ترس از زایمان طبیعی و سزارین

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

ترس از زایمان در مادران باردار حسی طبیعی است و تقریبا بیشتر مادران آن را تجربه می‌کنند. در صورتی که ترس از زایمان به قدری زیاد شود که مادر باردار تنها به ترس و وحشت از زایمان فکر کند یا به دنبال روش‌ها عدم تجربه درد مانند سزارین باشند، باید به درمان و برطرف کردن آن پرداخت. در این زمینه پیشنهاد می‌شود حتما از مشاوره بارداری استفاده نمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه ترس از زایمان می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی کودک با برترین متخصصان در کلینیک تخصصی و مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

درباره ترس از زایمان چه می‌دانید؟

نگرانی و ترس نسبت به ناشناخته‌ها و آنچه که درباره آن آگاهی ندارید، امری طبیعی است. ترس از زایمان که در اصطلاح پزشکی به آن توکوفوبیا نیز می‌گویند، یکی از این ترس‌هاست.

ترس از زایمان به دلایل متعددی بروز می‌کند. عوامل روانی مانند کمبود اعتماد به نفس در مادر، اضطراب، افسردگی؛ عوامل اجتماعی مانند سن کم مادر هنگام زایمان و عوامل دیگری چون اول‌زا بودن، سابقه سقط، تجربه زایمان سخت قبلی، تجربه‌ها و خاطرات منفی دیگران، عدم حمایت روحی و روانی و اجتماعی از مادر باردار در میزان ترس‌از زایمان موثر است. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد بارداری در سن کم کلیک کنید.

ترس‌ از زایمان یا توکوفوبیا ممکن است باعث شود برخی از زنان علی‌رغم تمایل شدید به فرزندآوری، از بارداری پرهیز کنند یا در صورت باردار شدن برای فرار از درد زایمان طبیعی به زایمان سزارین روی بیاورند. برای آشنایی با علل مرگ در زایمان سزارین کلیک کنید.

فروشگاه آرامیس

لازم به ذکر است ترس از زایمان علاوه بر مادرانی که اولین تجربه بارداری را دارند، برای مادرانی که تجربه سختی از زایمان قبلی دارند نیز بروز می‌کند.

علت اصلی ترس از زایمان چیست؟

اغلب ترس‌از زایمان مربوط به درد ناشی از زایمان و در برخی موارد مربوط به مشکلات ناشی اززایمان است.

نگرانی‌ها مربوط به مشکلات و مسائل مربوط به زایمان شامل مواردی مانند ترس از به موقع نرسیدن به بیمارستان، ترس از سوزن بی‌حسی اپی‌دورال، نگرانی مربوط به مدفوع کردن هنگام زور زدن برای تولد نوزاد و نگرانی مربوط به پاره شدن واژن و پرینه می‌شود.

انواع ترس از زایمان

به طور کلی ترس از زایمان را به دو دسته اولیه و ثانویه تقسیم می‌کنند. ترس اولیه از نوجوانی و یا دوران بارداری در مادران اول‌زا دیده می‌شود. معمولا این نوع حراس با مشاهده سختی‌ زایمان برای دیگران و یا شنیدن دشواری آن به وجود می‌آید.

این در حالی است که نگرانی ثانویه در زنانی که تجربه سختی از زایمان قبلی داشته‌اند بیشتر است. پس به دلیل تجربه سخت‌شان از بابت مواجهه مجدد با درد و سختی های مربوط به زایمان دوم و یا سوم دچار اضطراب می‌شوند.

راه‌های مقابله با توکوفوبیا

معمولا نا آگاهی و کمبود دانش و اطلاعات از موضوعی منجر به نگرانی می‌شود؛ بنابراین برای مقابله با ترس‌ از زایمان دانش و اطلاعات خود را بالا ببرید و در کلاس‌های آمادگی برای‌زایمان شرکت کنید.

  • یکی دیگر از راه‌ها مقابله، صحبت کردن در مورد ترس و نگرانی‌تان با پزشک، همسر، سایر اعضاء خانواده و یا دوستان است.
  • از روش‌های آرام‌سازی و یوگا و تمرین تنفس برای کاهش اضطراب استفاده کنید.
  • یکی از تکنیک‌های آرام‌سازی مراقبه است. هم‌چنین گوش دادن به موسیقی‌های آرام و یا بی کلام می‌تواند یاری رسان باشد.
  • مثبت‌اندیش باشید. آگاه باشید تجربه منفی و سخت دیگران از زایمان برای شما رخ نخواهد داد.

توجه داشته باشید اگر ترس از زایمان در شما به حدی رسیده که در امور طبیعی زندگی‌تان اختلال ایجاد می‌کند، حتما با مراجعه به روان‌شناس آن را درمان کنید. برای آشنایی با حقیقت خطرات بارداری کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه ترس از زایمان می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی کودک با برترین متخصصان در کلینیک تخصصی و مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره