اختلال شخصیت اسکیزوتایپال

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

اختلال شخصیت اسکیزوتایپال یکی از انواع اختلالات‌شخصیت است که نشانه‌ های آن خیلی اوقات با بیماری های سایکوتیک مثل اسکیزوفرنی اشتباه گرفته می‌شود. برخی اختلال اسکیزوتایپال را اسکیزوفرنی نهفته می‌دانند. این اختلال جنبه ارثی بالایی دارد. در سابقه خانوادگی افرادی که به اختلال اسکیزوتایپال دچار هستند، اغلب اختلال‌اسکیزوفرنی دیده می‌شود. این افراد دارای درک متفاوتی از محیط اطراف خود هستند. حتی ممکن است دوستان خیالی داشته باشند. روان درمانی در کنار دارودرمانی موثرترین روش بر بهبودشان است. در ادامه نشانه ها، علل و درمان اختلال شخصیت اسکیزوتایپال را بررسی کرده‌ایم.

اختلال شخصیت اسکیزوتایپال

شخصیت‌های اسکیزوتایپال Schizotypal personality disorder (STPD) در کلاستر الف جا می‌گیرند. افراد دچار این اختلال، قوه تفکر و توانایی برقراری ارتباطات‌شان تا حدودی مختل می‌شود. این افراد با اینکه مشکلات ذهنی مشخصی ندارند اما نحوه صحبت کردن‌شان ویژه و متمایز است. اغلب معنای حرف هایشان را فقط خودشان می‌فهمند. برای آشنایی با سایر اختلالات شخصیت کلاستر A کلیک کنید.

کسی که به اختلال شخصیت اسکیزوتایپال مبتلا باشد ممکن است از احساسات درونی خودش هم خبر نداشته باشد. اما این فرد در کشف احساسات دیگران، به ویژه خشم آن‌ها بسیار دقت می‌کند. اسکیزوتایپال‌ها معمولا ادعاهای خرافی دارند. مثل اینکه مدعی می‌شوند که غیب بین هستند یا یک سری قابلیت های فکری منحصر به فرد دارند.

برای آشنایی با نحوه برخورد با شخصیت اسکیزوتایپال کلیک کنید.

علائم اختلال شخصیت اسکیزوتایپال

مبتلایان به اختلال شخصیت اسکیزوتایپال به جز بستگان درجه یک دوستان صمیمی ندارند. حالات عاطفی و احساسی که این افراد تجربه می کنند محدود یا به شدت زیاد است. افراد مبتلا به این عارضه نسبت به همه چیز سوءظن دارند. رفتارها، صحبت کردن و پوشش آن‌ها عجیب یا منحصر به خودشان است.

این افراد در جمع دچار نوعی اضطراب می‌شوند که با وقت گذرانی با آن جمع هم از بین نمی‌رود. این اضطراب می‌تواند از احساس بدگمانی که نسبت به دیگر دارند نشات بگیرد. افراد با این عارضه تکلم و تفکر عجیبی دارند. و اغلب هنگام صحبت کردن تنها خودشان می‌دانند که چه می‌گویند.

فروشگاه آرامیس

اطرافیان این افراد را عجیب و خاص تعریف می‌کنند و نمی‌توانند در مورد مسائلی که نیاز به منطق و تفکر استنتاجی دارد، با آن‌ها صحبت کنند. سایر نشانه های رایج در این شخصیت به شرح زیر هستند.

  • احساس اضطراب و بی قراری در جمع
  • ناتوانی در اعتماد کردن به دیگران
  • دارا بودن تفکر و رفتار عجیب
  • تعصب و باورهایی که پشتوانه منطقی ندارند
  • جملات نامفهوم و مبهمی که کسی متوجه نمی شود
  • عواطف و احساسات سطحی و سرد
  • منزوی بودن و ناتوانی در برقراری ارتباط با دیگران

برای تشخیص نشانه های این اختلال می‌توانید برای تست شخصیت شناسی کلیک کنید.

عوارض اختلال شخصیت اسکیزوتایپال

شخصیت اسکیزوتایپال به دلیل افکار و برداشت‌های غیرعادی اش نمی‌تواند به مانند سایرین در جامعه فعالیت داشته باشد. آن‌ها روابط محدودی دارند و در زمینه های مختلف تحصیلی، شغلی و خانوادگی از سایر هم گروهان عقب می‌افتد.

ابتلا به اختلالاتی مثل افسردگی و اضطراب نیز در این شخصیت بسیار شایع است و در ویژگی‌های اسکیزوتایپال آن‌ها مانع از تاثیر روش های درمان این اختلالات می‌شود.

خیلی اوقات اطرافیان او را با دیوانه خطاب کرده و از او دوری می‌کنند. با پیشروی خصوصیات شخصیت اسکیزوتایپال احتمال ظهور بیماری های سایکوتیک نیز بیشتر می‌شود.

برای آشنایی با آینده زندگی و ازدواج با شخصیت اسکیزوتایپال کلیک کنید.

دلیل شکل گیری شخصیت اسکیزوتایپال

بروز علائم شخصیت اسکیزوتایپال، به عوامل ژنتیکی و خانوادگی بستگی دارد. طبق بررسی های به عمل آمده، والدین این شخصیت ها روابط گیج کننده ای طی می‌کنند. و معمولا رابطه عاطفی نزدیکی ندارند. کودکان این خانواده ها علاوه بر زمینه ژنتیکی، شاهد روابط ناپایدار و گیج کننده والدینشان هستند. 

جهانی که شخصیت اسکیزوتایپال در آن رشد می‌کند پر از ترس ها و تصورات کودکانه است. اکثر این افراد در کودکی با دوستان خیالی رابطه دارند که انگار آن‌ها را به صورت واقعی می‌بینند. ممکن است اعتراف کنند که در درک محیط پیرامون خود اختلالاتی دارند. طبق تحقیقاتی که انجام شد، این افراد به شدت از سمت والدین؛ خویشان یا گروه همسالان تحقیر شده‌اند. این افراد تصویر خیلی نامفهومی از خود دارند. همیشه از خود ناراضی‌اند و چوب انتقاد به خود می‌زنند. گویی با این رفتارها به صورت ناخودآگاه طرف مقابل را توجیه می‌کنند که فرد مناسبی برای ارتباط نیست.

طی بررسی‌ها عوامل مشترک دیگری بین شخصیت‌های اسکیزوتایپال یافت شد. که عبارتند از؛

  • مورد تعرض و سوء استفاده جنسی واقع شدن
  • عدم توجه به عواطف و نیازهای روانی این کودکان
  • طلاق عاطفی پدر و مادر
  • رشد در محیطی استرس زا
  • وجود یا زندگی با حداقل یک عضو خانواده که مبتلا به اختلالات شخصیت دسته الف و یا یکی از بیماری های سایکوتیک باشد
  • تجربه ضربه‌های عاطفی شدید

آیا اسکیزوتایپال ها خطرناک هستند؟

ممکن است به دلیل حرف‌ها و رفتارهای عجیب این شخصیت احساس امنیت نداشته باشید. زندگی و ازدواج با اسکیزوتایپال‌ها دارای چالش های مختلفی است، اما نمی‌توان این اختلال را خطرناک تلقی کرد. شما برای زندگی با این شخصیت باید نسبت به بیماری او اطلاعات لازم را کسب کنید و با دریافت مشاوره از متخصصین به او جهت بهبود نشانه ها یاری برسانید. برای آشنایی با روش های درمان شخصیت اسکیزوتایپال کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره تلفنی در زمینه اختلال شخصیت اسکیزوتایپال می‌توانید با برترین متخصصان در مجموعه مشاوره روانشناسی ذهن نو در هر ساعت از روز از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

شخصیت اسکیزوتایپال را چطور تشخیص دهیم؟

ظاهر شخصیت های اسکیزوتایپال معمولا با دیگران تمایز فاحشی دارد. باورهای خرافی و عادات رفتاری عجیب آنها کاملا مشهود است. اکثر این شخصیت ها مشاغلی مثل رمالی و کف بینی را انتخاب می کنند.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو
دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره