سن استعدادیابی کودکان چه زمانی است؟

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

سن استعدادیابی کودک از جمله مسائلی است که والدین حتما باید به آن توجه نمایند. طبق نظر کارشناسان بهترین سن استعدادیابی کودکان حدود 3 تا 6 سالگی است. در این زمان انجام تست‌های هوش و انواع آزمون‌های روانی مرتبط می‌تواند به والدین کمک کند تا توانمندی‌های منحصر به فرد کودک خود را بشناسند و با آگاهی بیشتر زمینه‌هایی برای پرورش این توانمندی‌ها فراهم کنند. اگر هنوز فرصت نکرده‌اید تا برای استعدادیابی کودک خود اقدام کنید، جای نگرانی نیست، در هر سنی می‌توانید اقدام کنید. اما هر چه زودتر برای استعدادیابی کودک اقدام بکنید، نتیجه بهتری خواهید گرفت. برای دریافت مشاوره کودک کلیک کنید.

سن استعدادیابی کودک | بهترین زمان برای کشف استعداد کودکان

بهترین سن استعدادیابی کودک

دوره کودکی از نظر رشدی دوره بسیار حساس و مهم زندگی است. مغز کودکان به سرعت در حال رشد و تغییر بوده و قدرت یادگیری در این سنین بسیار بالا است. این روند با افزایش سن به مرور کاهش می‌یابد به طوری که اکثر بزرگسالان درمی‌یابند دریافت مطالب در سنین پایین‌تر برای آن‌ها راحت‌تر است. گویی گنجایش سنی برای پردازش مطالب گوناگون در دوره کودکی بیش از هر زمانی وجود دارد.

در نتیجه اگر به دنبال کشف استعداد فرزند خود هستید باید از همان سنین کودکی برای این کار اقدام کنید. سپس براساس اطلاعاتی که به دست می‌آورید، بستر مناسبی را برای شکوفایی استعدادهای فرزندتان فراهم نمایید. طبق نظر کارشناسان از آنجایی که کودکان در سنین 3 تا 6 سالگی هنوز تحت آموزش‌های حرفه‌ای قرار نگرفته‌اند، ذهنشان سوگیری خاصی پیدا نکرده و به عبارت دیگر کاملا بکر است. از همین رو بهتر است که استعدادیابی در این برهه زمانی انجام شوند. برای آشنایی با روش های استعدادیابی کودکان کلیک کنید.

سن استعدادیابی کودک | اقداماتی که باید برای شناسایی استعدادها انجام دهیم

برای اینکه در سنین 3 تا 6 سالگی استعدادهای کودک خود را کشف کنید، بهترین کار این است که به یک متخصص کودک مراجعه نموده و از او بخواهید تا از فرزندتان تست هوش بگیرد. امروزه آزمون‌های بسیار پیشرفته‌ای وجود دارد که به شما کمک می‌کند با توانمندی‌های بالقوه فرزند خود در جنبه‌های مختلف آشنا شوید.

تست هوش وکسلر و تست ارزیابی هوش‌های چندگانه گاردنر از جمله رایج‌ترین ابزارهایی هستند که روانشناسان برای استعدادیابی کودکان از آن‌ها بهره می‌گیرند. متخصص به کمک مشاهده دقیق، توجه به علاقه‌مندی‌های خاص کودک و قدرت انتخاب او از همان سال‌های ابتدایی کمک می‌کند تا برترین هوش فرزندتان را کشف کرده و برای پرورش آن روش مناسبی انتخاب نمایید. برای کشف استعداد کودکان کلیک کنید.

فروشگاه آرامیس

استعدادیابی در سنین کودکی چه ضرورتی دارد؟

استعدادها امری ذاتی هستند که منجر به وجود یکسری توانمندی‌های بالقوه در انسان می‌شوند. اما همه کسانی که در زمینه‌های مختلف استعداد دارند، لزوما به موفقیت دست پیدا نمی‌کنند. چرا که استعداد برای شکوفا شدن به بستر مناسب نیاز دارد. بنابراین استعدادیابی کودک در سن پایین آگاهی لازم را برای ایجاد این بستر به والدین می‌دهد.

اگر در سنین کودکی و نوجوانی مسیر درستی برای پرورش ظرفیت‌ها پیدا نشود، ممکن است هرگز از قابلیت های منحصر به فردتان مطلع نشوید و در نتیجه استعدادهایتان هدر رود. از همین رو والدین باید به موقع برای استعدادیابی کودک شان اقدام نمایند تا او شانس بیشتری در یافتن مسیر درست زندگی داشته باشند. شما می‌توانید در مورد سن استعدادیابی کودک با شماره های درج شده تماس بگیرید.

برای عضویت در کانال تلگرامی ذهن نو کلیک نمایید.

استعدادیابی کودک در حوزه‌های مختلف

در گذشته بیشتر نظریه پردازان هوش و استعداد را به عنوان یک مفهوم کلی در نظر می‌گرفتند. برای ارزیابی آن نیز از یک شاخص کلی تحت عنوان ضریب هوشی یا همان IQ استفاده می‌کردند. اما به مرور زمان نظریه‌پردازانی نظیر هوارد گاردنر با مطرح کردن هوش‌های چندگانه به این موضوع پرداختند که هوش و استعداد ابعاد مختلفی دارد که هرکدام باید به طور جداگانه مورد ارزیابی قرار بگیرد.

در همین راستا گاردنر در تئوری خود به هوش‌های کلامی، منطقی و ریاضی، بصری و فضایی، موسیقیایی، بدنی و جنبشی، هوش درون فردی، برون فردی و طبیعت گرایی اشاره کرد. در نتیجه نداشتن استعداد در یک زمینه به این معنا نیست که او به طور کل نمی‌تواند آدم توانمندی در زندگی باشد. بلکه ممکن است در حوزه دیگر هوش و استعداد داشته باشد که شما هنوز آن را شناسایی نکرده‌اید. پس با توجه به سن استعدادیابی کودک تست ها و مصاحبه انجام شده و نقاط قوت و ضعف کودک مشخص می شود.

آیا سن استعدادیابی کودک در نتایج آن تاثیری دارد؟

پایایی نتیجه با توجه به سن استعدادیابی کودک

استعداد امری است که به طور زیستی و بالقوه در وجود هرکس نهفته شده است. در نتیجه در هر سنی که برای استعدادیابی کودک مراجعه کنید نتایج مشابهی به دست خواهید آورد. آنچه باعث می‌شود که سنین کودکی بیش از هر زمانی برای کشف استعدادها مورد تاکید قرار بگیرد این است درک زودتر توانمندی‌ها زمینه‌ای فراهم می‌کند که که انتخاب‌های تحصیلی و شغلی مناسب‌تری پیش رویتان قرار بگیرد و در نتیجه احتمال موفقیت در زندگی نیز بالا رود. برای آشنایی با انواع روش ها با توجه به سن استعدادیابی کودک روی لینک های زیر کلیک کنید.

استعدادیابی کودک دو ساله

نحوه استعدادیابی کودک سه ساله

استعدادیابی کودک چهار ساله

استعدادیابی دانش آموزان

برای دریافت مشاوره در زمینه سن استعدادیابی کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان کلینیک تخصصی مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

سوالات متداول

سن استعدادیابی کودک چه زمانی است؟

بهترین سن برای استعدادیابی کودک 3 تا 6 سال یعنی قبل از آن که وارد سیستم آموزشی رسمی شود؛ در نظر گرفته شده است. اما گذر از این سنین به معنای نتیجه بخش نبودن استعدادیابی کودک نیست. شما در هر سنی می توانید برای استعدادیابی کودک خود اقدام کنید. اما هر چه…

آیا استعدادیابی کودک با بزرگسالان متفاوت است؟

بله برای استعدادیابی کودک آزمون های به خصوصی گرفته می شود. متخصصین از روش های مختلفی برای استعدادیابی کودک و بزرگسالان استفاده می کنند.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

‫2 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره