وسواس تقارن | علائم ، علل و راه درمان وسواس قرینه با جدیدترین روش ها

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

وسواس تقارن از آن دسته اختلالاتی است که در فیلم‌ها نیز مورد توجه قرار گرفته است. وسواس‌ تقارن شاید از دور عجیب و حتی جالب به نظر برسد، اما مانند سایر انواع وسواس‌ها برای بیمار و اطرافیان او مشکلات زیادی را ایجاد می‌کند. از آنجا که وسواس‌ها نمود بیرونی اضطراب و تنش‌های درونی هستند. که تلاش دارند با افکار و اعمالی مانند تقارن بیرون بیایند. لازم است برای درمان و بروز سالم هیجانات و احساسات از کمک تخصصی روانشناسان و درمانگران حوزه سلامت استفاده کنید. در ادامه در رابطه با نشانه‌ها، علل و درمان وسواس تقارن توضیح داده‌ایم. برای دریافت مشاوره وسواس فکری کلیک کنید.

بیشتر بخوانید : بیماری وسواس

آشنایی با ریشه اصلی وسواس تقارن

وسواس فکری- عملی یکی از اختلالات روانشناختی به نسبت شایع است. پیشتر به عنوان یک اختلال اضطرابی در نظر گرفته می‌شد. اما به دلیل اهمیت این اختلال و مشکلات مربوط به آن در آخرین ویراست راهنمای آماری و تشخیصی اختلالات روان پزشکی یک طبقه تشخیصی جداگانه به وسواس و اختلالات مرتبط با آن اختصاص یافته است. برای آشنایی با سایر اختلالات اضطرابی کلیک کنید.

در وسواس فکری – عملی فرد دست خوش افکار، تمایلات، تکانه ها یا تصاویر ذهنی آزاردهنده و مزاحمی می‌شود. که در او اضطراب و تنش زیادی را بر می‌انگیزند. در پی تجربه این تنش مبتلایان به وسواس اغلب تلاش می‌کنند از طریق انجام یکسری اعمال اضطراب‌های خود را خنثی نمایند. به این اعمال وسواس عملی گفته می‌شود. برای مثال فردی که دائما با مسائلی نظیر آلودگی و نجاست مشغولیت فکری دارد، تلاش می‌کند از طریق شست و شوی افراطی بر نگرانی‌های خود در این زمینه غلبه نماید.

وسواس‌تقارن نوعی وسواس‌فکری

امروزه پژوهشگران حوزه روانشناسی وسواس های فکری رایج در میان عموم مردم را شناسایی کرده‌اند که وسواس تقارن یکی از آن‌هاست. از جمله دیگر وسواس های فکری رایج باید به وسواس پاکیزگی، وارسی و مشغولیت ذهنی با مسائل دینی و مذهبی اشاره کرد.

نشانه های وسواس تقارن چیست؟

افرادی که دچار وسواس تقارن هستند مشغولیت ذهنی زیادی در مورد قرینه بودن اشیاء دارند. آن‌ها شاید با مشاهده هرگونه بی‌نظمی در محیط پیرامون آشفته شوند. و تمایل داشته باشند که همه چیز به طور قرینه در کنار یکدیگر قرار بگیرد. البته تمایل به قرینگی تا حدودی در بیشتر ما وجود دارد که امری طبیعی است. این مسئله زمانی به عنوان یک اختلال در نظرگرفته می‌شود که باعث افت عملکرد در جنبه‌های مختلف زندگی فرد شود. به طوری که او زمان زیادی را صرف ایجاد تقارن در محیط کند یا پریشانی زیادی در پی نبود قرینگی تجربه نماید. برای اشنایی بیشتر با علائم وسواس فکری کلیک کنید.

علائم اختصاصی وسواس تقارن

  • ترس از اینکه نامتقارن بودن اشیاء موجب اتفاق ناگوار برای خود و عزیزانشان شود.
  • علاقه به تعادل راه رفتن
  • هنگام مواجهه با اشیاء نامتقارن استرس می‌گیرند.
  • در همه شرایط دغدغه نامتقارن بودن اشیاء را دارند.
  • این افراد از وسواس فکری عملی نیز رنج می‌برند.
  • در چیدمان لباس، کمد و وسایل شخصی نیز حساسیت دارند.
  • از حضور در مکان ها و فضاهای با اشکال هندسی خودداری می‌کنند.
  • هنگام برداشتن وسایل توجه دارند که از هر دو دست خود استفاده کنند.
  • وسواس در چیدمان ظروف برای صرف غذا
  • شک و تردید در انجام کارها
  • به حافظه خود اعتماد ندارند
  • کارها را بارها تکرار می‌کنند
  • میل به خودکشی دارند

علل دچار شدن به وسواس تقارن

متخصصان دلیل واحدی برای دچار شدن به وسواس مطرح نمی‌کنند. آن‌ها بر این باورند که این مشکل در پی تعامل عوامل زیستی، ژنتیکی، محیطی و روان شناختی گوناگون با یکدیگر پدید می‌آید. از جمله این عوامل می‌توان به داشتن سابقه وسواس یا هرگونه اختلال روان شناختی در خانواده، وجود تفاوت‌هایی در ساختار و شیمی مغز و تاکید مفرط خانواده بر مفاهیمی نظیر انضباط اشاره کرد.

  • طیق پژوهش‌ها. کسانی که دارای تیک عصبی هستند، بیشتر دچار به وسواس تقارن می‌شوند.
  • مردان بیشتر از بانوان مبتلا به اختلال وسواس تقارن می‌شوند.
  • اختلال در ترشح دوپامین خطر ابتلا به وسواس تقارن را افزایش می‌دهد.
  • روش های تربیتی والدین یکی از عوامل ابتلا به وسواس تقارن است.

درمان وسواس تقارن

وسواس تقارن مشکل غیرقابل حلی نیست. اگر شما دائما از قرینه نبودن هرچیزی رنج می‌کشید. و مشغولیت ذهنی زیادی با این مسئله دارید، فقط باید به یک روانشناس مراجعه نمایید. روانشناس با انجام مصاحبه بالینی و با کمک برخی تست‌ها، نوع و شدت وسواس را در شما تشخیص می‌دهد. همچنین به کمک روش‌های مختلف مثل تکنیک‌های شناختی رفتاری به شما کمک می‌کند تا بتوانید ریشه وسواس‌های خود را بیابید و از طریق مواجه تدریجی با موضوعات آزاردهنده بر آن غلبه کنید. برای آشنایی با روش های روان درمانی کلیک کنید.

در صورتی که شدت وسواس بسیار زیاد باشد یا روان درمانی به اندازه کافی در بهبودی تاثیر نگذارد، استفاده از درمان‌های دارویی ضرورت می‌یابد. از جمله داروهایی که در این زمینه تجویز می‌شوند عبارتند از انواع قرص‌های ضداضطرابی و ضدافسردگی. با این حال این داروها حتما باید زیر نظر متخصص مصرف شوند. در نتیجه از استفاده سرخود به طور جد بپرهیزید و پیش از هر اقدامی ابتدا با درمانگر خود مشورت نمایید. برای آشنایی با بهترین روش های درمان وسواس فکری کلیک کنید.

کلام آخر

مطالعه این مقاله شما را با علائم، علل و درمان وسواس تقارن آشنا کرده است. برای درمان وسواس تقارن از روان درمانی و دارو درمانی در موارد بسیار شدید استفاده می‌کنند. متخصصان روانشناسی با بررسی ریشه های وسواس تقارن به صورت کامل در حل این مساله به شما کمک می‌کنند.

مرکز مشاوره ذهن نو خدمات حضوری و تلفنی ارائه می‌دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره درج شده تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه وسواس تقارن در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

 

 

سوالات متداول

آیا تمایل به قرینه بودن اشیاء نوعی اختلال است؟

تمایل به قرینه بودن اشیاء به خودی خود نوعی اختلال نیست. اما در صورتی که منجر به مشغولیت فکری زیادی برای فرد شود، تنش یا اضطراب قابل توجهی را فراهم کند و یا رفتارهای وسواسی اخلال گری را در فرد ایجاد نماید. که به عنوان یک اختلال وسواسی در نظر گرفته می شود.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره