حریم خصوصی کودک | آموزش حریم شخصی به کودکان

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

حریم خصوصی کودک از جمله موضوعات مهمی است که باید در تربیت فرزندتان به آن توجه کنید. همه ما در کنار زندگی اجتماعی‌مان نیاز داریم که فضایی هم برای خودمان داشته باشیم؛ و زمان‌هایی را در آن بگذرانیم. شاید باورتان نشود اما حتی کودک شما نیز به این حریم نیاز دارد. روان‌شناسان معتقدند که فرزند شما می‌بایست از همان سنین پایین با مفهوم حریم خصوصی آشنا شود.

شما با استفاده از راه‌هایی مثل اختصاص‌دادن فضای شخصی به کودک و همین‌طور اجازه‌گرفتن از او وقتی که می‌خواهید وارد این حریم بشوید فرزندتان را با این مفهوم آشنا خواهید کرد. اما برای بسیاری از پدر و مادرها این نگرانی پیش می‌آید که شاید فرزندشان قدرت مراقبت‌کردن از خودش را نداشته باشد؛ و بدون کنترل و نظارت آنها آسیب ببیند. در ادامه راه‌های آموزش صحیح حریم خصوصی و همین‌طور کنترل فرزندان را شرح داده‌ایم. برای کسب اطلاعات بیشتر برای مشاوره کودک تلفنی کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه حریم خصوصی کودک می توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

حریم خصوصی کودک

حریم شخصی یکی از اساسی‌ترین نیازهای هرکدام از ما است. همه ما دوست داریم در کنار روابط اجتماعی که با دیگران داریم ساعت‌هایی را هم برای تنهایی‌مان داشته باشیم. در حقیقت هرکدام از ما می‌خواهیم بخش‌هایی از زندگی و وجودمان را فقط برای خودمان نگه داریم و دیگران را به آن راه ندهیم. به این فضایی که هرکدام از ما برای خودمان در نظرداریم حریم شخصی گفته می‌شود.

یکی از سؤالاتی که راجع به حریم شخصی مطرح می‌شود این است که از چه سنی باید این مرز و محدوده را برای یک نفر در نظر گرفت؟ روان‌شناسان معتقدند که فرزند شما از همان سنین کودکی به این فضا نیاز دارد؛ و شما می‌بایست در تربیت او به این نکته توجه داشته باشید.

در حقیقت حریم شخصی موضوعی نیست که بگوییم از یک سن مشخص به بعد باید آن را به فرزندتان بدهید. بلکه در طول سال‌های کودکی باید به‌تدریج او را با این مفهوم آشنا کنید. طبیعتاً هرچه سن کودک پایین‌تر باشد آنها نیاز کمتری به این حریم دارند و به‌تدریج با بالارفتن سن آنها می‌بایست فضایی که برایشان در نظر می‌گیرید بیشتر بشود. برای آشنایی با اصول تربیت کودک کلیک کنید.

اهمیت حریم خصوصی کودک

چرا باید حریم شخصی را برای کودکان در نظر گرفت؟ یکی از مهم‌ترین دلایل این کار این است که درنظرگرفتن حریم خصوصی احساس استقلال و اعتمادبه‌نفس را در فرزند شما ایجاد می‌کند. با این کار کودک شما خودش را به‌عنوان یک انسان مستقل می‌شناسد؛ و در نتیجه وابستگی‌های او به دیگران کم‌تر خواهد شد.

علاوه بر این داشتن یک فضای امن و خصوصی از جمله نیازهای روانی همه ما است. داشتن این حریم به ما کمک می‌کند تا احساس امنیت و آرامش روانی داشته باشیم. و در نتیجه سلامت روان فرد بالاتر خواهد رفت.

یکی دیگر از دلایل اهمیت حریم شخصی کودک این است که شما با این کار به وی یاد می‌دهید که این حریم را برای دیگران نیز در نظر بگیرد. رعایت حد و مرزها در ارتباط با دیگران یکی از مهم‌ترین قوانین ارتباطات اجتماعی است. اگر فرزند شما این موضوع را یاد نگرفته باشد طبیعتاً در روابط خود با دیگران دچار مشکل خواهد شد.

در صورت وجود نیاز درباره راه های حل اختلاف بر سر تربیت فرزند را بخوانید.

چطور حریم خصوصی را به کودک یاد بدهیم

برقراری رابطه صحیح با کودک

قبل از اینکه به دنبال راهی برای اختصاص‌دادن حریم شخصی به کودک باشید یک نکته مهم را در نظر بگیرید. آن هم این است که یک رابطه سالم و مناسب با فرزند خود بسازید. کودکان و نوجوانان به‌خصوص در سنین پایین‌تر توانایی تصمیم‌گیری صحیح برای شرایط مختلف را ندارند. به همین خاطر شما می‌بایست در کنار این که حریم شخصی فرزندتان را حفظ می‌کنید از تصمیم‌ها و شرایط زندگی او اطلاع داشته باشید.

نکته مهم این است که راه صحیح آگاهی از این موضوع نقض حریم خصوصی کودک با کارهایی مثل جست‌وجو در کیف و وسایل او نیست. برای این کار ارتباط بهتری با فرزندتان برقرار کنید. سعی کنید فضای دوستانه‌ای ایجاد کنید که او احساس امنیت داشته باشد و همه چیز را با شما در میان بگذارد.

برای مثال از رفتارهای تند و پرخاشگری نسبت به کودک خودداری کنید. فرزند شما می‌بایست اعتماد داشته باشد که تحت هر شرایطی شما او را دوست دارید و می‌تواند روی کمک شما حساب کند.

برای کودک حریم شخصی درست کنید

یک راهکار ساده برای آموزش حریم خصوصی به کودک این است که این فضا را برای او در نظر بگیرید. برای مثال یک اتاق شخصی برای فرزندتان آماده کنید. یک کمد شخصی به او اختصاص بدهید. یا اگر امکان این شرایط را ندارید گوشه‌ای از خانه یا یک طبقه از کمد خود را برای او در نظر بگیرید.

به حریم شخصی کودک احترام بگذارید

اینکه شما یک حریم شخصی برای فرزندتان درست کنید همه ماجرا نیست. بلکه قدم اصلی این است که شما به این حریم احترام بگذارید. برای مثال وقتی می‌خواهید وارد اتاق کودک بشوید حتماً در بزنید. یا وقتی می‌خواهید به وسایلی که برای فرزندتان هستند دست بزنید از او اجازه بگیرید. با این کار شما به کودک می‌فهمانید که بعضی چیزها متعلق به او هستند؛ و به همین نسبت او نیز می‌بایست به حریم دیگران احترام بگذارد.

رفتارتان را کنترل کنید

اولین و اصلی‌ترین الگو برای همه کودکان پدر و مادرها هستند. پس اگر می‌خواهید فرزندتان با مفهوم حریم شخصی آشنا بشود در اولین قدم رفتار خودتان را کنترل کنید. شما تا چه حد به حریم شخصی دیگران احترام می‌گذارید؟ سعی کنید در ارتباط خود با کودک، سایر فرزندانتان و همین‌طور همه کسانی که با آنها در ارتباط هستید این حریم را رعایت کنید. برای مثال از دخالت بی‌مورد در کارهای دیگران یا پرسیدن سؤال‌های شخصی خودداری کنید.

بعضی از ما رعایت‌نکردن حریم شخصی و نداشتن حدومرز با دیگران را نشانه صمیمیت و محبت می‌دانیم. یادتان باشد که این یک تفکر بسیار اشتباه است. پس در درجه اول این باور را از زندگی خودتان حذف کنید؛ و در مرحله دوم از ایجاد چنین تصوری در کودک خودداری کنید.

رازداری و دخالت‌نکردن را به کودک آموزش بدهید

یک بخش مهم از آموزش حریم شخصی به کودک این است که به او آموزش دهید این موضوع را در ارتباط‌هایش با دیگران رعایت کند. آموزش مفاهیمی مثل رازداری به کودک از جمله کارهایی است که در این زمینه باید انجام بدهید. با این روش فرزندتان یاد می‌گیرد که حریم و مسائل شخصی دیگران را نباید برای همه توضیح بدهد. به‌علاوه اگر فرزندتان سؤالی از کسی می‌کند که درست نیست با آرامش برایش توضیح دهید که نباید در بعضی از مسائل دیگران کنجکاوی کند.

برای جلوگیری از بروز مشکلات حتما مقاله اشتباهات تربیتی والدین را بخوانید.

حریم خصوصی کودک و اهمیت مشاوره

گاهی اوقات ما در رابطه با حریم شخصی کودک درگیر سؤال‌های مهمی می‌شویم. برای مثال ممکن است نگران این باشید که چطور می‌توان در کنار رعایت حریم خصوصی رفتار کودک را نیز تحت کنترل داشت. یا شاید در آموزش این مفهوم به فرزندتان دچار مشکل شده باشید. در چنین شرایطی بهتر است از یک مشاور کودک کمک بگیرید. مشاورین با توجه به شناختی که از نیازهای روانی کودک و اصول تربیتی دارند می‌توانند به‌خوبی در این زمینه به شما کمک کنند.

برای دریافت مشاوره در زمینه حریم خصوصی کودک می توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

سؤالات متداول

آموزش حریم خصوصی به کودک را از چه سنی باید شروع کرد؟

آموزش این موضوع سن خاصی ندارد. شما می‌بایست از همان ابتدا با رعایت نکاتی مثل عوض‌نکردن لباس کودک در مقابل جمع حفظ حریم شخصی را به کودک یاد بدهید. به میزانی که فرزندتان بزرگ‌تر می‌شود دایره حریم شخصی او نیز بزرگ‌تر خواهد شد و شما مفاهیم مختلفی را در آن قرار می‌دهید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره