مرگ پدر را چطور فراموش کنیم؟

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

مرگ پدر از سخت‌ترین تجربه‌هایی است که خواه‌ناخواه در زندگی با آن روبه‌رو می‌شویم. پدر و مادر یکی از عزیزترین کسانی هستند که هرکدام از ما در زندگی داریم. به همین خاطر نبود آن‌ها می‌تواند مشکلات بسیاری را برایمان به همراه داشته باشد. پدران همیشه تلاش می‌کنند تا از خانواده خود مراقبت کنند و به همین خاطر پس از مرگ آن‌ها ممکن است احساس کنید پشت‌تان خالی شده است. هرچقدر هم که شرایط سخت باشد شما مجبورید خودتان را با وضعیت جدید تطبیق بدهید و زندگی را از نو شروع کنید؛ اما باید مراقب بعضی از مسائل باشید. بی‌توجه بودن به آن‌ها می‌تواند شما را درگیر بسیاری از بیماری‌های روحی و به‌خصوص افسردگی کند.

اگر شما یا هر یک از اطرافیان برای مدت طولانی درگیر غم مرگ پدر خود هستید و احساس می‌کنید اصلاً حالتان بهتر نشده است شاید بهتر باشد از یک روانشناس در این زمینه کمک بگیرید. برای دریافت مشاوره فردی کلیک کنید. 

برای دریافت مشاوره در زمینه مرگ پدر می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی خانواده با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

مرگ پدر

مرگ پدر

مرگ پدر یکی از غم انگیز ترین از دست دادن های زندگی هر فردی است. تصور اینکه پشتوانه و حامی خود را از دست می‌دهید بسیار دشوار است چه برسد به آنکه در واقعیت این اتفاق رخ دهد. به همین جهت توانایی روبرویی با این موضوع دشوار است. یکی از کارهایی که باید برای غم از دست دادن پدر انجام دهید، سپری کردن مراحل سوگواری است. حتما به خاطر داشته باشید که مراحل سوگواری باید با کمک روانشناس و مشاورین متخصص در این زمینه انجام شود. بنابراین از روانشناس کمک بگیرید. در این مقاله راجع به مرگ پدر به طور گسترده صحبت کرده ایم. برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای مقاله همراه ما باشید. 

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن فرمایید.

فروشگاه آرامیس

سوگواری برای مرگ پدر

روانشناسان معتقدند وقتی شما عزیزی را از دست می‌دهید ذهن و روان‌تان شرایط خاصی را پشت سر می‌گذارد. گاهی اوقات ممکن است از دست خداوند برای اینکه پدرتان را گرفته عصبانی باشید؛ و گاهی ممکن است احساس افسردگی را تجربه کنید. بر همین اساس مراحلی را برای این شرایط مشخص کرده‌اند که به آن‌ها مراحل سوگواری گفته می‌شود. در ادامه این مراحل را باهم بررسی می‌کنیم. اما دقت داشته باشید که همه ما لزوماً به ترتیب از همه این مراحل نمی‌گذریم. حتی ممکن است شما بعد از گذشتن از یک مرحله دوباره به آن برگردید. بااین‌حال شناختن آن‌ها می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد. مراحل سوگواری برای مرگ پدر عبارتند از:

? انکار فوت شدن پدر

انکار اولین و معمولاً زودگذرترین مرحله‌ای است که بعد از مرگ پدر با آن روبه‌رو می‌شوید. در این شرایط شما واقعیت را باور ندارید. منتظر برگشتن پدر از سرکار هستید یا به‌طورکلی مرگ او را فراموش می‌کنید. اما اگر در اطراف شما کسی برای مدت طولانی در این مرحله باقی مانده بهتر است برای درمان از یک روانشناس کمک بگیرید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه مراحل سوگ کلیک کنید. 

? خشم از مرگ پدر

خشم یکی از اولین احساساتی است که پس از مرگ پدر با آن مواجه می‌شوید. ممکن است از خودتان یا پزشک معالج پدر خشمگین باشید؛ و فکر کنید که می‌توانستید کارهای بیشتری برای زنده ماندن پدرتان انجام بدهید. گاهی ممکن است حتی از دست خداوند یا خود متوفی به این خاطر که باعث غم و ناراحتی شما شده‌اند عصبانی باشید.

? مرحله چانه‌زنی

چانه‌زنی معمولاً قبل از مرگ اتفاق می‌افتد. در این مرحله شما حاضرید هر کاری بکنید که پدرتان را از دست ندهید. حتی دیده شده بسیاری از مواقع پس از مرگ پدر نیز خانواده به دنبال معجزه‌ای هستند که پدرشان را به آن‌ها برگرداند. برای مثال با توصل به احضار روح سعی در حفظ رابطه می‌کنند.

? افسردگی ناشی از مرگ پدر

وقتی عصبانیت و چانه‌زنی را کنار می‌گذارید غم رایج‌ترین احساسی است که تجربه خواهید کرد. در این شرایط شما باور کرده‌اید که دیگر برگشتی برای مرگ پدرتان وجود ندارد. افسردگی یکی از مراحلی است که بسیاری از ما ممکن است بدون آنکه خودمان بدانیم در آن باقی بمانیم. اگر احساس می‌کنید غم مرگ پدرتان علی‌رغم گذشت زمان بهتر نمی‌شود باید احتمال اختلال سوگ را جدی بگیرید و راجع به این موضوع با یک روانشناس صحبت کنید.

? پذیرش فوت شدن پدر

آخرین مرحله سوگواری برای مرگ پدر پذیرش است. در این مرحله فرد باور می‌کند که هرچقدر هم تلخ ولی واقعیت قابل‌تغییر نیست و او باید به زندگی خود ادامه دهد. به همین خاطر سعی می‌کند برای زندگی برنامه‌هایی در نظر بگیرد و خود را با شرایط جدید تطبیق بدهد. پذیرش به‌هیچ‌عنوان به معنای بی‌توجه بودن به مرگ پدر نیست. بلکه زمانی است که فرد به این باور رسیده که باید واقعیت را بپذیرد و به هر شکلی که می‌تواند با آن کنار بیاید. پیشنهاد می‌شود مقاله تحمل مرگ عزیزان را بخوانید.

کنار آمدن با مرگ پدر

مرگ پدر از آن دسته تجربیاتی است که کنار آمدن با آن نیاز به زمان زیادی دارد. هیچ‌کدام از ما نمی‌توانیم به‌راحتی مرگ عزیزانمان و به‌خصوص پدر و مادر را فراموش کنیم. بااین‌حال درگیر شدن طولانی‌مدت با این غم نیز می‌تواند مشکلات بسیاری را به همراه داشته باشد. برای مثال سوگ‌های حل‌نشده معمولاً شما را آماده ابتلا به بیماری‌های روانی می‌کنند. از طرف دیگر این غم‌ها می‌توانند بسیاری از فعالیت‌های زندگی روزمره شما را تحت تأثیر خودشان قرار بدهند. برای اینکه بهتر و راحت‌تر بتوانید با این شرایط کنار بیایید بهتر است به این نکات توجه داشته باشید:

➰ واقعیت را بپذیرید

اتفاقات تلخ بخشی از زندگی همه ما هستند. متأسفانه قرار نیست در زندگی همیشه با مسائل خوب و خوشحال‌کننده روبه‌رو شویم. اما برای اینکه شرایط سخت شما را از پا درنیاورند باید راهکار مناسبی داشته باشید. پذیرش یکی از مهم‌ترین نکاتی است که برای کنار آمدن با یک شرایط سخت باید به آن توجه کنید. هرچقدر شما زودتر بتوانید واقعیت را بپذیرید و با آن کنار بیایید زودتر هم می‌توانید زندگی خود را از نو شروع کنید.

متأسفانه بسیاری از ما فکر می‌کنیم که پذیرش مرگ پدر و کنار آمدن با آن کار بسیار بدی است. درواقع فکر می‌کنیم درست این است که همیشه سوگوار باشیم. درصورتی‌که باید این واقعیت را بپذیرید که مسیر زندگی حتی پس از مرگ پدر شما هم ادامه دارد و این شما هستید که باید خود را با شرایط جدید وفق بدهید.

➰ در ارتباط با مرگ پدر احساسات خود را بروز دهید

یکی از بزرگ‌ترین اشتباهات این است که سعی می‌کنیم احساسات خود را انکار کنیم. یادتان باشد که غم داشتن به دلیل مرگ پدر بسیار طبیعی است. اگر شما احساسات خود را در زمان مناسب بروز ندهید ممکن است دچار مشکلات بسیاری شوید. احساسات فروخورده یکی از مهم‌ترین دلایل بیماری‌های روانی مختلف و به‌خصوص بیماری‌های روان‌تنی یا جسمانی‌سازی‌شده هستند. به همین خاطر یکی از نکاتی که باید به آن توجه کنید این است که از سرکوب کردن احساسات منفی خود اجتناب کنید و هرگز خودتان را به خاطر ناراحتی‌هایتان سرزنش نکنید.

➰ برای زندگی برنامه‌ریزی کنید

هنگامی‌که کمی آرام‌تر شدید بنشینید و با خودتان به شرایط جدید فکر کنید. مرگ پدر باعث چه تغییراتی در زندگی شما شده است؟ حالا باید کدام بخش‌های زندگی خود را کمی تغییر دهید؟ با خودتان به این سؤالات پاسخ دهید و برای ادامه زندگی برنامه‌ریزی داشته باشید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه بازگشت به زندگی بعد فوت پدر کلیک کنید. 

چه زمانی درباره مرگ پدر از مشاور کمک بگیریم؟

چه زمانی درباره مرگ پدر از مشاور کمک بگیریم؟

بعد از مرگ پدر و روبرویی با این غم بزرگ، این سوال پیش می‌آید که چه زمانی باید به مشاور و روانشناس مراجعه کرد. در این بخش مقاله زمان مراجعه به روانشناس را توضیح داده ایم.

? سوگ حل‌نشده

هیچ زمان دقیقی برای تمام شدن دوره سوگواری وجود ندارد. اینکه پس از مرگ پدر، شما چه مدت عزادار خواهید بود به مسائل بسیاری ارتباط پیدا می‌کند. برای مثال کسانی که پدر خود را به‌صورت ناگهانی از دست می‌دهند معمولاً زمان بیشتری برای کنار آمدن با این شرایط نیاز دارند. با همه این‌ها روانشناسان معتقدند پس از گذشت 6 ماه تا یک سال به تدریج باید بتوانید به زندگی عادی خود برگردید. اگر شما یا هر یک از اطرافیان‌تان پس از این مدت هنوز هم به‌اندازه روزهای اول غمگین است بهتر است راجع به این موضوع از یک مشاور کمک بگیرید.

? شدت احساسات کم نشده

اگر هنوز زمان زیادی از مرگ پدر نگذشته اما شدت ناراحتی شما یا هر یک از اطرافیان بیش‌ازحد عادی است شاید بهتر باشد راجع به این موضوع از یک مشاور کمک بگیرید. احساسات بیش‌ازحد می‌تواند نشانه این باشد که احتمالاً درگیر بیماری‌های عصبی شده‌اید.

? ناتوانی در کنار آمدن با شرایط جدید

اگر مرگ پدر باعث شد که شما با شرایط جدید کنار نیایید؛ باید از روانشناس کمک بگیرید. خیلی وقت‌ها زمانی که زندگی ما با تغییرات جدیدی مواجه می‌شود نیاز داریم که از کسی کمک بگیریم. کنار آمدن با تغییرات همیشه هم کار آسانی نیست و گاهی اوقات نیاز داریم یک نفر در این شرایط به ما کمک کند. اگر احساس می‌کنید در سازگار شدن با شرایط جدید دچار مشکل شده‌اید هم بهتر است مشاوره خانواده تلفنی بگیرید.

دلنوشته برای مرگ پدر

? وقتی پدر نیست

انگار زندگی هم نیست آرامش هم نیست

وقتی پدر نیست

انگار همه چیز عوض شده

وقتی پدر نیست

انگار زندگی با هیچ چیزی شیرین نمیشه

وقتی پدر نیست

انگار خنده‌ها از هزاران گریه تلخ تر میشه

………………………………………………………………………………………………………………………………

? کاش خدا یه فرصت دیگه بهم میداد

تا با پدرم بودن را بیشتر احساس می‌ کردم

کاش می‌ شد دوباره تو آغوشش برم

و بهش بگم دوستش دارم

بهش بگم بابا زندگی بی‌ تو معنا نداره

کاش می‌ شد فرصت های از دست رفته رو جبران کرد

بابا خیلی دوست دارم دلم برات تنگ شده

خدایا مواظب بهترینم باش

………………………………………………………………………………………………………………………………

? بابا میدونم زندگی پس از تو هم جریان داره و از حرکت نمی ایسته،
ولی زین پس برای ما آهسته تر و تلخ تر خواهد بود،

و بی تو و بدون تو برای منی که همیشه همراهت بودم بی شک دشوار تره.

پدرم بی تو مهربانی نیز کوچ کرد…

………………………………………………………………………………………………………………………………

? پ مثل پدر

همانکه نبودنش مرگ غرورمان را رقم زده

و جای خالی اش اندوه بار بر سرمان هورا می کشد

کاش ما هم پدر داشتیم

………………………………………………………………………………………………………………………………

? پشتم به تو گرم بود

و قلبم به صدایت …

تو بگو من بی تو با غم دنیا چه کنم؟

………………………………………………………………………………………………………………………………

? کاش خدا یه فرصت دیگه بهم میداد

تا با پدرم بودن را بیشتر احساس می‌کردم

کاش می‌شد دوباره تو آغوشش برم

و بهش بگم دوستش دارم

بهش بگم بابا زندگی بی‌تو معنا نداره

کاش می‌شد فرصتهای از دست رفته رو جبران کرد

بابا خیلی دوست دارم دلم برات تنگ شده

خدایا مواظب بهترینم باش

………………………………………………………………………………………………………………………………

? ای کاش کنارم بودی همین یک شب را

ای پدر مهربانم اگر چه به کنارم نیستی امّا

وجود تو را همیشه در کنارم حس میکنم

و می دانم همیشه مواظبم هستی

دوستت دارم و همیشه دل تنگم

که فقط یکبار دیگه دستانت را بگیرم

و بگویم روزت مبارک بابای عزیزم…

………………………………………………………………………………………………………………………………

? کاش میتوانستم بنویسم
از حجم بی قراری هایم…
از تو و نبودنت…
از منو انبوه دردهایم
از ذهن آشفته و حال پریشانم..
از دلتنگی هایی که همدم لحظه لحظه هایم می شوند…
از این پاییزِ سرد وبی رمق که هر ثانیه اش
یادآور آخرین روزهای حضور توست…
یادآور آخرین نفس های که میکشیدی
ومن بی خبر از حال تو سرگرم روزمرگی هایم بودم….
لعنت به من پدر….لعنت به من که دیر فهمیدم عزم سفر کرده ی….
واز ما که قدر دان مهربانی هایت نبودیم
دل کنده ای..‌.

………………………………………………………………………………………………………………………………

? دلم برای روزهایی تنگ است

که می دانم باز نخواهند گشت

برای پدرم که دیگر حضورش را

احساس نخواهم کرد

به راستی که چه زود دیر می شود

………………………………………………………………………………………………………………………………

? اشک ها کلماتی هستند که قلب نمی‌تواند بگوید…

چقدر گریه کنم تا بدانی که دلتنگت هستم؛ پدر

………………………………………………………………………………………………………………………………

? به پاس اولین بوسه ای

که پدرم به رسم مهر

در اوّلین ساعات تولد به گونه ام زد

به یاد سوزنده ترین بوسۀ آخر

که من به رسم وداع به صورتش زدم

یادش را گرامی میدارم

………………………………………………………………………………………………………………………………

? به راستی که چه زود دیر میشود …

پدرم همیشه بود و من قدر ندانستم

حالا نیست و من در نبودش بیقرارم

………………………………………………………………………………………………………………………………

?  پدرم رفتی از این دیار و ماتنهاییم

دل غمدیده خود را به چه کس بسپاریم

تو همه هستی ما بودی که از دست شدی

بعد از این مهر تو را بگو زکه بستانیم …

………………………………………………………………………………………………………………………………

? راحت نوشتیم بابا نان داد

بی آنکه بدانیم بابا چه سخت

برای نان همه جوانی و عمرش را داد

………………………………………………………………………………………………………………………………

? دلم برای روزهایی تنگ است 

که می دانم باز نخواهند گشت

برای پدرم که دیگر حضورش را

احساس نخواهم کرد

به راستی که چه زود دیر می شود

………………………………………………………………………………………………………………………………

? پدر جان یاد آن شب‌ ها که ما را شمع جان بودی

میان نا امیدی ‌ها چراغ جاودان بودی

برایت زندگی کردن اگرچه رنج و سختی بود

بنازم همتت بابا صبور و مهربان بودی

………………………………………………………………………………………………………………………………

? همیشه مونس و یاورم پدرم بود

به وقت رنج غمخوارم پدر بود

چو پروانه اگر بال ‌و پرم سوخت

ولی شمع شب تارم پدر بود

………………………………………………………………………………………………………………………………

? پشتم به تو گرم بود 

و قلبم به صدایت

تو بگو من بی تو با غم دنیا چه کنم؟

………………………………………………………………………………………………………………………………

? تنهایی همین است

تکرار تلخ زندگی بی تو

شاید که بدانی …

سخت است نفس کشیدن بی تو

………………………………………………………………………………………………………………………………

? چه غم انگیز است 

گذراندن دقایق بدون حضور تو پدر

حرفهام رو میشنوی ؟

بغض نبودنت هیچ جا خالی نخواهد شد

حتی اگر از چشای ناقابلم خون بباره

کلام آخر

همانطور که گفته شد؛ مرگ پدر از سخت ترین و دشوار ترین مرگ هایی است که افراد تجربه می‌کنند. حتی تصور این موضوع نیز دردناک است و باعث حال بد می‌شود. به همین جهت لازم است تا در قبال مرگ پدر خود را به روانشناس دعوت کنید. روانشناس به شما کمک می‌کند که سوگواری کنید و در کنار غم از دست دادن پدر، در زندگی سلامت روانی داشته باشید. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه مرگ پدر می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی خانواده با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

سؤالات متداول

غم از دست دادن پدر چه مدت طول می‌کشد؟

زمان مشخصی برای این موضوع وجود ندارد. بااین‌حال روانشناسان معتقدند اکثر افراد بین شش ماه تا یک سال پس از مرگ پدر با این واقعیت کنار می‌آیند.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره