نشانه های کودک شاد

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

آیا با نشانه های کودک شاد آشنایی دارید؟ خلق‌وخوی فرزند ما یکی از مسائلی است که برای تمامی پدر و مادرها اهمیت دارد. همه ما دوست داریم فرزندانی شاد داشته باشیم. به همین خاطر آشنایی با نشانه های کودک شاد می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد. اگر این نشانه‌ها را بدانیم می‌توانیم با بررسی آن‌ها در فرزندمان تا حد زیادی راجع به شرایط روحی او اطلاعات به دست بیاوریم. واقعیت این است که کودکان شاد نسبت به سایر کودکان احساس امنیت بیشتری دارند، سریع‌تر وارد روابط اجتماعی می‌شوند؛ و به‌خوبی می‌توانند خود را با شرایط سازگار کنند.

در ادامه راجع به ویژگی‌های کودک شاد صحبت خواهیم کرد. اگر احساس می‌کنید فرزند شما این نشانه‌ها را ندارد؛ یا به هر دلیل دیگری فکر می‌کنید فرزندتان درگیر بحران‌های روحی شده بهتر است هرچه سریع‌تر راجع به این موضوع مشاوره تلفنی کودک بگیرید.

اهمیت شادی در زندگی کودک

شادی یکی از نیازهای اساسی همه ما در زندگی است. که به‌خصوص برای کودکان اهمیت ویژه‌تری دارد. بررسی‌ها نشان می‌دهد احساس شادی و آرامش تأثیر بسیاری در رشد کودک می‌گذارد. در حقیقت کودکان در سنین آموزش هستند. آن‌ها در هر دوره سنی چیزهای زیادی برای یادگیری دارند. حالا تصور کنید فرزند شما به دلیل غم یا رکود و ناراحتی از یادگیری برخی از این موضوعات عقب بماند. طبیعتاً این شرایط او را تا حدودی از همسن و سال‌هایش عقب خواهد انداخت. به همین خاطر روان‌شناسان معتقدند شاد نبودن کودک می‌تواند تأثیر منفی روی یادگیری‌های او داشته باشد.

شاد نبودن کودک اگر به معنای وجود احساسات منفی مثل ترس، غم یا وابستگی باشد بهتر است هرچه سریع‌تر مورد بررسی قرار بگیرد. بی‌توجهی به درمان این احساسات می‌تواند باعث شود که آن‌ها تا زمان بزرگسالی نیز ادامه پیدا کنند. و به‌علاوه درمان آن‌ها در بزرگسالی را دشوار خواهد کرد. برای آشنایی با درمان و نشانه های افسردگی در کودکان کلیک کنید.

نشانه های کودک شاد

برای اینکه فرزندی شاد و سالم داشته باشیم پیش از هر چیز باید با نشانه‌های کودک شاد آشنا باشیم. دقت داشته باشید که ممکن است کودک شما همه این نشانه‌ها را نداشته باشد اما باز هم شاد باشد. در حقیقت شادی یک استنباط کلی است که شما باید از شرایط فرزندتان داشته باشید. بااین‌حال هر چه تعداد این نشانه‌ها در فرزند شما بیشتر باشد با اطمینان بیشتری می‌توانید از سلامت روحی فرزند خود صحبت کنید.

?داشتن سبک زندگی سالم

یکی از موضوعاتی که به شادی و سلامت روان کودک بسیار کمک می‌کند داشتن سبک زندگی سالم است. تحقیقات نشان می‌دهد یک برنامه منظم برای خواب و خوراک می‌تواند به فرزند شما برای داشتن روحیه سالم‌تر و دور بودن از اضطراب و نگرانی کمک کند. پس اگر می‌خواهید فرزندی شاد داشته باشید به این موضوع دقت کنید. به‌علاوه کودکان شاد معمولاً از برنامه منظم‌تری پیروی می‌کنند. این یعنی شما خیلی برای غذا خوردن یا خوابیدن با آن‌ها درگیر نخواهید شد. آن‌ها کمتر بر سر غذا خوردن یا ساعت خواب بهانه‌گیری می‌کنند؛ و به‌راحتی شرایط را می‌پذیرند.

?بازی‌کردن از نشانه های کودک شاد

یکی از نشانه‌های بسیار مهم کودک شاد بازی‌کردن است. بازی برای بچه‌ها اهمیت بسیار زیادی دارد. کودکانی که بازی می‌کنند در حقیقت سلامت روان خود را نشان می‌دهند. اگر احساس می‌کنید فرزند شما به‌جای بازی‌کردن بیشتر یک گوشه می‌نشیند و علاقه‌ای به تحرک و بازی ندارد بهتر است کمی بیشتر به این نکته توجه داشته باشید. برای مثال با فرزندتان صحبت کنید؛ و ببینید که چرا او دوست ندارد بازی کند. برای آشنایی با علل بازی نکردن کودک کلیک کنید.

?برقراری روابط اجتماعی

یکی از مهم‌ترین مهارت‌هایی که فرزند شما باید در دوره کودکی یاد بگیرد برقراری ارتباط با دیگران است. این مهارت از دل دوستی‌های دوران کودکی و بازی‌های گروهی به دست می‌آید. به همین خاطر یکی دیگر از نشانه‌هایی که باید به آن دقت داشته باشید برقراری روابط اجتماعی است. کودکان شاد معمولاً راحت‌تر با دیگران ارتباط برقرار می‌کنند. این درحالیست که نشانه‌هایی مثل خجالتی بودن یا بی‌میلی نسبت به برقراری ارتباط با دیگران می‌توانند زنگ خطرهایی باشند که باید به آن‌ها توجه نمایید.

?کودک شاد به‌خوبی هیجاناتش را نشان می‌دهند

کودک شاد به‌خوبی احساسات خود را به شما نشان می‌دهد. البته خانواده این کودکان نیز به آن‌ها اجازه می‌دهند که در وقت عصبانیت یا اضطراب هیجانات خود را بروز بدهند. این در حالی است که گره‌های هیجانی معمولاً به کودک اجازه نمی‌دهند احساسات خود را به‌درستی بیان کند. به همین خاطر کودکانی که شاد نیستند معمولاً در بیان احساساتشان با مشکل مواجه می‌شوند.

?احساس امنیت بیشتری دارند

احساس امنیت یکی از مهم‌ترین نیازهای هرکدام از ما است. همه ما دوست داریم مطمئن باشیم که هر اتفاقی هم بیفتد بازهم کسانی هستند که ما را دوست دارند. این نیاز در کودکان نیز وجود دارد. به میزانی که شما این اطمینان را در کودک ایجاد کنید که همیشه و تحت هر شرایطی او را دوست دارید فرزندتان احساس امنیت و آرامش بیشتری خواهد داشت. و این موضوع تأثیر مستقیمی روی احساس شادی وی خواهد گذاشت.

?کودک شاد پذیرش بالاتری دارد

کودکان شاد معمولاً راحت‌تر با مسائل مختلف کنار می‌آیند. روحیه مثبت آن‌ها باعث می‌شود بهتر بتوانند مسائل زندگی را بپذیرند. به همین خاطر شما معمولاً پذیرش بالاتر و همکاری بیشتری را در این کودکان می‌بینید. آنها خیلی زود با شرایط کنار می‌آیند. درحالی‌که روحیه منفی در کودکان این موضوع را تا حد زیادی سخت خواهد کرد.

?کودک شاد افکار و رفتار مثبت‌تری دارد

هنگامی که از یک کودک شاد بخواهید وسایلش را جمع‌آوری کند یا به بهداشت شخصی‌اش رسیدگی کند احتمالاً با مشکلات کمتری مواجه می‌شوید؛ و او خیلی سریع حرف شما را می‌پذیرد. آنها متناسب با سنشان رفتارهای سالمی دارند؛ و تحرک و پویایی از جمله صفات آنهاست. برای آشنایی با راه های آموزش مهارت های زندگی به کودکان کلیک کنید.

به‌علاوه اگر به افکار و احساسات این کودکان گوش بدهید کمتر با موضوعات منفی برخورد می‌کنید. آن‌ها سرشار از امیدواری و انگیزه هستند. این در حالی است که کودکان غمگین معمولاً افکار منفی بیشتری دارند. ذهن آن‌ها درگیر ترس‌ها و شک‌های بسیاری است.

داشتن کودک شاد و اهمیت مشاوره

همان‌طور که راجع به اهمیت داشتن کودک شاد گفتیم ناراحتی و احساسات منفی می‌تواند آن‌ها را تا حد زیادی نسبت به همسالان‌شان عقب بیندازد. به‌علاوه این احساسات ممکن است به‌صورت مزمن تا بزرگسالی در کودک باقی بماند؛ و آن‌وقت است که احتمال موفقیت درمان نیز پایین‌تر خواهد آمد. به همین خاطر اگر احساس می‌کنید فرزند شما نشانه‌های یک کودک شاد را ندارد بهتر است در این زمینه از مشاور کودک کمک بگیرید. خدمات مشاورین برای شاد بودن کودکان به شرح زیر است.

بررسی بیماری‌های روحی

بیماری‌های روحی مثل افسردگی، ترس‌ها و اضطراب‌ها می‌توانند در کودکی نیز به وجود بیایند. و این اصلی‌ترین دلیلی است که فرزند شما دیگر شاد نیست. به همین خاطر اولین قدم این است که احتمال وجود بیماری‌های روحی در کودک مورد بررسی قرار بگیرد. اگر روان‌شناس احتمال وجود این بیماری‌ها را تشخیص بدهد برای درمان آن اقدام خواهد کرد.

خانواده‌درمانی

بسیاری از مواقع دلیل اینکه فرزند شما نمی‌تواند شاد باشد مشکلاتی است که در درون خانواده وجود دارد. اگر مشاور احساس کند که مشکلاتی درون خانواده باعث ناراحتی کودک می‌شود با تشکیل جلسات خانوادگی تلاش می‌کند تا به اعضای خانواده برای برطرف‌کردن این مشکلات کمک کند.

بالابردن سطح زندگی

برای بعضی از کودکان هیچ مشکلی وجود ندارد. آن‌ها نه درگیر بیماری‌های روحی هستند و نه در خانواده مشکلی وجود دارد. در این شرایط مشاورین به شما کمک خواهند کرد تا از طریق فراهم‌کردن شرایطی مثل بازی‌های اجتماعی یا آموزش هیجانات به کودک به او در داشتن زندگی سالم‌تر کمک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی و مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

سؤالات متداول

مهم‌ترین نشانه کودک شاد چیست؟

برقراری روابط اجتماعی، بازی‌کردن، پذیرش شرایط و همین‌طور داشتن سبک زندگی سالم از جمله نشانه‌های یک کودک شاد هستند.

چطور می‌توانم فرزندی شاد داشته باشم؟

بهتر است برای بودن در کنار فرزندتان زمانی را اختصاص بدهید؛ به‌علاوه این احساس را در او ایجاد کنید که هر اتفاقی بیفتد شما بازهم او را دوست دارید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره