کنار آمدن با مرگ مادر

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

کنار آمدن با مرگ مادر برای بسیاری از افراد سخت و ناتوان کننده است چراکه اولین و عمیق‌ترین رابطه‌ای که انسان از بدو تولد می‌تواند آن را تجربه کند، ارتباط با مادر است. در جریان این رابطه مفهوم دلبستگی شکل می‌گیرد. این تعامل و دلبستگی در نهایت در نگاه فرد به تمام روابط نزدیک در طول زندگی اثر می‌گذارد. از دست دادن مادر به عنوان منبع اصلی و اولیه دلبستگی در بسیاری از موارد منجر به مشکلات هیجانی متعددی می‌شود. درصورت تداوم این مشکلات سلامت روان فرد به میزان زیادی آسیب می‌بیند. در واقع فوت مادر به عنوان یکی از رویدادهای آسیب‌زای زندگی شناخته می‌شود. به همین جهت برای بسیاری از بازماندگان مشاوره خانواده توصیه می‌شود.

برای دریافت مشاوره در زمینه کنار آمدن با مرگ مادر می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی خانواده با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

نحوه کنار آمدن با مرگ مادر با توجه به سن فرزند

کنار آمدن با مرگ مادر با توجه به سن

هر چقدر سن فرزندان کمتر باشد احتمال آسیب پذیری آن‌ها و مقاومت در برابرا کنار آمدن با مرگ مادر بیشتر خواهد بود چراکه کودکان کمتر می‌توانند مفهوم مرگ را درک کنند. این مفهوم چهار مولفه اصلی دارد که کودکان تا اوایل دوره نوجوانی نمی‌توانند به فهم کاملی از آن دست یابند.

نخستین مولفه مفهوم مرگ این است که فرد فوت شده دیگر هرگز زنده نمی‌شود و هیچ‌گاه باز نخواهد گشت. مورد بعدی این است که همه موجودات زنده روزی می‌میرند. درباره سومین مولفه می‌توان به این نکته اشاره کرد که فرد فوت شده دیگر نشانه‌های حیاتی ندارد و قادر به انجام اعمالی که در حین حیات خود انجام می‌داده نیست. چهارمین مولفه این است که مرگ به علل متفاوتی رخ می‌دهد.

این ناتوانی در کنار آمدن با مرگ مادر و به طور کلی مرگ مشکلات بسیاری را برای کودکان رقم می‌زند. تقریبا می‌توان گفت همه کودکان هنگامی که با مرگ مادر مواجه می‌شوند تا هفته‌ها علائمی از اختلالات روان شناختی از خود نشان می‌دهند. آن‌ها ممکن است به شدت مضطرب شوند، بسیار زیاد گریه کنند و به افراد دیگر وابستگی عاطفی شدیدی پیداکنند، دچار بی‌اشتهایی شوند یا به ترس‌های مبهمی دچار شوند.  برای درک بهتر تاثیر مرگ والدین بر کودکان کلیک کنید.

فروشگاه آرامیس

روزهای بی مادری برای کودکان چطور می گذرد؟

این که پس از فوت مادر چه کسی مراقب اصلی کودک خواهد بود و چگونه این کار را انجام خواهد داد، تاثیر بسیاری بر سازگاری کودک خواهد داشت. درواقع، کیفیت حمایت و پرستاری والد در حفظ سلامت روان او و کنار آمدن با این رویداد نقش بسزایی دارد. پس از فوت مادر، این نکته حائز اهمیت است که والد بازمانده چقدر می‌تواند هیجاناتش را مدیریت کند چراکه این مسئله بر نحوه مدیریت هیجانات کودک نیز تاثیر بسیار زیادی خواهد داشت.

شیوه خبر دادن در مورد مرگ مادر و توضیحاتی که در مورد علت آن به کودک می‌دهید، بر کنار آمدن با مرگ مادر بسیار تاثیرگذار است. پس از اینکه کودک از خبر فوت آگاه شد، باید بداند که در روزهای آینده چه اتفاقاتی روی خواهد داد. برای مثال باید اطلاعاتی در زمینه مراسم‌های پیش رو به او بدهید و به او بگویید که دیگران از او انتظار چه رفتاری خواهند داشت. این مسئله بسیار مهم است که به کودک این فرصت را بدهید که خودش انتخاب کند که آیا می‌خواهد در مراسم تشییع شرکت کند یا خیر.

همچنین توجه به این نکته نیز ضروری است که برای آشنایی کودکان با مرگ نباید از بعضی اصطلاحات رایج استفاده کرد. از به‌کار بردن جملاتی مثل او خوابیده، گم شده، از میان ما رفته است و… برای کودکان خودداری کنیم. به‌کار بردن این اصطلاحات بیشتر آن‌ها را گیج و سردرگم می‌کند.

تاثیرات سوگ مادر بر سلامت روان

به طور کلی سوگواری تاثیرات مختلفی بر سلامت روان و سلامت جسمانی خواهد داشت. اما از آنجایی که مادر یکی از نزدیک ترین و مهم ترین افراد زندگی هر فردی محسوب می‌شود؛ کنار آمدن با مرگ مادر دشوارتر بوده و همچنین تاثیرات آن نیز شدید تر است. برخی از این تاثیرات شامل موارد زیر می‌شود.

ابتلا به انواع اختلالات افسردگی

اختلالات اضطرابی

اختلال دوقطبی

سومصرف مواد مخدر و الکل

اختلال در برقراری ارتباط با دیگران

عوامل موثر بر کنار آمدن با مرگ مادر

همچنین عوامل مختلفی نیز بر گذراندن دوران سوگ و همچنین کنار آمدن با مرگ مادر موثر هستند. برای مثال سن مادر هنگام مرگ و یا حتی سن فرزندان در این زمان، نوع روابط بین افراد، سلامت روانی بازماندگان، حمایت دیگران از سوگواران، تجربیات گذشته و… همگی در این مورد بسیار موثر هستند.

بهترین راه های کنار آمدن با مرگ مادر

روش های کنار آمدن با مرگ مادر

به طور کل مقوله سوگ یا از دست دادن عزیزان برای همه افراد هیجانات منفی زیادی را به بار می‌آورد. کنار آمدن با مرگ مادر به عنوان کسی که از کودکی در عمیق‌ترین سطح با او ارتباط برقرار می‌کنیم، بار عاطفی سخت‌تر و سنگین‌تری برای ما ایجاد می‌کند. اگر شما نیز در کنار آمدن با این موضوع، رنج زیادی را تحمل می‌کنید برای تسهیل فرایند سازگاری به نکات زیر توجه کنید. برای آشنایی با روش‌های دلداری دادن به عزادار کلیک کنید.

📌احساسات خود را به موقع بروز دهید

این نکته بسیار مهم است که شما در هنگام مواجهه با مسئله سوگ به موقع و به اندازه واکنش نشان دهید و از بروز هیجانات خود ترسی نداشته باشید. در واقع اگر شما نتوانید در همان هفته‌های ابتدایی هیجانات منفی خود را ابراز کنید با مسئله‌ای تحت عنوان سوگ تاخیری روبه‌رو خواهید شد.

سوگ تاخیری به این معنی است که فرد به دلیل فقدان واکنش‌های عاطفی معمول در مواجهه با سوگ در آینده واکنش‌های بسیار شدیدتری را تجربه می‌کند. در این مرحله برای کنار آمدن با مرگ مادر شما باید با احساسات منفی خود مواجه بشوید. این کار برای برخی آسان نیست و با کمک متخصص نیاز دارند.

برای عضویت در کانال تلگرامی ذهن نو کلیک کنید.

📌کنار آمدن با مرگ مادر | مراحل سوگ را بشناسید و از آن‌ها عبور کنید

به طور طبیعی همه افراد در مواجهه با سوگ یکسری واکنش‌ها از خود نشان می‌دهند. اگر این واکنش‌ها به حالتی مزمن تبدیل نشود و فرد با آگاهی آن‌ها را بخشی از فرایند سازگاری روانی در نظر بگیرد، مشکلی برای فرد داغدیده ایجاد نخواهد کرد.

این مراحل انکار، خشم، چانه زنی و حسرت، احساس غم و اندوه و پذیرش را شامل می‌شود. در واقع در ابتدا افراد نسبت به خبر مرگ دچار انکار می‌شوند. این مسئله به خصوص در مرگ‌های ناگهانی بیشتر اتفاق می‌افتد. فرد داغدیده باور نمی‌کند که با مرگ عزیزش مواجه شده و این مسئله را انکار می‌کند.

پس از آنکه به تدریج باور مرگ در او بیشتر شد احساس خشم را تجربه خواهد کرد. ممکن است بسیار شنیده باشید که افراد می‌گویند ” چرا من؟” درواقع خودشان را مستحق این غم و اندوه نمی‌دانند و از این بابت احساس خشم را تجربه می‌کنند. در مرحله چانه زنی و حسرت فرد به عقب باز می‌گردد. مدام کارهایی که می‌توانست برای متوفی انجام دهد را بررسی می‌کند و به خاطر انجام ندادن آن‌ها حسرت می‌خورد. به دنبال همه این افکار فرد غم و اندوه شدیدی را تجربه خواهد کرد که در نهایت با گذر از آن می‌تواند به پذیرش و سازگاری برسد. برای آشنایی با راه های تسریع مراحل سوگ برای کنار آمدن با مرگ مادر کلیک کنید.

📌به خود زمان بدهید

مرگ عزیزان به خصوص مادر یکی از رویدادهای آسیب‌زایی است که کنار آمدن با مرگ مادر در بسیاری از افراد زمان زیادی می‌طلبد. اگر هیجانات و احساس منفی که عملکرد روزمره شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد تا 6 ماه ادامه یابد جای نگرانی نیست اما پس از آن اگر همچنان شما نمی‌توانید به زندگی عادی خود برگردید، یا در مرحله‌ای از سوگ باقی مانده‌اید و احساسات منفی شدیدی را تجربه می‌کنید، حتما برای حل مشکل خود به یک مشاور روان شناس مراجعه کنید. برای آشنایی با راه های تحمل مرگ عزیزان کلیک کنید.

📌توجه به سلامت جسمانی

در دوران کنار آمدن با مرگ مادر ، بیشتر از هر زمانی باید به سلامت جسمانی اهمیت داد. چرا که افراد در این دوران فشار زیادی را تحمل می‌کنند؛ به همین دلیل جسم آنها تحت تاثیر قرار می‌گیرد. افراد باید تغذیه مناسبی داشته و همچنین به کیفیت خواب خود نیز اهمیت دهند.

📌بخشیدن او

بسیاری از افراد به دلیل اینکه در گذشه تجربیات تلخی با مادر خود داشته اند در کنار آمدن با مرگ مادر دچار مشکلاتی می‌شوند. در واقع آنان هنوز نتوانسته اند مادر خود را ببخشند. به همین دلیل این مسائل حل نشده دوران سوگواری را برایشان طولانی تر می‌کند. از این رو بهتر است گذشته را به فراموشی سپرده و دیگران را ببخشند.

📌به یاد او کاری انجام دهید

یکی دیگر از راه های کنار آمدن با مرگ مادر ، انجام دادن کاری به یاد اوست. می‌توانید کار مورد علاقه اش را انجام داده و یا غذای دلخواهش را بپزید و به دیگران هم بدهید. با اینکار نه تنها یاد او را زنده نگه داشته اید بلکه مادر نیز از اینکار خشنود می‌گردد.

📌بیشتر از قبل با دیگر اعضا و خاطرات در ارتباط باشید

زمانی که یکی از اعضای خانواده فوت می‌کند؛ احتمالا افراد تا مدتی از یکدیگر دور شده و با احساسات خود درگیر هستند. اما در این شرایط برای کنار آمدن با مرگ مادر، بهتر است بیشتر از گذشته با دیگر اعضا وقت گذارنده و به آنها توجه و محبت کنید. این موضوع تاثیر زیادی در بهبودی هرچه سریع تر اوضاع دارد.

📌حمایت اطرافیان را بپذیرید

برای کنار آمدن با مرگ مادر به دیگران اجازه دهید برای تان کاری کنند. با آن ها مخالفت نکنید. حضور آن ها به شما قوت قلب خواهد داد. حتی اگر کار خاصی هم نکنند، بودنشان بهتر از نبودشان است.

📌کمک گرفتن از مشاور

بهتر است در مورد کنار آمدن با مرگ مادر ، حتما از یک مشاور کمک بگیرید. فراموش نکنید که سوگواری و ناراحتی به خودی خود کار اشتباهی نیست. اما زمانی که این دوران طولانی شده و همچنین زندگی افراد را مختل می‌کند؛ باید اقدام جدی نمود.

اهمیت کنار آمدن با مرگ مادر

به طور کلی پشت سر گذراندن دوران سوگواری و همچنین کنار آمدن با مرگ مادر بسیار اهمیت دارد. چرا که اگر افراد در این زمینه عملکرد خوبی نداشته باشند و تسلیم احساسات خود شوند؛ در طولانی مدت مشکلات بیشتر و پیچیده تری را تحمل می‌کنند. تاثیر این موضوع بر سلامت روان و جسمانی بسیار زیاد بوده و به همین دلیل زندگی شخصی و اجتماعی افراد را دچار اختلال می‌کند. به همین دلیل بهتر است بعد از گذشت مدتی از مرگ مادر، حتما به روانشناس مراجعه کرده و مراحل درمانی را طی نمایید.

مراحل کنار آمدن با مرگ مادر و سوگواری

مراحل کنار آمدن با مرگ مادر را می‌توان همان مراحل سوگواری دانست. در واقع در ابتدا افراد دچار انکار شده و نمی‌توانند این موضوع را بپذیرند. در قدم بعدی چانه زنی کرده و دست به هرکاری می‌زنند تا حقیقت را تغییر دهند. خشم و افسردگی نیز از مراحل بعدی این دوران هستند. اما در نهایت افراد به پذیرش رسیده و به این شرایط عادت می‌کنند.

سخن پایانی

فوت مادر یکی از سخت ترین شرایطی است که هر فردی در زندگی خود تجربه می‌کند. اما این موضوعی نیست بتوان خود را برای آن آماده کرد. به طور کلی مرگ هیچ گاه عادی نمی‌شود. اما بهتر است افراد سلامت روان خود را برای قرارگیری در شرایط سخت آماده کرده و تاب آوری خود را بالا ببرند. همچنین در این مورد حتما از یک روانشناس کمک گرفته و با او مشورت نمایند.

برای دریافت مشاوره در زمینه کنار آمدن با مرگ مادر می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی خانواده با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره