پروتکل رفتار درمانی دیالکتیکی

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

پروتکل رفتار درمانی دیالکتیکی برای اولین بار در سال 1980توسط مارشا لینهان ابداع شد. تمرکز این درمان برای ناهنجاری های رفتاری و بیماران با افکار و قصد خودکشی می‌باشد. از این روش درمانی برای درمان اختلال شخصیت مرزی، درمان اختلال، درمان اعتیاد و … استفاده می‌شود. در این روش درمانی مهارت های 4 گانه به مراجعه کننده آموزش می‌دهند تا بر افکار منفی خود غلبه و افکار مثبت را جایگزین آن کند. هدف اصلی رفتار درمانی دیالکتیک سالم و در لحظه زندگی کردن است. در ادامه در رابطه با تمامی ویژگی ها و درمان های دیالکتیک توضیح داده ایم.

پروتکل رفتار درمانی دیالکتیکی چیست؟

روش درمان دیالکتیکی (DBT) نوعی درمان شناختی-رفتاری است. هدف اصلی این درمان چگونه سالم و در لحظه زندگی کردن، کنترل استرس، کنترل احساسات و بهبود روابط است. این درمان سعی دارد تفکرات منفی را شناسایی کند و تغییرات رفتای مثبت را جایگزین کند. دیالکتیک به افراد کمک می‌کند تا هیجان های خود را کنترل کنند تا زندگی با کیفیت تری داشته باشند. برای حل مساله و استراتژی های مبتنی بر پذیرش از 4 مهارت دیالکتیک استفاده می‌شود.

این روش درمانی به افرادی که از رویکردهای قبلی نتیجه ای نگرفته اند بسیار امید بخش است. این رویکرد برای درمان اختلالات مختلفی به کار می‌رود که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد. اما اصلی ترین درمان برای اختلال شخصیت مرزی در نظر گرفته شده بود. در حال حاضر برای مشکلات روانی مزمن یا شدید مورد استفاده قرار می‌گیرد.

دیالکتیک ۳ فرضیه اساسی دارد که عبارتند از.

  1. همه چیز باهم در ارتباط است
  2. تغییر ثابت و اجتناب ناپذیر است
  3. می‌شود مخالفان را ادغام داد و تقریب نزدیک تری از حقیقت را شکل داد

تاریخچه ایجاد پروتکل رفتار درمانی دیالکتیکی

پروتکل رفتار درمانی دیالکتیکی (DBT)، در اواخر دهه 1980 توسط دکتر مارشا لینهان و همکارانش ایجاد شد. زمانی که متوجه شدند درمان شناختی رفتاری در بیماران مبتلا به اختلال شخصیت مرزی آنگونه که باید عمل نمی‌کند. تکنیک هایی را طراحی و اضافه کردند که نیازهای اختلال شخصیت مرزی بر طرف شود.

پروتکل رفتار‌ درمانی دیالکتیکی فرایند فلسفی است که اینگونه تعریف می‌شود “همه چیز از تضاد شروع می‌شود و تغییر زمانی رخ می‌دهد که گفتگویی بین نیروهای مخالف ایجاد شود”.

پروتکل رفتار درمانی دیالکتیکی چگونه اجرا می‌شود؟

پروتکل رفتار درمانی دیالکتیکی در سه وضعیت به اجرا در می‌آید.

درمان‌گروهی: با نقش بازی کردن، انجام تکالیف درسی، مهارت های رفتاری و شیوه های جدید تعامل با دیگران آموزش داده می‌شود.

درمان فردی: درمانگر و متخصص با آموزش مهارت های آموخته شده مراجعه کننده با چالش های زندگی شخصی او منطبق هستند.

مشاوره تلفنی: بیماران طی جلسات و بین جلسات با درمانگر تماس می‌گیرند تا در دشواری ها آموزش های لازم را ببینند. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه مشاوره تلفنی روانشناسی کلیک کنید.

در این 3 موقعیت درمانی شما به ویژگی های زیر دسترسی پیدا خواهید کرد. برای دریافت نتیجه از پروتکل رفتار درمانی دیالکتیکی مهارت و تجربیات متخصص بیسار تاثیر دارد. بنابراین حتما باید از متخصصانی خدمات بگیرید که در این خصوص آموزش ها و تجربیات لازم را داشته باشند.

? پذیرش و تعهد

در پروتکل رفتار درمانی دیالکتیکی، شما استراتژی هایی را در رابطه با تحمل مشکلات زندگی، پذیرش، احساسات و خودتان آموزش خواهید دید. و در نهایت مهارت هایی را به دست خواهید آورد که تغییرات رفتاری مثبت و تعاملات با دیگران در شما ایجاد می‌کند.

? رفتار

در این روند درمانی، آموزش خواهید دید که مشکلات یا الگوهای رفتاری خطرناک را بررسی کنید و الگوهای سالمی را جایگزین کنید.

? شناخت

درمانگر به مراجعه کننده آموزش خواهد داد که چگونه بر تغییر عقاید، افکار، رفتار و عملکردهای منفی و بی تاثیر تمرکز کنند.

? همکاری

این رویکرد درمانی به شما آموزش می‌دهد که به طور موثر تر و مفید تری ارتباط برقرار کنید.

? تمام مهارت ها‎‎

تمامی مهارت های جدید برای افزایش توانایی های خود را آموزش خواهید دید. البته باید تا پایان پروتکل رفتار درمانی دیالکتیکی صبور باشید.

? حمایت

با حمایت متخصص در طی اجرای پروتکل رفتار درمانی دیالکتیکی نقاط مثبت خود را شناسایی می‌کنید و از آنها به نحو احسنت استفاده خواهید کرد.

مهارت های 4 گانه پروتکل رفتار درمانی دیالکتیکی

در پروتکل رفتار درمانی دیالکتیکی، مهارت هایی به مراجعان آموزش داده می‌شود که مراجعه با مجهز شدن به این مهارت ها بتواند بر افکار منفی غلبه کند و زندگی خود را بر اساس آرامش و کنترل در دست بگیرد. ابتدا مهارت ها به مراجعه کننده آموزش داده می‌شود و سپس به تقویت این مهارت ها می‌پردازد. در ادامه به مهارت های 4 گانه رفتار درمانی دیالکتیک می‌پردازیم.

1. ذهن آگاهی

مهمتیرن تکنیک در رفتار درمانی دیالکتیک، ذهن آگاهی است. تکنیک ذهن آگاهی به شما در زمینه های مختلف کمک می‌کند که در ادامه اشاره کرده ایم.

  • کمک می‌کند تا بر زمان حال و لحظه تمرکز کند
  • کمک به تفکر و توجه در رابطه با هیجانات و احساسات
  • کمک به آگاهی در رابطه با حواس اطراف، بدون قضاوت
  • زمانی که دچار درد عاطفی هستید به شما کمک می‌کند بر مهارت های مقابله ای تمرکز کنید
  • جلوگیری از رفتارهای تکانشی و  حفظ آرامش

تمرین ذهن آگاهی: دم و بازدم عمیف انجام دهید و در دفتر یادداشت کنید. به بالا و پایین رفتن شکم خود در حین تنفس دقت کنید.

2. پروتکل رفتار درمانی دیالکتیکی | قدرت تحمل پریشانی

تکنیک بعدی قدت تحمل پریشانی است. این مهارت به مراجعه کمک می‌کند تا وضعیت حال خود را بپذیرد و برای احساسات شدید و سخت آماده شود. در نهایت به شما کمک می‌کند تا با نگاه مثبت بلند مدت کنار بیایید. در ادامه 4 روش بحران مدیریت را نام برده ایم.

  1. حواس پرتی
  2. افزایش آرامش در لحظه
  3. خود آرامش بخش
  4. مزایا و معایب تحمل پریشانی

3. توانایی بقراری ارتباط موثر

سومین مهارت، توانایی برقراری ارتباط موثر است. در این روش مراجعه آموزش می‌بیند تا در یک رابطه با اعتماد به نفس و قاطع (نه گفتن) عمل کند. در حالی را رابطه را مثبت و گرم نگه دارد. احترام، گوش فرا دادن و ارتباط موثر آموزش مهارت سوم دیالکتیک است.

4. پروتکل رفتار درمانی دیالکتیکی | تنظیم هیجانی

آخرین مهارت رفتار درمانی دیالکتیک، تنظیم هیجانی است. این مهارت به مراجعه آموزش می‌دهد تا احساسات خود را در راه و روش بهتری هدایت کند. در این روش احساس خود را شناسایی، نام گذاری و سپس تغییر می‌دهید. زمانی که بتوانید احساسات منفی را شناسایی کنید و به صورت مثبت با آن برخورد کنید، آسیب پذیری عاطفی شما کاهش می‌یابد و کمک می‌کند تجربیات مثبت تری را احساس کنید.

رفتار درمانی دیالکتیکی برای درمان چه اختلالاتی مورد استفاده است؟

رفتار‌درمانی دیالکتیکی برای درمان بیماری و اختلالت زیادی قابل استفاده است که در ادامه به آنها اشاره کرده ایم.

  • درمان خودکشی
  • درمان رفتارهای خود تخریبی
  • تغییر رفتارهای ناسالم
  • درمان رفتارهای شبه خودکشی
  • درمان اختلال شخصیت مرزی
  • درمان آسیب به خود
  • اختلال غذا خوردن
  • درمان اعتیاد
  • اختلال کمبود توجه
  • اختلال دو قطبی
  • درمان اضطراب عمومی
  • افسردگی اساسی
  • درمان وسواس فکری عملی
  • درمان استرس پس از سانحه
  • حل مسائل خانوادگی
  • حل مسائل نوجوانان

کلام آخر

رویکرد رفتار درمانی دیالکتیک یکی از روش های درمانی برای رفتارهای هنجار زا و خودکشی است. اما صرف نظر از سن، جنسیت، نژاد و قومیت برای همه افراد موثر است. اما بهترین راه تشخیص و درمان، مراجعه به روانشناس است. روانشناس و متخصص با آموزش مهارت های لازم به مراجعان در بهبود کیفیت زندگی خود کمک می‌کنند. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت حضوری و تلفنی به مراجعان خدمات ارائه می‎دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره درج شده تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه پروتکل رفتار درمانی دیالکتیکی می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره فردی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره