بیقراری بعد از ترک | نشانه ها و راه های مبارزه با بی قراری بعد از ترک مواد

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

بیقراری بعد از ترک مشکل شایعی است که برای بسیاری از افراد پیش می‌آید اما مدت باقی ماندن آن و همین‌طور شدت این نشانه‌ها می‌تواند بسته به نوع ماده مصرفی، مدت و میزان مصرف متفاوت باشد. نشانه‌هایی نظیر بی‌خوابی، احساس تنش و اضطراب، کلافگی و همچنین پرخاشگری ازجمله علائم بی‌قراری بعد از ترک هستند. با توجه به اینکه بی‌قراری بعد از ترک در بسیاری از مواقع باعث بازگشت فرد به سمت مصرف مواد مخدر می‌شود، بهتر است هنگام ترک اعتیاد حتما برای جلسات روان‌درمانی یا بازپروری نیز توجه ویژه داشته باشید. برای آشنایی با جلسات مشاوره ترک اعتیاد کلیک کنید.

بیقراری بعد از ترک و دلایل آن

بسیاری از افراد پایان مراحل سم‌زدایی یا ترک فیزیولوژیک اعتیاد را به معنای ترک اعتیاد می‌دانند. اگرچه پس از سم‌زدایی شما دیگر از نظر فیزیکی نیازی به مصرف مخدر ندارید، بااین‌حال بدن برای سازگاری با شرایط جدید نیاز به فرصت دارد و به عبارتی حتی پس از سم‌زدایی نیز نشانه و عوارض اعتیاد به ماده مخدر در بدن فرد باقی خواهد ماند. اما اینکه این نشانه‌ها برای چه مدت باقی مانده و یا شدت مشکلات چه مقدار باشد به عوامل بسیاری ازجمله نوع ماده مصرفی، مدت‌زمان و همین‌طور میزان استفاده از مخدر بستگی دارد. طبیعتاً افرادی که برای مدت طولانی‌تر و در حجم بیشتری از مخدر استفاده کرده‌اند و یا داروهای قوی‌تری مانند شیشه یا کوکائین را مصرف کرده‌اند برای زمان بیشتری درگیر نشانه‌های ناخوشایند و بی‌قراری بعد از ترک خواهند بود.

همچنین عواملی نظیر سن، وضعیت سلامت جسمی و روانی، انگیزه فرد برای ترک و همین‌طور میزان حمایت‌های اجتماعی که در محیط اطراف وی وجود دارد همگی بر نشانه‌های ناخوشایند پس از ترک تأثیر خواهند گذاشت. به همین خاطر بهتر است در کنار جلسات سم‌زدایی و درمان‌های فیزیولوژیک برای ترک اعتیاد از یک مشاور نیز در ارتباط با راهکارهایی برای عبور موفق از مشکلات پس از ترک اعتیاد کمک بگیرید.

نشانه های بیقراری بعد از ترک

بیقراری بعد از ترک یک اصطلاح کلی است که می‌تواند نشانه‌ها و مشکلات بسیاری را شامل شود. به‌طورکلی این اصطلاح به مجموعه علائمی اشاره دارد که باعث ناراحتی و ناآرامی پس از ترک مخدر می‌شود. این نشانه‌ها معمولاً به‌صورت رفت‌وبرگشت بوده و فرد در برخی مواقع احساس بهتری خواهد داشت. همچنین گاهی این نشانه‌ها با شدت بیشتری در فرد پیدا می‌شوند. با توجه به اینکه احساس ناآرامی و بی‌قراری یکی از مهم‌ترین دلایل شروع مجدد مصرف مواد مخدر است بهتر است به این نشانه‌ها توجه داشته باشید و برای برطرف کردن آن‌ها از یک روانشناس متخصص درزمینهٔ ترک اعتیاد کمک بگیرید. مهم‌ترین نشانه‌های بی‌قراری پس از ترک عبارتند از:

  • احساس تنش و فشار
  • پرخاشگری
  • افسردگی
  • هذیان و توهم
  • اختلالات خواب
  • نشانه‌های جسمانی مانند تهوع، استفراغ یا گرفتگی عضلات

مبارزه با بیقراری بعد از ترک

همان‌طور که گفته شد بی‌قراری پس از ترک یکی از مهم‌ترین دلایل بازگشت به اعتیاد است. شروع مجدد مصرف در کنار فشار روانی که برای اطرافیان فرد به همراه داشته و همین‌طور آسیبی که به اعتمادبه‌نفس و خود پنداره وی می‌زند با مصرف بیشتر و حتی چند مصرفی مواد مخدر همراه است. به همین خاطر مبارزه با بی‌قراری و احساسات ناخوشایندی که پس از قطع مصرف برای فرد ایجاد می‌شود اهمیت بسیاری دارد. ازجمله راهکارهایی که برای مبارزه با این احساسات می‌بایست به آن‌ها توجه داشته باشید می‌توان به موارد زیر اشاره کرد. برای جلوگیری از بازگشت به اعتیاد کلیک کنید.

عوامل سمی را کنار بگذارید

حتی در شرایط معمول زندگی نیز مشکلات می‌توانند باعث بروز اضطراب در شما شوند. درنتیجه هنگامی‌که فرد به‌تازگی شرایط حساسی مانند ترک اعتیاد را پشت سر گذاشته آسیب‌پذیری وی در مقابل بیماری‌های روانی به‌مراتب بیشتر است. به همین خاطر برای پیشگیری از احساسات منفی که در این شرایط برای فرد ایجاد می‌شود بهتر است عوامل سمی را شناسایی کرده و برای از بین بردن آن‌ها اقدام کنید. عوامل سمی مجموعه افراد، خاطرات، اشیا یا حتی مشکلاتی هستند که شما را دچار استرس می‌کنند. سعی کنید تا جای ممکن به‌دقت این محرک‌ها را شناسایی و از خود دور کنید.

فروشگاه آرامیس

 اگر احساس می‌کنید موضوعی ذهن شما را به خود درگیر کرده و به‌تنهایی توانایی حل کردن آن را ندارید حتما از یک روانشناس در این زمینه کمک بگیرید. همچنین اگر به هر دلیلی امکان مراجعه حضوری به مراکز مشاوره را ندارید می‌توانید از جلسات مشاوره تلفنی نیز استفاده کنید.

عوامل محافظتی را افزایش دهید

به همان میزان که شما نیاز دارید تا عوامل سمی را از خود دور کنید می‌بایست شرایط مساعد را در اطراف خود بیشتر کنید. ارتباط با افرادی که شما را درک می‌کنند و احساس مثبتی در شما ایجاد می‌کنند. توجه به علاقه‌مندی‌ها و تفریحات و استفاده از جلسات مشاوره ازجمله عواملی هستند که می‌توانند از بی‌قراری شما کاسته و شرایط را در وضعیت مطلوب‌تری نگه‌دارند. برای آشنایی با روش های مقابله وسوسه بعد از ترک کلیک کنید.

جلسات بازپروری را جدی بگیرید

تجربه شروع مجدد مصرف مواد مخدر پس از ترک، یکی از موضوعاتی است که اکثر معتادین آن را تجربه می‌کنند و بی‌توجهی به جلسات مشاوره روانی یا ترک وابستگی ذهنی به ماده مخدر مهم‌ترین دلیلی است که آن‌ها را به این کار وا‌می‌دارد. درنتیجه بهتر است برای کاهش احساس بی‌قراری و شروع مصرف مجدد استفاده از جلسات مشاوره را جدی بگیرید. روانشناسان اقدامات بسیاری را برای کاهش این احساسات منفی انجام می‌دهند که ازجمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • آموزش روش‌های کنترل هیجان و حفظ آرامش به فرد برای مدیریت شرایط بی‌قراری
  • برگزاری جلسات خانواده‌درمانی و افزایش آگاهی خانواده در ارتباط با نحوه برخورد با فرد و کمک به حفظ آرامش
  • استفاده از جلسات گروه‌درمانی
  • مشاوره با روان‌پزشک و استفاده از داروهای مناسب برای کاهش مشکلات روحی پس از ترک در صورت نیاز

بیقراری بعد از ترک | نقش خانواده و اطرافیان

همه ما هنگامی‌که شرایط پراسترسی را در زندگی پشت سر می‌گذاریم، خود را به حمایت و محبت دیگران نیازمند می‌دانیم. و حضور یا عدم حضور افرادی که بتوانند در این شرایط به ما کمک کنند نقش بسیاری درشدت نگرانی‌هایی که تجربه می‌کنیم خواهد داشت. به همین خاطر هنگامی‌که یکی از اطرافیان شما درگیر بحران مهمی نظیر مبارزه با اعتیاد است، حمایت و همراهی شما اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. به میزانی که شما بتوانید اطلاعات خود را از شرایط فرد افزایش داده و فضای آرام‌تری را در محیط اطراف وی ایجاد کنید تا در کاهش بی‌قراری پس از ترک و همین‌طور افزایش احتمال موفقیت در ترک اعتیاد به او کمک کنید. برای آشنایی با انواع روش های صحیح ترک اعتیاد کلیک کنید.

اشتباهات تکراری خانواده ها

یکی از مهم‌ترین مسائل این است که به فرد در حال ترک این احساس را بدهید که او را دوست دارید و در دشواری‌های این مسیر همراه وی هستید. اما متأسفانه بسیاری از خانواده‌ها علی‌رغم ایجاد فضایی آرام به‌نوعی با فرد معتاد به رقابت و لجبازی بر سر این مسئله می‌پردازند که او توان ایستادگی در برابر میل به مصرف مجدد را ندارد. ایجاد چنین جوی در محیط خانواده می‌تواند باعث افزایش بی‌قراری و میل به مصرف مجدد باشد. به همین خاطر بهتر است در این شرایط از یک مشاور خانواده در ارتباط با راهکارهایی برای مدیریت فضای خانه کمک بگیرید.

برای دریافت مشاوره در زمینه بی قراری بعد از ترک می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره ترک اعتیاد تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

 

 

 

سؤالات متداول

دلیل بی قراری پس از ترک اعتیاد چیست؟

بی‌قراری به این دلیل ایجاد می‌شود که بدن علی‌رغم سم‌زدایی هنوز به زمان بیشتری برای سازگاری با شرایط جدید نیاز دارد.

چطور می‌توان از بی‌قراری پس از ترک جلوگیری کرد؟

سعی کنید شرایط محیط اطراف خود را به‌دقت بسنجید و تا جای ممکن خود را از مسائلی که باعث نگرانی و ناراحتی‌تان می‌شود دور کنید. درعین‌حال تلاش کنید تا فضایی با آرامش برای خود ایجاد کرده و همین‌طور جلسات مشاوره و بازپروری را جدی بگیرید.

آیا بی قراری پس از ترک برای همه اتفاق می‌افتد؟

بسیاری از افراد این شرایط را تجربه خواهند کرد اما احتمال دارد که برخی نیز نشانه‌ای نداشته باشند و یا نشانه‌های خفیفی را تجربه کنند. به‌طورکلی نوع ماده مصرفی، میزان و مدت مصرف ازجمله مسائلی هستند که در تجربه احساس بی‌قراری پس از ترک اثرگذار خواهند بود

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

‫18 دیدگاه ها

  1. سلام بیتا هستم 11سال شیشه مصرف میکنم زیر نطر روانپزشک هستم همه نوع دارویی بهم دادن دو بار بیمارستان بستری شدم یک بار کمپ رفتم بی فایده بود کلنیک ترک رفتم بی دو تجویز کرد هنگام مصرف بی دو نمیخورم 5هفته ترک میکنم 4روز مصرف هیچ ترک هیچ مصرف زمان ترک بی قراری شدید دو سرسام و افسردگی حاد میگیرم روزی نیم گرم مصرفم هست ولع شدید و یک بار مصرف که تبدیل به هزار بار میشه کارهایی خونه رو نمیتوانم بکنم همش خوابم میاد و کابوس میبینم احساس خستگی شدید وکلا میل جنسی ندارم شما تهران هستید من شهرستان وهزینه 10روز بستری شما 18 ملیون و رایگان مشاوره نمیدیدلطف کنید راهنمایی کنید 5ماه هم ترک کردم حالم داست خوب میشد ولی دوباره لغزش کردم باما چند تا دوست Naآشنا شدم ولی به علت کرنا جلسات بسته هست منزوی شدم و خسته شوهر و یه پسر دارم که شدیدا مخالف مصرف هستن تو خانواده معتاد نداریم و کسی نمیدونه مت مصرف کننده هستم لطفا راهنمایی کنید شاید جز استثنا ها هستم تو مصرف ترک

    1. سلام بیتا خانم منم همین بودم مث شما بیست وشش سالمه ازپونزده سالگی هرووین باشیشه مصرف کردم تا بیست وپنچ سالگی سه سال پاکی داشتم مابین اینها شش ماه پیش لغزش کردم دلیل لغزشم جلسه نرفتن ازیه طرفم کرونا اومد وکلارابطم باجلسه ودوستان قطع شد وشروع کردم خیلی عذاب کشیدم امروز پنج روزه ترک کردم توخونه ام ترک کردم نه دکترحواب میده نه کلینیک په بیمارستان بروکمپ یابمون خونه خودت بخای میشه وگرنه خودتونده دست اینا روانیت میکنن بقران انقدرقرص وداروبهت میدن اخرشم هیچ ایشالله که پاک بمونی وزندگیت قشنگ باشه واسه منم دعاکن .

    2. سلام
      اگــــــر من تونستم مطمعن باش تـــــــــو هم میتونی بشین به عاقبت کاری که میکنی فکر کن تا اونجا که میتونی فیلم و کلیپهای انگیزشی ببین مطمعنم به زودی خبر موفقیتت رو میخونم ایمان دارم
      موفق باشی

  2. سلام من یک معتاد در حال بهبودی هستم و تنها چیزی که به من کمک کرد تا کنار بگذارم ان ای بود شما خواهرم باید به معتادان گمنام بپیوندید و دیگر هچ جایی نیست که بشما کمک کند انشاالله که در مسیر بهبودی از نیروی برتر کمک میگیرید و فقط برای امروز پاک میمانید .

  3. من چند سالی تریاک و بعد اوپیدم مصرف میکنم اونم بخاطر دردی بنام پاهای بیقرار
    دیشب از ساعت ۱ تا الان ساعت ۳.۳۰ عصر دارم درد میکشم.
    ان ای برای کسایی خوبه که درد آنچنانی ندارن و تو چند روز ترک کرده و بخاطر لغزش نکردن به این کلاسها میرن

    1. بری مشاوره متوجه اشتباهات و افکاری الان داری خواهی،شد .خیلی ها رو میشناسم که ترک کردن ولی قبلا کارتن خواب هم بودن

  4. سلام خانم بیتا رسول هستم یک معتاد منم متل شما بودم و الان ک 32 سالم پاک هستم البته بعد از ده ها بار لغزش کردن، خلاصه تنها جایی ک کمک میکنه شما پاک بمونید جلسات درمان هست ، بنظرم در غیر اینصورت شما پاک نمیمونی، خدا کمکتون کنه خیلی خیلی سخته ولی اگر میلیون ها انسان تونستن پاک بشن قطعا شماهم میتونید

  5. سلام من عرفان هستم یک مسافر
    به نظرات همه احترام میذارم ولی تمام اینایی که گفتین همه ترک موقت هستش و تنها راه درمان اعتیاد گروه درمانی هستش،چون تا ذهن آرومی نداشته باشی خوب نمیشی نه دارو تاثیر داره و نه این کلینیک و دکترهای قُلابی،تا بدنت تولید نکنه نمیتونی خوب بشی،من خودم مصرف کننده ی تریاک و متادُن بودم ولی الان۵ساله پاک هستم و درمان قطعی شدم حتی از روز قبل از اعتیاد هم بهترشدم تا جهان بینی بالا نره اعتیاد درمان نداره فقط مشاوره گروهی یادتون نره،به اُمید آزادمردی همه ی مصرف کننده ها،خدانگهدار.

  6. با سلام وخسته نباشید هفت سال هست با مواد مخدر گل (ماریجوانا) اشنا شدم سه ساله درگیر مصرف گل هستم یک سال هم هرزگاهی کمیکال مصرف میکردم در اواخر با مصرف بیش از حد کمیکال درگیر شدم حدود ۱۵ماه پیش ۲۸روز پاکی داشتم و در اواخر ۷روز پاکی داشتم بدون راهنما و کلینیک بعد شروع به مصرف کردم الان ۶روزه پاکم خیلی مغزم هنگ کرده افسرده شدم میدانم باید تحمل کنم صبر کنم میلی به مصرف دوباره ندارم یک ماه هست با همبازی هام قطع رابطه کردم ولی با این حال هم کار میکنم (آلومینیوم کاری ) ولی واقعا از زندگی ام ناامید شدم هنگ کردم نمیدانم چکار کنم خاهشا راهنماییم کنید

    1. سلام و درود این که تصمیم به ترک و اقدام به ترک گرفتید بسیار تحسن بر انگیز هست. فقط کسانی که این وضعیت را تجربه کردن می دونن که شما چه سختی و تحملی برای ایستادگی در این وضعیت دارید. اما ترک اعتیاد یک فرایند طولانی و اورژانسی است که شما حتما باید از متخصصین کمک بگیرید. این نوع ترک های خودسرانه به بدن و مغز شما بیشتر آسیب میزنه. توصیه می کنیم به جای استفاده از روش های خودسرانه تحت نظر یک متخصص قرار بگیرید. مطمئن باشید با یک روش ترک درست احساس بی قراری و رنج های شما بسیار کاهش می یابد.

  7. سلام.من از یه چیزی خوشحالم و میدونم خیلی راحت نیست من خودم یه زمانی ۴۰ تا ۵۰ تا کدئین میخوردم.یه روز تصمیم گرفتم نخورم.دو هفته روزگارم سیاه بود .اما الان ۲ ساله ترک کردم و سیگارم نمیکشم.اول اراده بود و بعد مطالعه این سایت‌ها.از این بزرگان واقعا ممنونم.
    زمان ترک میگفتم این شیطان هست که داره عذابم میده تا از بدنم خارج بشه

  8. سلام
    بنده از سال 96 شیره می کشم یه بار 45 روز ترک کردم باز موقع کرونا کشیدم البته روزی یک گرم در سه وعده الان 18 ماهه 10 دود بعد نهار و 10 دود بعد شام می کشم هیچ مشکلی ندارم ولی نمی تونم همین 20 دود رو ترک کنم یه بار 8 روز نکشیدم فقط بی‌حال و بی قرار شدم دوباره همون 20 دود در دو وعده رو شروع کردم
    دوستان راهنمایی کنید چکار باید کرد برای ترک دائم؟

    1. داداش منم مث شما بودم ولی با بیست سال سابقه کشیدن شیره..خدایی هر راهی رفتم به بن بست رسید.کار خدا یود با خانم دکتر روانشناسی آشنا شدم و به وللهدمدت یکماه با برنامه معجزه آورش بدون هیچ دردی فقط با کمی بی حوصلگی،خدا شاهده ترک کردم الانم چندین ماه پاکی دارم.

  9. سلام.
    همدردهای عزیز بعد از ۶ سال خوردن تریاک ، الان بیست روزه که مواد رو ترک کردم زیر نظر دکتر متخصص ، البته دو هفته با b2 سم زدایی کردم ، چند روزه که b2 رو هم قطع کردم، دکتر قرص بهم داده ولی اصلا حال خوبی ندارم .
    من که به زن و بچه هام از گل کمتر نمیگفتم تو این سه روز تا حد کتک زدن پیش رفتم.
    میل به هیچ کاری ندارم در واقع نام توانم از هرکاری.
    سردرد های شدید این سردردها امونم رو بریده.
    شبا تا صبح بیدارم و فکر میکنم فقط از خدا کمک می‌خوام.

    1. سلام و درود
      برای کاهش این سختی ها حتما پیاده روی کنید، از غذاهای سبک استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره