رشد کودک یک ساله

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

رشد کودک یک ساله در 5 بٌعد تقسیم می‌شود. این بعدها به رشد جسمانی، رشد هیجانی، رشد روانی، اجتماعی و مهارت زندگی تقسیم می‌شود. آیا با ویژگی‌های رشد کودک یک ساله و قبل از آن آشنایی دارید؟ نوزادان به دلیل ناتوانی که در مراقبت از خود و همچنین بیان خواسته‌هایشان دارند. معمولاً نیاز بیشتری به دریافت مراقبت و توجه از جانب اطرافیان خواهند داشت.

به‌طورکلی رشد کودک تا یک سالگی دارای ابعاد مختلف جسمی، روانی، اجتماعی و هیجانی است که نوزاد باید در هریک از آن‌ها توانایی‌های مشخصی را به دست آورد. درصورتی‌که با این ویژگی‌ها آشنایی داشته باشید به‌خوبی خواهید دانست که در هر مرحله باید به طور طبیعی انتظار بروز چه ویژگی‌هایی را داشته باشید. و درنتیجه تأخیر یا هرگونه مشکل دیگر در جریان رشد را هرچه سریع‌تر متوجه خواهید شد. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه مشاوره کودک کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه رشد کودک یک ساله می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان کلینیک مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

شد کودک یک ساله

رشد-کودک-یک-ساله-چگونه-است؟

رشد کودک یک ساله سرعت بسیار بالا خواهد دارد. فرزند شما به لحاظ ویژگی‌های جسمانی و روانی به‌سرعت در حال تغییر است. و در هر مرحله ویژگی‌های جدیدی را از خود نشان می‌دهد. تا جایی که در پایان سال اول زندگی به‌سختی می‌توانید او را همان نوزاد روزهای نخست بدانید. البته باید به این نکته نیز توجه داشته باشید که به همین میزان احتمال بروز مشکلات رشدی نیز بیشتر خواهد بود.

بسیاری از مشکلات و بیماری‌های ذهنی نظیر اوتیسم و یا عقب‌ماندگی نشانه‌های خود را از همین سنین بروز می‌دهند. و به همین خاطر آشنایی شما با رشد طبیعی در این دوران و همین‌طور گوش‌به‌زنگی نسبت به نشانه‌های غیرمعمول اهمیت بالایی دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه تربیت کودک کلیک کنید.

فروشگاه آرامیس

انواع رشد کودک یک ساله

رشد کودک یک ساله به 5 طریق انجام می‌شود. رشد جسمانی، رشد هیجانی، رشد روانی و … که در این بخش از مقاله در رابطه با تمام انواع رشد ها صحبت کرده ایم.

⬅️ رشد جسمانی

یکی از شاخص‌ترین جنبه‌های رشد کودک یک ساله تغییرات جسمانی هستند. کودک شما آشکارا به لحاظ ویژگی‌هایی نظیر قد و وزن در حال تغییر بوده. و به همین میزان سایر مهارت‌های وی نظیر نشستن یا راه رفتن نیز در حال پیشرفت است. در ارتباط با رشد جسمانی به این نکته توجه داشته باشید که اگرچه انتظار داریم قد و وزن همواره یک روند افزایشی را طی کنند. اما بااین‌حال رشد کودکان در هیچ‌یک از ابعاد، یک الگوی افزایشی صرف را دنبال نخواهد کرد. و گاهی اوقات آن‌ها مراحلی را به‌عنوان بازگشت یا عقب‌گرد توانایی‌ها طی می‌کنند که این موضوع به دلیل تلاش نوزاد برای تثبیت دستاوردهایش است.

توصیه می کنیم که برای کسب اطلاعات لازم درباره نحوه نشستن نوزاد بخوانید.

⬅️ رشد روانی کودک یک ساله

یکی از ابعاد رشد کودک یک ساله، رشد روانی است. ویژگی‌های روانی کودک شما نظیر خلق‌وخو، سبک دلبستگی و یا حتی باورهای وی از همین سنین در حال شکل گیری هستند. به همین خاطر آشنایی والدین با نیازهای کودکان در این دوره و همین‌طور شناخت آسیب‌ها و مشکلاتی که ممکن است در سال اول تولد برای کودک پیش بیاید، اهمیت بسیاری خواهد داشت.

یکی از مهم‌ترین نیازهای روحی کودک شما در اولین سال پس از تولد دریافت امنیت و محبت از جانب والدین و به‌ویژه مادر است. به میزانی که فرزند شما در این دوره بیشتر احساس امنیت داشته باشد این باور در وی شکل خواهد گرفت که جهان جای امنی است. و او می‌تواند احتیاجاتش را به نحوی برآورده کند.

همچنین درصورتی‌ که کودک احساس کند والدین نسبت به نیازهای وی توجهی ندارند این باور در او شکل خواهد گرفت. که جهان جای ناامنی است و نباید به دیگران اعتماد کرد. این باور که از آن به‌عنوان سبک دلبستگی یاد می‌شود یکی از اساسی‌ترین ویژگی‌های رشد کودک در سال اول زندگی است که تمامی آینده کودک را تحت تأثیر قرار خواهد داد. بنابراین بعد روانی رشد کودک یک ساله را باید جدی گرفت.

⬅️ رشد اجتماعی | رشد کودک یک ساله

یکی دیگر از ابعاد رشد کودک یک ساله، رشد اجتماعی است. به‌طورکلی در ارتباط با رشد اجتماعی کودکان یک ساله انتظار می‌رود که آن‌ها به‌تدریج روابط اجتماعی خود را گسترش داده. و در پایان سال اول تولد اجتماعی‌تر شده باشند. برای مثال کودکان در ماه‌های نخست رفتاری را از خود بروز می‌دهند که به آن اضطراب غریبه گفته می‌شود. این رفتار به‌صورت ترس کودک از قرار گرفتن در محیط‌های جدید و با افراد ناآشنا تعریف می‌شود.

این موضوع به‌تدریج و با بهبود وضعیت حافظه کودک تغییر پیدا خواهد کرد؛ زیرا کودک به‌مرور می‌تواند چهره سایر اطرافیان را نیز به خاطر آورد. و در کنار آن‌ها کمتر احساس ترس کند. علاوه بر این بهبود حافظه به کودک این پیغام را خواهد رساند که درست مشابه دفعات گذشته والدین او را تنها نمی‌گذارند و برای مراقبت از او آماده هستند. به همین خاطر کودک اضطراب کمتری را در حضور سایرین تجربه می‌کند.

✨لبخند اجتماعی

لبخند اجتماعی یکی دیگر از نشانه‌های رشد کودک یک ساله است. که در حدود 7 تا 8 ماهگی خود را نشان می‌دهد. و به این معناست که کودک به سطحی از توانایی‌های ذهنی دست پیدا کرده که می‌تواند با محیط اطراف ارتباط برقرار کرده و به دنبال پیدا کردن یک تعامل سازنده با اطرافیان است.

✨اختلال اوتیسم

میزان و نحوه برقراری روابط اجتماعی با دیگران یکی از مهم‌ترین نکاتی است که می‌تواند اطلاعاتی را در ارتباط با سلامت روحی رشد کودک یک ساله به شما ارائه کند. برای مثال کودکان مبتلا به اختلال اوتیسم معمولاً تمایلی به برقراری ارتباط با دیگران و حتی والدینشان ندارند. آن‌ها به‌نوعی رفتار می‌کنند که انگار در دنیای شخصی خود فرو رفته‌اند و توجهی به محیط اجتماعی پیرامونشان ندارند.

علاوه بر این، کودکان مبتلا به اوتیسم معمولاً از برقراری ارتباط جسمانی نظیر در آغوش گرفته شدن نیز بیزار هستند و درصورتی‌که در این شرایط قرار بگیرند بی‌قرار خواهند شد. وجود نشانه‌های اوتیسم یا هرگونه رفتار غیرمعمول دیگر در جریان ارتباطات اجتماعی ازجمله مسائلی هستند که بهتر است در ارتباط با آن‌ها از یک متخصص کمک بگیرید. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه تاخیر رشد در کودکان کلیک کنید.

⬅️ رشد هیجانی کودک یک ساله

ناتوانی کودکان برای صحبت باعث می‌شود که نشان دادن هیجانات در آن‌ها اهمیت بیشتری پیدا کند. نوزادان معمولاً هیجانات خود را به‌صورت گریه و خنده به اطرافیان نشان می‌دهند. در ارتباط با هیجانات کودک باید به این نکته نیز اشاره کرد که هیجانات آن‌ها در ابتدا بسیار ساده بوده و احساساتی نظیر شادی، غم و ترس را دربر می‌گیرد. و سپس به میزانی که توانایی‌های ذهنی آن‌ها رشد کند، قادر خواهند بود احساساتی نظیر شرم، احساس گناه یا حتی غرور را تجربه کنند.

دلیل وابستگی این هیجانات به پیشرفت توانایی‌های ذهنی را می‌توان این موضوع دانست که تجربه این احساسات، نیازمند یک دریافت ذهنی از احساسات دیگران و پیدا کردن علتی برای عذاب وجدان یا غرور است که کودکان در بدو تولد چنین توانایی‌هایی ندارند.

بروز مشکلات روحی سنگین در سال اول تولد نظیر از دست دادن والدین می‌تواند مشکلات بسیاری را برای نوزاد ایجاد کند و حتی او را دچار هیجانات منفی و افسردگی نماید. به همین خاطر بهتر است نسبت به نشانه‌های سلامت هیجانی در کودک خود توجه کافی داشته باشید و هرگونه مشکل در این زمینه را هرچه سریع‌تر مورد پیگیری قرار دهید. بعد هیجانی یکی از مهم ترین قسمت های رشد کودک یک ساله است.

⬅️ رشد مهارت‌های ذهنی

آخرین بعد رشد کودک یک ساله، مهارت های ذهنی است. به میزانی که سن کودک شما افزایش پیدا می‌کند توانایی‌های ذهنی او نظیر حافظه، یادگیری و استفاده از مهارت‌ها نیز بهبود می‌یابد. البته همان‌طور که گفته شد کودک شما در مراحل مشخصی دچار عقب‌گردهای رشدی خواهد شد که این موضوع نشان‌دهنده تلاش وی برای تثبیت یاد گرفته‌ها است.

برای آشنایی با علت و راه های جلوگیری از خوردن دست در نوزاد کلیک کنید.

کمک به‌ سلامت رشد کودک یک ساله

فرزند شما با مجموعه‌ای از توانایی‌ها و نیازها پا به این دنیا خواهد گذاشت و به میزانی که شما نسبت به این مسائل حساسیت داشته باشید، می‌توانید به رشد بهتر کودک خود کمک کنید. در این بخش راهکارهایی را در زمینه کمک به سلامت رشد کودک یک ساله معرفی خواهیم کرد. برای آشنایی با نشانه های سلامت کودک کلیک کنید.

✔️ انتظارات خود را تعدیل کنید

یکی از مشکلاتی که می‌تواند رشد کودک تا یک سالگی یا حتی سال‌های آینده تهدید کند انتظارات بیش‌ازحد والدین است. گاهی اوقات والدین بدون توجه به ظرفیت‌های کودک از او می‌خواهند که کارهای خاصی را انجام دهد و یا به دلیل ناتوانی کودک در انجام آن‌ها به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند.

بهتر است با افزایش اطلاعات خود راجع به رشد کودک یک ساله و توانایی‌های او در هر مرحله نسبت به متعادل کردن انتظارات خود اقدام کنید. در غیر این صورت فشاری که شما بر کودک وارد می‌کنید تأثیر منفی در اعتمادبه‌نفس و سلامت روان هردوی شما خواهد داشت.

✔️ به توانایی‌های کودک توجه داشته باشید

توجه به توانایی‌ها و رغبت‌های کودک یکی از نکاتی است که می‌توانید برای بهبود رشد کودک یک ساله از آن‌ها استفاده کنید. چنانچه از سنین پایین برای تقویت نقاط قوت و استعدادهایی که فرزند شما از خود نشان می‌دهد اقدام نمایید، به او کمک خواهید کرد که در آینده در این زمینه‌ها پیشرفت‌های چشمگیری داشته باشد.

✔️ امنیت کودک را تأمین کنید | رشد کودک یک ساله

یکی از مهم ترین روش های کمک به سلامت رشد کودک یک ساله، امنیت است. همان‌طور که گفته شد نیاز کودک به امنیت و دریافت این باور که جهان اطراف و مردم قابل‌اعتماد هستند، اصلی‌ترین موضوعی است که در طول رشد کودک تا یک سالگی باید به آن توجه داشته باشید. بروز هرگونه آسیبی در سبک دلبستگی کودک شما می‌تواند تمامی روابط آینده وی را نیز تحت تأثیر خود قرار دهد.

به همین خاطر بهتر است با دقت نظر بیشتری در این زمینه قدم بردارید. کودکان تک سرپرست یا بد سرپرست ازجمله افرادی هستند که احتمال بالایی برای آسیب دیدن آن‌ها وجود دارد. و به همین خاطر بهتر است در این زمینه باید از متخصصین کمک گرفته شود.

✔️ کودک را در برابر محرک‌های مختلف قرار دهید

به میزانی که محیط اطراف یک کودک غنی از آموزش و محرک‌های مناسب با سطح رشد و توانایی‌های او باشد. وی ازنظر توانایی‌های ذهنی یا جسمی رشد بهتری خواهد داشت. درنتیجه بهتر است محیط اطراف کودک را از محرک‌های مناسب با سطح رشد وی غنی کنید. برای مثال سعی کنید با کودکتان زیاد حرف بزنید، از اشیا و تصاویر پیچیده‌تر برای او استفاده کنید و یا او را با انواع موسیقی و آواها آشنا نمایید.

بنابراین یکی از روش های کمک به سلامت رشد کودک یک ساله، قرار دادن کودک در مقابل محرک های مختلف است. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه سن تربیت کودک کلیک کنید.

✔️ از یک مشاور کودک کمک بگیرید | رشد کودک یک ساله

مشاورین کودک نیازها و توانایی‌های کودک در هر بازه سنی را به‌خوبی می‌شناسند. و می‌توانند در بهبود رشد کودک یک ساله به شما کمک کنند. علاوه بر این بسیاری از اختلالات روانی دوره کودکی نظیر عقب‌ماندگی‌های ذهنی و یا اوتیسم از همان سال اول تولد تا حدودی قابل‌تشخیص هستند و با توجه به اهمیت زمان در تشخیص و شروع اقدامات درمانی برای این اختلالات بهتر است هرچه سریع‌تر در این زمینه‌ها اطلاع پیدا کنید. برای کسب اطلاعات در زمینه مشاوره کودک کلیک کنید.

عوامل موثر در رشد کودک یک ساله

رشد کودک یک ساله در بعد جسمانی تحت تاثیر عوامل ژنتیکی و محیطی است. این عوامل عبارتند از وراثت، سلامت جسمانی و تغذیه. زمانی که نیازهای اولیه کودک فراهم و رفع شود، رشد جسمانی او به درستی پیش خواهد رفت.

اما زمانی که سوء تغذیه، شرایط محیطی نامساعد و بیماری وجود داشته باشد، رشد کودک دچار خلل می‌شود. در نتیجه رشد جسمانی خوبی صورت نمی‌گیرد. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه تغذیه کودک یک تا دو ساله کلیک کنید.

توانایی ها و رشد کودک یک ساله

توانایی-ها-و-رشد-کودک-یک-ساله-

رشد کودک یک ساله با توانایی هایی او نیز قابل مشاهده است. در ادامه بخشی از توانایی های کودک یک ساله را توضیح داده ایم.

برای آشنایی با روند رشد و توانایی بینایی نوزاد کلیک کنید.

✅ توانایی راه رفتن

توانایی راه رفتن و بدون کمک ایستادن یکی از زمینه های رشد کودک یک ساله است. والدین باید اجازه دهند که کودک بدون کمک راه برود و بایستد.

✅ توانایی تقلید کردن

یکی از زمینه های رشد کودک یک ساله، توانایی تقلید کردن است. البته که کودکان در تمامی سنین و از همان ابتدای تولد توانایی تقلید کردن دارند. اما در یک سالگی این توانایی بیشتر می‌شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره علت تقلید کردن نوزادان و کودکان کلیک کنید.

✅ مهارت های ارتباطی

مهارت های ارتباطی یکی از زمینه های رشد کودک یک ساله است. کودک در یک سالگی به راحتی مادر، پدر، اطرافیان درجه یک و پرستار خود را می‌شناسند. و کودک با اشاره و مکالمه چندین کلمه با اطرافیان خود ارتباط برقرار می‌کند.

✅ یادگیری زبان

یکی از زمینه های رشد کودک یک ساله، یادگیری زبان است. کودکان در 1 سال اول زندگی خود شروع به یادگیری زبان می‌کنند. در این سن با دقت بالاتری به واحدهای گفتاری توجه می‌کنند. و معمولا در این سن اولین کلمه خود را بیان می‌کنند.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

کلام آخر

رشد کودک یک ساله نیاز به توجه والدین دارد. والدین باید در رابطه با رشد کودک اطلاعات کسب کنند و اگر نگران رشد کودک یک ساله خود بودند حتما از روانشناس کمک بگیرند. با کمک روانشناس کودک و متخصصین در این حوزه نسبت به نیازها و توانایی های کودک اطلاعات کسب کنید. مرکز مشاوره نی نی مایند به صورت تلفنی و حضوری به شما عزیزان خدمات ارائه می‌دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر روی لینک زیر کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه رشد کودک یک ساله می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان کلینیک مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

سوالات متداول

مهم‌ترین نیازهای روانی کودک از تولد تا یک‌سالگی کدام است؟

اصلی‌ترین نیاز روانی که باید به آن توجه داشته باشید ایجاد احساس امنیت یا به‌عبارت‌دیگر سبک دلبستگی ایمن در کودک است. برای دستیابی کودک به این توانایی باید همواره برای پاسخگویی به نیازهای وی آماده باشید.

نشانه‌های اختلالات رشدی در طول یک سال اول زندگی چیست؟

عدم تمایل کودک به برقراری ارتباط اجتماعی و معذب بودن وی در این شرایط، ناتوانی کودک در دستیابی به توانایی‌های مناسب با سن، تظاهرات هیجانی نامناسب مثل احساس غم یا نبود شادابی و همین‌طور نداشتن تظاهرات هیجانی ازجمله نکاتی هستند که باید به آن‌ها توجه کرد. با استفاده از مشاوره کودک می‌توانید اطلاعات خود را در این زمینه افزایش دهید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره