوزاد بدانید:

? بیشتر از سه قطره درون بینی نوزاد نچکانید چرا که محتویات اضافه وارد ریه و حلق نوزاد می شود.

? بیشتر از چهار روز از قطره استفاده نکنید.

✨ درمان با فین گیر

وسیله ای به نام فین گیر، آسپیراتور یا پو آر بینی مخصوص کودکان وجود دارد که می توان به کمک آن گرفتگی بینی نوزاد را حل کرد. این وسیله نوعی دستگاه مکش است که می تواند ترشحات نرم بینی کودک را خارج کند. چون نوزاد قادر به فین کردن نیست و فشار زیاد به بینی او می‌تواند خطر ساز باشد توصیه می‌شود برای خارج کردن ترشحات بینی نوزاد از این وسیله استفاده نمایید.

? چطور از پو آر بینی استفاده کنم؟

1️⃣ دست‌های خود را به دقت بشویید.

2️⃣ پو آر یا فین گیر را با آب گرم شست و شو دهید و اجازه دهید خشک شود.

3️⃣ حباب این وسیله را فشار دهید و هوای درون آن را خالی کنید.

4️⃣ نوک سرنگ را در ابتدای بینی نوزاد قرار بدهید. (سرنگ را به طور کامل در بینی نوزاد فرو نبرید)

5️⃣ صبر کنید تا حباب باز شده و ترشحات را در خود بکشد.

6️⃣ پو آر را از بینی نوزاد خارج کنید.

7️⃣ ترشحات جمع شده در پو آر بینی را تمیز کنید.

8️⃣ پو آر را بشویید.

نکاتی که باید در رابطه با پو آر برای گرفتگی بینی نوزاد بدانید:

? بیشتر از سه بار در روز از دستگاه مکش استفاده نکنید.

? تمامی مراحل را آرام و با صبر و حوصله انجام دهید تا بینی نوزاد آسیب نبیند.

✨درمان گرفتگی بینی با استفاده از بخار آب

یکی از روش های درمان گرفتگی بینی نوزاد، استفاده از بخار آب است. تنفس در بخار می‌تواند به رفع گرفتگی بینی کمک کند چرا که باعث نرم شدن مخاط بینی می‌شود. برای قرار دادن نوزاد خود در معرض بخار می‌توانید آب گرم حمام را باز کنید و نوزاد را چند دقیقه در حمام نگه دارید یا این که یک دستگاه بخور سرد یا گرم بگیرید و در اتاق خواب کودک قرار دهید. فقط مواظب باشید که نوزاد به دستگاه بخار یا آب داغ خیلی نزدیک نشود چون آسیب می‌بیند.

✨ درمان گرفتگی بینی نوزاد با استفاده از مایعات

ممکن است فرزند شما به دلیل سرماخوردگی دچار گرفتگی بینی شده باشد. در این صورت مایعات ولرم می‌تواند کمک کننده باشد. بنابراین برای رفع گرفتگی بینی نوزاد، از مایعات استفاده کنید.

✨ نیاز به متخصص برای گرفتگی بینی نوزاد

برای رفع گرفتگی بینی نوزاد، حتما از متخصص کمک بگیرید. در صورت مشاهده علائم زیر حتما به پزشک مراجعه کنید.

❌ گرفتگی بینی همراه با تب زیاد

❌ گرفتگی بینی همراه با تورم صورت

❌گرفتگی بینی همراه با تنفس نامنظم

❌ گرفتگی بینی همراه با اختلال در اشتها

❌ گرفتگی بینی همراه با کلافگی و بد خلقی مداوم نوزاد

✨ درمان گرفتگی بینی نوزاد با دارو

یکی از روش های درمان گرفتگی بینی نوزاد، استفاده از دارو است. در این روش به کودک داروی ضد احتقان تجویز می‌شود. این دارو برای کودک زیر 2 سال ممنوع است. این داروها برای کودکان زیر 4 سال هیچ فایده ای ندارند. و حتی ممکن است که عوارض جانبی داشته باشند. شربت سیتریزین برای گرفتگی بینی نیز موثر است. اما به شرطی که پزشک تجویز کرده باشد.

✨ دستگاه بخور سرد

یکی از روش های درمان گرفتگی بینی نوزاد، دستگاه بخور سرد است. دستگاه بخور سرد به خوبی هوا را مرطوب نگه می‌دارد و این رطوبت به کاهش سرفه خشک کمک می‌کند.

✨ باز شدن بینی با عسل

از دیگر روش های درمان و گرفتگی بینی نوزاد، استفاده از عسل است. مصرف عسل به عنوان درمان خانگی بسیار موثر است. در این روش 2 قاشق غذا خوری عسل را با شیر مخلوط کرده و به کودک بدهید.

✨ سوپ مرغ

یکی از روش های درمان گرفتگی بینی نوزاد، سوپ مرغ است. سوپ یکی از روش های درمان مردمی است. اما با کاهش التهاب به گرفتگی بینی کمک می‌کند. حتی سوپ مرغ التهاب دستگاه تنفسی را کاهش می‌دهد.

✨ تغییر وضعیت خواب

یکی از روش های درمان گرفتگی بینی نوزاد، تغییر در وضعیت خواب است. به دلیل اینکه میزان گرفتگی بینی در شب ها بیشتر است؛ باید وضعیت خواب کودک را تغییر داده و سر او را بالا بگیرید.

کلام آخر

برای درمان گرفتگی بینی نوزاد روش های مختلفی را توضیح داده ایم. قبل از اقدام به درمان های متفاوت، حتما از پزشک متخصص کمک بگیرید. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه گرفتگی بینی نوزاد می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان کلینیک تخصصی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

سوالات متداول

چرا در روز های اول پس از تولد مدام بینی نوزاد دچار گرفتگی می شود؟

ممکن است مقداری از مایع داخل رحم به بینی نوزاد ورود پیدا کرده باشد در این صورت نوزاد با عطسه سعی می‌کند این مایع را خارج کند.

چطور می توان از گرفتگی بینی نوزاد پیشگیری کرد؟

نوزاد را در معرض دود، خشکی، بی آبی، گرد وغیار، حیوانات خانگی و بوی عطر قرار ندهید.

آیا می توان از اسپری ضد احتقان برای نوزاد استفاده کرد؟

خیر چون باعث آسیب به نوزاد می شود.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

‫2 دیدگاه ها

  1. سلام خسته نباشید.
    یه نوزاد دوماه دارم که احساس میکنم مدتی هست که از ناحیه بینی خیلی خس خس میکنه خصوصا وقت خواب. البته موقع تنفس های عمیق تر.
    راهنمایی کنید چکار کنم؟

    1. سلام بزرگوار
      اگر راهکارهای داخل مقاله به شما کمکی نکرده می تونید برای ارزیابی به مخصص اطفال مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره