یارکشی در خانواده

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

یارکشی در خانواده یکی از بزرگ‌ترین مشکلاتی است که سلامت آن را تهدید می‌کند. در این شرایط معمولاً یکی از اعضا، دیگران را بر علیه یک نفر تحریک می‌کند؛ و متأسفانه بسیاری از مواقع این نفر سوم فرزندان خانواده هستند. متخصصین معتقدند که چنین شرایطی نه‌تنها به عضوی از خانواده که دیگران بر علیه او هستند، بلکه به فرزندان و همین‌طور کل خانواده آسیب می‌زند. به همین خاطر بسیار مهم است که برای این مشکل فکری بکنید.

اگر احساس می‌کنید خانواده شما نیز درگیر یارکشی شده بهترین راهکار این است که از یک مشاور خانواده برای تغییر شرایط کمک بگیرید. در ادامه سعی می‌کنیم تا این موضوع را از ابعاد مختلف بررسی کرده و راهکارهایی برای آن مطرح کنیم. برای دریافت خدمات مشاوره تلفنی خانواده از بهترین متخصصان کشور کلیک کنید.

یارکشی در خانواده

یارکشی در خانواده یا اصطلاح تخصصی‌تر آن در روانشناسی خانواده یعنی مثلث‌سازی، و به این معنی است که پدر یا مادر با فرزندان‌شان بر علیه والد دیگر یک گروه تشکیل می‌دهند؛ و سعی می‌کنند آن فرزند را به سمت خودشان بکشانند.

یعنی فرزند وارد بازی می‌شود که در آن همراه با پدر یا مادر خود بر علیه والد دیگر یک تیم تشکیل می‌دهد. والدی که این رفتار را انجام می‌دهد معمولاً کسی است که در اختلافات خود با همسرش شکست خورده و نمی‌تواند مشکلات ارتباطی را از راه صحیح آن حل کند. به همین خاطر دست به یارکشی می‌زند تا طرف مقابل را تحت‌فشار قرار دهد.

برای عضویت در کانال تلگرامی ذهن نو کلیک نمایید.

چرا یارکشی در خانواده ها رخ می‌دهد؟

یارکشی در خانواده اکثر اوقات ریشه در والدین و بزرگ تر های خانواده دارد. در واقع این پدر یا مادر هستند که به فرزندان یاد می‌دهند که باید یک جبهه برای خودشان مشخص کنند. اما به طور کل یارکشی در خانواده به هر شکل و دلیلی می‌تواند رخ دهد. از این رو برای از بین بردن آن خانواده درمانی خط اول درمان قرار می‌گیرد. در ادامه برخی از اصلی ترین دلایل یارکشی در خانواده را شرح داده‌ایم.

ناتوانی در حل کردن مشکلات رابطه

وجود تعارض بین همه زوج ها طبیعی است. اما اینکه شما تا چه حد بتوانید مشکلات رابطه‌تان را به شکل درستی حل کنید بسیار اهمیت دارد. یکی از دلایل اصلی یارکشی در خانواده این است که حداقل یکی از زوجین نتوانسته مشکلات رابطه را آن‌طور که باید حل کند.

در این شرایط او دست به یارکشی می‌زند تا از این طریق طرف مقابل را تحت‌فشار قرار بدهد. یا به‌نوعی مشکلاتی که در رابطه با او دارد را از این راه تخلیه کند. در حقیقت یارکشی در خانواده یک نوع پرخاشگری منفعلانه است. در این شرایط فرد به‌جای اینکه مشکلات خود را از راه درست آن حل کند دست به رفتارهایی می‌زند که باعث آسیب‌دیدن طرف مقابل می‌شود.

درد و دل کردن با فرزندان

یکی از عادت‌های اشتباه بعضی از والدین این است که با فرزندان خود درد و دل می‌کنند. این کار شما باعث می‌شود فرزندتان احساس بدی نسبت به پدر یا مادر خود پیدا کند. به همین خاطر او برای همدلی و حمایت از شما، بیشتر به سمت‌تان می‌آید؛ و از والد دیگر فاصله می‌گیرد.

بیماری‌های روحی

اگر همسر شما درگیر بیماری‌های روحی جدی مثل اختلالات شخصیت باشد، احتمال اینکه دست به یارکشی بزند بسیار زیاد است. برای مثال بیماران مرزی نمی‌توانند حد وسط یک مسئله را باور کنند. شما برای آن‌ها بسیار خوب یا بسیار بد هستید. اگر برای‌شان بسیار بد باشید همه اطرافیان و هر چیزی که به شما مربوط است نیز بد خواهد بود. به همین خاطر آنها تلاش می‌کنند تا به دیگران نشان بدهند که شما چه مشکلاتی دارید.

پیامد‌های یارکشی در خانواده

متاسفانه خیلی از مشکلات و بی حرمتی ها ریشه در یارکشی در خانواده دارد. زن و مرد و یا فرزندان به خاطر منفعت و یا برای دفاع از جبهه خود در مقابل دیگر اعضای خانواده (که از نظرش در جبهه او نیستند) قد علم می‌کند. گاه می بینیم که این جبهه کشی ها ثابت نیستند. به طوری که هر کدام از این اعضا بنا به منفعت شخصی یارکشی متفاوتی در خانواده می‌کنند. ادامه این وضعیت آسیب های زیادی به بنیان خانواده می‌زند. در ادامه به برخی از آشکارترین پیامدهای یارکشی در خانواده اشاره کرده‌ایم.

پیشنهاد می‌کنیم حتما درباره روانشناسی خانواده بخوانید.

✔️ یادگیری رفتار اشتباه

وقتی شما فرزندتان را درگیر رابطه خود و همسرتان می‌کنید نباید انتظار داشته باشید که او از نظر روانی رشد خوبی داشته و تبدیل به فردی سالم و موفق شود. در حقیقت این کار شما نکات اشتباهی را به او آموزش می‌دهد. اولین اشتباهی که با یارکشی در خانواده، فرزندتان یاد خواهد گرفت این است که برای حل مشکلات باید رفتاری مشابه شما داشته باشد. به همین خاطر آن‌ها حتی وقتی بزرگ می‌شوند نیز در ارتباطشان با دیگران به‌جای حل کردن صحیح مشکلات به دنبال یارکشی خواهند بود. همین مسئله باعث می‌شود که فرزند شما در آینده روابط سالمی نداشته باشد.

✔️ افزایش بیماری‌های روحی

یادتان باشد که فرزند شما به هر دو والد خود به یک اندازه نیاز دارد. شاید شما با همسرتان مشکل داشته باشید یا حتی از او بدتان بیاید. اما این دلیل خوبی برای اینکه فرزند شما هم باید از پدر یا مادر خود متنفر باشد نیست. وقتی شما دست به یارکشی در خانواده می‌زنید به کودک این احساس را القا می‌کنید که پدر یا مادرش آدم خوبی نیست. این درحالیست که فرزند شما قلباً والد دیگرش را دوست دارد. همین مسئله باعث می‌شود که او درگیر تعارض‌های روانی شده و این مسئله زمینه بیماری‌های روحی مثل افسردگی و اضطراب را به وجود می‌آورد.

یکی دیگر از کسانی که با یارکشی در خانواده آسیب می‌بیند پدر یا مادری است که دیگران بر علیه او یک گروه تشکیل داده‌اند. این کار باعث می‌شود که او احساس تنهایی کند؛ و این باور در او شکل بگیرد که به خانواده خود تعلقی ندارد. همین موضوع می‌تواند خطر بیماری‌های روحی از جمله افسردگی و اعتیاد را در فرد افزایش بدهد. برای درک بهتر موضوع حتما مقاله اهمیت خانواده را بخوانید.

✔️ افزایش تنش به دلیل یارکشی در خانواده

والدینی که توانایی مدیریت رابطه را ندارند از یارکشی در خانواده برای کاهش تنش‌ها استفاده می‌کنند. شاید این کار در کوتاه‌مدت بتواند شما را به نتیجه‌ای که می‌خواهید برساند، اما انجام این عمل در درازمدت تحت هیچ شرایطی نتیجه مطلوبی ندارد؛ و باعث افزایش تنش و کاهش کیفیت زندگی مشترک می‌شود. یادتان باشد که طرف مقابل نیز تنها تا مدت کوتاهی در مقابل رفتار شما سکوت خواهد کرد. پس از آن او نیز شروع به پرخاشگری یا رفتاری متقابل خواهد کرد. و این شرایط میزان خشونت را در خانواده شما افزایش می‌دهد.

✔️ ازبین‌رفتن حرمت والدین

وقتی شما راجع به پدر یا مادر فرزندتان پیش او بدگویی می‌کنید طبیعتاً حرمت آن والد را از بین خواهید برد. این باعث می‌شود که فرزند شما دیگر احترامی را که باید، برای پدر یا مادرش قائل نباشد. شاید فکر کنید این، درست همان چیزی است که می‌خواستید. اما این موضوع را در نظر داشته باشید که به‌وجودآمدن چنین شرایطی تأثیر بسیار منفی در تربیت فرزند شما خواهد داشت. فرزندان برای اینکه رشد روانی سالمی داشته باشند به هر دوی شما نیاز دارند. و نبود هرکدام از والدین قطعاً مشکلاتی را در شرایط روحی فرزندتان به همراه خواهد داشت.

جلوگیری از یارکشی در خانواده

شناسایی عوامل تأثیرگذار در یارکشی

یکی از مهم‌ترین قدم‌ها برای حل کردن هر مشکلی این است که شما دلیل آن را پیدا کنید. پس اولین کاری که باید انجام بدهید این است که بفهمید چه عواملی در این رفتار شما یا همسرتان نقش دارد. سپس سعی کنید یک راهکار منطقی برای حل این موضوع پیدا کنید.

با همسرتان صحبت کنید

یکی دیگر از راهکارهایی که بسیار کمک‌کننده است این است که با همسرتان صحبت کنید. احساس خود را از کاری که او انجام می‌دهد با وی در میان بگذارید. بهتر است حرف‌های او را نیز بشنوید و اگر فکر می‌کنید جایی حق دارد رفتار خودتان را تغییر بدهید. سعی کنید با همسرتان بر سر مشکلاتی که دارید توافق کرده و راه‌حل مشخصی برای آنها پیدا کنید.

درمیان‌نگذاشتن مشکلات زناشویی با فرزند

با خودتان تصمیم بگیرید که از این به بعد مشکلات زندگی مشترک را با فرزندتان در میان نگذارید. یا اگر احساس می‌کنید که او در این مسائل دخالت می‌کند بهترین کار این است که با او صحبت کنید. به فرزندتان بگویید مشکلاتی که بین شما و همسرتان وجود دارد جای نگرانی ندارند و خودتان آنها را حل خواهید کرد. یادتان باشد اینکه فرزندتان را از دعواهای خانوادگی دور نگه دارید یکی از مهم‌ترین کارهایی است که باید انجام بدهید.

خانواده‌تان را به حالت طبیعی برگردانید

سعی کنید زمان‌هایی را برای بودن همه اعضای خانواده در کنار هم ترتیب بدهید. این کار باعث می‌شود که احساس تعلق خاطر میان اعضا شکل بگیرد. در حقیقت این کار درست برخلاف آن چیزی است که در یارکشی اتفاق می‌افتد. برای آشنایی با روش های حفظ آرامش در خانواده کلیک کنید.

یارکشی در خانواده و اهمیت مشاوره

اگر خانواده شما هم درگیر یارکشی بین اعضا شده و احساس می‌کنید راهکارهای بالا نمی‌توانند به شما کمک کنند بهتر است از یک مشاور خانواده کمک بگیرید. مشاورین با بررسی شرایط خانواده شما کمک خواهند کرد تا راهکار مناسبی برای تغییر شرایط پیدا کنید. بسیاری از مواقع مشکل زوجین اینجاست که آنها مهارت‌هایی مثل ارتباط با یکدیگر و حل کردن مشکلات را بلد نیستند. در چنین شرایطی مشاور به شما کمک خواهد کرد تا این مهارت‌ها را یاد بگیرید. و مشکلات خود را به روش بهتری حل کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه جبهه بندی و یارکشی در خانواده می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره خانواده تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

سؤالات متداول

همسرم در هر دعوایی فرزندانمان را وارد مشکلات می‌کند. این مسئله باعث شده که آنها دید خوبی نسبت به من نداشته باشند. چطور می‌توانم این مشکل را برطرف کنم؟

بهتر است با فرزندان‌تان صحبت کنید. به آن‌ها بگویید که چقدر دوست‌شان دارید و برای شما باارزش هستند. این باور را در آن‌ها ایجاد کنید که مشکلات زندگی مشترک شما ارتباطی به آنها ندارد. و شما همیشه سعی می‌کنید تا آرامش را برای آنها ایجاد کنید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو
دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره