فلاکا یا زامبی

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

فلاکا یا زامبی نام ماده مخدر صنعتی جدیدی است که استفاده از آن به دلیل قیمت پایین و تأثیرگذاری قوی رو به افزایش است. این ماده شبیه نمک دریا یا کریستال‌های ریز سفیدرنگی است که بوی بسیار بدی دارد؛ به دلیل موادی که در ساختبن آن به کار می‌رود به‌شدت اعتیادآور است و آسیب‌های بسیاری را هم به بدن وارد می‌کند. به همین خاطر لازم است که نوجوانان و جوانان و همین‌طور والدین از این ماده و راه‌های جلوگیری از اعتیاد به آن آگاهی داشته باشند. در صورت مصرف ویا شک به مصرف فلاکا حتما مشاوره ترک اعتیاد دریافت نمایید.

ماده مخدر فلاکا یا زامبی چیست ؟

فلاکا یا آلفا پی‌وی‌پی ماده مخدر جدیدی است که از ترکیب توهم‌زاها و روان‌گردان‌هایی مثل متاآمفتامین ساخته می‌شود. استفاده از زامبی باعث می‌شود بدن فرد دچار لرزش شده و با تغییرات جسمی و مغزی که پس از استفاده از این ماده شروع می‌شود، او را تحریک می‌کند که به خود یا اطرافیانش آسیب بزند؛ به همین خاطر است که این ماده به نام زامبی نیز مشهور شده است.

نفس شیطان، اشک شیطان، رعدوبرق سفید یا ابر نهم از نام‌های دیگری هستند که به فلاکا داده شده است. این ماده مخدر اولین بار در سال 1963 شناخته شد و به عنوان محرک سیستم عصبی مرکزی تایید شد. این ماده در ابتدا برای درمان بیماری نارکولپسی تجویز می‌شد.

برای آشنایی با عوارض اعتیاد به مواد محرک کلیک کنید.
 

نحوه مصرف و مکانیسم عمل مواد مخدر فلاکا

نحوه مصرف فلاکا

 

مواد مخدر فلاکا به روش‌های مختلفی استفاده می‌شود که ازجمله آن‌ها خوردن به‌صورت یک قرص، حل کردن در آب، استفاده مانند شیاف و دود کردن می‌توان اشاره کرد. مصرف این ماده باعث می‌شود تا ترشح سروتونین و دوپامین در مغز افزایش پیدا کند و به همین خاطر مصرف‌کنندگان احساس سرخوشی و پرانرژی بودن می‌کنند. اما افزایش دوپامین در کنار احساس لذت باعث بروز توهم می‌شود که معروف‌ترین آن‌ها توهم آدم‌خواری است و بیشتر از هر چیز به همین خاطر است که فلاکا را با نام زامبی می‌شناسیم.

اگر در مورد وجود اعتیاد تردید دارید، حتما درباره مقاله اعتیاد چیست بخوانید.

مواد مخدر فلاکا از چه چیزی تشکیل شده است؟

ترکیبات مواد مخدر فلاکا شامل هروئین، آمفتامین و متامفتامین و محرک های کتینون از گروه آلفا پی وی پی هستند. زامبی یکی از مخدرهای صنعتی است که در آشپزخانه های غیرمجاز تولید می‌شود. به دلیل گران بودن این ترکیبات، معمولا سازنده های این ماده از مواد اولیه فاسد و غیراستانداد استفاده می‌کنند که همین مورد باعث ایجاد مسمویت های بیشتر و عوارض شدید تر می‌شود. این ماده به دلیل ناشناخته بودن نیز دوز مشخصی ندارد؛ به همین دلیل برای افراد مشکلات بیشتری ایجاد خواهد کرد. برای آشنایی با انواع ماده مخدر سفید کلیک کنید.

عوارض و پیامدهای مصرف فلاکا

اثرات استفاده ازمواد مخدر زامبی با توجه به شکل مصرف آن متفاوت خواهد بود، اما معمولاً تا 3 یا 4 ساعت باقی می‌ماند ولی پیامدهای منفی استفاده از آن برای حدود 24 ساعت در بدن مصرف‌کننده ادامه پیدا می‌کند. فلاکا از دو نوع ماده مخدری ساخته می‌شود که هرکدام خودشان به‌تنهایی مشکلات بسیاری را برای مصرف‌کننده ایجاد می‌کنند. کنار هم قرار گرفتن این مخدرها باعث می‌شود تا فرد نشانه‌های زیر را تجربه کند:

عوارض کوتاه‌مدت

  • بالا رفتن ضربان قلب
  • افزایش فشارخون
  • تندتر شدن تنفس
  • تعریق بدن
  • ناتوانی در تمرکز و رفتارهای منطقی
  • اضطراب شدید
  • توهم و هذیان
  • بدبینی‌های شدید
  • تمایل به آسیب زدن به دیگران و حتی آدم کشی
  • لرزش شدید بدن
  • بالا رفتن شدید دمای بدن
  • خونریزی‌های داخلی

عوارض استفاده طولانی‌مدت | مواد مخدر فلاکا

با توجه به اینکه فلاکا ماده بسیار سمی است استفاده از آن اختلالات بسیاری را برای کبد و کلیه ایجاد می‌کند و با آسیب زدن به سلول‌های عصبی مشکلات جدی را در اندام‌های مختلف و مغز مصرف‌کننده باقی می‌گذارد. همه مواد مخدر تاثیرات جبران ناپذیری بر عملکرد و ساختار مغز دارند که حتی بعد از ترک هم جبران نمی‌شوند.

برای آشنایی با راه های ترک مواد محرک کلیک کنید.

قربانیان فلاکا

متأسفانه مواد مخدر فلاکا، جدید و بسیار ارزان‌قیمتی است که اخیراً استفاده از آن رواج پیدا کرده است. متخصصین می‌گویند بیشتر استفاده‌کننده‌ها از زامبی مردان بین 20 تا 30 سال هستند. استفاده از این ماده معمولاً در تعطیلات و در جریان مهمانی‌ها افزایش پیدا می‌کند.

ناشناخته بودن فلاکا و عوارض و پیامدهایی که به همراه می‌آورد یکی از مهم‌ترین دلایلی است که باعث افزایش استفاده از این ماده شده است. درعین‌حال نکاتی که راجع به تجربه مصرف آن گفته می‌شود گاهی اوقات بعضی‌ها را تحریک می‌کند تا از آن استفاده کنند. برای آشنایی با قوی ترین مواد مخدر کلیک کنید.

بیشترین استفاده از مواد مخدر فلاکا

با توجه به اینکه مواد مخدر فلاکا ارزان تر از کوکائین بوده و تاثیری مشابه با آن دارد؛ معمولا افرادی که به کوکائین اعتیاد دارندف از این ماده نیز استفاده می‌کنند. همچنین برخی از افراد از فلاکا برای ترک کوکائین استفاده می‌کنند. مورد دیگر استفاده از این ماده توسط جوانان است که اطلاعات کافی از عوارض این ماده ندارند. گاهی حتی به اسم کوکائین آن را خریداری می‌کنند. به طور کلی میزان مصرف آن در کشور ما بالا بوده و افراد با رنج های سنی مختلف به آن اعتیاد دارند.

ترک اعتیاد به فلاکا

ترک فلاکا

 

برای بعضی از جوانان این سؤال پیش می‌آید که آیا فلاکا اعتیادآور است؟ در جواب این سؤال باید بگوییم که مواد مخدر فلاکا از دو نوع مخدر بسیار قوی ساخته می‌شود و طبیعتاً اگر بیش از آن‌ها اعتیادآور نباشد کمتر هم نیست. اما سؤال اصلی این است که چطور باید برای درمان اعتیاد به این ماده اقدام کرد؟

با توجه به اینکه هنوز آگاهی چندانی راجع به این ماده وجود ندارد ممکن است هر کسی از آن استفاده کند، زیرا بسیاری از مصرف‌کنندگان در واقع نمی‌دانند که دارند از چه چیزی استفاده می‌کنند به همین خاطر ممکن است شما با افراد بسیاری برخورد کنید که ندانسته درگیر اعتیاد به فلاکا شده‌اند.

در این شرایط بهتر است حتماً برای درمان از یک متخصص کمک بگیرید. قطع خودسرانه مصرف مخدر می‌تواند باعث بروز مشکلات بیشتری باشد. پس حتما برای درمان و ترک اعتیاد به متخصص ترک مراجعه کنید. مهم‌ترین اقدامات درمانی در مراکز ترک اعتیاد به دودسته تقسیم می‌شود.

ترک اعتیاد جسمانی به مواد مخدر فلاکا

در این مرحله که به آن عوض کردن خون یا سم‌زدایی هم می‌گویند متخصصان تلاش می‌کنند تا وابستگی جسمی به ماده مخدر را از بین ببرند. مشکلات جسمانی که برای مصرف‌کننده ایجاد شده و همین‌طور وابستگی که مغز و بدن به مواد مخدر فلاکا پیداکرده‌اند در این مرحله از بین می‌رود.

در این مرحله فرد عوارض جسمانی و روانی زیادی را تجربه خواهد کرد که شامل تعریق، لرزش بدن، بدن درد، اختلال در خواب و اشتها و… می‌شوند. افراد می‌توانند این دوران را در خانه و یا مراکز ترک اعتیاد بگذرانند.  اما به طور کلی نظارت یک پزشک و یک روانشناس در این شرایط، برای بیمار ضروری خواهد بود. همچنین معمولا 10 روز تا دو هفته برای گذراندن دوره سم زدایی کافی خواهد بود.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

ترک اعتیاد روانی

مواد مخدر فلاکا به دلیل احساس خوشایندی که برای فرد ایجاد می‌کند باعث می‌شود که مصرف‌کنندگان به استفاده دوباره از آن تمایل داشته باشند و به عبارتی پس از ترک دیر یا زود مصرف دوباره را شروع کنند. جلسات روان‌درمانی به بیمار کمک می‌کند تا راه‌هایی را برای مبارزه با این میل روانی در خود پیدا کند و کسانی که از این جلسات استفاده می‌کنند تا حد زیادی از شروع مجدد مصرف در امان می‌مانند.

در این جلسات به بیمار کمک می‌شود تا مشکلاتی که به دلیل اعتیاد برایش پیش آمده را شناسایی کرده و برای برطرف کردن آن‌ها برنامه‌ریزی کند. در واقع شدت اعتیاد روانی به فلاکا بیشتر از اعتیاد جسمانی آن است و برای فرد مشکلات روانی زیادی ایجاد خواهد کرد.

چرا برای ترک فلاکا یا زامبی باید به روانشناسان مراجعه کرد

یکی از مهم ترین اقدامات برای شروع ترک مراجعه به متخصصان اعتیاد است. همانطور که برای سرماخوردگی نیاز به دریافت دارو و مراجعه به پزشک است؛ برای درمان اعتیاد نیز حتما باید تحت نظر قرار گرفت. ترک ناگهانی، جایگزین کردن ماده مخدر، مصرف دارو و… همگی می توانند با یک اشتباه وضعیت بیمار را بدتر کنند. بنابراین هرگز خودسرانه نباید اقدام به ترک بکنید. توصیه می کنیم برای دریافت مشاوره با شماره های درج شده تماس بگیرید.

سخن پایانی

اطلاع رسانی دقیق و آگاهی رسانی در مورد مواد مخدر فلاکا بسیار موثر است. خانواده ها با اطلاع از نشانه های اعتیاد به این ماده و همچنین طریقه مصرف آن می‌توانند به فرزندان خود کمک بیشتری بکنند. از آنجایی که میزان مصرف آن میان جوانان بیشتر می‌باشد؛ واکنش درست آنها در این شرایط بسیار مهم است.

در حال حاضر هیچ داروی مشخصی برای ترک اعتیاد به این ماده وجود ندارد. اما افراد می‌توانند از روش های مختلفی مثل مراجعه به کلینیک های ترک اعتیاد و یا ترک در منزل برای رهایی از این ماده، استفاده کنند. در این دوران حتما از یک پزشک متخصص و یک روانشناس نیز کمک بگیرید.

برای دریافت مشاوره در زمینه مواد مخدر فلاکا می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

 

سؤالات متداول

فلاکا چیست؟

فلاکا یک ماده مخدر صنعتی و جدید است که از ترکیب متاآمفتامین و مخدرهای توهم‌زا ایجاد می‌شود.

آیا فلاکا اعتیادآور است؟

بله؛ فلاکا می‌تواند ازنظر جسمی و روانی اعتیاد بسیار قوی را در بیمار ایجاد کند.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

‫2 دیدگاه ها

    1. سلام این مساله بستگی به مدت زمان مصرف و میزان وابستگی فرد داره. از آن جا که ماده روان گردان فلاکا مت آمفتامین هست، ترک جسمانی آن به اندازه سایر ماده مخدرها با درد نیست. اما وابستگی روانی شدیدی ایجاد می کند که برای ترک وابستگی روانی مدت درمان با توجه به وضعیت بیمار مشخص می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره