فرزندان شاد چه والدینی دارند؟

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

فرزندان شاد چه والدینی دارند؟ این سؤال دغدغه اساسی بسیاری از والدین است. همه ما دوست داریم فرزندان‌مان شاد و موفق باشند. سلامت روان فرزندان یکی از مهم‌ترین موضوعاتی است که در تربیت فرزندمان به دنبال آن هستیم. باید گفت که این موضوع رابطه مستقیمی با سبک تربیتی والدین دارد. هرچقدر بتوانید رابطه خود را با فرزندان‌تان صمیمی‌تر نگه دارید فرزندان شادتری خواهید داشت.

به همین نسبت مشکلاتی که در خانواده پیش می‌آیند و شرایط روحی اعضا می‌تواند روی سلامت روان فرزندان شما تأثیرگذار باشد. در این مطلب سعی می‌کنیم راهکارهایی را برای داشتن فرزندان شاد ارائه کنیم. به‌علاوه این موضوع را به‌خاطر داشته باشید که کمک‌گرفتن از مشاورین کودک در تربیت آن‌ها می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد. برای دریافت مشاوره کودک کلیک کنید.

فرزندان شاد

داشتن فرزندان شاد، آرزوی هر پدر و مادری است. اما تربیت همین والدین است که باعث شادی فرزندان می‌شود. والدین باید برای ساختن فرزندان شاد تلاش کنند. در واقع باید به شیوه های مختلفی از طریق آموزش های مختلف فرزندان خود را تربیت کنند. شاید والدین توانایی شیوه های تربیتی شاد زیستن را به فرزندان نداشته باشند. اما می‌توانند امکانات لازم را برای حال خوب فرزندان فراهم کنند.

نقش والدین در داشتن فرزندان شاد بسیار حائز اهمیت است. لازمه داشتن فرزندان شاد، آموزش های دقیق است. والدین باید برای فرزندان زمان بگذارند، انسانیت و روابط اجتماعی فرزندان را افزایش دهند و … . اما با کمک روانشناس می‌توانید روش های مناسب فرزندان خود را به راحتی آموزش ببینید. کودکان شاد نیز نشانه هایی دارند. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه نشانه های کودک شاد کلیک کنید.

نقش والدین در داشتن فرزندان شاد

به طور جدی والدین نقش مهمی در شکل گیری فرزندان شاد دارند. خانواده و والدین حداقل تا سنین نوجوانی مهم‌ترین پایگاهی است که در شکل‌گیری شخصیت فرزند شما تأثیر دارد. روان‌شناسان معتقدند تک‌تک رفتارهای شما و حال روحی‌تان حتی از زمان بارداری مادر می‌تواند روی سلامت روان و احساس شادی و خوشبختی کودک تأثیر داشته باشد.

فروشگاه آرامیس

به همین خاطر بهتر است با راهکارهایی که به شما در داشتن فرزندانی شاد کمک می‌کنند آشنا شوید. از جمله این راهکارها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد. پیشنهاد می‌شود برای اطلاع از تمامی موارد مورد نیاز برای آموزش به کودکان کلیک کنید.

? برای فرزندان‌تان زمان بگذارید

برای داشتن فرزندان شاد، باید زمان های زیادی را به فرزند خود اختصاص دهید. مهم‌ترین چیزی که در سلامت روان و احساس شادی فرزندان شما تأثیر دارد. این است که برای آن‌ها وقت بگذارید. تنها در این صورت است که آن‌ها احساس می‌کنند یک خانواده واقعی دارند.

به همین خاطر سعی کنید حتماً در طول روز زمانی را به فرزندتان اختصاص بدهید. بازی‌کردن با آن‌ها، صحبت‌کردن از اتفاقاتی که در طول روز افتاده و همین‌طور خواندن کتاب‌های داستان از جمله راهکارهایی هستند که می‌توانید امتحان کنید.

? فرزندان شاد با آموزش قدردانی و تشکر

یکی از رموز احساس شادی و آرامش حتی در بزرگسالی قدردانی است. کسانی که نسبت به داشته‌های خود احساس مثبتی دارند طبیعتاً در مقایسه با آن‌هایی که از همه چیز شاکی هستند آرامش بیشتری را تجربه می‌کنند. به همین خاطر بهتر است از کودکی به فرزندان خود آموزش بدهید که بابت داشته‌های خود شاکر باشند. یکی از تمرین‌هایی که در این زمینه می‌تواند کمک‌کننده باشد این است که همه چیز را ساده و راحت در اختیار کودک قرار ندهید.

اجازه بدهید آن‌ها قدر و ارزش آن چه را به دست می‌آورند بفهمند و همچنین تشکر کردن از دیگران و همین‌طور خداوند را حتی بابت اتفاقات ساده به آن‌ها آموزش دهید. بنابراین برای فرزندان شاد باید آموزش قدردانی و تشکر را جدی بگیرید.

? مهارت‌های حل مسئله را به فرزندان آموزش بدهید

فرزندان شاد مهارت‌های بیشتری دارند. آن‌ها به‌خوبی می‌دانند که چطور با مشکلات مواجه شوند و چطور آن‌ها را حل کنند. داشتن این توانایی باعث می‌شود که کودک اعتمادبه‌نفس بالایی داشته باشد.

این موضوع باعث ایجاد احساس آرامش در آن‌ها می‌شود. به همین خاطر کودکانی که مهارت‌های ضروری زندگی را آموزش می‌بینند نسبت به دیگران احساس شادی بیشتری را تجربه خواهند کرد.

? آموزش مهارت‌های ارتباطی و برقراری فرصت رابطه اجتماعی

همان‌طور که گفتیم داشتن مهارت‌های مختلف می‌تواند احساس شادی و اعتمادبه‌نفس را به فرزند شما هدیه بدهد. یکی دیگر از این مهارت‌های کلیدی توانایی برقراری رابطه اجتماعی با دیگران است. همه ما هنگامی که با دیگران ارتباط برقرار می‌کنیم لحظات شادتری را تجربه خواهیم کرد.

به همین خاطر می‌توان گفت کودکان اجتماعی نسبت به کودکان تنها و منزوی سلامت روان بالاتری دارند. این روحیه به‌ احتمال زیاد تا بزرگسالی در آن‌ها حفظ شده و به‌طورکلی زندگی سالمی خواهند داشت. در همین جهت همیشه گفته می‌شود که فرزندان شاد مهارت های ارتباطی بهتری دارند. برای آموزش مهارت های زندگی به کودک کلیک کنید.

? فرزندان شاد با داشتن خانواده سالم و آرام

فضای متشنج خانه یا شرایط روحی نامناسب اعضا خیلی بیشتر از آنکه فکرش را بکنید روی کودکان تأثیر می‌گذارد. به همین خاطر است که مشاورین کودک معتقدند مشکلات درون خانواده مساوی با مشکلات روحی در کودکان است. هرچقدر که شما بتوانید فضای خانواده خود را در آرامش نگه دارید فرزندان شادتری خواهید داشت. اگر احساس می‌کنید مشکلاتی در خانواده وجود دارد که حل کردن آنها برای شما سخت است بهتر است راجع به این موضوع از یک مشاور خانواده کمک بگیرید.

? دوست داشتن بی‌قید و شرط کودک

کودکان نیاز به احساس امنیت و دوست‌داشتنی بودن دارند. آن‌ها باید احساس کنند تحت هر شرایطی شما دوست‌شان دارید. به همین خاطر بهتر است همیشه این موضوع را هم در کلام و هم در کارهایتان به آن‌ها یادآوری کنید. به‌علاوه یادتان باشد که وقتی از دستشان عصبانی هستید یا اشتباهی انجام داده‌اند صرفاً باید رفتار اشتباه را تنبیه کنید.

بیان جملاتی مثل اینکه تو دختر یا پسر بدی هستی؛ دیگر دوستت ندارم و … می‌تواند آسیب‌های روحی بسیاری را به همراه داشته باشد. والدین برای داشتن فرزندان شاد باید این موضوع را در نظر داشته باشند که کودک خود را بی قید و شرط دوس داشته باشند.

? شوخ‌طبعی و داشتن محیط شاد در خانه

روان‌شناسان معتقدند شادی و خنده تا حد زیادی فشار روانی را از بین می‌برد. به همین خاطر اگر می‌خواهید فرزندان شاد داشته باشید یکی از بهترین راهکارها این است که سعی کنید فضایی شاد در خانه ایجاد کنید. استفاده از موسیقی و بازی در فضای خانه، خندیدن و شوخی‌کردن با بچه‌ها همگی راهکارهایی هستند که باعث می‌شود فرزندتان تنش روانی کمتری را تجربه کند.

? برای افزایش عزت نفس آنها تلاش کنید

یکی از راهکارها برای داشتن فرزندان شاد، افزایش عزت نفس آنها است. زمانی که عزت نفس کودک بالا باشد، احساس شادی بیشتری را تجربه می‌کند. عزت نفس به کودکان احساس امنیت می‌دهد. در نهایت باعث زندگی با خیال آسوده و مطمئن می‌شود.

? نگرش کودک را مثبت کنید

تلاش برای داشتن فرزندان شاد، افزایش نگرش مثبت آنهاست. نقش مهم والدین این است که به مسائل با دید وسیع تری نگاه کنند. و این دید مثبت را به کودکان نیز آموزش دهند. کودکانی که دید مثبت و وسیعی به همه قضایا داشته باشند، شادی بیشتری را تجربه خواهند کرد.

? انسانیت را به کودکان آموزش دهید

برای داشتن فرزندان شاد، باید انسانیت را به کودکان خود آموزش دهید. افرادی که انسانیت نقش بزرگی را در شخصیتشان ایفا می‌کند. با رفتارهای خود حال خوبی را به دست خواهند آورد. بنابراین برای ساخت زندگی بهتر برای فرزند، رفتار انسانی را به او آموزش دهید.

? آموزش بخشش را فراموش نکنید

یکی از روش ها و راهکارها جهت داشتن فرزندان شاد، آموزش بخشش است. کینه توزی همیشه باعث حال بد افراد می‌شود. کسانی که توانایی بخشیدن دیگران را ندارند، و به شیوه های مختلفی از دیگران کینه به دل می‌گیرند. به تدریج افسرده و از همه فراری می‌شوند. اما اگر بخشش و پاکسازی قلب را به کودک خود آموزش دهید، می‌توانید فرزندان شاد داشته باشید. قلب کودک شما عاری از کینه و نفرت خواهد شد.

? احساسات مختلف را به کودک آموزش دهید

برای داشتن زندگی بهتر و فرزندان شاد، لازم است تا هوش هیجانی را به کودکان آموزش دهید. زمانی که فرزند شما توانایی تشخیص بروز احساسات در موقعیت های مختلف را داشته باشد. می‌تواند زندگی شادی را برای خود فراهم آورد.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

داشتن فرزندان شاد و اهمیت مشاوره

اگر می‌خواهید فرزندان شاد و سالم داشته باشید کمک‌گرفتن از روان‌شناسان کودک و نوجوان یکی از مهم‌ترین راهکارهایی است که باید به آن توجه داشته باشید. از جمله خدماتی که روان‌شناس می‌تواند به شما ارائه دهد به شرح زیر است.

? درمان بیماری‌های روحی

شاید برای‌تان عجیب باشد اما کودکان نیز درگیر بیماری‌های روحی مانند افسردگی یا اضطراب می‌شوند. یکی از کارهای مشاورین این است که احتمال بروز این بیماری‌ها را در کودک بررسی کرده. و درصورتی‌که احساس می‌کنند کودک نشانه‌های بیماری را دارد یا ممکن است در آینده درگیر این بیماری‌ها شود اقداماتی را برای پیشگیری و درمان شروع می‌کنند. بنابراین برای داشتن فرزندان شاد، از بیماری های روحی آنها جلوگیری کنید.

? آموزش مهارت‌های زندگی | فرزندان شاد

یکی از مهم ترین روش ها برای داشتن فرزندان شاد، آموزش مهارت های زندگی است. همان‌طور که گفتیم یکی از مواردی که به آرامش و اعتماد به نفس کودک کمک می‌کند، داشتن مهارت‌های مختلف است. به همین خاطر یکی از مهم‌ترین اقدامات روان‌شناسان در برخورد با کودکان آموزش مهارت‌های زندگی به آنها است. آموزش مهارت‌هایی مثل تفکر انتقادی، حل مسئله، مهارت نه گفتن و…. از جمله این مهارت‌ها هستند.

? آموزش شیوه‌های صحیح فرزندپروری

تمامی رفتارهای والدین روی شخصیت فرزند آنها تأثیر مستقیم خواهد داشت. به همین خاطر روان‌شناسان خانواده روی آموزش مهارت‌های فرزندپروری به والدین تاکید بسیاری دارند. روان‌شناسان با بررسی شخصیت فرزند شما و همین‌طور شرایط زندگی‌تان بهترین روش برای تربیت او را به شما آموزش خواهند داد. بنابراین، آموزش شیوه های مناسب فرزند پروری، فرزندان شاد به شما خواهد داد.

کلام آخر

فرزندان شاد آموزش های قوی را از سوی والدین دیده اند. زمانی که والدین تمام تلاش خود را می‌کنند تا تربیت فرزند به شیوه ای صحیح باشد. فرزند شادی نیز خواهد داشت. بنابراین کودکان با آموزش های مختلف می‌توانند نحوه شاد زیستن را بیاموزند.

برای استفاده از راهکار های مناسب با ویژگی های شخصیتی فرزند خود، باید از روانشناس کمک بگیرید. مرکز مشاوره نینی مایند به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه والدین فرزندان شاد می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان مشاوره روانشناسی ذهن نو  تماس حاصل نمایید.

سوالات متداول

بهترین روش برای تربیت کودک شاد چیست؟

ایجاد فضایی امن و آرام در خانه مهم‌ترین کاری است که می‌توانید برای داشتن کودک سالم و شاد انجام بدهید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره