درمان شخصیت اسکیزوتایپال آیا امکان پذیر است؟

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

درمان شخصیت اسکیزوتایپال چگونه صورت می‌گیرد؟ اختلال شخصیت‌اسکیزوتایپال یکی از انواع اختلالات گروه A می‌باشد که فرد عقاید خرافی و رفتارهای عجیب و غریب دارد. این اختلال شخصیتی معمولا در افراد بالغ که مشکلات روانی زمینه‌ای دارند ایجاد می‌شود و در طول زندگی پیامدهای ناگواری را برای فرد به همراه دارد. از همین رو درمان اختلال شخصیت اسکیزوتایپال کمک می‌کند تا فرد بتواند سریع‌تر به روند عادی زندگی خود بازگردد. معمولا روش‌های درمان‌های مختلفی به کار گرفته می‌شود که با توجه به شرایط فرد و شدت اختلال متفاوت است. در ادامه به بررسی کامل این روش‌ها خواهیم پرداخت. بهره بردن از مشاوره اختلالات شخصیتی به فرد مبتلا و خانواده در راستای کاهش مشکلات، تاثیرات مثبت زیادی دارد.

درمان اختلال شخصیت اسکیزوتایپال

درمان اختلال شخصیت اسکیزوتایپال چگونه است

 

فرد مبتلا به اختلال شخصیت اسکیزوتایپال، همیشه نسبت به درمان مقاومت می‌کند. زیرا از نظر او به اختلال مبتلا نیست و مشکل را سایرین می‌داند. این فرد درک درستی ندارد و برای درمان شخصیت اسکیزوتایپال باید روش های درمانی مناسب در نظر گرفته شود. درمانگران برای درمان از روش های روان درمانی، دارو درمانی، خانواده درمانی، گروه درمانی و … استفاده می‌کنند. که در این مقاله توضیح داده ایم.

اولین اقدام در درمان شخصیت اسکیزوتایپال این است که تشخیص به درستی صورت بگیرد زیرا این اختلال شخصیت، همبودی بسیار زیادی با دیگر اختلال‌های شخصیتی مانند پارانوئید و اسکیزوفرنی دارد، به همین دلیل ابتدا لازم است که با معیارهای تشخیصی اختلال شخصیت اسکیزوتایپال آشنا شوید.  برای آشنایی با سایر اختلالات شخصیت دسته a کلیک کنید.

? معیارهای تشخیصی اختلال شخصیت اسکیزوتایپال

? عقاید خرافی و مخالف فرهنگ

فروشگاه آرامیس

? توهم و ادراکات غیر معمول

?بدبینی شدید

? فقدان دوست صمیمی

? اضطراب بیش از اندازه

?افکار انتساب به خود

? داشتن سوء ظن و تفکرات بدبینانه

? داشتن افکار جادویی

?رفتار و وضع ظاهری عجیب و غریب

با این حال در صورتی که این علائم تشخیص داده شد لازم است که فرآیند درمان شخصیت اسکیزوتایپال هرچه سریع‌تر آغاز گردد. اهمیت مداخله بهنگام به این خاطر است که افراد با اختلال شخصیت‌اسکیزوتایپال با پیامدهای جدی در طول زندگی مواجه می‌شوند. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه اختلال شخصیت اسکیزوتایپال کلیک کنید.

روش‌های درمان اختلال شخصیت اسکیزوتایپال

روش‌های درمان اختلال شخصیت اسکیزوتایپال

 

روانشناسان در درمان شخصیت اسکیزوتایپال معمولا ترکیبی از روش‌های درمانی را به کار می‌برند که با توجه به شدت اختلال و ویژگی‌های فردی متفاوت است. در ادامه به مهم‌ترین آنها اشاره می‌شود.

برای عضویت در کانال تلگرامی ذهن نو کلیک نمایید.

? روان درمانی

در روان درمانی معمولا به فرد بیمار کمک می‌شود تا مهارت‌های لازم را کسب نمایند و بتوانند با محیط اجتماع سازگاری بیشتری پیدا کنند. در واقع روان درمانی موجب می‌شود شخصیت اسکیزوتایپال در برقراری ارتباط اجتماعی، راحتی بیشتری را احساس کنند و اضطراب‌های اجتماعی کمتری را متحمل شوند. به همین جهت یکی از روش های درمان شخصیت اسکیزوتایپال، روان درمانی است.

?درمان شناختی رفتاری (CBT) شخصیت اسکیزوتایپال

درمان شناختی رفتاری برای درمان شخصیت اسکیزوتایپال مورد استفاده است که بر اصلاح شناخت و باورهای غلط فرد تمرکز دارد، در این نوع درمان هدف بر این است که فرد بیمار توهمات و باورهای خرافی خود را بشناسد. و نسبت به موقعیت‌های اجتماعی که در وی اضطراب فزاینده‌ای ایجاد می‌کند، آگاهی کسب نماید. در نتیجه باورهای صحیح و درست جایگزین باورهای غلط درباره دنیا و افراد جامعه خواهد شد.

برای آشنایی با روش پروتکل رفتار درمانی دیالکتیکی کلیک کنید.

? گروه درمانی

درمان فردی در کنار درمان گروهی کمک می‌کند تا فرد از تجربیات افراد دیگر در گروه نیز بهره ببرد و احساس تنهایی و خجالت زدگی نداشته باشد. گروه درمانی در راستای اصلاح باورها و عقاید در کنار ایجاد یک محیط دوستانه و صمیمی در افزایش بهداشت روانی فرد موثر خواهد بود و تاثیرات زیادی در درمان شخصیت‌اسکیزوتایپال دارد. بنابراین یکی از روش های درمان شخصیت اسکیزوتایپال، گروه درمانی است.

? خانواده درمانی

خانواده درمانی یکی از روش های درمان شخصیت اسکیزوتایپال است. به دلیل اینکه اشخاص اسکیزوتایپال تنها به نزدیکان خود اعتماد دارند می‌بایست در جریان درمان، نقشی برای خانواده قائل شد. خانواده درمانی موجب می‌شود فرد بیمار مورد حمایت قرار بگیرد و هم اینکه اگر خللی در ارتباط بین آن‌ها و اعضای خانواده وجود دارد برطرف گردد. در جلسات خانواده درمانی، اعضای خانواده یاد می‌گیرند که چگونه با شخصیت اسکیزوتایپال برخورد کنند.

?درمان حمایتی شخصیت اسکیزوتایپال

این روش درمانی نوعی تشویق و تقویت مهارت‌های انطباقی است. به عبارت دیگر هر زمان که فرد مبتلا به شخصیت اسکیزوتایپال قدم مثبتی بردارد مورد تشویق و تایید دیگران قرار می‌گیرد. این تشویق کردن سبب می‌شود انجام آن رفتار مثبت در شخصیت اسکیزوتایپال تقویت و تثبیت شود. همچنین انگیزه بیشتری پیدا می‌کند تا قدم‌های مثبت بعدی را نیز بردارد. به همین جهت یکی از روش های درمان درمان شخصیت اسکیزوتایپال، درمان حمایتی است.

?دارو درمانی

برخلاف دیگر روش‌های درمانی، دارو درمانی چندان نتیجه بخش نیست و کمک زیادی به بهبود وضعیت بیمار نمی‌کند. داروهایی که برای شخصیت اسکیزوتایپال تجویز می‌شوند معمولا داروهای ضد روان پریشی هستند و تا حدی قادرند نشانه‌های بدبینی را در فرد بیمار کاهش دهند.

در خصوص دارودرمانی، حساسیت زیادی وجود دارد زیرا شخصیت‌های اسکیزوتایپال به طور معمول به سمت مصرف مواد مخدر گرایش دارند. به همین جهت مصرف دارو و مواد مخدر به طور همزمان پیامدهای ناگواری به همراه دارد. بنابراین دارو درمانی را روشی برای درمان شخصیت اسکیزوتایپال در نظر می‌گیریم.

راهکار عملی جهت درمان شخصیت اسکیزوتایپال

جهت درمان شخصیت اسکیزوتایپال لازم است که تمامی مراحل را همراهان به درستی طی کنند. افراد مبتلا به این اختلال از بیماری خود آگاه نیستند. و تصور دارند که ایراد از دیگران است. به همین دلیل باید مراحل درمان این افراد را با کمک روانشناس سپری کنید. حتما همکاری داشته باشید تا روند درمان به خوبی پیش برود.

کلام آخر

درمان شخصیت اسکیزوتایپال به راحتی ممکن نیست. زیرا این افراد خود را بیمار نمی‌دانند و مشکل را اطرافیان می‌دانند. تا زمانی هم که فرد به آگاهی کاملی از بیماری خود نرسد، هرگز برای درمان اقدام نمی‌کند. به همین دلیل لازم است که حتما او را به هر بهانه ای با روانشناس و یا روانپزشک مواجه کنید تا به شناخت نسبی از اختلال خود برسند.

سپس برای درمان اقدام کنید. درمان این افراد بر اساس نشانه ها و ویژگی های شخصیتی، در کنار تشخیص روانشناس انجام می‌شود. بنابراین حتما از روانشناس کمک بگیرید.

مرکز مشاوره ذهن نو به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه درمان شخصیت اسکیزوتایپال می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

 

سوالات متداول

آیا درمان قطعی و سریع برای برای اختلال شخصیت اسکیزوتایپال وجود دارد؟

خیر. این اختلال نیز مانند دیگر اختلال‌های شخصیتی، بخشی از شخصیت شکل گرفته فرد را تشکیل می‌دهند و پس از درمان نیز تا حدی علائم مربوط به آن‌ها ادامه خواهند داشت. اما پیگیری و ادامه روند درمان تا حد قابل توجهی مشکلات رفتاری فرد را کاهش می‌دهد.

علائم اختلال شخصیت اسکیزوتایپال شبیه به کدام نوع از اختلال‌های روانشناختی است؟

معمولا روانشناسان در تشخیص این نوع اختلال شخصیتی دقت خاصی را به کار می‌برند زیرا ممکن است با اختلال شخصیت دوقطبی، اسکیزوفرنی و اختلالات عصبی-رشدی اشتباه گرفته شوند.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره