عوارض تنهایی | آثار و عوارض منفی زیاد تنها ماندن در خانه

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

عوارض تنهایی بر سلامت روان و حتی جسم ازجمله مسائلی است که علی‌رغم اهمیت بسیار، چندان موردتوجه قرار نگرفته است. روانشناسان معتقدند تنهایی الزاماً به معنای عدم حضور فیزیکی اطرافیان نیست بلکه تنهایی احساس و باوری است که گاهی می‌تواند در میان یک جمع نیز برای فرد ایجاد شود. به عبارتی در شرایطی که فرد احساس کند هیچ‌کس او را درک نمی‌کند و متوجه احساسات وی نیست دچار احساس تنهایی می‌شود. از نمایان ترین حالات آن می توان به احساس تنهایی در رابطه اشاره کرد.

یکی از مهمترین مکان هایی افراد دچار احساس تنهایی می شوند در شرایط مرگ همسر یا یکی از عزیزان است.

طبیعتاً هیچ‌یک از ما دوست نداریم در این شرایط قرار بگیریم و تنهایی احساسات منفی بسیاری را در ما زنده می‌کند، اما عوارض تنهایی به این احساسات بد خلاصه نمی‌شود و مشکلات روحی و جسمی بسیاری ازجمله افزایش احتمال ابتلا به انواع دمانس از پیامدهای منفی آن محسوب می‌شوند. به همین خاطر اگر شما یا هر یک از اطرافیانتان با این شرایط درگیر شده بهتر است برای رفع تنهایی و جلوگیری از عوارض منفی آن اقداماتی را آغاز کنید. اگر احساس می‌کنید مشکلاتی مانند اضطراب اجتماعی یا افسردگی باعث تنهایی شما شده که با دریافت مشاوره افسردگی رسیدگی و رفع می‌شود.

عوارض تنهایی بر سلامت جسم و روان

از جمله نکات مهم در مورد عوارض تنهایی به طور مختصر می توان به موارد زیر اشاره کرد: ( برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد عوارض تنهایی کلیک کنید.

احساس نارضایتی و بیماری‌های روحی

تجربه هیجانات منفی نظیر احساس غم و همین‌طور بالا رفتن احتمال ابتلا به بیماری‌های روحی ازجمله اولین مشکلاتی هستند که احساس تنهای برای‌تان به همراه خواهد داشت. همچنین تنهایی در بسیاری از مواقع خطر ابتلا به افسردگی را بالاتر خواهد برد. روانشناسان معتقدند دریافت حمایت اجتماعی و همدلی از اطرافیان تأثیر بسیاری در سلامت روان خواهد گذاشت و درنتیجه هنگامی‌که احساس می‌کنید هیچ‌یک از اطرافیان متوجه احساسات و خواسته‌های شما نیست، طبیعتاً دچار افسردگی خواهید شد.

تنهایی و نداشتن حمایت اجتماعی از سوی دیگر می‌تواند به این معنا باشد که در شرایط سخت و اضطراب‌آور امکان تکیه کردن به دیگران را ندارید و این موضوع می‌تواند باعث افزایش اضطراب و نگرانی شده یا این شرایط را در شما مزمن نماید. به همین خاطر می‌توان اضطراب را نیز در کنار افسردگی یکی از عوارض تنهایی دانست.

بیشتر بخوانید : علائم افسردگی شدید 

دور شدن از واقعیت

یکی از مهم‌ترین مزایای حضور در اجتماع این است که با دیدگاه‌ها و نظرات مختلف آشنا شده و همین‌طور با تبادل تجربیاتتان، به دیگران در حل مشکلاتشان کمک کرده یا از آن‌ها کمک بگیرید. به همین خاطر یکی از عوارض تنهایی این است که ارتباط فرد با جهان اطراف محدود می‌شود و توانایی به اشتراک گذاشتن نقطه‌نظر‌هایش را از دست می‌دهد. به عبارتی می‌توان گفت در شرایط تنهایی نمی‌توانید با دیگران مشورت کرده و از صحت یا نادرستی دیدگاه‌هایتان مطلع شوید. این موضوع می‌تواند خطر قضاوت‌های منفی و رفتارهای نامناسب را افزایش دهد.

ضعیف شدن مهارت‌های ذهنی

پژوهش‌های بسیاری در زمینهٔ ارتباط میان تنهایی و مهارت‌های ذهنی صورت گرفته است؛ این پژوهش‌ها نشان‌دهنده این است که احتمال افت توانایی‌هایی نظیر مهارت‌های کلامی و همین‌طور ابتلا به دمانس در افراد تنها به‌مراتب بیشتر از آنهاییست که از روابط اجتماعی خود رضایت دارند. تنهایی باعث می‌شود درگیری ذهنی و توجه شما به مسائل مختلف کاهش پیدا کرده و همین‌طور فرصت‌های تعامل اجتماعی و صحبت کردن نیز کم شود. این شرایط می‌تواند شما را آماده ابتلا به انواع ناتوانی‌های ذهنی ازجمله آلزایمر نماید.

بیماری‌های جسمی

برخلاف تصور بسیاری از افراد عوارض تنهایی به مشکلات روحی محدود نمی‌شود بلکه افزایش احتمال ابتلا به بیماری‌های جسمی نیز یکی از پیامدهای منفی این شرایط است. همان‌طور که گفته شد احتمال ابتلا به بیماری‌های اضطرابی در افراد تنها افزایش پیدا می‌کند؛ با توجه به اینکه اضطراب سطح ایمنی بدن را کاهش داده و فرد را در مقابل ابتلا به بیماری‌ها آسیب‌پذیر می‌کند نتیجتا احتمال درگیری با مشکلات جسمی در این افراد افزایش می‌یابد. همچنین تنهایی و افسردگی در بیماران می‌تواند باعث کاهش روند بهبودی شده و یا شدت بیماری‌ها را افزایش دهد. به همین خاطر اگر در کنار ابتلا به بیماری‌های جسمی احساس تنهایی می‌کنید بهتر است دراین‌باره از یک روانشناس متخصص کمک بگیرید.

کاهش انگیزه فعالیت

اطرافیان تقریباً همیشه یکی از مهم‌ترین انگیزه‌ها برای فعالیت ما هستند. تلاش برای ارتقا جایگاه، بهبود شرایط و همین‌طور کمک به اطرافیان ازجمله مهم‌ترین دلایلی هستند که ما را به فعالیت در زندگی وا‌می‌دارند. به همین خاطر کاهش انگیزه و میل به فعالیت را می‌توان یکی از عوارض تنهایی دانست. اگر از اجتماع دور هستید معمولاً دلیلی برای توجه به مسائل ساده‌ای نظیر آراستگی ظاهری‌تان نمی‌بینید و همین رفتار می‌تواند خطر افسردگی را افزایش دهد.

بیشتر بخوانید : درمان افسردگی شدید 

راهکارهایی برای پایان دادن به عوارض تنهایی

با توجه به عوارض و پیامدهای منفی که تنهایی به همراه دارد بهتر است برای پایان دادن به این احساس در خود اقدام کنید. ازجمله راهکارهایی که برای کاهش احساس تنهایی می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید عبارتند از:

محیط اجتماعیتان را تغییر دهید

اگر علی‌رغم حضور در جمع احساس تنهایی می‌کنید و باور دارید هیچ‌کس متوجه احساسات شما نیست، احتمالاً شما در محیط اجتماعی نامناسبی قرار دارید و اشتراک چندانی با اطرافیانتان ندارید. در چنین شرایطی بهتر است سعی کنید تا محیط اجتماعی خود را تغییر داده و دوستان و آشنایانی پیدا کنید که بیشتر با آن‌ها احساس همدلی داشته باشید.

فعالانه رابطه ایجاد کنید

یکی از دلایل احساس تنهایی این است که تلاشی برای دوست‌یابی انجام نمی‌دهسد و خود را تنها به پیشنهادهایی که به سمت‌تان می‌آید محدود می‌کنید. این موضوع باعث محدود شدن دایره ارتباطی شما خواهد شد و به همین خاطر بهتر است فعالانه در محیط‌ها و شرایط مختلف دوستانی برای خود پیدا کنید. توصیه می کنیم مقاله ازدواج برای فرار از تنهایی را مطالعه نمایید. 

از بین بردن عوارض تنهایی با شرکت در فعالیت‌های گروهی

شرکت در فعالیت‌ها و برنامه‌های گروهی نظیر تورهای مسافرتی یا کلاس‌های ورزشی شما را با جمعی از افراد آشنا می‌کند که می‌توانید از میان آن‌ها دوستانی برای خود پیدا کنید. به همین خاطر بهتر است سعی کنید این قبیل فعالیت‌ها را در برنامه روزانه یا هفتگی خود قرار دهید.

استفاده از شبکه‌های اجتماعی

اگر احساس می‌کنید برقراری ارتباط حضوری یا مطرح کردن پیشنهاد دوستی به شکل مستقیم برای شما دشوار است؛ می‌توانید از شبکه‌های اجتماعی برای برقراری روابط اجتماعی استفاده کنید. با توجه به وسعت استفاده از این شبکه‌ها احتمال اینکه شما بتوانید فرد یا افرادی متناسب با سلیقه و شرایط روحی و فکری‌تان پیدا کنید افزایش خواهد یافت.

برای از بین بردن عوارض تنهایی کمک بگیرید

اگر خجالت یا ناتوانی از صحبت کردن در جمع باعث احساس تنهایی شما شده و یا به خاطر دوری از جمع صحبت کردن دشوار شده ویا تبدیل به یک عادت شده تا حدی که بی شباهت با نشانه های افسردگی نیست بهتر است از یک مشاور در این زمینه کمک بگیرید.

متخصصین به شما کمک خواهند کرد تا ترس‌ها و افکار منفی خود را کنار گذاشته و رفتارهای مناسبی را برای پیدا کردن دوستان جدید امتحان کنید. درنتیجه اگر به هر دلیلی از تنهایی رنج می‌برید و نمی‌توانید مشکلات‌تان را حل کنید بهتر است از یک متخصص کمک بگیرید. برای آشنایی با انواع روش های درمان تنهایی کلیک کنید.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه افسردگی می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

سؤالات متداول

آیا تنهایی باعث بروز مشکلاتی در سلامت می‌شود؟

بله؛ پژوهش‌های بسیاری نشان‌دهنده این است که تنهایی باعث بروز مشکلات جسمی و همین‌طور مشکلات روحی نظیر افسردگی یا افزایش احتمال ابتلا به دمانس می‌شود.

چطور می‌توان از عوارض تنهایی جلوگیری کرد؟

بهتر است فعالانه تلاش کنید تا دایره ارتباطی خود را گسترش دهید. برای این کار می‌توانید وارد فعالیت‌های گروهی مثل برنامه‌های ورزشی شوید. همچنین اگر احساس می‌کنید شیوه صحیح برقراری ارتباط با دیگران را نمی‌دانید می‌توانید از یک روانشناس در این زمینه کمک بگیرید.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره