تاثیر مرگ والدین بر کودکان

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

تاثیر مرگ والدین بر کودکان چیست؟ این سؤال معمولا برای پدر و مادرانی که همسر خود را از دست داده‌اند پیش می‌آید. درواقع هنگامی‌که متوفی صاحب فرزند باشد یکی از بزرگ‌ترین چالش‌هایی که بازماندگان را درگیر می‌کند این است که چطور با کودک رفتار کنند. دادن خبر فوت پدر یا مادر، توضیح مرگ برای کودک و همین‌طور اثرات روانی این شرایط روی کودک از آن دسته مسائلی است که گاهی تبدیل به یک بحران می‌شود. مرگ عزیزان به‌خودی‌خود موضوع بسیار دردناکی است. اما هضم این شرایط برای کودکان به‌مراتب سخت‌تر خواهد بود. زیرا آن‌ها درک درستی از مرگ ندارند. به‌علاوه به دلیل وابستگی که به والدین خود دارند مرگ آن‌ها می‌تواند احساس ترس و اضطراب را در کودک ایجاد کند. اگر احساس می‌کنید به‌تنهایی نمی‌توانید از پس این شرایط بربیایید بهتر است مشاوره خانواده در این زمینه بگیرید.

برای دریافت مشاوره در زمینه تاثیر مرگ والدین بر کودکان می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی خانواده با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

تاثیر مرگ والدین بر کودکان

تاثیر مرگ والدین بر کودکان

مرگ پدر و مادر از دردناک ترین رویداد های زندگی است. این درد زمانی بیشتر می‌شود که فرزند متوفی کودک باشد! زیرا کودکان به طور ذاتی و طبیعی به والدین خود وابسته هستند. زمانی که مرگ رخ دهد، کودک تجربه سختی خواهد داشت. این آسیب ها کل زندگی کودک را درگیر خواهد کرد؛ به قدری که اثرات آن تا ابد در زندگی او قابل مشاهده خواهد بود. به همین جهت برای گذر از دوران سوگ و جلوگیری از آسیب ها و تاثیر مرگ والدین بر کودکان، بزرگان اطراف چنین کودکانی باید آنها را نزد روانشناس ببرند.  

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

تاثیر روانی مرگ والدین بر کودکان

تاثیر مرگ والدین بر کودکان به قدری آسیب زا است که در حیطه های مختلفی قرار دارد. در این بخش مقاله راجع به این آسیب ها صحبت کرده ایم.

فروشگاه آرامیس

✨ بیماری‌های روحی

تاثیر مرگ والدین بر کودکان در دسته بیماری های روحی نیز قرار دارد. اضطراب و افسردگی اولین و شایع‌ترین مشکلی است که کودکان پس از مرگ والدین با آن مواجه می‌شوند. با توجه به سبک شخصیتی فرزندتان، سن و همین‌طور ارتباطی که با والد خود داشته است ممکن است علائم متفاوتی را در آن‌ها مشاهده کنید. برای مثال بعضی از کودکان ساکت و گوشه‌گیر می‌شوند؛و احتمالاً علاقه‌ای به فعالیت‌های روزانه مانند انجام دادن تکالیف یا بازی با دوستان نشان نمی‌دهند.

درحالی‌که بعضی دیگر از آن‌ها پرخاشگر و بدرفتار می‌شوند. این رفتارها معمولاً به این خاطر ایجاد می‌شود که کودک نمی‌تواند احساسات خود را به‌درستی بیان کند. در حقیقت بسیاری از آن‌ها حتی به‌درستی احساسات خود را نمی‌شناسند. در چنین شرایطی بهتر است با صبوری با کودک رفتار کنید و به او کمک کنید تا احساساتش را به شکل درستی نشان دهد.

✨ ترس از دست دادن از تاثیر های مرگ والدین بر کودکان

یکی از عمیق‌ترین تاثیر مرگ والدین بر کودکان ترس از دست دادن اطرافیان است. در سنین پایین‌تر پدر و مادر برای کودک نماینده جهان بیرون هستند. این یعنی هر رفتاری که کودک از آن‌ها می‌بیند را به تمام مردم و اطرافیان خود تعمیم می‌دهد. وقتی در چنین شرایطی پدر یا مادر کودک فوت می‌کند او به این نتیجه می‌رسد که دیگران تنهایش خواهند گذاشت. زیرا مادر یا پدر نیز زمانی او را تنها گذاشته است. این فکر بسیاری از مواقع تا بزرگ‌سالی همراه کودک باقی خواهد ماند و روی روابط صمیمانه او تأثیر خواهد گذاشت.

✨ عقب‌گردهای رشدی یا کاهش فعالیت‌های کودک

از دیگر تاثیر مرگ والدین بر کودکان، عقب گرد های رشدی است. یکی از مشکلاتی که در سنین پایین ممکن است برای فرزند شما پیش بیاید عقب‌گردهای رشدی هستند. در این شرایط کودک مهارت‌هایی که به دست آورده بود را از دست می‌دهد و ازنظر توانایی‌ها به مرحله‌ای پایین‌تر از سن تقویمی‌اش بازمی‌گردد.

این حالت در کودکان سنین بالاتر دیده نمی‌شود. کودکان بزرگ‌تر معمولاً فعالیت‌هایی که قبلاً برایشان عادی و لذت‌بخش بود را کنار می‌گذارند. برای مثال ممکن است ببینید که او دیگر با دوستانش بازی نمی‌کند و یا در فعالیت‌های مدرسه دچار افت تحصیلی شده است. این‌ها می‌توانند نشانه‌هایی از افسردگی در فرزند شما باشند و می‌بایست برای درمان آن از یک روانشناس کودک کمک بگیرید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه کنار آمدن با مرگ مادر کلیک کنید. 

✨ تغییرات رفتاری 

تاثیر مرگ والدین بر کودکان با تغییرات رفتاری نیز مشاهده می‌شود. کودکان بعد از فوت والدین رفتار متفاوتی را از خود بروز می‌دهند. برخی کمتر از خانه خارج می‌شوند و عده ای از مدرسه فرار می‌کنند. 

✨ ضعف در عملکرد تحصیلی

ضعف در عملکرد تحصیلی از دیگر اثرات و تاثیر مرگ والدین بر کودکان است. این کودکان انگیزه ای برای ادامه تحصیل نخواهند داشت و تمرکز آنها کاهش می‌یابد. 

چطور تاثیر مرگ والدین بر کودکان را از بین ببریم؟

برای اینکه تاثیر مرگ والدین بر کودکان کاهش دهیم، باید برخی از رفتار ها و اصول کاربردی را انجام دهید. در این بخش مقاله به این راهکار ها اشاره کرده ایم. 

📌 بیان احساسات

برای از بین بردن تاثیر مرگ والدین بر کودکان، بیان احساسات را آموزش دهید. همان‌طور که گفتیم یکی از مشکلات اصلی کودکان این است که نمی‌توانند احساسات خود را به‌درستی بیان کنند. در حقیقت خیلی از مواقع آن‌ها احساس خود را به‌درستی نمی‌شناسند و به همین خاطر است که گاهی ناراحتی خود را با پرخاش نشان می‌دهند.

در این شرایط یکی از اولین راهکارهایی که شما می‌توانید از آن استفاده کنید این است که کودک را با احساساتش آشنا کنید. برای مثال از آن‌ها بخواهید راجع به مرگ پدر یا مادر و آنچه از آن احساس می‌کنند صحبت کنند. استفاده از بازی‌هایی مثل نقاشی کشیدن، اجرای نمایش یا حتی داستان‌نویسی نیز می‌تواند در برون‌ریزی احساسات کودک نقش مهمی داشته باشد.

📌 حضور بر سر مزار

حضور بر سر مزار از دیگر راهکار های از بین بردن تاثیر مرگ والدین بر کودکان است. بسیاری از ما به‌اشتباه تصور می‌کنیم که بردن کودک بر سر مزار و به‌خصوص در مراسم خاک‌سپاری کار اشتباهی است. اما روانشناسان کودک معتقدند که این کار به درک فرایند مرگ در فرزند شما کمک می‌کند. علاوه بر اینکه فرزندتان باید در مراسم خاک‌سپاری حضور داشته باشد بهتر است در زمان‌های مشخصی او را برای دیدن مزار والد فوت‌شده ببرید. این کار شما باعث می‌شود که کودک بهتر بتواند واقعیت را درک کرده و با آن کنار بیاید.

📌 برای کودک وقت بگذارید

برای کودک وقت بگذارید تا تاثیر مرگ والدین بر کودکان کاهش یابد. یکی از مشکلاتی که کودکان پس از مرگ پدر یا مادر با آن مواجه می‌شوند این است که والد دیگر نیز زمان کمتری را به آن‌ها اختصاص می‌دهد. فشار روحی ناشی از فقدان همسر و همین‌طور مسئولیتی که پس‌ازاین روی دوش والد باقی‌مانده قرار می‌گیرد، باعث می‌شود که آن‌ها زمان کمتری برای وقت گذرانی با کودک داشته باشند. این موضوع یکی از مشکلاتی است که می‌تواند تأثیر منفی روی شخصیت فرزند شما داشته باشد. به همین خاطر سعی کنید علی‌رغم تمام مشکلاتی که دارید زمانی را به کودک اختصاص دهید.

📌 انتظارات‌تان را متعادل کنید

یکی از کارهایی که باید برای کاهش تاثیر مرگ والدین بر کودکان انجام دهید، متعادل سازی انتظارات است. بسیاری از والدین وقتی همسر خود را از دست می‌دهند انتظارات بالایی از فرزندشان پیدا می‌کنند. آن‌ها به شکلی با کودک رفتار می‌کنند که انگار دیگر بزرگ شده و باید بخشی از مسئولیت‌ها را بر عهده بگیرد. درحالی‌که واقعیت این است که فرزندتان هنوز کودک است و داشتن چنین انتظاراتی از او می‌تواند مشکلات بسیاری را در سلامت روان وی ایجاد کند. پس تا جایی که می‌توانید از دادن مسئولیت‌های بی‌مورد به کودک خودداری کنید و به آن‌ها اجازه بدهید جریان طبیعی رشدشان را ادامه بدهند. پیشنهاد می‌شود مقاله تحمل مرگ عزیزان را نیز بخوانید.

اشتباهاتی که بعد از مرگ پدر یا مادر باید خودداری کنید

یکی از رایج‌ترین سوالات این است که مرگ را چطور برای کودک توضیح بدهیم؟ در جواب این سؤال اکثراً سعی می‌کنیم از دادن پاسخ صحیح به کودک خودداری کنیم. برای مثال بیشتر سعی می‌کنیم با استفاده از جملاتی مثل اینکه پدر یا مادر به مسافرت رفته، پیش خدا رفته و ….. به سؤال کودک پاسخ دهیم. اما متأسفانه بررسی‌های متخصصین نشان می‌دهد که این پاسخ‌ها تنها باعث می‌شود که موضوع برای فرزند شما پیچیده‌تر شود.

ممکن است فرزند شما درگیر سؤالاتی مثل این شود که چرا پدر یا مادرش او را همراه خود نبرده یا حتی از اینکه والد تنهایش گذاشته نسبت به او خشمگین شود. در نهایت تاثیر مرگ والدین بر کودکان بیشتر خواهد شد. به همین خاطر متخصصین توصیه می‌کنند واقعیت مرگ را با توجه به سن کودک برایش توضیح دهید. برای آشنایی با راه های فراموشی مرگ پدر کلیک کنید.

اهمیت مشاوره برای کاهش تاثیر مرگ والدین بر کودکان

اهمیت مشاوره برای کاهش تاثیر مرگ والدین بر کودکان

تاثیر مرگ والدین بر کودکان با کمک روانشناس کاسته می‌شود. از دست دادن والدین یکی از بحران‌های جدی است که فرزند شما با آن مواجه می‌شود. همان‌طور که گفتیم این موضوع می‌تواند اثرات منفی بسیاری روی سلامت روان آن‌ها داشته باشد و حتی بعضی از این اثرات تا بزرگ‌سالی نیز ادامه پیدا می‌کنند. در کنار مشکلات روحی به این موضوع نیز توجه داشته باشید که شخصیت کودکان معمولاً زمانی به تعادل می‌رسد که در کنار هر دو والد خود زندگی کنند و نکاتی را از هر دو بیاموزند. این موضوع به‌خصوص در ارتباط با والد هم‌جنس کودک اهمیت بالاتری پیدا می‌کند.

در کنار همه این‌ها تغییراتی که در خانواده به وجود آمده، احتمالاً فشار روانی بسیاری را در شما نیز ایجاد کرده و نظم زندگی‌تان را به هم ریخته است. به همین خاطر معمولاً توصیه می‌شود در این شرایط از یک متخصص کمک بگیرید. مشاورین با توجه به تخصص و تجربه‌ای که دارند به شما کمک می‌کنند که چطور با این شرایط کنار بیایید و مجدداً به زندگی خود سروسامان بدهید.

کلام آخر

همانطور که گفته شد، تاثیر مرگ والدین بر کودکان بسیار شدید است. کودک با آسیب هایی روبرو خواهد شد که اگر درمان نشود؛ تا بزرگسالی ادامه خواهد داشت. بنابراین برای کمک به کودکانی که شرایط این چنین دارند؛ حتما از روانشناس کودک راهنمایی بگیرید تا از میزان آسیب ها کاسته شود. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه والدین و فرزندان می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره خانواده تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 ویا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

سؤالات متداول

چه زمانی کودکی که والدینش را از دست داده نیاز به مشاوره با روانشناس دارد؟

بهترین تصمیم این است که درهرصورت کودک با یک مشاور صحبت کند. زیرا او با تغییر سنگینی مواجه شده که باید خود را با آن تطبیق بدهد. اما در شرایطی که مشکلات روحی برای مدت طولانی یا با شدت زیاد ادامه پیدا می‌کند مشاوره ضروری‌تر است.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره