احساس تنهایی در رابطه | چگونه احساس تنهایی نکنیم ؟

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی

احساس تنهایی در رابطه عاطفی به این معناست که شما علی‌رغم حضور شریک احساسی‌تان باز هم احساس می‌کنید، تنهایید یا شاید بهتر باشد بگوییم احساس می‌کنید شریک عاطفی‌تان شما را درک نمی‌کند یا به حد کافی برای شما زمان نمی‌گذارد. متأسفانه این موضوع در بسیاری از روابط عاطفی دیده می‌شود و گاهی تا آنجا پیش می‌رود که زمینه را برای قطع رابطه و یا بروز خیانت آماده می‌کند.

اما پیش از همه این‌ها احساس تنهایی در رابطه عاطفی باعث خواهد شد تا شما احساسات ناخوشایندی را تجربه کرده و حتی احتمال بروز بیماری‌های روحی مثل از دست دادن اعتمادبه‌نفس یا احساس افسردگی و اضطراب را به همراه خواهد داشت. مشاوره رابطه دختر و پسر به شما کمک می‌کند تا بتوانید ابعاد مختلف رابطه‌تان را بررسی کنید. در ادامه راهکارهایی برای رهایی از احساس تنهایی آورده‌ایم.

برای دریافت مشاوره در زمینه احساس تنهایی در رابطه می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های شهری با شماره 9099070354 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

احساس تنهایی در رابطه

دختر یا پسر ممکن است با وجود داشتن یک رابطه عاطفی احساس تنهایی کند. این حس در واقع به خاطر ماهیت آن رابطه است. همه ما برای رفع نیازهای جسمی و روانی مان نیاز به کسی داریم که ما را درک و همراهی کند. اگر در رابطه ای باشید که به احساسات، نیازها، خواسته ها و غیره شما بی توجهی شود، قطعا دچار احساس تنهایی در رابطه خواهید شد. این احساس روز به روز شما را بیشتر در تاریکی و یاس فرو خواهد برد. بنابراین هرچه زودتر باید برای تغییر این وضعیت اقدامی بکنید.

برای آشنایی با معایب و مزایای دوستی دختر و پسر کلیک کنید.

نشانه های احساس تنهایی

نشانه های احساس تنهایی ، ذهن نو

فروشگاه آرامیس

انسان ذاتا موجودی اجتماعی است یعنی برای موفقیت، برآورده کردن نیازها، احساس خوشبختی، بقا، تکامل و… نیاز به بودن در جمع و اجتماع دارند. پس تنهایی مغایر با این نیاز فطری همه ماست. گاه احساس تنهایی در رابطه به صورت ناخودآگاه بروز می‌یابد. در صورتی که نشانه‌های زیر را در خود دیدید، بهتر است برای گسترش اجتماع خود اقدامی بکنید.

  1. توجه و وابستگی بیش از حد به اشیاء (گاهی حتی حیوانات)
  2. نداشتن دوستان واقعی و سپری کردن زمان زیاد در صفحات مجازی با دوستان مجازی
  3. بالا بودن سطح استرس و احساس نارضایتی و غم
  4. نداشتن خواب آرام (کم شدن یا زیاد شدن خواب و یا پریدن از خواب)

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو دیدن نمایید.

دلایل احساس تنهایی در رابطه عاطفی

دلایل احساس تنهایی ، ذهن نو

پیش از آنکه بتوانید برای برطرف کردن احساس تنهایی در رابطه‌تان راه‌حلی پیدا کنید، باید علت این وضعیت را مشخص کنید. احساس تنهایی می‌تواند با توجه به شرایط رابطه، شخصیت و همین‌طور انتظارات شما از یک رابطه عاطفی دلایل متفاوتی داشته باشد، بااین‌حال برخی از رایج‌ترین دلایل این احساس را می‌توان به موارد زیر نسبت داد.

?بیماری‌های روحی یا ضعف‌های شخصیتی

پیش از آنکه به دنبال ضعف‌ها و مشکلات درون رابطه‌تان بگردید، بهتر است با خود به این سؤال پاسخ دهید که آیا خلأهای شخصیتی شما باعث احساس تنهایی می‌شوند و یا به‌واقع مشکلاتی در رابطه شما وجود دارد؟ برخی از مشکلات نظیر اختلال شخصیت وابسته، شخصیت‌های مهرطلب یا افرادی که نسبت به طرد یا بی‌توجهی از جانب دیگران بیش‌ازحد حساسیت دارند می‌تواند باعث ایجاد احساس تنهایی برای فرد شود.

به عبارتی واقعیت موضوع این است که این قبیل افراد در روابط خود احساس ناامنی کرده و تصور می‌کنند شریک احساسی‌شان دیر یا زود آن‌ها را تنها خواهد گذاشت. به همین خاطر نسبت به هرگونه عدم حضور یا بی‌توجهی از جانب طرف مقابل به‌شدت حساس بوده و احساس تنهایی در رابطه را تجربه می‌کنند.

یکی دیگر از مشکلاتی که این افراد و اطرافیان آن‌ها را درگیر می‌کند، این است که ظرف نیاز به محبت و توجه در این افراد به حدی بزرگ است که هرگز پر نمی‌شود و به همین خاطر صرف‌نظر از میزان توجهی که در رابطه دریافت می‌کنند، بازهم احساس ناراحتی خواهند داشت.

برای فهمیدن اینکه آیا شما یا شریک احساسی‌تان چنین مشکلی دارید یا خیر؟ بهتر است به الگوی روابط خود توجه داشته باشید. این شخصیت‌ها معمولاً در رابطه با تمامی اطرافیان نزدیک دچار مشکل بوده و به‌اصطلاح زودرنج هستند. آن‌ها هرگز نمی‌توانند درگیری ذهنی یا شرایط روحی نامناسب شما را درک کنند و همواره انتظار توجه و محبت دارند. با توجه به مشکلاتی که این وضعیت می‌تواند برای خود فرد و اطرافیان وی ایجاد نماید، اگر شما یا شریک احساسی‌تان دچار این مشکل هستید بهتر است از یک مشاور متخصص برای درمان آن کمک بخواهید.

?احساس تنهای در رابطه به خاطر نبود صمیمیت کافی

شاید مهم‌ترین و واضح‌ترین دلیل تجربه احساس تنهایی در رابطه، این باشد که صمیمیت کافی میان شما و شریک عاطفی‌تان وجود ندارد. به عبارتی شریک عاطفی شما به حد کافی برایتان وقت نمی‌گذارد و یا احساس می‌کنید او متوجه احساسات و خواسته‌های شما نیست. این موضوع می‌تواند گاهی اوقات به این خاطر باشد که شما شخص نامناسبی را برای رابطه انتخاب کرده‌اید و گاهی هم چون نمی‌توانید به‌خوبی از خواسته‌ها یا نیازهایتان با طرف مقابل صحبت کنید،

حس تنهایی می‌کنید. با این‌حال به هر دلیلی که این مشکل برای شما پیش آمده بهتر است پیش از بروز مشکلات جدی‌تر برای برطرف کردن آن اقدام کنید.

?عدم تناسب میان دو نفر| احساس تنهایی در رابطه

تناسب میان طرفین در یک رابطه عاطفی ازجمله مسائلی است که هنگام انتخاب شریک عاطفی‌تان می‌بایست به آن توجه داشته باشید. تفاوت‌های شخصیتی مثل درون‌گرا یا برونگرا بودن باعث می‌شود تا شما و شریک احساسی‌تان به یک اندازه نیاز به برقراری رابطه نداشته باشید و یا تفاوت در باورها باعث می‌شود هنگامی‌که شما می‌خواهید زمانی را با شریک عاطفی‌تان برای استراحت بگذرانید، او به دنبال فعالیت‌های کاری یا تحصیلی باشد.

همچنین تناسب می‌بایست در نوع تفریحاتی که شما و شریک احساسی‌تان انتخاب می‌کنید نیز وجود داشته باشد. ممکن است شما دل‌تان بخواهد برای اوقات فراغت در یک مهمانی شرکت کنید، اما طرف مقابل‌تان دوست داشته باشد زمانی را با شما و به‌تنهایی بگذراند. نبود تفاهم یا تناسب میان این مسائل باعث خواهد شد تا شما و همین‌طور طرف مقابل احساس تنهایی در رابطه داشته باشید.

?بدرفتاری با یکدیگر

رفتارهای منفی نظیر پرخاش، قهرهای طولانی‌مدت، تهدید به پایان دادن رابطه و همین‌طور بی‌توجهی نسبت به خواسته‌ها و نیازهای طرف مقابل ازجمله موضوعاتی هستند که می‌توانند باعث ایجاد احساس تنهایی در رابطه عاطفی شما باشند.

هنگامی‌که این رفتارها در یک رابطه تکرار می‌شوند به‌مرور طرفین علاقه خود را به داشتن رابطه با یکدیگر از دست می‌دهند و به‌نوعی علی‌رغم اینکه با یکدیگر ارتباط دارند اما سعی می‌کنند از عمق دادن به رابطه جلوگیری کرده یا حتی به‌تدریج خود را از آن کنار بکشند.

?احساس تنهایی در رابطه و فضای مجازی

استفاده از فضای مجازی در کنار تمامی فوایدی که دارد، می‌تواند باعث وابستگی فرد شده و از این طریق ارتباط او با دیگران را تحت تأثیر قرار دهد. استفاده بیش‌ازحد از شبکه‌های اجتماعی باعث خواهد شد تا افراد عملاً زمانی برای بودن در کنار یکدیگر نداشته باشند و این می‌تواند شریک عاطفی شما را دچار احساس تنهایی کند. اما فضای مجازی گاهی اوقات نیز باعث می‌شود تا از طریق مقایسه شرایط زندگی و ارتباط خود با وضعیت زندگی دیگران به این نتیجه برسید که رابطه‌تان به‌اندازه ارتباطات دیگران صمیمی و لذت‌بخش نیست و به همین خاطر دچار احساس تنهایی یا افسردگی بشوید.

?ناتوانی از صحبت کردن

گاهی اوقات دلیل احساس تنهایی در رابطه عاطفی این است که طرفین یا یکی از آن‌ها توانایی صحبت کردن یا برقراری رابطه عاطفی ندارد. گاهی اوقات ما صحبت کردن و شروع یک گفت‌وگو با شریک احساسی‌مان را بلد نیستیم و یا به هر دلیلی نمی‌توانیم از خواسته‌ها یا دلخوری‌هایمان با طرف مقابل صحبت کنیم و این باعث خواهد شد تا فرد احساس تنهایی کند.

راهکارهایی برای پایان دادن به احساس تنهایی در رابطه عاطفی

درمان احساس تنهایی، ذهن نو

شاید مدت ها باشد که دچار احساس تنهایی در رابطه عاطفی تان هستید و خودتان هم متوجه آن شده باشید. حتما فهمیده اید که کسی قرار نیست شما را از این وضعیت خارج کند. بلکه این شخص شماست که باید برای ایجاد تغییر حرکت کند. احساس تنهایی در رابطه به عوامل مختلفی بر می‌گردد که پیشتر به آن ها اشاره کرده ایم. در ادامه راهکارهایی موثر برای تغییر این شرایط ارائه شده است.

◀شرایط را به‌ درستی بررسی کنید

اگر در احساس تنهایی در رابطه دارید، در اولین قدم سعی کنید دلایل این شرایط را به‌درستی مشخص کنید. آیا شما دچار مشکلاتی مثل ترس از تنهایی هستید یا به‌راستی وضعیت رابطه‌تان به میزانی که باید مطلوب نیست؟

برای این کار سعی کنید مثال‌هایی در جهت تأیید احساس تنهایی خود و همین‌طور مثال‌هایی در جهت نقض آن پیدا کنید و مطمئن شوید احساس تنهایی شما چیزی بیش از افکار منفی یا حساسیت‌های شخصی است. سپس سعی کنید بی‌طرفانه سهم خود و شریک احساسی‌تان را در شرایط موجود بررسی کنید.

آیا این شما بودید که با بی‌توجهی به خواسته‌های طرف مقابل باعث فاصله شده‌اید یا شریک احساسی‌تان فردی است که زمان کافی برای شما ندارد و یا هردوی شما در وضعیت پیش‌آمده مقصر هستید؟ هنگامی‌که به این سؤالات پاسخ دهید، دید بهتری از شرایط به دست خواهید آورد و می‌توانید برنامه‌ریزی مناسب‌تری برای تغییر احساس تنهایی‌تان داشته باشید.

◀با شریک احساسی‌تان صحبت کنید

در یک فضای مناسب با شریک احساسی‌تان راجع به حس تنهایی‌تان و خواسته‌هایی که از او دارید صحبت کنید. سعی کنید در این گفتگو برای برطرف شدن مشکلات و احساس تنهایی در رابطه با کمک یکدیگر تصمیم بگیرید. بهتر است بدون ناراحت شدن یا احساس عصبانیت به خواسته‌ها و نقطه نظرات طرف مقابل توجه داشته باشید.

◀خود را در سایر موقعیت ها هم بسنجید

اگر شما همیشه دچار احساس تنهایی هستید، پس احتمال اینکه این مساله به عوامل فردی و روانی شما ارتباط داشته باشد، زیاد است. بنابراین شما به جای گلگی از شریک عاطفی تان باید فکری اساسی برای بهبود احساس تنهایی در رابطه خود بکنید. شریک عاطفی شما مسئول از بین بردن خلاء های کودکی تان نیست. شما برای پر کردن این خلاءها باید به متخصص روانشناسی مراجعه کنید.

◀رفتارتان را تغییر دهید

یکی از بهترین کارهایی که برای برطرف کردن احساس تنهایی در رابطه‌تان می‌توانید از آن استفاده کنید این است که تغییراتی را در رفتارتان ایجاد کنید. اگر رفتارهای شما تا به امروز باعث ایجاد احساس تنهایی در شما شده پس بهتر است برای تغییر این احساس رفتارهای دیگری را امتحان کنید. برای مثال سعی کنید ارتباط کلامی یا وقت گذراندن با شریک احساسی‌تان را بیشتر کنید، اما اگر احساس می‌کنید ضعف‌های شخصیتی شما هستند که باعث احساس تنهایی‌تان می‌شوند بهتر است سعی کنید در برنامه روزانه خود برای فعالیت‌های مختلف جا باز کنید.

◀کمک گرفتن از مشاورین

اگر مشکلات موجود در رابطه شما عمیق‌تر از آن است که به‌تنهایی یا حتی از طریق گفت‌وگو با شریک احساسی‌تان بتوانید آن‌ها را برطرف کنید یا هنگامی که طرف مقابل هیچ کمکی برای تغییر شرایط به شما نمی‌کند بهتر است از یک مشاور در این زمینه کمک بگیرید.

مشاورین به شما کمک خواهند کرد تا بتوانید مشکلات موجود مثل احساس تنهایی در رابطه را شناسایی کرده و همین‌طور با توجه به سبک شخصیتی شما و طرف مقابل راهکارهای مناسبی را برای تغییر شرایط به شما آموزش خواهند داد. برای شروع می‌توانید مقاله بررسی و مرور رابطه را مطالعه نمایید.

احساس تنهایی در رابطه مربوط به خودمان است و یا رابطه؟

با توجه به نکاتی که مطرح شد ریشه تنهایی در رابطه را باید هم در خودمان و هم شرایط رابطه، جست و جو کنیم. چرا که حتی در صورت داشتن این حس، دیگری می‌تواند آن را در ما تشدید کند. از همین رو باید هم روی شرایط روانی خود کار کنیم و هم وضعیت رابطه را بهبود ببخشیم.

سخن آخر

احساس تنهایی در رابطه عاطفی زمانی مساله ساز می شود که شما را با مشکلات اساسی مثل افسردگی، تنش، استرس و … مواجه نماید. شما باید هر چه زودتر برای رفع احساس تنهایی در رابطه به دنبال راهکار باشید. اما پیش از هر چیز باید علت بروز احساس تنهایی در رابطه را پیدا کنید. متخصصان حوزه روانشناسی بیشترین کمک را می توانند به شما بکنند. آن ها با بررسی اهداف و کیفیت رابطه و همچنین ارزیابی وضعیت روانی تان علت اصلی احساس تنهایی تان را کشف کرده و با طرح درمان دقیق در صدد رفع این مشکل بر می آیند.

در حالی که عدم مراجعه به متخصص می تواند شما را مدت ها و حتی سال ها با این احساس مخرب درگیر کند. بنابراین بهتر است هرچه زودتر برای درمان با شماره های درج شده تماس گرفته و برای دریافت مشاوره تلفنی یا حضوری اقدام نمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه احساس تنهایی در رابطه می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های شهری با شماره 9099070354 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

 

سوالات متداول

چرا بعضی افراد احساس تنهایی در رابطه دارند؟

مشکلاتی مانند نبود صمیمیت میان زوجین یا اختصاص ندادن زمان کافی به یکدیگر در کنار بروز خشونت و بدرفتاری ازجمله دلایلی هستند که باعث احساس تنهایی در رابطه عاطفی می‌شوند. اما برخی مشکلات شخصیتی مانند وابستگی بیش‌ازحد به دیگران یا حساسیت به طرد نیز می‌تواند در این احساس تأثیرگذار باشد.

برای از بین بردن احساس تنهایی در رابطه عاطفی باید چه کرد؟

با طرف مقابل راجع به احساس و خواسته‌های خود صحبت کنید و با کمک یکدیگر راهکاری برای این وضعیت پیدا کنید. ایجاد تغییر در رفتار با شریک عاطفی و همین‌طور کمک گرفتن از مشاورین روانشناسی نیز می‌تواند در این زمینه کمک‌کننده باشد.

کانال تلگرام روانشناسی      اینستاگرام روانشناسی


شماره تماس ذهن نو

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره