افسردگی فصلی در پاییز و زمستان

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

افسردگی فصلی یکی از انواع افسردگی است که بیشتر با شروع شش ماهه دوم سال و کاهش میزان نور خورشید بروز پیدا می‌کند. بااین‌حال نوع نادرتری از افسردگی‌فصلی نیز در فصل تابستان ایجاد خواهد شد. می‌توان گفت که بسیاری از نشانه‌های این اختلال با اختلال افسردگی عمده یکسان است و تنها چیزی که بین آن‌ها تفاوت ایجاد می‌کند این است که افسردگی‌های فصلی معمولاً با شروع فصل خاصی ایجاد خواهند شد و پس‌ازآن نیز از بین خواهند رفت. با توجه به تأثیری که ابتلای به افسردگی فصلی در توانایی کار و لذت بردن فرد از محیط اطراف باقی خواهد گذاشت بهتر است برای درمان این اختلال از یک مشاور کمک بگیرید و یا نکاتی را برای پیشگیری از بروز آن آموزش ببینید. ما نیز در این مطلب راجع به افسردگی فصلی، علل و راه‌های درمان آن صحبت خواهیم کرد.

برای دریافت مشاوره در زمینه افسردگی فصلی می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی خانواده با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

تعریف افسردگی فصلی

تعریف افسردگی فصلی

افسردگی فصلی که به‌اختصار SAD نامیده می‌شود یکی از انواع بیماری افسردگی عمده است که در برخی از فصول خاص سال به‌ویژه پاییز و زمستان اتفاق خواهد افتاد. میزان شیوع این اختلال در ساکنین کشورهایی که از خط استوا دور هستند بیشتر خواهد بود زیرا یکی از اصلی‌ترین دلایلی که برای بروز این اختلال در نظر گرفته می‌شود کاهش میزان نور است که این مسئله در این کشورها بیش از سایرین دیده می‌شود. برای آشنایی با سایر انواع افسردگی کلیک کنید.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

نشانه‌های افسردگی فصلی ( به ویژه در پاییز و زمستان )

نشانه‌های افسردگی فصلی تفاوت چندانی با نشانه‌های اختلال افسردگی عمده ندارد و با توجه به اینکه یکی از زیرشاخه‌های اختلال افسردگی است این موضوع چندان دور از انتظار نخواهد بود. بااین‌حال برخی از نشانه‌های افسردگی نظیر احساس خستگی و رخوت و یا میل به استفاده از کربوهیدرات‌ها در این اختلال بیش از افسردگی عمده است. در ادامه اصلی‌ترین نشانه‌های افسردگی را با یکدیگر بررسی خواهیم کرد.

فروشگاه آرامیس

? اصلی‌ترین نشانه این است که شروع اختلال در فصل مشخصی از سال است و با پایان آن، نشانه‌های افسردگی نیز به‌تدریج کاهش می‌یابند.

? احساس خستگی و بی انرژی بودن که معمولاً با خوابیدن نیز از بین نمی‌رود

?افزایش ساعات خواب فرد

? افزایش اشتها و وزن؛ به‌ویژه تمایل به استفاده از هیدرات‌های کربن

? در اکثر ساعات روز و تقریباً هرروز فرد احساس دلگیری و غم دارد

?فعالیت‌ها و موضوعاتی که پیش‌تر برای فرد جالب بوده‌اند جذابیت خود را از دست خواهند داد.

? نداشتن تمرکز

? احساس ناامیدی

?بی حالی

? عدم علاقه به فعالیت های جمعی 

? کاهش میل جنسی

?ناراحتی

? بی قراری

البته باید این نکته را در نظر داشته باشید که افسردگی‌ فصلی تابستانی معمولاً بیشتر با نشانه‌های اضطرابی همچون کمبود خواب، کاهش اشتها، تحریک‌پذیری و یا احساس اضطراب خود را نشان می‌دهند. برای آشنایی بیشتر با نشانه های افسردگی شدید کلیک کنید.

عوارض افسردگی فصلی

علائم و نشانه های افسردگی فصلی را جدی بگیرید. اگر تحت درمان قرار نگیرید با پیامدهای فراوانی روبرو خواهید شد که در این بخش مقاله به آنها اشاره کرده ایم.

? کناره گیری اجتماعی

? سوء مصرف مواد مخدر

?مشکلات رفتار در جامعه

? بروز اختلالات روانی

? افکار خودکشی

علل افسردگی فصلی

دلایل ابتلا به افسردگی فصلی هنوز چندان مشخص نشده است. بااین‌حال برخی فرضیه‌ها دراین‌باره مطرح است که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به کاهش نور اشاره کرد. ازجمله مهم‌ترین دلایل ابتلا به افسردگی فصلی می‌توان موارد زیر را بیان کرد.

? افزایش ملاتونین

ملاتونین یا هورمون تاریکی نام انتقال‌دهنده عصبی است که با تاریک شدن هوا و کاهش میزان نور از مغز فرد ترشح می‌شود و باعث احساس خواب‌آلودگی در وی خواهد شد. با رسیدن به شش‌ماهه دوم سال و کاهش نور خورشید، میزان ملاتونین در بدن فرد بیشتر می‌شود و این عامل می‌تواند باعث احساس خواب‌آلودگی و خستگی شدید شود. با توجه به اینکه احساس خواب‌آلودگی و رخوت از اصلی‌ترین نشانه‌های افسردگی فصلی است روانشناسان معتقدند که کاهش نور و افزایش میزان ملاتونین باعث بروز این بیماری می‌شود.

? کاهش سروتونین

برخی پژوهش‌ها نشان داده است که مغز افراد درگیر با افسردگی فصلی مقدار کمتری سروتونین ترشح می‌کند و یا دوام این ماده در بخش‌های مختلف مغز فرد کم است. با توجه به اینکه سروتونین را می‌توان اصلی‌ترین انتقال‌دهنده عصبی در تنظیم خلق فرد دانست کاهش آن می‌تواند ارتباط مستقیمی با ابتلای وی به افسردگی داشته باشد.

? علل ژنتیکی و سابقه بیماری

بروز افسردگی فصلی در افرادی که آمادگی ژنتیکی برای ابتلا به این اختلال را دارند به‌مراتب بیش از افرادی است که این زمینه را ندارند. علاوه بر عوامل ژنتیکی سابقه ابتلا به اختلال افسردگی اساسی و یا سایر مشکلات خلقی می‌تواند فرد را درزمینهٔ ابتلا به افسردگی فصلی آسیب‌پذیر نماید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه اختلالات خلقی کلیک کنید.

? کاهش نور

یکی از دلایل بروز افسردگی فصلی، نور کم است. در فصل سرما به دلیل اینکه با نور خورشید کمتر در ارتباط هستیم؛ ممکن است که به این نوع افسردگی دچار شویم. در واقع کاهش تابش نور خورشید، ساعت بیولوژیکی بدن که تنظیم کننده خلق و خو است، تحت تاثیر قرار می‌گیرد. 

آیا افسردگی فصلی خطرناک است؟

در پاسخ به این سؤال باید گفت این بیماری نمی‌تواند خطر جدی برای فرد ایجاد کند بااین‌حال بزرگ‌ترین آسیب آن این است که باعث کاهش بهره‌وری و توانایی فعالیت فرد می‌شود. علاوه بر این تا زمانی که برای درمان آن اقدام نکنید حالت راجعه داشته و با شروع فصل پاییز و زمستان مجدداً بروز پیدا خواهد کرد. به همین خاطر روانشناسان معتقدند که بهتر است برای درمان این اختلال اقدام نمایید.

توجه داشته باشید که به میزانی که شما دوره‌های بیشتری از افسردگی فصلی را تجربه کنید احتمال افزایش شدت و بازگشت‌های سریع‌تر این بیماری بیشتر خواهد شد. همچنین طولانی شدن سابقه ابتلا به این اختلال معمولاً با دریافت نتیجه از درمان رابطه عکس دارد. درصورتی‌که احساس می‌کنید توانایی خروج از منزل برای شرکت در جلسات مشاوره را ندارید می‌توانید از مشاوره تلفنی استفاده نمایید.

درمان‌های افسردگی فصلی

با توجه به فرضیاتی که در ارتباط با دلایل ابتلا به افسردگی فصلی وجود دارد، درمان‌های مختلفی برای این بیماری تهیه شده است که بر اساس تحقیقات صورت گرفته تمامی آن‌ها نتیجه‌بخش خواهند بود. با توجه به شرایط هر بیمار و دلایل ابتلای او به این اختلال می‌توان از یکی از این روش‌ها استفاده کرد. برای دریافت درمان افسردگی کلیک کنید.

? نوردرمانی

اصلی‌ترین درمان برای اختلال افسردگی فصلی بر اساس قوی‌ترین فرضیه در علل این اختلال یعنی افزایش سطح ملاتونین شکل‌گرفته است. نوردرمانی فرض می‌کند که مشکل اصلی فرد کاهش دریافت نور است و این موضوع باعث افزایش ملاتونین و افسردگی در فرد شده؛ درنتیجه برای درمان از نورهای مصنوعی استفاده می‌شود که فرد در چند نوبت از روز و هر بار برای چند ساعت آن را دریافت کرده و به دنبال دریافت آن میزان ملاتونین و به‌تبع آن افسردگی فرد کاهش می‌یابد.

? دارودرمانی

همان‌طور که گفته شد کاهش میزان سروتونین در مغز یکی از دلایل ابتلا به افسردگی فصلی است به همین خاطر معمولاً یکی از درمان‌هایی که برای این اختلال به کار برده می‌شود استفاده از داروهای شیمیایی است که باعث افزایش سطح سروتونین در مغز فرد می‌شوند. 

اگرچه استفاده از داروهای اعصاب می‌تواند نشانه‌های اختلال افسردگی فصلی را در فرد کاهش دهد اما به این نکته توجه داشته باشید که این داروها هرگز باعث درمان اختلال فرد نمی‌شوند و همچنین پس از مدتی مغز نسبت به آن‌ها مقاومت پیداکرده و فرد مجبور است برای دریافت نتیجه میزان مصرف را افزایش دهد. به همین خاطر معمولاً توصیه می‌شود که از درمان‌های دارویی در کنار سایر درمان‌ها استفاده شود.

? روان‌درمانی

درمان شناختی-رفتاری یکی از انواع روان‌درمانی است که برای اختلال افسردگی فصلی به کار برده می‌شود. در این درمان به فرد کمک می‌شود برخی از رفتارهای مناسب برای بهبود این بیماری نظیر ورزش کردن منظم را در برنامه روزانه خود قرار دهد و علاوه بر این بر افکار و باورهای غلط فرد نیز تأکید داشته و سعی می‌کند تا دیدگاه‌های ناامیدانه را از بین ببرد. برای دریافت مشاوره افسردگی کلیک کنید.

با کمک روش های زیر افسردگی فصلی خود را درمان کنید

درمان افسردگی فصلی

علاوه بر دارو درمانی، روان درمانی و نور درمانی می‌توانید با کمک روش های دیگر افسردگی فصلی خود را درمان کنید. در این بخش مقاله به این روش های ساده و قابل انجام اشاره کرده ایم.

✨ رژیم غذایی مناسبی داشته باشید

یکی از روش های درمان افسردگی فصلی، رعایت رژیم غذایی مناسب است. زمانی که ویتامین های مورد نیاز بدن را با کمک غذا تامین کنید، از نشان های افسردگی شما کاسته می‌شود. به مصرف میوه، سبزیجات، غلات، آجیل و ویتامین ها اهمیت دهید تا خلق و خوی شما به تعادل برسد. 

✨ ورزش کنید

برای درمان افسردگی فصلی خود بهتر است که یک رشته ورزشی انتخاب کنید و انجام دهید. ورزش یکی از روش های درمانی ثابت شده در زمینه افسردگی است که طی دو هفته می‌توانید تغییرات روحی خود را متوجه شوید. 

✨ بهداشت خواب داشته باشید

خواب کافی راهی برای نجات از افسردگی فصلی است. سعی کنید که بهداشت خواب خود را رعایت کنید تا خلق و خو جهت مناسبی را پیدا کند. برای خواب خود برنامه ریزی داشته باشید تا بتوانید تغییرات و بهبودی خود را مشاهده کنید. 

✨ با دوستان خود وقت سپری کنید

از روش های درمان افسردگی فصلی، سپری کردن وقت با دوستان است. بهتر است که با دوستان پر انرژی و مفید خود تعامل داشته باشید تا خلق و خوی شما به تعادل برسد. از دوستان سمی دور شوید، مشکلات عاطفی خود را حل کنید تا افسردگی شما درمان شود. 

✨ شرکت در کارهای داوطلبانه را جدی بگیرید

اگر می‌خواهید افسردگی فصلی خود را درمان کنید؛ نباید در خانه بمانید. به هر زوری که شده از خانه بیرون بزنید و خود را به فعالیت های داوطلبانه مشغول کنید. کمک مالی، انجام کارهای محبت آمیز و … روند بهبودی شما را سرعت می‌بخشد. 

کلام آخر

افسردگی فصلی خود را جدی بگیرید و برای درمان اقدام کنید. درمان افسردگی فردی با کمک روان درمانی بهترین روش است. اما برای اینکه علائم شما کمتر شود؛ از روش های درمان خانگی نیز استفاده کنید تا درمان به بهترین نحو صورت بگیرد. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه افسردگی فصلی می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

سؤالات متداول

افسردگی فصلی چه تفاوتی با افسردگی دارد؟

افسردگی فصلی یکی از انواع اختلال افسردگی اساسی است و تقریباً تمامی نشانه‌های آن را دارد با این تفاوت که این اختلال صرفاً در فصل خاصی شروع شده و پس از آن نیز از بین خواهد رفت.

بهترین درمان برای افسردگی فصلی چیست؟

درمان‌های مختلفی همچون نوردرمانی، روان‌درمانی و استفاده از داروها برای درمان این اختلال وجود دارد که هر فرد با توجه به شرایط و نشانه‌های خاص خود و همچنین دلایل بروز می‌تواند از آن‌ها استفاده کند. بااین‌حال نوردرمانی اصلی‌ترین روش برای درمان افسردگی فصلی است.

چرا باید برای درمان افسردگی فصلی اقدام کنیم؟

این اختلال باعث کاهش بهره‌وری و توان فعالیت شما در محیط می‌شود و همچنین باقی ماندن آن می‌تواند باعث شدیدتر شدن سایر دوره‌ها یا شکست درمان باشد. به همین خاطر بهتر است سریع‌تر برای درمان این اختلال اقدام نمایید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

‫2 دیدگاه ها

    1. بله فقدان انگیزه و امید از نشانه های افسردگیه اما برای تشخیص قطعی علائم دیگر هم باید بررسی بشن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره