استعدادیابی کودک سه ساله

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

استعدادیابی کودک سه ساله باید با دقت و توسط روانشناسان و متخصصین انجام شود تا تشخیص درستی صورت بگیرد. متخصصان بر این باورند که سه سالگی زمان مناسبی برای آغاز فرایند استعدادیابی در کودکان است. والدین در این سن می توانند از کارشناسانی نظیر روانشناسان کودک کمک گرفته و به واسطه آن ها توانمندی های ذاتی فرزند خود را کشف نمایند. این امر به آن‌ها کمک می‌کند تا در سنین بعدی برای هدایت و آموزش فرزندشان مسیرهایی را انتخاب کنند که شانس موفقیت بالاتر از همه باشد. کارشناسان با بررسی رفتار کودک در مورد استعداد او در حوزه‌هایی نظیر توانایی حرکتی، هوش کلامی، تفکر فضایی و … بازخورد می‌دهند. برای شروع مشاوره کودک دریافت کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه استعدادیابی کودک سه ساله می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با با برترین متخصصان کلینیک تخصصی مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

استعدادیابی کودک سه ساله | آیا سه سالگی زمان مناسبی برای استعدادیابی است؟

موسیقی-استعدادیابی-کودک-سه-ساله

والدین برای استعدادیابی فرزندشان می‌دانند که باید پارامتر سن را در نظر بگیرند. اما معمولا نمی‎‌دانند که دقیقا از چه سنی باید به طور حرفه‌ای اقداماتی برای کشف استعدادها انجام دهند. روانشناسان معتقدند بهترین بازه زمانی برای فرایند استعدادیابی در کودکان سنین 3 الی 6 سالگی است. چرا که در این برهه اکثر کودکان هنوز آموزش‌های رسمی را آغاز نکرده‌اند و در نتیجه ظرفیت‌های ذهنی آن‌ها بکر و دست نخورده باقی مانده‌است.

این مسئله به متخصصین کمک می‌کند تا راحت‌تر بتوانند توانمندی‌های ذاتی را از سایر توانمندی‌ها که در اثر تمرین و ممارست پدید آمده‌اند، تشخیص دهند. در نتیجه اگراستعدادیابی کودک سه ساله خود را می‌خواهید تا استعدادهای او را بشناسید باید گفت که زمان مناسبی را برای این کار انتخاب کرده‌اید. برای آشنایی بیشتر با سن استعدادیابی کودکان کلیک کنید.

فروشگاه آرامیس

متخصصین برای استعدادیابی کودک سه ساله چه کاری انجام می دهند؟

براساس نظریه‌های اولیه در مورد هوش، روانسنجان استعدادیابی کودک سه ساله را به عنوان یک مفهوم کلی در نظر می‌گرفتند و با شاخصی تحت عنوان ضریب هوشی یا IQ آن را می‌سنجیدند. اما به مرور زمان با شکل گیری نظریه‌هایی نظیر هوش‌های چندگانه اکثر متخصصین بر این مسئله اتفاق نظر پیدا کردند که هوش اجزای مختلفی دارد که هریک از این اجزا باید به طور جداگانه ارزیابی شود. برای مثال گاردنر در تئوری خود 8 جزء مختلف را برای هوش در نظر گرفت که هوش‌های کلامی، منطقی و ریاضی، بصری و فضایی، موسیقیایی، بدنی و جنبشی، هوش درون فردی، برون فردی و طبیعت گرایی را شامل می‌شوند.

متخصصان با در نظر گرفتن این جنبه‌های مختلف تلاش می‌کنند رفتار کودک در هریک از این حوزه‌ها را زیر نظر بگیرند. و به این ترتیب با رویکردی چند وجهی برای کشف استعدادهای کودکان اقدام کنند. برای آشنایی با روش های کشف استعداد کودکان کلیک کنید.

توصیه هایی به والدین برای استعدادیابی کودک سه ساله

استعدادیابی-کودک-سه-ساله

اگر می‌خواهید از سنین کودکی توانمندی‌های منحصر به فرد فرزندتان را کشف کنید، باید برخی اصول روانشناختی مهم را مد نظر قرار دهید. این اصول به شما کمک می‌کنند تا درک بهتری از استعدادهای فرزندتان داشته باشید و مسیر صحیحی را برای کشف آن‌ها در پیش بگیرید. در ادامه در رابطه با استعدادیابی کودک سه ساله به والیدن توصیه هایی صورت گرفته است. برای آشنایی با روش های استعدادیابی کودکان کلیک کنید.

1- مشاهده گر ریزبینی باشید

برای اینکه بتوانید استعدادیابی کودک سه ساله خود را کشف کنید، پیش از هرچیز بسیار اهمیت دارد که مشاهده گر ریزبین و دقیقی باشید. در همین راستا باید رفتارهای روزمره کودک خود را زیر نظر بگیرید و ببینید بیش از همه نسبت به چه مسائلی واکنش نشان می‌دهد و چه چیزهایی برای او جذاب‌تر هستند.

2- وقت بیشتری را برای بازی با کودک اختصاص دهید

یکی از قدرتمندترین ابزارهایی که به کمک آن می‌توانید با کودکان ارتباط برقرار کرده و از آن‌ها اطلاعات کسب کنید، بازی کردن است. در نتیجه تلاش کنید از همان سال‌های ابتدایی برای بازی کردن با فرزند خود وقت بگذارید و در حین بازی به توانمندی‌ها، علایق و واکنش‌های کودک دقت نمایید. بنابراین برای استعدادیابی کودک سه ساله خود با او بازی کنید.

3- نمودار رشد کودک را در نظر بگیرید

کودکان در سن 3 سالگی به سرعت در حال رشد هستند. آن‌ها روز به روز مهارت‌های کلامی بیشتری دست پیدا کرده و از نظر توانایی‌های حرکتی قدرتمندتر می‌شوند. سرعت رشد آن‌ها در جنبه های مختلف می‌تواند نشانه مهمی از استعدادهای نهفته شان باشد. برای مثال برخی کودکان زودتر از سایرین شروع به حرف زدن می‌کنند و می‌توانند اشعار یا داستان‌های طولانی را حفظ کنند. این مسئله می‌تواند به شما نشان دهد که فرزندتان از نظر هوش کلامی استعداد بالایی دارد. برای اطمینان یافتن از این موضوع بهتر است در مورد رفتارها و توانمندی‌های فرزندتان با یک مشاور کودک صحبت نمایید و در فرایند استعدادیابی کودک سه ساله از وی کمک بگیرید.

4- کودک را با اطلاعات بیش از حد محاصره نکنید

برخی از پدر و مادرها برای اینکه استعدادیابی کودک سه ساله خود را کشف کنند از سنین بسیار کم او را در معرض حجم زیادی از اطلاعات قرار می‌دهند و آموزش‌هایی نامتناسب با سن فرزندشان به او ارائه می‌دهند. این کار نه تنها به شکوفایی هرچه بیشتر استعدادهای فرزندتان کمک نمی‌کند، بلکه با فشار آوردن به ذهن او می‌تواند منجر به احساس ناتوانی و اضطراب شود. در نتیجه تلاش کنید همواره هم گام با سرعت رشدی فرزندتان پیش بروید و در سنین خردسالی بیشتر آموزش‌ها را در جریان بازی در اختیار او قرار دهید. برای اشنایی با روش های تربیت کودک سه ساله کلیک کنید.

5- از روانشناسان کودک کمک بگیرید

روانشناسان بالینی متخصص در حیطه کودک در زمینه ارزیابی هوش و استعدادیابی کودک سه ساله آموزش دیده‌اند. مراجعه به آن‌ها به شما کمک می‌کند تا به طور حرفه‌ای‌تری در مورد توانمندی‌های فرزندتان اطلاعات کسب کنید و در مورد روش تربیتی خود نیز از روانشناس بازخورد بگیرید.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو دیدن نمایید.

کلام آخر

برای استعدادیابی کودک سه ساله حتما باید از روانشناس و مشاورین در حیطه کودک کمک بگیرید. با روش های خانگی هرگز نمی‌توانید تشخیص درستی از استعدادهای کودک 3 ساله خود دهید. برای این کار نیاز به مشاورین و روانشناسان دارید. مرکز مشاوره نی نی مایند به صورت تلفنی و حضوری به شما عزیزان خدمات ارائه می‌دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر روی لینک زیر کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه استعدادیابی کودک سه ساله می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با با برترین متخصصان کلینیک تخصصی مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

سوالات متداول

آیا استعدادیابی برای کودک 3 ساله زود است؟

خیر اکثر کارشناسان بر این باورند که سنین 3 تا 6 سال زمان بسیار مناسبی برای کشف استعدادهای کودکان است.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره