خوردن دست در نوزاد | علت و راه جلوگیری از دست خوردن نوزاد

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

خوردن دست در نوزاد در برخی از والدین منجر به نگرانی های زیادی می شود. بسیاری از آن‌ها نگران این موضوع‌اند که دست خوردن در نوزادشان تبدیل به یک عادت شود. و در دوران بعدی زندگی یعنی خردسالی و کودکی نیز ادامه یابد. به همین خاطر به دنبال دلیل تکرار این رفتار در نوزاد خود هستند. تا با آگاهی از علت رفتار بتوانند آن را کنترل کنند. اگر شما هم در این باره نگرانی هایی را تجربه می‌کنید، در ادامه مقاله به توضیح نکاتی در مورد علت های خوردن دست در نوازادان خواهیم پرداخت که مطالعه آن می تواند برای شما سودمند باشد. برای دریافت مشاوره کودک کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه دست خوردن نوزاد می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان کلینیک تخصصی ذهن نو تماس حاصل نمایید. 

دست خوردن نوزاد

شما دست خوردن را تقریبا در همه نوزادان می‌بینید. این یک واکنش فطری است که درنوزاد برای اکتشاف و آرام کردن خودش انجام می‌دهد. پس جای نگرانی نیست. دیر یا زود شما شاهد محوشدن این رفتار او خواهید شد. اما گاه این رفتار در برخی نوزادا کاهش نمی‌یابد. شما به کمک متخصص با علت یابی این مساله می‌توانید آن را از بین ببرید.

حتما درباره نشانه های سلامت نوزاد بخوانید.

علت های خوردن دست در نوزاد

خوردن دست در نوزاد

نوزادان به دلایل مختلفی دست‌هایشان را در دهان خود می گذارند  و از این کار لذت می برند. متخصصان علل مختلفی را برای این رفتار ذکر می‌کنند که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد.

فروشگاه آرامیس

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

مکیدن دستان رفلکسی طبیعی در نوزادان

مکیدن دستان به عنوان یک رفلکس طبیعی در همه نوزادان وجود دارد. فرزند شما حتی قبل از اینکه به دنیا بیاید شروع به مکیدن دستان خود می‌کند. چرا که این رفتار به آن‌ها احساس امنیت و آرامش می‌دهد. به همین خاطراست که نوزادان زمانی که خواب آلوده‌اند و نیاز به خواب‌دارند، بیشتر این کار را انجام می دهند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه بازتاب مکیدن نوزاد کلیک کنید.

رشد دندان‌ها علتی برای خوردن دست در نوزاد

یکی از عللی که در مورد در دهان گذاشتن دست در نوزادان بسیار مطرح‌می‌شود جوانه زدن دندان‌هاست. این امر که احتمال دارد در بین 4 تا 7 ماهگی اتفاق بفیتد منجر به خارش لثه در نوزاد می‌شود. او برای رهایی از احساس خارش از دستان خود استفاده می کند.

در دهان گذاشتن دست به عنوان علامتی از رشد کودک

اما علل دیگری به‌جز رشد دندان‌ها نیز وجود دارند که منجر به بروز این رفتار در نوزادان (حتی کودکانی که کمتر از 4 ماه سن دارند) می‌شوند. مکیدن‌انگشتان یا خوردن دست در نوزاد می‌تواند علامت مثبتی از رشد و تکامل فرزندتان باشد. در واقع نوزاد از زمانی که به دنیا می‌آید در حال جست‌وجو و کشف محیط پیرامون خود به سر می‌برد. در مسیر این کشف آن ها با اندام بدن خود مواجه می شوند و می‌فهمند که این اندام‌ها تحت کنترلشان قرار دارند.

از آن جایی که کودکان تا قبل از یکسالگی در مسیر رشد بر دهان خود متمرکز هستند. و بیشتر تجارب را از طریق خوردن درک می کنند، هنگامی که با چیز جدیدی مواجه می شوند سریعا آن را در دهان خود می گذارند. حتی هنگامی که توجهشان به دست هایشان جلب می شود نیز آن را در دهان خود می گذارند. برای آشنایی کامل با رشد کودک یکساله کلیک کنید.

آیا خوردن دست در نوزاد می تواند نگران کننده باشد؟

بسیاری از والدین نگران‌اند که فرزندشان در زمان مناسبی به مکیدن و خوردن دست خود پایان ندهد. و این رفتار در او باقی بماند. اما طبق پژوهش‌ها اکثر نوزادان زمانی که با مهارت‌های خود آشنامی‌شوند به صورت خودبه خود و طبیعی دست خوردن را کنار می‌گذارند. طبق نتایج تحقیقات این رفتار در حدود 94 درصد از نوزادان از یک سالگی محو می‌شود. و مابقی نیز در بین دو تا چهار سالگی به این رفتار خاتمه می‌دهند.

اما حتی در کودکانی که خوردن دست را کنار گذاشته‌اند. در زمان استرس این رفتار بازمی‌گردد و شدت می یابد. این رفتار به خاطر همان کارکرد آرامش‌بخش مکیدن‌انگشت در کودکان اتفاق می‌افتد. اگر شما شاهدید که این رفتار در فرزندتان دوباره بروز پیداکرده یا بیشترشده برای ریشه‌یابی اضطراب کودک تان حتما با روان شناس کودک مشورت کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه دست خوردن نوزاد می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان کلینیک تخصصی ذهن نو تماس حاصل نمایید. 

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره