لجبازی زنان

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

لجبازی زنان یکی از مسائلی است که باعث به وجود آمدن مشکلات زناشویی بسیاری در خانواده می‌شود. به همین خاطر آشنایی با مشخصه‌های این دسته از زنان و آگاهی یافتن از علت این‌گونه رفتارها بسیار اهمیت دارد. این موضوع سبب می‌شود تا بتوان بهترین شیوه رفتار با آن‌ها را انتخاب کرد و از گسترده‌تر شدن و شدت یافتن تعارضات جلوگیری کرد. بله شاید فکر کنید یک زن لجباز را به هیج عنوان نمی‌توان تغییر داد، اما در ادامه به شما می‌گوییم که چطور می‌توانید این خصوصیات را شناسایی کرده و رفتار مناسب در مقابل زنان لجباز در پیش بگیرید. حتما مقاله رفتار با همسر را هم بخوانید.

چرا باید درباره زنان لجباز بدانیم؟

یکی از ویژگی‌های شخصیتی منفی عده‌ای از افراد، لجبازی است. وجود این وضعیت به‌خصوص در مورد زنان باعث آسیب‌های شدیدی در روابط اجتماعی می‌گردد. ازجمله این‌گونه تأثیرات مخرب می‌توان به زندگی زناشویی و ارتباطات با شوهر اشاره کرد.

زنانی با این مشخصه معمولاً باور دارند که حرف باید حرف خودشان باشد. آن‌ها بیش‌ازحد به خود مغرور هستند و می‌خواهند با تصمیمات خود، دیگران را کنترل کنند. برای همین، درصورتی‌که این حالت برای‌شان محقق نشود شروع به نشان دادن رفتارهایی لجبازانه از خود می‌کنند. این موضوع سبب می‌شود بسیاری از گفتگوهای عادی این دسته از افراد با سایرین به دربسته خورده و تبدیل به مشکل غیرقابل‌حل شود. در صورتی که در چنین شرایطی دائم قرار می‌گیرید حتما از خدمات مشاوره خانواده استفاده نمایید.

خصوصیات و ویژگی های زن لجباز

به‌طورکلی زنانی که با خصوصیت لجباز بودن مشخص‌شده‌اند، دارای دسته‌ای از ویژگی‌های خاص و افراطی هستند. برخی از این موارد به شرح زیر آمده است. گاه این رفتارها به قدری شدت پیدا می‌کند که باعث کج خلقی آن ها نیز می‌شود در این شرایط حتما مقاله برخورد با زن بداخلاق را هم بخوانید.

انعطاف‌ناپذیری شخصیتی

زنان لجباز برای روند زندگی خود یک برنامه خاص و مشخص تنظیم کرده‌اند؛ اما مشکل اینجا است که برنامه‌ریزی آن‌ها به‌هیچ‌عنوان قابلیت انعطاف و تغییرپذیری ندارد. درنتیجه در صورت بروز هر تغییر کوچکی در آن، آن‌ها به‌شدت به هم می‌ریزند.

کنترل‌کننده بودن

این اشخاص در روابط صمیمی و نزدیک خود سعی می‌کنند همه‌چیز را تحت نظارت و کنترل خود قرار دهند. این‌که اعضای خانواده و به‌ویژه همسرشان کجا می‌رود ؟ با چه کسانی صحبت می‌کند ؟ چرا با افرادی که ازنظر خودش بهتر هستند نشست‌وبرخاست ندارد ؟

فروشگاه آرامیس

درنتیجه این‌گونه زیر نظر گرفتن‌ها، زن به این نتیجه می‌رسد که از همه‌چیز مطلع است. درنتیجه، صلاح کار دیگران را نیز حتی بهتر از خودشان می‌داند. لذا درصورتی‌که اطرافیان برخلاف رأی و پیشنهاد او عمل کند، به معنی مخالفت و لجبازی خود فرد است؛ بنابراین زن هم در پاسخ به لجبازی ادراک‌شده، شروع به انجام کارهایی برای پاسخ به آن می‌کند.

نداشتن حس همدلی

مطلق‌گرایی و نداشتن قابلیت انعطاف این‌گونه افراد باعث شده است که آن‌ها فقط دیدگاه و نظر خود را در نظر بگیرند. خودمحوری این زنان سبب شده تا نتوانند اتفاقات را از زاویه چشم بقیه افراد نظاره کنند. برای همین قدرت درک کردن دیگران و همدلی با آن‌ها را به میزان بسیار زیادی ازدست‌داده‌اند.

قبول نکردن اشتباهات خود

گاهی خود این افراد هم ازنظر منطقی قبول می‌کنند که حرفشان درست نبوده است؛ اما از آنجا که توانایی مدیریت روابط خود را به‌درستی فرانگرفته‌اند، با اصرار روی همان حرف خود باقی می‌مانند و در این حالت حتی منطق خودشان هم با صحبتشان یکی نیست، برای همین به‌جای استدلال کردن و دلیل‌های صحیح آوردن برای دیگران، دست به انجام رفتارهای لجبازی می‌زنند.

آن‌ها نمی‌توانند بپذیرند چیزی که کسی غیر از خودشان گفته است می‌تواند درست باشد. به همین منظور مدام پافشاری می‌کنند که حق فقط با خودشان است.

«نه» گفتن‌های مکرر

همان‌طور که گفته شد، لجبازی بیشتر به خاطر منعطف نبودن باورهای این زنان رخ می‌دهد. بر همین اساس، آن‌ها اجازه هر فرصت یا موضوع جدید و متفاوتی را به خود نمی‌دهند. در برابر موقعیت‌های تازه گارد گرفته و با تمام توان سعی می‌کنند در منطقه امن باورهای خشک خود باقی بمانند. خیلی کم پیش می‌آید که این افراد در طول زندگی خود عقیده‌شان را تغییر دهند.

علت به وجود آمدن خصوصیات لجبازی در زنان

1- کمبود اعتمادبه‌نفس در زن لجباز

نداشتن اعتمادبه‌نفس کافی در این اشخاص، یکی از مهم‌ترین علت‌های نشان دادن حالت‌های لجبازی در آن‌ها است. البته این موضوع علاوه بر این‌که دلیل لجبازی کردن است، از ویژگی‌های مهم افراد یک‌دنده نیز به‌حساب می‌آید. آن‌ها خود را به‌صورت ناهشیارانه ضعیف می‌دانند. لذا تلاش می‌کنند تا با باقی ماندن بر آنچه مطرح می‌کنند همین مقدار کم از قدرت خود را به کسی واگذار نکنند.

2- نتیجه‌بخش بودن لجبازی‌های گذشته

زنی که درگذشته با لجبازی کردن و یک‌دندگی به خواسته‌های خود رسیده، یاد گرفته که می‌تواند با همین شیوه به سایر اهداف و مقاصد خود نیز دست پیدا کند. قهر کردن، گریه کردن و غیره ازجمله روش‌هایی است که این گروه از زنان به‌کرات از آن استفاده می‌کنند. هنگامی‌که شخص مقابل در پاسخ به این رفتارها تسلیم می‌شود، این وضعیت را تبدیل به عادتی رفتاری در شخص یک‌دنده می‌کند.

راهکارهای بهبود لجبازی زنان

اقداماتی وجود دارد که به اطرافیان، به‌خصوص خانواده این زنان کمک می‌کند تا با یک‌دندگی آن‌ها مقابله کنند. ازجمله این روش‌ها به شرح زیر است. پیشنهاد می شود مقاله خانواده سالم را هم بخوانید.

اطلاع یافتن از علت و ریشه لجبازی زنان

معمولاً ریشه به وجود آمدن لجبازی در کودکی فرد قرار دارد. با بررسی پیشینه این زنان می‌توان فهمید که آبشخور این رفتارها کجا است و سپس بهترین اقدام را برای برخورد اصولی با آن‌ها انتخاب کرد.

تحریک نکردن لجبازی فرد

هنگامی‌که خانم عصبانی است یا مسئله‌ای باعث شده تا اعتمادبه‌نفس وی زیر سؤال برود، بهتر است با صحبت و گفتگو در مورد آن باعث بالا آمدن مقابله‌های پرخاشگرانه و لجبازی در وی نشوید. صبر کنید و هنگامی‌که هر دو در شرایط آرامش قرار گرفتید بدون تحقیر یا تمسخر با او صحبت کنید. ابتدا به حرف‌های شخص گوش دهید و سپس با رعایت همدلی به او راهنمایی دهید.

نسبت به رفتار زن لجباز متقابلاً لجبازی نکنید

به یاد داشته باشید که همین حالا هم ازنظر فرد یک‌دنده، این لجبازی را شما شروع کرده‌اید؛ بنابراین فکر نکنید که با پافشاری روی حرف خود می‌توانید درنهایت او را قانع کنید. این روش تنها باعث ادامه یافتن چرخه لجبازی می‌گردد.

کمک گرفتن از روانشناسی برای رفع لجبازی زنان

توجه داشته باشید که ریشه لجبازی در اعتمادبه‌نفس ضعیف و شکننده است؛ بنابراین همان‌طور که راه رفتن روی سطح یخ باید بااحتیاط انجام شود، برخورد با همسر لجباز نیز باید با اصولی از قبل تائید شده و مطمئن صورت گیرد. در این زمینه بهترین اقدام، استفاده از راهنمایی مشاوران و روانشناسان حوزه خانواده، به‌خصوص زوج درمانگران است.

برای دریافت مشاوره در زمینه خانه و خانواده می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره خانواده تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره