مرگ در زایمان سزارین

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

مرگ در زایمان سزارین شاید دور از انتظار باشد. اما یکی از اساسی‌ترین موضوعات در زمینه بهداشتی و درمانی در سراسر دنیا، مرگ و میر مادران باردار طی زایمان است. با وجود پیشرفت‌های شگرف و بزرگ در زمینه پزشکی توقع شنیدن مرگ و میر مادران باردار در اثر زایمان وجود ندارد. با این حال، جالب است بدانید میزان مرگ در زایمان سزارین تا ده برابر بیشتر از زایمان واژینال (طبیعی) است. چند سالی است زایمان به روش سزارین در بین مادران باردار محبوبیت زیادی پیدا کرده که علل متفاوتی وجود دارد، هم‌چنین عوارض سزارین بسیار بیشتر از زایمان واژینال است و خطرات و عوارضی برای مادر، جنین و نوزاد به دنبال دارد. در صورتی که در مورد انتخاب روش زایمان شک دارید، می‌توانید از خدمات مشاوره کودک استفاده نمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه مرگ در زایمان سزارین می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان کلینیک تخصصی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

بررسی آماری میزان مرگ و میر مادران طی زایمان

بررسی‌ها و گزارشات سالانه جهانی نشان می‌دهد حدود ۳۰۳۰۰۰ مادر طی زایمان جان خود را از دست می‌دهند. به عبارت دیگر، روزانه تقریبا ۸۳۰ مادر یا هر دو دقیقه یک مادر در اثر زایمان جان خود را از دست می‌دهد.

عوامل متفاوتی از قبیل عفونت‌ها، خونریزی شدید زایمانی، کمبود امکانات و … در این مرگ‌ دخیلند. در ادامه مقاله به معرفی زایمان سزارین، عوارض، انواع برش‌ها در سزارین و شرایط موثر در مرگ مادران می‌پردازیم.  برای غلبه بر ترس از زایمان کلیک کنید.

علل مرگ در زایمان سزارین 

از جمله مهمترین علل مرگ در زایمان سزارین می توان به موارد زیر اشاره داشت.

فروشگاه آرامیس

آندومتریت

پس از پاره شدن غشاها، رحم مادر در معرض عفونت قرار می گیرد. برای آگاهی بیشتر بهتر است مقاله آندومتریت را مطالعه نمایید یا با یک پزشک مشورت کنید.

عفونت زخم 

بعد از سزارین در بعضی از زنان لایه خارجی پوست دچار عفونت می‌شود. عفونت زخم اغلب با تب و درد شکم همراه است. عفونت پوست یا هر لایه بافتی معمولا با آنتی بیوتیک و مراقبت قابل درمان است. ولی در صورت جدی گرفته نشدن این عفونت می‌تواند به اندام های دیگر نیز سرایت کند. 

تب نفاس | تب بعد از زایمان 

عفونت بعد از زایمان خطرناک ترین عامل بعد از زایمان سزارین است. که اگر این عفونت در بدن پخش شود به آن سپسیس گفته می شود. در اکثر مواقع این عفونت زود تشخیص داده شده و با آنتی بیوتیک درمان می شود. در موارد کمی تب بعد از زایمان مرگبار است. 

خون ریزی 

میانگین خونریزی در زایمان طبیعی نیم لیتر است که در عمل سزارین حدود دو برابر می شود. اکثر زنان می توانند این میزان خونریزی را تحمل کنند ولی در مواردی نیز همین خون ریزی برای مادر مشکل ایجاد می نماید و می تواند برای او خطرناک باشد. 

فشار بالای خون و آمبولی ریه 

چهارده درصد مرگ عمل سزارین به دلیل فشار بالای خون مادر بوده است. به همین دلیل بهتر است در طی دوران بارداری تحت نظر پزشک باشید و ملاقات های مداومی با او داشته باشید تا فشار خون بالا کنترل و تحت درمان قرار گیرد. 

آمبولی ریه یک لخته خون در ریه است. این آمبولی در مادرانی که عمل سزارین داشته‌اند بیشتر دیده شده است. 

 

خطرات مرگ در زایمان سزارین

ایجاد برش روی شکم و رحم و سپس خارج کردن جنین را به روش سزارین می‌نامند. امروزه بیشتر مادران و پزشکان طرفدار روش سزارین هستند، این امر ممکن است به دلیل ترس مادران از زایمان واژینال و درد ناشی از آن، کمبود امکانات برای زایمان واژینال، نبود محیط امن و آرام جهت زایمان واژینال باشد.

البته زایمان سزارین ممنوعیت مطلق ندارد و در مواردی که زایمان واژینال با خطر همراه باشد، انجام می‌شود. زایمان به روش سزارین در مواردی مانند جفت سرراهی مرکزی، خونریزی از جفت سرراهی، سابقه ترمیم رحم، سابقه قبلی سزارین با برش کلاسیک، هیدروسفال و مننگومیلوسلی جنین، اختلال در ضربان قلب جنین، عدم پیشرفت زایمان، عدم موفقیت القا زایمان، هرپس تناسلی فعال مادر، زایمان سخت مانند دیستوشی شانه و مرگ قریب‌الوقوع مادر به زایمان واژینال ترجیح داده می‌شود. برای آشنایی بیشتر با زایمان سزارین کلیک کنید.

عوارض سزارین

علی‌رغم اینکه زایمان به روش سزارین در برخی موارد اورژانسی است، عوارض و پیامدهای نامطلوبی برای مادر و جنین به ارمغان می‌آورد.

عوارض مادری به دو دسته عوارض زودرس و عوارض دیررس دسته‌بندی می‌شوند. عوارض زودرس مانند تب با منشا نامشخص، اندومتریت، عفونت ادراری، عفونت زخم جراحی، خونریزی، آمبولی ریوی و عوارض دیررس شامل انسداد روده به دلیل چسبندگی، باز شدن بخیه رحم، خونریزی شدید و غیرقابل کنترل است.

سزارین موجب افزایش مرگ مادران نیز می‌شود که علت اصلی آن عفونت نفاسی، خونریزی، ایجاد لخته در عروق و بروز ترومبوآمبولیسم است‌. در نظر داشته باشید میزان مرگ در زایمان سزارین در مادران چاق بیشتر است. پارگی مثانه از دیگر عوارض است. بروز عفونت رحم پس از سزارین به علت خارج کردن جفت با دست و یا خروج خودبه‌خودی جفت با افزایش زمان سزارین شایع است. عفونت زخم و بازشدن بخیه‌های آن منجر به بستری مجدد، تخلیه ترشحات و ترمیم زخم می‌شود. این عوارض از شایع‌ترین علل مرگ در زایمان سزارین است.

از شکایات شایع مادران بعد از سزارین درد شدیدی است که محدودیت‌هایی در فعالیت روزانه ایجاد می‌کند و برای تسکین درد، مسکن تجویز می‌شود. مصرف غذا پس از سزارین با تهوع و استفراغ همراه است. این امر منجر به تاخیر در شروع تغذیه و مشکلاتی برای مادر می‌شود.
هم‌چنین دوره نقاهت طولانی‌تر، خونریزی پس از زایمان و چسبندگی رحم پس از سزارین و احتمال بستری مجدد به دلیل بروز مشکلات ناشی از سزارین بیشتر است.

دسته دیگر عوارض ناشی از زایمان مربوط به عوارض جنینی است. مطالعات و بررسی‌ها وقوع فلج، شکستگی جمجمه و سایر استخوان‌ها، آسپیراسیون مایع آمنیوتیک، دپرسیون تنفسی به دلیل بیهوشی، زخمی شدن تصادفی جنین، کم‌خونی در بدو تولد و کم‌خونی فقرآهن در آینده، دیابت، زایمان قبل از موعد را نشان می‌دهد.

انواع برش های سزارین

برش‌ها سزارین روی شکم و روی رحم ایجاد می‌شود. برش‌های شکمی به صورت برش عمودی و افقی، و برش‌های روی رحم به سه شکل کلاسیک، طولی پایین (برش روی سگمان تحتانی رحم) و برش عرضی دیده می‌شود.

پیشنهاد می‌شود مقاله بایدها و نبایدهای دوران بارداری را بخوانید.

شرایط موثر در مرگ مادران در روش زایمان سزارین

مشکلات اقتصادی_اجتماعی و دسترسی محدود به خدمات پزشکی، دسترسی کم‌تر به مراکز بهداشتی باعث می‌شود مادر باردار به طور منظم معاینه نشود. این مادران با مشکلات جدی و حتی مرگ طی زایمان رو‌به‌رو شود. رده سنی ۱۵ تا ۱۸ سال یکی از علل مرگ در زایمان سزارین است چراکه در این سن به علت عدم رشد کامل لگن، امکان سزارین افزایش می‌یابد. مادران اول‌زا نیز با خطر بیشتری برای رو‌به‌رو شدن با مرگ مواجه‌اند، البته از زایمان پنجم به بعد نیز احتمال مرگ در زایمان سزارین بیشتر است.

سایر علل پزشکی موثر در مرگ مادر که توسط متخصصین قابل پیشگیری هستند، شامل خونریزی شدید پس از زایمان و جمع نشدن رحم، افزایش فشارخون، بالا بودن میزان پروتئین در ادرار، عفونت، سقط ناامن جنین، زایمان طولانی و غیربهداشتی، آمبولی ریه، گذشتن از موعد مقرر زایمان، کوتاهی کادر درمان، خونریزی داخل رحمی است. برای آشنایی بیشتر با خطرات بارداری کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه مرگ در زایمان سزارین می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان کلینیک تخصصی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره