رفتار با کارفرما | نحوه برخورد با رئیس

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

رفتار با کارفرما یکی از اصول مهمی است که باید در محل کار، آن را رعایت کرد. مدیر یا همان کارفرما مسئولیت های زیادی دارد و باید به امور زیادی رسیدگی کند. طبیعی است که نتواند به همه افراد توجه کند و یا جزییات را ببیند. همانگونه او نسبت به کارمندان مسئول بوده و باید با احترام با آنها رفتار کند.

کارمندان نیز وظیفه دارند به او احترام بگذارند. احترام به مدیر به معنای رفتارهای افراطی و یا بیش از حد کارکردن نیست. بلکه جنبه های زیادی دارد که کارمندان باید از آنها مطلع باشند. تصمیمات رییس در موقعیت کارمندان تاثیر و آینده شغلی آنها تعیین می‌کند؛ پس باید نسبت به رفتار خود با او دقت کرد. برای دریافت مشاوره شغلی تلفنی کلیک کنید.

رفتار با کارفرما

برخی کارفرمایان نسبت به کارمندان مهربان و منصف بوده و برخی دیگر رفتارهای غیرحرفه ای دارند. رفتار با کارفرما باید متناسب با ویژگی های او باشد. در واقع در هر شرایطی باید به مدیر احترام گذاشت؛ اما قطعا نحوه برخورد با یک کارفرمای بد، متفاوت خواهد بود. برخی از کارمندان در مقابل چنین مدیرانی، منفعل بوده و یا محل کار را ترک می‌کنند. رفتار کارمندان نیز باعث تشدید یا حتی کاهش رفتارهای خوب و بد کارفرمایان خواهد شد. به همین دلیل زیردستان باید نحوه رفتار درست با کارفرمای خود را بیاموزند.

برای اطلاع از عوامل موثر بر رضایت شغلی کلیک کنید.

رفتار با کارفرمای غیرحرفه ای

رفتار با کارفرما ی غیرحرفه ای

همانطور که گفته شد؛ برخی از کارفرمایان به دلیل تجربه کم یا ویژگی های اخلاقی خود، رفتار درستی با کارمندان ندارند. همین موضوع باعث فرسودگی شغلی و پایین آمدن بهره وری خواهد شد. هرج و مرج در محل کار ایجاد می‌شود و افراد زیادی شغل خود را رها می‌کنند. اما در چنین شرایطی رفتار با کارفرما باید چگونه باشد؟

برای اطلاع از مشکلات محل کار کلیک کنید.

⭕رفتار قاطعانه اما با احترام

بسیاری از کارمندان، رفتار قاطعانه را با بی احترامی به رییس خود اشتباه می‌گیرند. یا به دلیل امکان اخراج شدن، از این کار می‌ترسند. اما در مواردی که کافرما از شما انتظارات نابجا دارد یا در حال بهره کشی از شماست؛ بهتر است قاطعانه رفتار کرده و نه بگویید. رفتار با کارفرما به صورت محکم و در عین حال محترمانه او را متوجه اشتباه خود خواهد کرد و از بروز مجدد آن جلوگیری می‌کند. بهتر است اگر از رفتاری ناراحت هستید؛ آن را با مدیر مطرح کرده و به دیگران انتقال ندهید.

⭕دوری از حاشیه

حاشیه ها در محل کار همیشه اوضاع را بدتر خواهند کرد. اگر رفتار مدیر با شما حرفه ای نیست؛ از حاشیه سازی در این مورد خودداری کنید. برخی از کارمندان به فکر انتقام می‌افتند یا در مورد مدیر خود به شایع سازی می‌پردازند. این رفتارها به هیچ وجه صحیح نبوده و مصداق بارز مقابله به مثل است. رفتار با کارفرما باید به دور از مسائل حاشیه ای و غیرحرفه ای باشد.

⭕جلوگیری از بی نظمی

احتمالا با وجود یک مدیر بی مسئولیت در محل کار، احتمال بروز بی نظمی های زیادی وجود دارد. سعی کنید با دیگر همکاران خود همدل بوده و برای جلوگیری از بی نظمی مشارکت داشته باشید. از بیان نظرات خود در این زمینه تنرسید و یا عامل هرج و مرج در محل کار نباشید. رفتار با کارفرما در این شرایط بسیار حائز اهمیت بوده چرا که او باید اوضاع را مدیریت کند. برای اطلاع از نحوه برخورد با همکار کلیک کنید.

روش برخورد با مدیرمسئولیت پذیر و موثر | رفتار با کارفرما

رفتار با کارفرما ی مسئولیت پذیر

از آنجایی که مدیران همیشه نقش بزرگی در شکست یا موفقیت یک مجموعه دارند؛ باید به رفتار با کارفرما و انجام وظایف خود، اهمیت بیشتری داد. افراد گاهی در محل کار خود به صورت عجولانه تصمیم می‌گیرند و رفتارهای نامناسبی از خود نشان می‌دهند. اما در مقابل مدیری که مسئول و توانمند است باید با احترام و اشتیاق پاسخ داد.

برای عضویت در کانال تلگرامی ذهن نو کلیک نمایید.

✅با دقت گوش کردن و اجرای اوامر

یکی از مهم ترین ظایف کارمندان در رفتار با کارفرما با دقت گوش کردن و اجرای درست اوامر است. خیلی از کارمندان  به اطاعت کردن عادت کرده اند و حتی زمان کافی برای گوش کردن به خواسته مدیر خود، صرف نمی‌کنند. قدم اول برای اجرای دستورات، شنیدن کامل آنهاست. افراد در محل کار باید به طور کامل به وظایف خود واقف باشند و از آنها پیروی کنند.

برای آشنایی با نشانه ها و تفاوت های کارمند چاپلوس کلیک کنید.

✅تحلیل گری و مشاوره

مدیران باید گاهی جلساتی را با کارمندان خود ترتیب دهند و از آنان نیز در زمینه های مختلف نظرخواهی کنند. اینکار می‌تواند در انگیزه و اشتیاق آنها برای کارکردن بسیار موثر باشد. کارمندان نیز باید صحبت های مدیر خود و دیگر همکاران را تحلیل کرده و با دقت کارایی آنها را بررسی کنند. در یک محیط کار پویا و فعال افراد از یکدیگر مشاوره گرفته و هیچ کاری به تنهایی انجام نمی‌شود. در رفتار با کارفرما و دیگران دانش خود را بالا برده و روابط خود را بهبود ببخشید.

✅اشتیاق و انگیزه در رفتار با کارفرما

وجود اشتیاق و انگیزه در محل کار بسیار مهم است. با علاقه به کاری، انگیزه برای انجام آن نیز بیشتر می‌شود. این حس خوب در رفتار با کارفرما نیز تاثیر دارد و او را نیز مشتاق تر می‌کند. استقبال از انجام کارهای جدید یا تقویت روحیه همکاری، روحیه کارمندان را تقویت خواهد کرد. خلاقیت نیز بسیار موثر خواهد بود و افراد را ترغیب به بیان ایده های جدید و حتی انجام کارهای داوطلبانه می‌کند.

✅رعایت نظم و مشارکت

در رفتار با کارفرما، منظم بوده و با یکدیگر مشارکت داشته باشید. اینکه مدیران به کارمندان خود اجازه مشارکت و همفکری بدهند به آنها حس خوبی خواهد داد. از طرف دیگر وقتی کارمندان شاهد تلاش های زیاد مدیر خود هستند؛ در انجام امور به او کمک بیشتری کرده و وظایف خود را نیز با دقت بیشتری انجام می‌دهند. گاهی افراد باید فارغ از وظایف خود در محل کار، مشارکت داشته باشند و به دیگران کمک کنند.

✅قدردانی در رفتار با کارفرما

در مقابل یک مدیر مسئولیت پذیر و توانا، باید قدردان و سپاسگذار بود. او احتمالا فشار زیادی را تحمل کرده و زحمت زیادی می‌کشد. در رفتار با کارفرما موفق باید متواضع بود و از او آموخت. چنین مدیرانی معمولا به خود مغرور نمی‌شوند و آنها هم خود را مدیون تلاش های کارمندان خود می‌دانند. برخی از مدیران، حتی خارج از محیط کار نیز به کارمندان خود اهمیت داده و دغدغه مند هستند.  قدردانی از مدیر گاهی با یک تشکر ساده هم امکانپذیر است. حتی می‌توانید برای صمیمیت بیشتر با همکاران خود جشن کوچکی ترتیب داده تا مدیر خود را مورد تکریم قرار دهید.

برای آشنایی با راه های از بین بردن ترس از اخراج شدن کلیک کنید.

✅حضور موثر در محل کار

برای بالارفتن کیفیت روابط خود با دیگر همکاران یا مدیر مجموعه، در محل کار حضور موثر داشته باشید. بسیاری از افراد به دلیل وجود مشغله ها و مشکلاتی خارج از محل کار، فقط حضور فیزیکی دارند ولی فکر آنها جای دیگری است. این عامل باعث می‌شود تا نه تنها فرد عملکرد خوبی نداشته باشد؛ بلکه در رفتار با کارفرما نیز به مشکل برخواهد خورد. با دیگران گفتگوی صمیمانه داشته باشید و حتی در صورت لزوم مشکلات خود را با مدیر درمیان بگذارید.

سخن پایانی

کارکردن علاوه بر درآمد، مسائل دیگری را نیز شامل می‌شود. برخی افراد با وجود برخورداری از حقوق و مزایای عالی شعل خود را رها می‌کنند. همین موضوع نشان دهنده اهمیت داشتن اطلاعات در مورد نحوه رفتار با کارفرما و حتی دیگر همکاران را نشان می‌دهد. با توجه به مطالبی که ذکر شد؛ در هر شرایطی با مدیر خود محترمانه رفتار کرده و در صورت عدم اثربخشی، از دیگرانی مثل مشاور یا همکاران دیگر کمک بگیرید.

برای دریافت مشاوره در زمینه رفتار با کارفرما می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360  و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید. 

 

سوالات متداول

رفتار با کارفرما در محیط کار چگونه خواهد بود؟

رفتار با کارفرما در محل کار به عوامل زیادی بستگی خواهد داشت. اما به طورکلی در هر شرایطی ادب را رعایت کرده و از روش هایی مثل با دقت گوش کردن، جلوگیری از بروز حاشیه، اشتیاق و انگیزه برای انجام امور، حضور موثر و مشارکت، استفاده کرد.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره